Vauvan ruokinta

Jatkoin sitkeästi yrittämistä, ja ollaan saatu imetys sujumaan jo paljon paremmin! :) korviketta saa vielä lisäksi, ku mun rinnat kipeytyy liian tiheillä syöttökerroilla, eli pidän välillä kaksikin syöttöä väliä ja annan korviketta. Riippuu paljon päivistä, joinakin päivinä mennään ihan ilman korvikettakin :)

Hei te, jotka annatte pullosta maidon vauvallenne. Paljonko suunnilleen on noin kolme viikkoisen vauvan kerta-annos? Ihan sillä kyselen kun meillä on ajatuksena, että voisin välillä pumppailla maitoa talteen ja voisin sitten vaikka käydä yksinäni kaupassa tms. En vaan viitsisi pumpata kamalan paljon ylimääräistä. :)

Hei te, jotka annatte pullosta maidon vauvallenne. Paljonko suunnilleen on noin kolme viikkoisen vauvan kerta-annos? Ihan sillä kyselen kun meillä on ajatuksena, että voisin välillä pumppailla maitoa talteen ja voisin sitten vaikka käydä yksinäni kaupassa tms. En vaan viitsisi pumpata kamalan paljon ylimääräistä. :)
Olisko mennyt 60-80ml kerralla. Ihan varmaksi en muista, mutta tuota luokkaa.

Ootteko totutelleet pulloon ennen kun on ollu joku tilanne? Mun pitäis kans tiistaina olla pari tuntia pois ja pitäisi koittaa pumpata että nää pärjää sit sen aikaa.

Meil on muutamaan otteeseen kokeiltu, ei oonyt moneen viikkoon onnistunut. Viimeks tänään mies yritti, kun käväisin kaupassa, mut ei ollut saanut paljoa syötettyä pullolla. Paniikkihuutava lapsi oli vastassa kun palasin. Hän on niin tissin perään, äitin poika <3

Meillä on imetys lähtenyt hyvin käyntiin. Sairaalassa kyllä vähän pohdin, että mitenköhän on, koska en ollut nähnyt pisaraakaan maitoa ennen synnytystä, enkä vielä päivä, kaksi sen jälkeenkään. Myöskään rinnoissa ei ollut mitään merkkiä siitä, että sieltä mitään tulisi, koska ei ollut kipeyttä, turvotusta tai mitään. Toisena päivänä alkoi rinnoissa tuntua, että okei, jotain tapahtuu, ja vauva kyllä imi tosi pitkään ja usein, että mietin, että kaipa sieltä jotain tulee. Lisäksi vaipat kastuivat ja tuli kakkaa, että päättelin, että pakko sieltä on jotain tulla. Myös sairaalassa kätilö totesi, että rintoihin selkeästi nousemassa maito, että ovat muuttuneet joka päivä. No, kun päästiin kotiin kolmantena päivänä, niin sittenhän maito nousi oikein kunnolla.

Ekana ja tokana kotipäivänä rinnat olivat aivan JÄRKYTTÄVÄN kokoiset ja kipeät, siis ihan kivikovat ja katsoin peilistä, että oho. :woot: Kaalinlehdet auttoivat hieman, samoin kylmät pyyhkeet. Varovasti painelin ja pehmitin nännin aluetta, että vauva saisi jotain otetta ja mietin jo kauhuissani, että mitäköhän tästä tulee. Vasen rinta tuntui aluksi muutenkin aremmalta ts. vauvan imuote on supervahva ja kun iski siihen kiinni, niin ekat 20 sekuntia meni niin, että mietin, että huhhuh. Aika nopeasti se terävin kipu kuitenkin laantui (kummassakin rinnassa) ts. olen voinut imettää ihan normaalisti ja vauvantahtisesti. Myös maidontuotanto on (onneksi!) tasaantunut ts. ainoastaan yön jälkeen rinnat ovat pinkeämmät ja valuttavat maitoa, koska vauva on nukkunut suht hyvin, mutta päivisin ovat nyt ihan pehmeät ja ok. Vauva syö päivisin aika usein, välillä ihan pieniä tankkauksia, joskus useita peräkkäin ja sitten pidempiä settejä, joskus jopa 30 minuuttia. Synnärillä söi vielä 45-50min, että on lyhentynyt (varmaan senkin takia, että maitoa tulee nyt ihan eri tavalla :rolleyes: ).

