Vauvan ruokinta

Mitäs mä täällä eilen kirjoittelinkaan... Noo, poju istui taas lounaalla mun sylissä ja seurasi haarukkaa lautaselta mun suuhun ja maiskutteli siinä katsellessaan. En sitten enää raaskinut "kiusata" toista enää vaan annoin lusikan kärjellisen omenasosetta. Poju aukoi suutaan kuin vanha tekijä ja vaikka syöminen hidasta olikin niin noin teelusikallisen maiskutteli menemään, sitten pää kääntyi toiseen suuntaan eli syöminen päättyi siihen. Mutta kai nyt sit voin antaa pieniä määriä jos toisella kiinnostusta on, kai se vauvan herkkyyskausi on tärkeämpää kuin mun pakkomielle 6kk täysimetykseen. Vaikka vähän epäonnistumiselta tuntuukin kun en "malta" olla antamatta toiselle maistiaisia.

Minäkin annoin vauvalle pokkanasosetta sen jälkeen kun hän alkoi itkeä availtuaan suuta ja maiskuteltuaan seuratessaan ruokailuani. Söi kuin vanha tekijä! Annan kerran päivässä puolikkaan teelusikallisen eli lähinnä maun vuoksi :)

Muokattu viimeksi:
Meillä mennään suosituksen mukaisella 6kk täysimetyksellä eli maisteluihin menee vielä yli 2kk. :)

Mua ahdistaa hirmuisesti kun kaikki hehkuttaa imetystä 6kk asti. Tekeekö se musta nyt huonon äidin kun haluun ruveta maistattaan en siis siirtyä kiinteisiin vaan maistattaa.

Mua ahdistaa hirmuisesti kun kaikki hehkuttaa imetystä 6kk asti. Tekeekö se musta nyt huonon äidin kun haluun ruveta maistattaan en siis siirtyä kiinteisiin vaan maistattaa.
Kyllä meillä on molemmat pojat alkaneet maistelemaan jo 4 kk iässä. Isompi söi kiinteitä jo 5 kk iässä useamman kerran päivässä. Silloin meni jo kaikki lihat ja kalat yms. Ei se ole huono ratkaisu. Kaikki tekee nää jutut omalla tyylillään ja aikataulullaan. :)

Mä päätin kans että mennään silleen kun hyvältä ja luontevalta tuntuu. Ja kun poika osottaa mielenkiintoa ruokaa kohtaan, niin miks ei sitten :) kaikki tyylillään!

:eek:Mulla oli hienovarainen ajatus 6kk täysimetyksystä, mutta aloitettiin nyt sitten maistelut 5kk iässä, kun tyttö alkoi osoittaa selviä valmiuksia. Tosin alusta saakka ajattelin, että 6kk ei ole mikään ehdoton, jos aiemmin tuntuu sopivalta. :)
Nyt viikon ajan siis maisteltu joka päivä 1-2 kertaa kiinteitä. Imetyskerrat eivät vielä tule varmasti vähenemään näillä annoksilla.

Meilläkin siis edelleen maito on tytön pääsääntöinen ravinto. Tosin siis se korvike, kun imetys ei oo enää onnistunu hetkeen erinäisistä syistä. Huonoa omaatuntoa siitä tietty tunnen, mutta minkäs teet..on vaan hyväksyttävä, ettei imetys ole enää meidän juttu. :( Kiinteitä tarjotaan maidon päälle ja saa sitten sen verran mitä itse haluaa. Viljat ku aloitetaan nii saa sitten puuroa maidon päälle..lihat alotetaan vähä myöhemmin, kun olen myös kuullut, ettei lihoja ja viljoja kannata aloittaa samaan aikaan. Joten lihat sitten, kun viljat on ajettu sisään kunnolla.

Mä olin ajatellut imettää 6kk ikään täysimetyksellä mutta nyt 4kk neuvolassa sekä th että lääkäri suosittelivat aloittamaan vellin antamisen. On nyt sitten syöty 1dl riisi tai maissivelliä päivässä eli se ei vielä imetystä vähennä. Oon myös alkanu tekemään vihannes ja hedelmä kuutioita pakkaseen ja jokaisesta satsista tyttö on saanut maistaa teelusikallisen. On heti suu auki kuin linnunpoikanen ja ei sylje ruokaa pois. Myös vellipullosta pitää itse kahdella kädellä kiinni ja juo ahnaasti. Eli ilmeisesti meillä ollaan valmiita aloittamaan kiinteät jo nyt. Mutta mä aion pitää sen kuitenkin vain maistelutasolla vielä kuukauden ja sitten vasta enemmän kerralla. Viljoja en aio tytölle aloittaa kuin vasta vähän ennen tarhaan menoa. Itse en pysty kotimaisia viljoja syömään joten eiköhän tyttö samoja geenejä kanna. Juuri on menossa monen maan kattava tutkimus jossa on alustavasti todettu että alle 2 vuotiaana yli 5g päivässä gluteiinia saavat geeniperimän omaavat lapset sairastuvat helpommin keliakiaan. Joten kun en muutenkaan pidä viljoja terveellisenä ruokana niin tämä vielä vahvisti sen, että kotona en puuroa ala keittelemään. Tarhassa sitä valitettavasti tungetaan joka päivä lapsille kun on halpaa. Toki välillä tehdään riisipuuroa, mutta tää suomalainen tapa "puuroa vaikka pakolla joka päivä" jää meiltä pois. Ja neuvolassa saan varmaan aiheesta sitten tapella kun siellä pidetään puuroa toisena maailman ihmeistä.

