Vauvan ruokinta

Meillä ei tämä vielä saa rintaraivareita, mut esikoinen aikanaan sai. Meillä siihen auttoi, kun hetken käveli, että alkoi imemään.

Täällä on siirrytty täysimetykseen. Pieniin rintaraivareihin on toiminut laulaminen ja asennon/rinnan vaihtaminen. Maitoa tulee sen verran reippaasti, että öisin kastuvat kahdet rintaliivit, vaikka pieni heräilee syömään n. 2h välein. Toivottavasti tilanne hieman tasaantuu ja pieni alkaa nukkua pidempiä pätkiä.

Millaisia liivinsuojia muuten käytätte? Mulla on kahdet kestosuojat (toiset villaiset, toiset bambua ja puuvillaa) ja sit Lansinohin kertakäyttöisiä. Toistaiseksi oon testannut noita kertiksiä ja bambuisia ja tuntuvat hyviltä.

Mulla on kolme paria kestoja ja lisäks pirkan kertakäyttöisiä. Tykkään kestoista kun ovat ohuempia. En tiedä mitä mateiaalia noi kestot n kun oon ostanut ne ulkonäön perusteella joskus muinoin XD pitsikuvioiset.

Mulla on kanssa muutamat kestot, joskaan eivät ole olleet kovin aktiivisesti käytössä (vielä). Yleensä on rainbowin kertakäyttöiset käytössä. Noita kestoja tykkäsin käyttää esikoisen aikaan enemmän imetyksen loppuvaiheessa kun ne ei enää kastuneet silloin niin kovin paljon. :)

En tiiä onko täällä jo puhuttu mut kysyn kun en muista. Oliko imetyksessä jotain kikkaa millä vauvan saa hellästi irrottamaan otteensa? Siis meillä on nyt aina illalla 6-7 aikaan semmonen takiaissyöttö että vauva on syönnin jälkeen vaan tississä kiinni (nukahtaa siis) ja aina kun yritän irrottaa niin imee vaan enemmän. Esikoisen kanssa muistan että piti tissin päältä painaa ja liu'uttaa rinta pois mut tällä tytöllä on tosi paljon kovempi imu eikä onnistu oikein millään...

Meillä on Johanna83 vähän samaa ongelmaa. Sitten jos rinnan pois pojan suusta niin hän saa raivarin eikä rauhoitu millään muulla kuin sillä, että saa tissin takaisin. On meinaan välillä tosi raivostuttavaa itselle kun olisi kaikkea muutakin tekemistä kuin istua tuttina...

Sormen laittaminen suupieleen.
Meillä jos tyttö pitää minua tuttina (nukkuessaan), niin otan tissiä pikkuhiljaa pois suusta. Jos imu on niin kova jatkuvasti, niin sormea suupieleen, jolloin irroittaa otteensa :)

Oon kanssa tuota sormi suupieleen tekniikkaa käyttänyt, mutta siitä tulee kaikista isoin kiukkuhuuto... Vaikka koitan siis korvata tissin tutilla ja annan olla sylissä nuuhkuttamassa. :rolleyes:

Mun rintojen maidontuotanto vaihtelee ihan laidasta laitaan nyt. Pari päivää meni pehmeämmillä tisseillä ja kerkesin jo aatella, et nyt se maidon tulo tasaantui. Ketut, se mitään tasaantunut. Viime yönä heräsin taas siihen, et peitto on märkänä kun toinen rinta oli taas turvonnut kipeäksi palloksi ja suihkutellut ylimääräistä maitoa menemään... Edellisestä syötöstä taisi olla ehkä kolme tuntia. Syötin vauvan toisesta rinnasta siinä ja samalla pidin harsoa suihkutissin päällä, se kastui siinä sitten. Kävin vielä pumppaamassa sen jälkeen, 60 milliä taisi tulla yhteensä. Sitten pojua syöttämään taas, ja rinta valui edelleen... Ois kiva jos sais pumpulla tuota maitoa talteen, mut kun se pumpulle heruminen on nyt niin tiukassa. Muuten valuu sitten itsekseen. Oon niitä maidon kerääjiäkin miettinyt kyllä; ei ole vaan mitään kokemusta niistä vielä.

Mä käytän myös Rainbown kertiksiä liivisuojina. Mulla oli myös kahdet kestot mutta en tykännyt. Toki olivat pehmeämmät ym mutta niihin maito jäi jotenkin aika pintaan eli eivät imeneet yhtä hyvin. Tuli jotenkin olo että eivät ole hygieeniset joten päätyivät roskikseen. Kertiksiä on helppo vaihtaa ja ovat imukykyisempiä siis minun mielestä.
Maidonkerääjää käytän aina toisessa rinnassa kun pumppaan toista. Saalis on yllättävän isokin mitä kerääjään heruu. Imettäessä en ole viitsinyt käyttää kun mieluummin kerään isompia satseja vaan talteen. Maitoa kyllä riittää...

Täälläkin on kertakäyttöiset liivinsuojat käytössä, oikein hyviä ovat olleet, tosin mulla ei juurikaan rinnat "vuoda", paitsi öisin ja joskus imettäessä toinen rinta vähän jos edellisestä imetyksestä on yli 2 tuntia.

Mä en enää heru pumpulle muuten kuin aamuyöllä, kun rinnat on täynnä. :shifty: Silloinkin saan syötön jälkeen talteen enintään 60ml. Päivällä tuntuu etten voi pumpata koska sitten pelkään ettei vauvalle riitä maitoa (enkä kyllä tosiaan saa kuin työllä ja tuskalla talteen vaivaiset 20ml). Olisipa olemassa sellasia maidonkerääjiä jotka saisi pysymään yöllä paikoillaan jotta yöllä valuvan maidon saisi talteen. :rolleyes:

Mua naurattaa toi suihkutissi aina vaan. Äsken yritin ruokapöydässä imettää kun poika sai taas raivarit sille.Annoin sit maitosuihkun valua harsoon, mutta kun loppua ei näkynyt (eikä vauva suostunut syömään siitä) niin pyysin 6-veetä tuomaan jääpalamuotin. Täytettiin yks palakolo siinä yhteistuumin (minä pidin vauvaa sylissä, siskonsa jääpalamuottia rinnan alla, neljä vee nauroi vieressä). Sit alkoivauva heilumaan niin, et oli pakko siirtää hänet sitteriin (ei exelleenkään suostunut syömään). Yritin sit pumpata, ni ei. Pari tippaa, ei sen enempää. Onneks poju alkoi yhteistyökykyiseksi niin saa purettua tuota maitolastia nyt.

Minä olen monesti ampunut vahingossa tyttöä silmään ja pitkin naamaa, kun ollut tarkoitus puristaa tippa maitoa nänninpäähän ja sieltä on suihkunnut ihan 1,5m päähänkin :smiley-angelic006 :laughing001

Mahdetaankohan tuota edes laskea miksikään suihkutissiksi :wacky:

Kuuden viikon hulinat huh huh. Viime yönä syöty tunnin välein, yks kahden tunnin pätkä oli välissä. Isommat kakarat huutaa alakerrassa siihen malliin, et parempi lähtee tekee aamupalaa... Toivottavasti tää tiheen imun kausi oli vain yks yö, niin kuin kolmen viikonkin kohdalla.

Meillä oli just se kolmen viikon imukausi. Meni pari päivää ja yksi yö niin, että oli tissi pojan suussa melkein koko ajan. Toivon, että kuuden viikon kohdalla päästään samalla tai vähemmällä...

Takaisin