Öisin on nukuttu jopa 5h putkia, että olen syöttänyt pari kertaa aamuyöstä, nukahdan siihen itsekin. Vauva nukkuu meidän välissä ts. kylkimakuulta helppo imettää.

Painoa on tullut todella hyvin. Jo 9. päivänä syntymäpainon päälle oli tullut yli 100g eli terveydenhoitaja oli tyytyväinen. Me oltiin synnäriltä päästyä painokontrollissa, koska laski sairaalassa liikaa, mutta jo painokontrollissa oli tullut ihan hirveä lisäys päivässä, kätilö oli ihan ihmeissään, joten ei tarvinnut enää yhden päivän jälkeen herätellä erityisesti syömään. :grin

Tässä tiivistettynä nämä ekat 11 päivää (on pitänyt kommentoida tänne jo monena päivänä, mutta kännykällä ei jaksa naputella pitkiä sepustuksia ja koneellakin on hankalaa olla yksikätisenä. Nyt vauva nukahti poikkeuksellisesti jo tähän aikaan eli on vähän omaa aikaa koneella. :hiding

Meillä meni nyt korvike vaihtoon. Poika saa siis noin puolet korviketta. Nan oli käytössä, mutta nyt viikon verran ollut ihan kamalat ja haisevat ilmavaivat. Kakka tulee 2-3 päivän välein on kuin mutavelliä ja haisee. Massu myös pulputtaa paljon ja kipristelee.
Nyt kokeillaan, jos Tuuti olisi massulle hellempi.

Edit: Omissa syömisissäni ei ole ollut muutosta. Ja paukut haiseekin ihan käyneelle korvikkeelle.
Meillä tyttö on syöny alusta asti pelekkää korviketta ja aluksi oli NaN mutta meijjä neitille tuli samat oireet ko teillekin ja hirvee huuto ko masu pipi ym. Vaihettii merkkiä Tuutiin (koska kotimainen) niin johan loppu:) ja Tuutilla ollaan menty ja onneksi se passasi koska ei hirveesti tee mieli juottaa nuita ulkomaisia korvikkeita.. laitoin Nannin kokonaan boikottiin ko tajusin että se on Nestlen tuote!

Meillä tyttö on syöny alusta asti pelekkää korviketta ja aluksi oli NaN mutta meijjä neitille tuli samat oireet ko teillekin ja hirvee huuto ko masu pipi ym. Vaihettii merkkiä Tuutiin (koska kotimainen) niin johan loppu:) ja Tuutilla ollaan menty ja onneksi se passasi koska ei hirveesti tee mieli juottaa nuita ulkomaisia korvikkeita.. laitoin Nannin kokonaan boikottiin ko tajusin että se on Nestlen tuote!

Olenkin tainnut unohtaa kertoa tarkemmin miten Tuutin kanssa menee.
Sopii pojalle paljon paremmin, oireet katosivat. Tosin kakka on aika kiinteää nyt, kuin saumauslaastia. Joutuu siis ponnistelemaan kovasti, mutta teki sitä jo Nanin kanssa. Kakkaa onneksi 2-3pv välein. Omasta mielestä Tuuti tuoksuu paljon paremmalle, ihan oikealle maidolle. Nanissa oli aika makea muovinen haju, joka tuntui myös pojan pieruissa. Ja tietty kotimainen tuote, siitä plussaa. Ollaan siis tyytyväisiä Tuutiin. :)

Nyt alkaa olla korvikkeen osuus n. 70%, oma maidoneritys ei pysy perässä näillä pumppauksilla. Useampaan kertaan en pysty yksin ollessaa. Aikaa kun menee 15-30min kerralla, ja kaikkea muutakin pitäisi tehdä.