Mä olin ajatellut imettää 6kk ikään täysimetyksellä mutta nyt 4kk neuvolassa sekä th että lääkäri suosittelivat aloittamaan vellin antamisen. On nyt sitten syöty 1dl riisi tai maissivelliä päivässä eli se ei vielä imetystä vähennä. Oon myös alkanu tekemään vihannes ja hedelmä kuutioita pakkaseen ja jokaisesta satsista tyttö on saanut maistaa teelusikallisen. On heti suu auki kuin linnunpoikanen ja ei sylje ruokaa pois. Myös vellipullosta pitää itse kahdella kädellä kiinni ja juo ahnaasti. Eli ilmeisesti meillä ollaan valmiita aloittamaan kiinteät jo nyt. Mutta mä aion pitää sen kuitenkin vain maistelutasolla vielä kuukauden ja sitten vasta enemmän kerralla. Viljoja en aio tytölle aloittaa kuin vasta vähän ennen tarhaan menoa. Itse en pysty kotimaisia viljoja syömään joten eiköhän tyttö samoja geenejä kanna. Juuri on menossa monen maan kattava tutkimus jossa on alustavasti todettu että alle 2 vuotiaana yli 5g päivässä gluteiinia saavat geeniperimän omaavat lapset sairastuvat helpommin keliakiaan. Joten kun en muutenkaan pidä viljoja terveellisenä ruokana niin tämä vielä vahvisti sen, että kotona en puuroa ala keittelemään. Tarhassa sitä valitettavasti tungetaan joka päivä lapsille kun on halpaa. Toki välillä tehdään riisipuuroa, mutta tää suomalainen tapa "puuroa vaikka pakolla joka päivä" jää meiltä pois. Ja neuvolassa saan varmaan aiheesta sitten tapella kun siellä pidetään puuroa toisena maailman ihmeistä.

Mielenkiintosen kuulonen tutkimus! Meilläkin suvussa keliakiaa ja itellä todettu riski sairastua, joten hyvin voi poikakin geeniperimää kantaa. Mut kaurahan on gluteenitonta, joten siitä tehtyä puuroa vois ton tutkimuksenkin mukaan huoletta syödä? Ja onhan toki hirssi ja tattarikin, joista saa hyvää puuroa riisin lisäks ja täysin gluteenittomia :happy: jos siis puuroa haluaa, eihän se toki mikään välttämättömyys ole :)

Meillä maistellaan teelusikallisia, mutta vähitellen siirrytään isompiin annoksiin, kun poika syö rintaa niin tiheesti. Kasvaa siis kilon kuukausivauhtia edelleen eli ei haittaa, vaikka väliin saa vähempikalorista ruokaa täydentämään äidinmaitoa. Poitsu myös heräilee nälkään monen monta kertaa yössä (siis syö ihan kunnolla, ei mitään lohturintaa tai muuta). Ja meillä aloitettiin maistelut jo 4 kk iässä, että ehtisi löytyä allergikko/herkkämasulle sopivia ruokia. Ihan hyvä niin, koska hedelmistä jne. menee suurin osa, mutta kasviksista sopii tällä hetkellä vain kurpitsat ja esim. suomalaisten perinteiset aloitusruuat bataatti ja peruna ei sopineet yhtään.

Riisijauhoista keiteltyä puuroa ja kaurapuuroa on nyt maisteltu kanssa. Ei uponneet ensin yhtään edes äm:lla makeutettuna, mutta sitten makeutettiin vähän lisää hedelmällä, niin johan alkoi maistua. Meillä poika tykkää myös kirpeistä jutuista, tuoreista luumuista keitetty sose on ihan lemppari. Pakastetaan just jääpaloina, niin saa kivan kokoisia maisteluannoksia (ja nykyään myös puuron makeutusta). Tiedän, ettei saisi opettaa makeisiin juttuihin, mutta ne sattuu olemaan ainoat, jotka kiinnostaa. Jopa niin paljon, että poitsu yritti mun eväsbanaanista haukata, kun katseeni sekunniksi käänsin. Joku mauton kesäkurpitsa taas ei tunnu uppoavan kuin hedelmällä tai äm:lla tuunattuna. En tiedä, pitäiskö vaan sinnikkäästi maisteluttaa kuitenkin tuollein blandina, kuten ollaan koetettu, jospa hän tottuisi siihen vähitellen...

