Vauvan ruokinta

Miten te toteutatte syöttämisen, jotka annatte sekä pullosta että rinnasta? Ensin rinnasta ja sitten pullosta vai? Ja annatteko korviketta niin paljon kuin syö? Mä oon ihan hölmönä tämän asian kans, ku ei ole kokemusta kuin täysimetyksestä ja tälle jässikälle ei ainakaan vielä oma maito riitä. :/ Pitäkää peukkuja, et maito nousisi kunnolla ja päästäis lisämaidosta eroon! :)
Annan korviketta lisänä n. 1-3krt päivässä. Jos imetys näyttää vaan jatkuvan ja jatkuvan, esim 2h niin silloin huomaan ettei vauvalla oo maha täynnä, ja annan korviketta lisänä. Joskus ei maistu ku 10ml mutta joskus saattaa helposti mennä jopa 60ml.

Eetla: Mä annoin alkuun lisäksi korviketta, jos tuntui ettei vauva tule kylläiseksi millään. Mutta sitten lueskelin lisää asiasta imetys.fi -sivustolta ja sieltä selvisikin, että jos toiveena on täysi-imetys niin korvikkeen kanssa saa olla tarkkana, sillä jokainen annettu korvike on pois omasta "maitotilauksesta". Kannattaa kahlata ko. sivustoa läpi, siellä on tosin hyvin kerrottu noista korvikkeista ja niiden purkamisesta, sekä oman maidon nostattamisesta.

Rinta+tuttipullo syötöstä.
Riippuen hetkestä.

Jos tyttö on todella nälkäinen, eikä suostu alkamaan imemään, niin pulloa olen antanut ensiksi. Vaihtoehtoisesti tälle olen laittanut 20ml ruiskuun maitoa ja sitä pikkuhiljaa tyhjentänyt tissin ja huulien raosta. Näin vauva tilaa samalla tissiltä ruokaa kun juo korviketta + rintamaitoa. Malttaa paremmin juoda tissistä vaikka olisikin nälkäinen.
Muutoin jos haluan usean tunnin imetyksen päättää, niin annan tuttipullosta korviketta.
Meillä korvikkeesta pois siirtyminen ei tule olemaan ajankohtaista pitkään hetkeen, joten vaikka tiedostan ongelman, niin haluan helpottaa myös omaa oloani samalla, kun emme voi siirtyä vielä täysimetykseen...

Bilirubiinit hoidettiin vastikkeella ja tällä hetkellä vauva syö 95 %:sti äidinmaitoa. Osittaisimetän eli öisin ja aamupäivisin. Iltapäivällä vauva syö pumpattua äidinmaitoa pullosta ja öisin isä hoitaa pari syöttökertaa antamalla pumpattua äidinmaitoa pullosta. Muuten toimii ihan ok, mutta pumppaamiseen menee paljon aikaa ja se on hankalaa vauvanhoidon ohella. Haluan kuitenkin tässä vaiheessa antaa nimenomaan äidinmaitoa kun sitä kerran tulee. Kokoimetykseen siirtyminen ei onnistunut, joten toistaiseksi näillä mennään.

Monen päivän mietinnän jälkeen luovutin ja kaivoin taas pumpun esille. Mun tissit on jatkuvasti pinkeet maidosta kun poju tankkaa iltaisin (ja joskus aamuisin), ja muun aikaa käy vaan pikaisesti tissillä tarvittaessa. Rinnat nyt kuitenkin tuntuu valmistautuvan siihen tankkaukseen koko ajan ja olo on sit välillä aika tukala. Pumppasin vain toisen rinnan niin toinen on sit valmiina kun pikkuinen kohta herää syömään. Laitoin maidon samoin tein pakkaseen silikonisessa jääpalamuotissa, siirrän jäätyneet palat sit pusseihin. Pitäis varmaan perehtyä tuohon maidon sulatukseen jne, en ole tätä pakastamistakaan ennen tehnyt...

Nyt meillä on etsittävä apuja vauvan syömiseen. Rintamaidollani on ok, mutta vaikka syöttäisi edes 10ml korviketta, alkaa tyttö oksentaa...
Minun rintamaitoni ei tällä hetkellä riitä, sillä on pitänyt sitä korviketta syöttää.

Eilen alkoi puklailu lisääntymään. Oksensi niin rajustin että maidot tuli nenästäkin ulos. Tänään sitten oksentanut vieläkin enemmän ja vauva ollut itkuisempi välillä. Meillä olisi neuvolaan aika perjantaille, mutta ajattelin huomenna sinne soittaa jos pääsisimme lääkärin luokse ja saataisiin apua jo huomenna.
Siihen asti vain yritettävä saada rintamaito riittämään mahdollisimman pitkälle ja kokeiltava toista korvikemerkkiä. Äsken kävin ostamassa Tuttelia ja Tuutia kokeiluun..

Täällä tuli nyt täys stoppi imetykselle, ja siirrytään pulloihin vaan. Tyttö syö vaan monia tunteja putkeen, eikä oo tyytyväinen ennen ku antaa korviketta lisäksi. Alusta asti ollu ongelma toi maidon tulo, eikä sitä vaan tuu riittävästi.. Nyt ei enää jaksa yrittää, parempi vauvallekki että oon hyvillä mielin, eikä niin että oon stressaantunut ja ahdistunut imetyksestä. Tänään neuvolassa painokontrolli, jossa aion pyytää neuvoja tähän vielä. :/ terveisin tänä yönä nukkunut 1h kun vauva ollut tissillä kokoajan, äsken sai pullosta 60ml ja simahti heti syliin..

Varmasti oikea ja hyvä ratkaisu tuossa tilanteessa. :) En minäkään jaksaisi tuollaista.