Meillä kans Nan tekee kauheen hajusen neitin :D jos on tuuti ollut kaupasta loppu, ja on saanut Nania, niin ei oo tarvinnut montaa tuntia ootella että on niskakakat.. mutta meillä siis kans sopii tuuti paljon paremmin masulle. Kirjoitit Onneli84 tosta tuutin tuoksusta, ootko huomannu maussa eroa? Aina ku oon lämmittäny Nania, ja maistanu kädeltä lämpötilaa, ni mun mielestä se maistuu ihan hirveelle! :o

Meillä kans Nan tekee kauheen hajusen neitin :D jos on tuuti ollut kaupasta loppu, ja on saanut Nania, niin ei oo tarvinnut montaa tuntia ootella että on niskakakat.. mutta meillä siis kans sopii tuuti paljon paremmin masulle. Kirjoitit Onneli84 tosta tuutin tuoksusta, ootko huomannu maussa eroa? Aina ku oon lämmittäny Nania, ja maistanu kädeltä lämpötilaa, ni mun mielestä se maistuu ihan hirveelle! :eek:
Maistuu paljon paremmalle, oikealle maidolle. Jos itse pitäisi syödä jompaa kumpaa, ottaisin Tuutia. :D

Meillä neiti kieltäyty nielemästä nania. Tuuttia syö mielellään sen mitä tarvitsee rintamaidon lisäksi.

Meillä kans Nan tekee kauheen hajusen neitin :D jos on tuuti ollut kaupasta loppu, ja on saanut Nania, niin ei oo tarvinnut montaa tuntia ootella että on niskakakat.. mutta meillä siis kans sopii tuuti paljon paremmin masulle. Kirjoitit Onneli84 tosta tuutin tuoksusta, ootko huomannu maussa eroa? Aina ku oon lämmittäny Nania, ja maistanu kädeltä lämpötilaa, ni mun mielestä se maistuu ihan hirveelle! :eek:

Minä olen huomannut myös ison eron maussa.
NAN haisee ja maistuu pahalle. Tuuti maistuu aika samalle kuin ÄMmä (äidinmaito) ja tuoksuu myös.

Meillähän ei NAN sopinut kun tyttö oksensi kaiken mitä söi... ja meillähän siis on yksi kaappi täynnä NAN-korviketta (jauhetta + purkkia)
Tuuti on paras, Tutteli menee välillä, välillä puklaututtaa, mutta jos Tuutia ei kaupasta saa, niin menee paremman puutteessa.

Auttakaa mua pullosta ruokkijat! Mulla on hirvee kasa tuttipulloja jotka oon saanut käytettynä, niin en tiiä mitä noista tuttiosista voi käyttää pari viikkoiselle :o tommonen missä on yks reikä mut onks niissä eroja :o ?

a4589cd5aa01e71488bfb90210b29b85
esim tällänen mam ? Oon ihan avuton!

Auttakaa mua pullosta ruokkijat! Mulla on hirvee kasa tuttipulloja jotka oon saanut käytettynä, niin en tiiä mitä noista tuttiosista voi käyttää pari viikkoiselle :o tommonen missä on yks reikä mut onks niissä eroja :o ?
Suosittelisin melkein ostaan pulloihin tuttiosat uudet. :-) voi olla esim. pieniä halkeamia jo tullut edellisellö käyttäjällä, ja muutenkinhan ne suositellaan vaihtaan sillon tällön :)

iinama tuo pullo näyttäis ihan koliikki pullolta (jos se on semmonen että pohja irtoaa myös) ja suosittelen käyttämään niitä koska ne on tehty sillai että vauvvan mahaan ei pääsisi ilmaa ja ne tuntuu kuulemma vauvvasta vähän samalta ko rintaa imisi. Meillä terkkari suositteli tytölle just koliikki pulloja niin tavalliset ei enää meinaa edes kelvata mut ollaan tavallisiin pulloihin ostettu myös virtaustutti päitä niin niissä on kolme vaihtoehtoo että kui palijo sille vauvvalle kerralla tulee maitoa kun imee. Niistä virtaustuteista ei tuu maitoa muutako imemällä niin nekin on aika käteviä niin vauvva saa juotua omaa tahtia. Muista tuttipäistähän tullee koko ajan maitoa.

Iiks, tuo oli vellitutti :D piti soittaa isän vaimolle ja kysyä apua! No, kävin ostamassa sen aventin koliikkipullon jossa oli 0kk ja sopii mun rintapumppuun. :D pumppaamista vähän kokeilin ja se ainakin tuntui sujuvan. Nyt pitää vielä toivoo että toi pullo kelpaa pojalle :)

Takaisin