Vauvan ruokinta

Meillä on poika ollut aina melkoinen pulauttelija... Korvikkeella menty 1kk ikäisestä asti,kun tissittely oli useimmiten huutamista ( kaikki itki) ja korviketta oli pakko antaa, kun miun maito ei millään riittäny. Mutta toi puklailu... Korvike merkistä, röhtäyttämisestä,asennoista riippumatta sitä tuli tuntienkin päästä syömisestä...ja paljon, mutta ei öisin! Poika on kasvanut hyvin eikä puklailu häirinnyt häntä itseään vaikka välillä tuntui et suorastaan oksentaa ja mitään ei jää sisuksiin. Nyt on alkanut pikkuhiljaa helpottamaan, joskus puklailee ja joskus ei.

Meillä jos on huono päivä ja huutaa vaan niin kun tarpeeksi on huutanut niin oksentaa eli oikein kaaressa tulee maito ylös. Meillä usein tuo huuto on rauhoittunu kun vaan pitänyt kunnolla sylissä rutistuksessa taputellu ja hyräilly. Saattanu silti kestää yli puolituntia rauhottuminen. Tätä meillä ei onneks kovin usein käy.

Meidänkin käskettiin vaan sinnitellä, kun vauva huus ja huus, kakka oli vihreää ja ihottumaa oli. Mentiin sitten allergologille ja ruokavalion muutos auttoi. Ei siis noudatettu neuvoja tässä asiassa, kun tietysti vauvat itkee, kitisee ja väliin huutaa, mutta ei se jatkuva kipuhuuto ole normaalia - etenkään kun meillä ei iän myötä helpottanut, vaan paheni.

Juu kannattaa kyllä tutkituttaa että kaikki kunnossa jos huuto ei helpota. Ja varsinkin jos on tollai muitakin oireita. Meillä tuo huuto tosiaan vaan huono päivä/yliväsymys.

Rosmarinaa, vietiin esikoinen aikanaan saman asian takia päivystykseen, kun huusi vain suoraa huutoa ja oksensi niin kamalasti, et mulla oli alushousuja myöten kaikki oksennuksessa. Saatiin sama diagnoosi kuin te, normaalia pari kuukautta vanhan vauvan käytöstä. Neuvolakaan ei sen kummemmin asiaan ottaantunut. Sitte yks kerta poitsu veti kunnon yrjösatsit neuvolatädin pöydälle, niin johan alko uskomaan, et ei todellakaan ole pikku pulauttelusta kyse. :D Silloin ikää oli vähän reilu 3 kk ja saatiin ohjeeksi alkaa antamaan vähän kiinteitä. Meillä se auttoi siihen oksentamiseen.

Kas kummaa, taas sama tilanne teilläkin käyty läpi Eetla. :D vähän kieltämättä naurahdin tolle neukkatädin pöydälle yrjöömisestä.

Mä vielä seuraan tilannetta pari päivää ja soittelen tosiaan terveystalolle jos nyt vielä jatkuu, kun tänään ei oksennellut sit onneks enää ollenkaan.

Mietin kans et kokeilen kiinteitä 4kk iässä jos ei sitä ennen löydy mistään mitään apua, mut jos menee ohi tai tilanne muuttuu muuten parempaan niin jatketaan ainakin sinne 5,5-6kk asti rintamaidolla.. :)

Mä jätin omasta ruokavaliosta maidon pois ihan kokeilumielessä joskus vähän ennen 2kk neuvolaa ja tän pojan monen tunnin iltahuudot loppu parissa päivässä.
Meinasin etten uskalla neuvolassa edes sanoo siitä, etten saa mitään saarnaa tosta että vauvat itkee. :D mut meidän neuvolatäti toteskin vaan että ompa mukavaa että noin helposti selvisi (ja kehotti syömään calsiumia)

Iinama jätitkö pelkän maidon vai kaikki maitotuotteet? Mää en maitoo ees juo, mut toki muita maitotuotteita käytän.

Iinama jätitkö pelkän maidon vai kaikki maitotuotteet? Mää en maitoo ees juo, mut toki muita maitotuotteita käytän.
Ihan kaikki maitotuotteet (suklaa, nyyh D': ) Ajattelin ettei se kokeilu ainakaan huonoa tee ja hyvää se sitten vaan teki :P
Nyt oon kyllä kyläillessä sillon tällön juonu kupin kahvia maidolla tai saattanu syödä jonkun pullan jos on ollu tarjolla ja sen on vauvan masu kestäny. Mut esim yks päivä kun söin jäätelön nii oli taas kamalaa huutoa ja vihreempi kakka kun koskaan.

