Vauvan ruokinta

Mulla kans bataatti odottelee täällä kokkausta mut tajusin tänään että mulla ei oo jotain niin päivänselvää asiaa kun jääpalamuotti :D aattelin siis sillä pistää loput pakkaseen.. nyt saa poitsu ootella sen aikaa että mä muistaisin sen ostaa..

Mä oon aina katellu ikeassa ku ne on nii söpöi mut en oo tarvinut :D pitää varmaan mennä huomenna ikeaan...!

Ne kyl on! Mut jos haluat käytännöllisimmän, niin ne pinkit "kukka" muotit on parhaat. Niihi menee eniten ja helpoin käsitellä.

Meillä myös on käytössä ne pinkit kukat :) Oli jo esikoisen aikaan. Joskus jossain on ollut kannellisia silikoniset muotit, mutta enpä ole löytänyt niitä enää nyt kun olisi tarve.

Mä ostin Chlas Olsonilta silikonivuoat, erittäin näppärän kokoiset palat ja tais maksaa 3-4€. Sitten niistä on näppärästi myös isompi koko, kun annoskoot kasvaa.
Meillä siis aloitettiin maistelut muutama päivä sitten (tytöllä nyt ikää vähän reilu 5kk). Teelusikallisen kärjellisiä ollaan maisteltu, nyt vasta bataattia ja kesäkurpitsaa. Tyttö on suhtautunut maisteluihin hyvin neutraalisti vähän ihmetellen, mutta ei työnnä ruokaa kielellä ulos suusta. Ja tähän asti maisteltu vain kerran päivässä, tänään otetaan varmaan toinenkin annos.

Meilläkin poju luo kaipaavia silmäyksiä lusikoihin toisten syödessä, on myös yrittänyt napata lautasilta maistiaisia. Mä vaan haluaisin päästä siihen 6kk täysimetykseen... Oon myös tuuminut, josko skippais sosevaiheen sit kokonaan ja aloittais sormiruokailulla tällä kertaa. Ei mulla mitään soseita vastaan ole, ihan innoissaní niitä oon edellisillekin lapsille keitellyt, mut toisen vauvan kohdalla tuo sormiruokailu oli selkeesti hyvä juttu, hän söikin sit jo 10kk iässä itse lusikalla.

Mä oon kans kiinnostunu kokeilemaan sormiruokailua! :) meillä todettiin vihdoin ihan lääkärinkin toimesta silent refluksi ja nyt oon taas maidottomalla (4kk neuvolalääkäri käski lopettaa dieetin) ja jos se ei auta niin maidonsakeuttajaa ja sit lääkkeet seuraavana jos ei auta. Lääkäri myös vähän kehotti alottelemaan pikkuhiljaa kiinteitä, kunhan nyt eka nää allergiajutut vähän selviäis. Ne ei kuulemma kyllä välttämättä auta asiaa, vaikka lääkäri niin lupailikin. Ja varsinkin, jos nyt toi maidoton ja sakeuttaja auttais niin ei oo varsinaista syytäkään aloittaa ennemmin, kun 6kk :)

Meil on maisteltu perunaa, porkkanaa ja banaania. Alotettiin maanantaina maistelut marttojen järjestämällä kokkauskurssilla. Jos ei oo jääpalamuotteja hankittuna niin voi pakastaa myös minigrip pusseihin :happy:.

Meillä on nyt maisteltu ja syöty hyvällä menestyksellä omenaa, päärynää, kesäkurpitsaa, porkkanaa, bataattia ja palsternakkaa. Masukipuja tuli maissista ja luumusta. Peruna kovetti vatsaa liikaa.

Tänään hienonsin kaurahiutaleita ja ajattelin maistattaa pikkuisen puuroa jo tänään. Sunnuntaina tulee se 5kk täyteen. Ostin myös liha- ja kala-pilttejä odottamaan. On muuten hinnoissaan. Pieni purkki melkein 1e!! Täytyy kyllä tehdä nuo lihatkin itse.

Itse tekemällä kasvikset mene kyllä hurjan pieneen tilaan. Keitin juuri 500g porkkanaa ja siitä tuli vain 24 jääkuutiota. Poika syö kerralla n.6 kuutiota soseita. Ei montaa päivää riitä. Ja onneton kesäkurpitsa häviää varmaan vesihöyrynä ilmaan! :D

Mä teen nykyään jo isompia satseja suoraan minigrippeihin kun meillä syödään se pilttipurkillisen verran kerrallaan Nyt menee jo aamussa ja illassa puurot, sit hedelmäsose välipalana ja lounaalla ja päivällä kasvissose + liha tai kana.

