Vauvan ruokinta

Mä yritän toteuttaa sitä neuvoa, et vauvan nenä nännin kohdalle ja antaa sen itse siitä hamuta rinnan suuhun. Näin olen saanut molempien poikien kohdalla parannettua imuotetta. Tällöin vauva avaa suunsa tarpeeksi isolleen, eikä ota sellaista pientä pinsettiotetta...

Huh nyt on toisesta nännistä/rinnasta hävinny kipu vaikka ote edelleen sama kuin ennen. Yöllä yritin korjata vauvan otetta ja sattui koko imetyksen ajan. Eli sillon ku saa tarkotuksella väärällä otteella, sattuu vain muutaman imukerran mut sit ku saa joten kuten oikeempaa otetta, ni sattuu kokoajan? :D

Mulla kans hajos nännien päät synnärillä, mut ne parani jo siellä ollessa eikä sen jälkee oo ollu mitää.

Kannattaa myös katsoa et ei vauvan suussa oo sammasta. Jos nännissä myös sammasta niin käsittääkseni voi tehdä nännit kipeiks. Meillä th oli sitä mieltä vauvalla suussa ehkä sammasta ja kyseli multa onko nännit kipeet. Mut mulla ei kyllä oo ollu mitenkään kipeät. Oon silti varuiks laittanu sitruunamehua nänneihinki.

Täällä imetys sujuu, mutta rintakumit ovat käytössä. Synnärillä vauvan oli hankala saada rinnasta otetta, joten ehdottivat kumin käyttöä. Niiden kanssa homma sujuu, vaikka asettelua vaativat ja välillä tulee sotkua. Tarkoitus ollut hiljakseen opetella niistä pois, mutta laiskuus iskenyt...

Tosi ikävän kuulosia noi imuote-ongelmat! Tiedän kyllä, että sattuu hurjasti, jos ote on väärä, en oo pystynyt yhtään jatkamaan imetystä silloin.

Olen korjannut vauvan imuotetta tarvittaessa korjaamalla ylä -ja/tai alahuulen ulospäin, (huuli ei saa siis olla "viivana") vaan ulospäin kääntyneenä rinnan myötäisesti.
Kannattaa googlata kuvia imetysotteesta, niin voi aueta paremmin. :)

Onko ketään joka kipeän sektiohaavan kanssa imettäny? Tai lähinnä vinkkejä jos on jakaa vaikka asennoista tai mikä olis helpottanu? Kyljen vaihtaminen on niin kauhee urakka, että siinä ajassa menee herrmot jo vauvalla :(

Onko ketään joka kipeän sektiohaavan kanssa imettäny? Tai lähinnä vinkkejä jos on jakaa vaikka asennoista tai mikä olis helpottanu? Kyljen vaihtaminen on niin kauhee urakka, että siinä ajassa menee herrmot jo vauvalla :(

Ootko vielä sairaalassa? Pyydä kätilöä neuvomaan puoli-istuvassa/makuultaan oleva kainalo asento. Eli vauvan vartalo on sun vieressä tyynyllä jalat sun selkään päin. Itse sain liikuteltua sairaalasängyssä vauvaa niin että laitoin vauvan sen oman peiton keskelle ja nostin kulmat yhdessä eli leikin haikaraa :rolleyes: se ei sattunut niin paljon kun pystyi käyttämään pelkkiä käsilihaksia ja pystyi olemaan varma että vauva on hyvässä asennossa. "helppo" vaihtaa myös tissiä kun ei tarvitse itse kääntyä. nostaa vaan vauvan peitossa syliin, vaihtaa tyynyn toiselle puolelle ja kippaa vauvan peittoineen sen päälle.

Painoa tytölle tullut 8vrk aikana 390g. Nyt ikää siis tasan kolme viikkoa.

Kuinka muiden vauvojen paino on noussut keskimäärin viikossa?

Meillä oli tullut kahden edellisen viikon aikana yhteensä 685g, eli 340g/vko. Poju nyt 5 vko.

Yritin tuossa äsken pumppailla vähän maitoa pakkaseen. Viime viikollahan sain pumpattua tuosta suihkutissistä 60ml ja toisestakin 20 ml. No, nyt suihkutissistä ei tullut tippaakaan. Kokeilin kahdesti, välissä pumppasin toisesta sen 20ml. Vauva alkoi sit maiskutella sitä hommaa katsellessaan niin otin hänet tuolle herumattomalle rinnalle, niin eikö se alkanut suihkuttaa toisen naamalle XD Onko mun rinta pumpusta kieltäytyjä? :D

Täällä maito noussut vauhdilla. Rinnat on ihan törkeän isot, pinkeät ja kipeät. Eilinen oli vielä pahempi päivä, rinnat täynnä megaisoja ja kovia paakkuja, näyttävät siltä, että silikonia olis lipsahtanut hieman överisti... Olen yrittänyt viileillä pyyhkeillä ja kaalinlehdillä helpottaa oloa, ja onneksi tänään oli vähän parempi päivä. Yhdellä syötöllä toinen rinta jopa tuli mukavan pehmeäksi - ah mikä onni. :grin Nyt taas kumpikin rinta kuin betonia ja odottelen, että vauva heräisi syömään. Olen sormin pehmentänyt nänninpihaa, että vauva saisi paremman otteen. Tuntuu hieman ikävältä aluksi, vaikka imuote on ihan oikea. Rinnat tosiaan nyt niin kipeät ja pinkeät ja nänninpihat suht herkät, että kestää hetken ennen kuin se pahin menee ohi. Vauvan imuote on vieläpä todella kova, että toivon, että tässä parissa viikossa tasaantuu... Olen yrittänyt imettää vähän eri suunnista, että rinta tyhjenisi eri kohdista.

Oltiin painokontrollissa ja painoa oli tullut reilusti yli vaaditun minimin eli eipä tarvitse tällä hetkellä huolehtia, että vauva ei saisi ravintoa. Epäilen, että kohta alkaa kaksoisleukaa ym löytyä, vaikka oli syntyessään pitkäkoipilaiheliini. :cool:

Vedetäänkö muilla rintaraivareita? Täällä niistä tullu hirvee riesa. :S enkä oikein tiedä mitä tehdä..

Takaisin