Meilläkään ei oikeen kesäkurpitsa maistunut .. bataatti maistui hyvin mut vatsa meni tosi kovalle.. ja siitä sitten luumua niin se vasta oliski maistunut :) Porkkana herätti vähän ristiriitasia tunteita. Tuli naaman nyrpistys mut sit kuitenkin heti suu auki seuraavalle lusikalliselle :D

Meillä taas bataatti ja porkkana on ihan lemppareita! :) Perunaan kun laittaa kaveriksi porkkanaa tai bataattia niin sekin kelpaa. Ja meillä ei ole ollut ongelmaa vatsan kovettumisesta. Päivän taisi olla tulematta isompi kakka (pari prutkua vaan tuli) ja sitten palattiin normaaliin (eli pari kolme kierrosta vaatteita päivässä kakassa...).

Joko muut ootte alottanu viljojen syöttämisen? Me varmaan alotellaan tässä joku päivä. Millä ootte alottanu ja miten on otettu vastaan? Mä varmaan vetäsen kaurahiutaleet jauhoks ja sitä sit vähän maistatan puuron/vellin muodossa.

Me aloitettiin vähä vajaa 5 kk iässä. Kaurapuurolla ensin, vedin hiutaleet ennen keittämistä jauhoksi ja sit keitin ja hyvin upposi eikä tullu mitää oireita. Sit oon ostanut niitä kaupan Muksu ensipuuroja(riisi ja manna) ja sit ihan valmiita Onni puuroja (neljän viljan , vadelma yms )

Riisipuuro on lemppari, varsinkin päärynäsoseen kanssa. Viikossa maisteltiin kaikki kun ei oireita tullut. Nyt menee aamuin ja illoin. Kohta alan tekeen ihan normi hiutaleista kaikki, vähä karkeampaa puuroa.

Keitättekö te puuron veteen tai korvikkeeseen? Meillä ei oo koskaan testattu korvikkeita ja en uskalla nyt tehä siihen puuroa :D ja en saa tarpeeks pumpattua omaa...

Meillä syöty myös vajaa 5kuukauden iästä asti kaurapuuroa aamuisin. Korvikkeeseen teen aina puuron ja hyvin tuntuu tytölle maistuvan..huomenna aattelin ostaa riisipuurokamat nii ens viikolla voitais alkaa maistelee riisipuuroa. Mites ootteko alotellu jo sormiruokailua? Me siis ollaan soseiden lisäksi syöty sormiruokaa..nyt ollaan maisteltu tomaattia, kurkkua, kananmunaa, mandariineja, maissinaksuja, avokadoa, banaania, kukka-ja parsakaalia ja vesimelonia. Simppelia sormiruokaa-blogissa on paljon reseptejä, mutta mua jotenki hirvittää tukehtumisvaara. Oon siis kyllä lukenu, että se on aika olematon..mutta onko teillä kokemuksia noista resepteistä? Olisko siellä jotain sellasia tosi helposti syötäviä ruokia, jotka sopis hampaattomalle pikku likalle?

Mä tein alkuun veteen, mut nyt kun ollaan muutenkin korvikkeeseen kokonaan siirrytty niin teen aina välillä siihen. Oon vaan huomannut et jos mikrossa tekee korvikkeeseen, ja sit ruokailu venähtää niin loppuja syödessä puuro on niin löysää ettei pysy lusikassa.

Ai saaks näille pienille antaa tomaattia ja mandariinia? Oon niiden kuvitellu olevan jotenki ihan nounou.

Mites ootte kananmunan antanu? Keitettynä?

Ai saaks näille pienille antaa tomaattia ja mandariinia? Oon niiden kuvitellu olevan jotenki ihan nounou.

Mites ootte kananmunan antanu? Keitettynä?

THL on listannu niiden uuden ruokasuositusten liitteisiin vältettävät ruoka-aineet eri ryhmille, sieltä löytyy myös imeväisikäisten suositukset (: mut siis ei ole tomaatti tai mandariini mun mielestä listalla, kasviksista vaan nitraattia sitovat on kiellettyjä ennen 1v. eli mm. pinaatti, kurpitsat (paitsi kesäkurpitsa), salaatit, punajuuri yms.

Eikös kananmuna pitäis antaa täysin kypsänä (keitetty tai mikrotettu on ainakin turvallisia ettei tuu paistamisen yhteydessä palaneita kohtia jotka on täynnä sitä jotain myrkkyä) salmonellariskin takia?

Takaisin