Meillä tulee huomenna 4 kk täyteen. Vielä ei ole aloiteltu maistatteluja... Yritetään päästä 6 kk täysimetykseen. Mut se ei ole kuitenkaan ehdoton juttu, et jos siltä näyttää, niin aloitetaan aiemmin. :)

Me maisteltiin tänään toista kertaa bataattia. Annoin lusikan kärjellisiä ja yhteensä ehkä puolikkaan teelusikan. Tää on niin innoissaan niistä :D suu aukee heti ku lusikka on lähellä ja maiskuttelee :D hauskaa. Olis syöny varmaan vaikka kuinka paljon jos oisin antanu.
Miten nopeesti muilla on edetty isompiin satseihin? Ja miten nopeesti ootte ottanu uusia makuja?
Meillä ei siis oo mikään kiire näissä, tarkotus oli ihan vaan maistella makuja vielä, mut en tiiä sitte jos näyttääkin siltä että haluu vaan lisää :p

Täällä maisteltu perunaa, porkkanaa ja päärynää. Poika vaikutti alkuun kiinnostuneelta mutta loppuviikkoa kohden kiinnostus ehkä hieman hiipui ja kaikki maistiaiset syljettiin ulos - aateltiin pitää hieman taukoa maistelusta ja kokeilla sitten uudelleen :D

Meillä mentiin 2 ekaa viikkoa rauhallisesti pieniä määriä maistellen. 2-3 makua viikossa jos ei tullu oireita. Siitä sit vauvan tahtisesti oon nostanut määrää, imetys yleensä puoli tuntia ennen soseita.

Me ollaan otettu 2 makua viikossa, tosin täl viikol otetaan jo kolmas maku huomenna. :) Eli 3-4pv oon maistattanu yhtä makua. Nyt ollaan käyty porkkana, parsakaali, vadelma ja maissi. Huomenna peruna ja sen jälkeen omena. Mietin kans tota soseiden määrää.. Oon antanut nyt vaan 1-1,5tl, en missään vaiheessa enempää.

Meille sanottiin 5kk neuvolassa, että soseita saa antaa niin paljon kun vaan syö. Me alotettiin 4kk iässä teelusikallisilla kerran pvässä ja nyt annetaan ruokaa 3 krtaa päivässä ja kerralla menee 0,5dl- pilttipurkillinen. 1 ateria tällä hetkellä on riisipuuro marjoilla/hedelmillä ja kaks ateriaa kasvissoseita. Lisäksi ollaan päivän aikana saatettu maistaa uutta makua :happy:

Meillä ollaan maisteltu jo perunaa, porkkanaa, bataattia, palsternakkaa, kesäkurpitsaa, avokadoa, kukkakaalia, tuorekurkkua, mandariinejä, erilaisia marjoja, banaania, maissia, omppua, päärynää, mangoa ja kai vielä jotain muutakin. Kaikki soseena paitsi tuorekurkku ja mandariini. Kylmä kurkku tuntu ilmeisen hyvältä kutisevissa ikenissä ja mandariineistä imettiin vaan mehut. :D Kohta aattelin ottaa viljat kehiin, kun 5kk raja häämöttää. Ja hyvin syö kiinteitä. 2krt päivässä tällä hetkellä..siis periaatteessa lounaalla ja päivällisellä. Sitten ku viljat otetaan kehiin niin sitten saa kiinteitä useammin.

Mitäs mä täällä eilen kirjoittelinkaan... Noo, poju istui taas lounaalla mun sylissä ja seurasi haarukkaa lautaselta mun suuhun ja maiskutteli siinä katsellessaan. En sitten enää raaskinut "kiusata" toista enää vaan annoin lusikan kärjellisen omenasosetta. Poju aukoi suutaan kuin vanha tekijä ja vaikka syöminen hidasta olikin niin noin teelusikallisen maiskutteli menemään, sitten pää kääntyi toiseen suuntaan eli syöminen päättyi siihen. Mutta kai nyt sit voin antaa pieniä määriä jos toisella kiinnostusta on, kai se vauvan herkkyyskausi on tärkeämpää kuin mun pakkomielle 6kk täysimetykseen. Vaikka vähän epäonnistumiselta tuntuukin kun en "malta" olla antamatta toiselle maistiaisia.

Takaisin