Oho, eipä kuulosta mukavalta toi vihree kakka. Pitäsköhän sitä maidotonta sit kokeilla.. Tuntuu vaan vaikeelta jättää juusto pois! :D ja suklaa. Sekä raejuusto. :'( kumman riippuvainen sitä onki maidosta.. :D

Mulla oli noi samat :D eipä oo tullu leipää mussutettua huvin vuoks niinku yleensä, kun ei maistu ilman juustoa :D

Mikähän siinä on, et vauva jaksaa olla isänsä kanssa yli tunnin syömättä, mut mun kanssa ollessa pitää päästä syömään 20min välein. Ei tunnu kivalta, tuntuu että oon vaan käveleva pari tissejä, enkä mitään muuta. :(

Rosmarinaa, siitähän se johtuu, kun tuoksut maidolle. Eli tosiaan, äiti on vauvalle aika pitkälti kävelevä maitoautomaatti. :)

Jossain oli ohjeena, unikoulua ajatellen, että isä hoitaisi rauhoittelut. Äidistä kun vauva haistaa maidon, eikä sitten tyydykään vain tuttiin ja silittelyyn.

Oon kanssa maitoautomaatti. :) Joskus poika hermostuu ihan kamalasti mun sylissä, mutta on ihan rauhassa sängyssään tai leikkimatolla tai isin sylissä. Se on se äitin rooli. :) Tosin isompi poika edelleen kipittää äidin syliin, jos tulee iso pipi tai harmistus.

Kesäkuisista yksi maitobaari huutelee kun mulla ollut samaa ongelmaa eli sylissä pitäisi aina tissille päästä. Rakas veljeni on kuulemma ollut samanlainen ja äiti vinkkasi että oli aina välillä pukenut mun isän päälispaidan (jota hän oli siis ensin pitänyt, ei suoraan pyykkinarulta) päälleen. Oli veli ollut vähän hämillään mutta viihtynyt sylissä paremmin. Itse en ole vielä kokeillut mutta eilen oli taas sellainen meno että voisipa kokeilla :)

Meilläkin kun kokeilin maitoa ottaa takasin ruokavalioon ja iltapalalla söin kaks juustopalaa sekä voita leivän päällä nii poika puklasi koko seuraavan päivän.. Ajattelin kuitenkin kokeilla josko ois vaan tottumuskysymys ja söin parina seuraavanakin päivänä maitotuotteita (maitoa en mäkään juo mut muuta menee) kun puklut ei hirveesti tuntuneet häiritsevän, mut alko mennä kitinäks päivät niin totesin ettei tule mitään. Nyt sitten ollaan viikko taas oltu maidottomalla ja edelleen ihan jatkuvaa kaarelle vetämistä ja nieleskelyä ja tyytymättömyyttä aina hereillä ollessa :sad001 viimekskin kyllä meni yli viikko ennen kun alko auttaa (toki myös viikon päästä jätin kananmunankin pois jota en sen jälkeen oo kokeillu vielä). Sit vielä tein tyhmästi ja söin maitotuotteiden kanssa samaan aikaan mm. suklaata ja paprikaa ja omenaa joita oon myös vältelly kun saattavat ärsyttää mahaa, niin oon taas yhtä pihalla et voiko joku niistäkin lisätä oireita.. Mut siis mitään muuta en syönyt tona päivänä ennen puklauksia kun yllä luetellut juusto ja voi eli kyl se maito oli ainakin osasyyllinen..

Miten on vauva osottanu kiinnostusta kiinteiden maisteluun? Tai osottaako se mitään ennen kun maistaa? Vai miten nää hommat menee? :D hahhah, hölmistyny äiti täällä.
Tää poika on vajaan viikon verran katellu ihan innoissaan mun syömistä js käden ja jalat viuhtoo ja alkaa imee alahuulta samalla. Eikös tää kuulosta vähän siltä että "mulle kans" :D
4kk ei ihan vielä oo täynnä, mut eipä ne nyt taida ihan kiveen hakattuja rajoja olla.

Miten on vauva osottanu kiinnostusta kiinteiden maisteluun? Tai osottaako se mitään ennen kun maistaa? Vai miten nää hommat menee? :D hahhah, hölmistyny äiti täällä.
Tää poika on vajaan viikon verran katellu ihan innoissaan mun syömistä js käden ja jalat viuhtoo ja alkaa imee alahuulta samalla. Eikös tää kuulosta vähän siltä että "mulle kans" :D
4kk ei ihan vielä oo täynnä, mut eipä ne nyt taida ihan kiveen hakattuja rajoja olla.
Noin meilläkin ollaan ilmaistu kiinnostusta. Lisäksi poika meinasi napata isoveljen puurosta maistiaiset. :D Sunnuntaina annettiin 4 kk iässä bataattia ekan kerran. No eilen poika tarttui itse lusikkaan kun hän halusi lisää eikä isi meinannut antaa :D

Takaisin