Frozenflower missä sä asut? Mulla tulee maitoo niin paljon että oon ajatellu myydä sairaalaan. Mut olis hienoo jos näin vois auttaa. Tuli vaan mieleen :)

Muokattu viimeksi:
Frozenflower missä sä asut? Mulla tulee maitoo niin paljon että oon ajatellu myydä sairaalaan. Mut olis hienoo jos näin vois auttaa. Tuli vaan mieleen :)

Asutaan Etelä-Savossa.

Nyt olen imettänyt mahdollisimman paljon ja kun tyttö ei jaksa aktiivisesti imeä, niin olen pumpannut ja juottanut sitä. Lisäksi sitten antanut Tuutin korviketta ja toistaiseksi vasta kahdesti oksentanut (eilisillasta lähtien). NAN:illa oksensi ihan kokoajan ja oli itkuisempi, varsinkin yöllä.
Viime yönä tyttö ei itkenyt laisinkaan!

Soittelin neuvolaan ja katsotaan nyt sakeuttajan avulla jos se auttaisi. Perjantaina sitten katsellaan painon nousua ja vilkaistaan ehkä sitä kielijännettä.

Onhan tytön paino varmasti noussut, kun öisin imee 1,5-2,5h putkeen ja päivisin on aina kerrallaan sen 1-2h tisseissä kiinni. Sitten annettava jo korviketta, että saisi itse syötä/ tehtyä muutakin.
Ikää ylihuomenna 3vko.

Tsemppiä! Jännä noi korvikkeet. Että niissäkin on niin paljon eroja. Toivottavasti löydätte jonkun joka sopii :)

Mä täällä tuskailen ku maitoo tulee niin paljon että paidat ja lakanat on kokoajan ihan märät.

Ei oo imetyksen kanssa helppoo ollu aluksi tääläkään. Poika oli viisi ekaa päivää keskolassa jossa pääsin itte käymään vasta toisen päivän iltana pikaseen ja siitä sitten vähän tiuhemmin aina syöttöaikoina viidesti päivässä....eli ei saanu piettää iholla ja maidon tulon eteen sai tehä pirusti töitä...pumpata kolmen tunnin välein ja muutenkin yritää kaikki kostit....hiilarien syöntiä ja ankaraa veden juontia...sitten sain poitsun osastolle ja päästiin kunnolla hommiin ja siitä se korvikkeen määrä hitaasti väheni ja oman maidon osuus kasvoi ja kotiin pääsy auttoi asiaa myös...nyt pitää vielä joskus antaa korvikehömpsyt, mutta harvemmin. Pulauttelua on varsinkin yöllä joskus. Nostin pääpuolta kans sängystä, mutta parhaiten tehoaa kunnon röyhtäytys. Alussa kokeiltiin että mies antoi yhdellä syötöllä pullosta ja sain nukuttua, mutta tissit ei tykänny menosta joten olen silmät ristissä väsymyksestä noussut imettämään 2-4 tunnin välein...keskimäärin kolme tuntia syötön alotuksesta herää seuraavaksi ja joskus syöttö venyy kaksi tuntiseksikin niin ei tuu paljon nukuttua ei, mutta joskus saa jopa melkein neljän tunnin unet....kaipa se tästä vielä tasautuu.

Tsemppiä! Jännä noi korvikkeet. Että niissäkin on niin paljon eroja. Toivottavasti löydätte jonkun joka sopii :)

Mä täällä tuskailen ku maitoo tulee niin paljon että paidat ja lakanat on kokoajan ihan märät.

Ootko kokeillu syöttää samasta tissistä kaks kertaa peräkkäin. Pitäis hillitä maidontuloo. Tietysti toinen rinta voi tulla superkipeeks kun tulee niin pitkä syöttöväli, mut mä oon välillä tehnyt niin. Ja ainakaan ei kannata syöttää kun yhestä rinnasta yhdellä syöttökerralla.

Arggh. Nytköhän täällä sitten teki väärä imuote tissit kipeiks. :( nännit on niin pirun kipeet et tekis mieli itkee. Vai voiko ne muutenki mennä aina välillä kipeiks, riippumatta otteesta?

Arggh. Nytköhän täällä sitten teki väärä imuote tissit kipeiks. :( nännit on niin pirun kipeet et tekis mieli itkee. Vai voiko ne muutenki mennä aina välillä kipeiks, riippumatta otteesta?
En osaa vastata muuta, ku että mulla kans ihan sika kipeet rinnat. Aina pelkää että millon se vauva herää syömään seuraavan kerran ku sattuu niin paljon :( nyt tosin meillä vähän pidempiä välejä, ku annan korviketta kaks peräkkäistä syöttöä.

Meilläkin oli väärä ote. Alkuun pystyin imettämään sen kanssa, mutta lopulta, kun nännit alkoivat mennä rikki, ei kipua enää kestänyt millään. Mulla oli alkuun imetyksen jälkeen selvä valkoinen harjanne nännin toisella sivulla. Siihen tuli lopulta syvä vertavuotava haava. Kumpaankin tissiin.
Apua en osaa antaa, mutta tsemppiä toivotan. Toivottavasti menee ohi tai saatte otteen kuntoon. :)

Täällä myös kipeytyi nännit. Varsinkin oikea!
Synnärillä kun vauvalla oli ikää 1,5vrk oli oikeaan nänniin kehkeytynyt mustelma, johon lopulta tuli ihan rupi. Uitin rasvassa ja rapsutin ruven pois parin päivän aikana.

Nyt taas jää toinen reuna harjanteeksi ja kokoajan saisin olla otetta parantelemassa. Miten sen otteen saisi kerrasta laitettua oikeaksi?

Takaisin