Vauvan ruokinta

Joo siis kyllä mä oon eläny siinä uskossa, että tomaattia ja mandariinia saa antaa. Toki mandariinissä on päällä se kalvo, mutta meidän tyttö lähinnä imee mandariineistä mehut. :D Mutta noita THL:n listoja kattellessa nii ei siellä mun mielestä oo kieltoa näistä kahdesta niinkuin Yösadekin sanoi.

Kananmunaa kovaksi keitettynä ja hyvin sekin maistui tytölle..

Kokeilin alkuun pojalle tavallisista hiutaleista tehtyä kaura- ja neljänviljanpuuroa. Hienonsin hiutaleita hieman. Ei uponnut. Työnsi kaiken ulos kielellä, eikä avannut suuta. (Karkeampaa ruokaa syö kyllä, esim. kana on meillä muruina.) Onneksi päätin eilen panostaa vauvapuuroon (kyllä onkin puurolla hintaa!). Täysjyväinen iltapuuro upposi niin nopeasti kuin ehdin lusikoida suuhun ja äsken meni riisipuuroa kunnon annos. :)

Kanaa syö mielellään kesäkurpitsa-porkkanasoseen seassa. Hedelmäsoseet herkkua!

Teen itse kaikki kasvissoseet. Kanan keitän myös itse. Hedelmät ja marjat tulee yleensä valmiina purkista. Ostin eilen 1,5kg päärynöitä soseutusta odottamaan, mustikoita ja banaania olen myös muussannut. Uusia makuja maisteltu ensin purkista.

Poika syö kiinteitä 4-5 kertaa päivässä. Joka aterialla n. pienen pilttipurkin verran ja maitoa lisäksi 80-100ml. Yösyömisiin ei ole ollut juurikaan vaikutusta, edelleen syö pulloa 1-2 krt 100ml/krt ja aamuyön klo 4-6(7) roikkuu tissillä. Unikoulua siis luvassa vielä tämän vuoden puolella... Poika ensi viikolla 6kk.

Kolmena aamuna maisteltu aamupuuroa ja kylläpä maistuu herralle! Aamupuuron lisäksi menee lounaalla kasvissosetta ja iltapäivällä hedelmää/marjaa. Määrät vielä melko pieniä. Kunhan syöttötuoliin päästään niin otetaan sormiruokaa mukaan :)

Pieni mies aloittanut yöreissuni jälkeen totaalisen pullolakon ja imetys alkanut tehdä kipeää, ainakin välillä imuote ollut turhan kapea, poika vielä käsillä oikein venyttää... jospa kohta helpottaisi. Kipu lähinnä imetyksen alussa ja joskus myös jää lievää särkyä. Onneksi poika ei yleensä kauaa roiku tissillä ja imetysten välillä aina muutama tunti..

Kakka-asiaa! Onkohan ihan normaalia, että kakka näyttää lähestulkoon siltä, mitä sosetta on suuhun millonkin laitettu? Siis välillä näyttää siltä niinku sille ei olis suolenmutkissa tapahtunu mitään muutosta :oops:
Lisäks meillä on nyt kiinteiden maistelun alku-ummetuksesta siirrytty noin 10 kakkaa vuorokaudessa tahtiin :confused: yölläkin menee pari vaippaa...

Täällä ainakin on ihan selviä porkkana-, mustikka- ym. kakkoja. Ja aiemman 3 pv välein sijaan kakkaa tulee parhaimmilaan 3 krt päivässä. Kai se suolisto vielä harjoittelee ruuan käsittelyä, eikä osaa vielä ottaa kaikkea irti kiinteistä.

Okei. Meinasin että tarviiko tässä huolestua tai pitää taukoa kiinteiden maistelussa, mut ehkä näin jatketaan :) hyvä niin!

Juu kyllä meillä erottaa jos on esim parsakaalisosetta syöty :) jos kakkaa tulee ihan jatkuvasti niin sitten voisi ehkä vähentää niitä ruokia jotka suolen laittavat toimimaan liian usein. Esim luumu, päärynä jne tai esim meillä pitää kaikki vähintään höyryttää kypsäksi. Myös banaani ja marjat.

Noita mä olinki miettiny et onko jotain miks niitä ei vois antaa vauvalle, kun iteki tulee sillon tällön käytettyä :)

Meillä toi suoli toimii liian hyvin ihan kaikesta :D

Onko kenelläkään pitänyt laittaa kiinteitä tauolle? Meillä kävi niin...vatsavaivoja tuli ja kakka ei kulkenu niin siitä kärtys kans....syyksi epäilen rautalääkettä....voi ku pääsis siitä eroon. Verikoe vastauksia odotellessa.....

Meillä ei ainakaan viä oo ollu mitään ongelmia kiinteistä. Pieruja kyllä tulee aikalailla, en sit tiiä johtuuko se kiinteistä?

Meillä ei tullut oireita kiinteistä ensimmäiseen kuukauteen, mutta sen jälkeen alkoi tulla kun ruoka-aineita alettiin antaa monipuolisemmin. Kuulemma siedätyshoito on ensisijainen. Harkitsen silti parin päivän taukoa, koska mutu-tuntuma sanoisi, että antaa elimistön levähtää uusista ärsykkeistä pari päivää ennen kiinteiden jatkamista.

Täälläkin piereskellään. :rolleyes: Mutta se näyttää neitiä lähinnä naurattavan, eli ilmeisesti vatsa ei ole ainakaan kipeä.:grin

Meillä on maisteltu kiinteitä reilun 4 kk iästä alkaen allergian takia ja on ollut tuskainen tie. Ehkä 3 ruoka-ainetta, joista ei tuu mitään oireita, muuten itketään ja kitistään milloin enemmän, milloin vähemmän. Ja väliin on aika outoja ne "epäsopivat", kuten vaikkapa kaurapuuro, jota huudettiin vuorokauden ajan. Mutta siedätetään niitä, mitkä aiheuttaa vaan ilmavaivoja tai pikkuitkuja, että saisi vähän laajennettua tuota ruokien skaalaa. Ei oo liian helppoa.

No mä taas en ihmettele jos kaurapuurosta tulee vatsavaivoja. Siis jos on tavallista kaurapuuroa eikä gluteenitonta. Gluteiini on pienelle suolistolle vaikea käsiteltävä. Imetätkö? Monessa artikkelissa mitä oon lukenu niin sanotaan ettö viljat kannattaa aloittaa sekoittamalla puuro äidinmaitoon. Se nopeuttaa viljan pilkkoutumista ja suojelee suolistoa.
Itse en aio edes viljoja antaa tytölle ennen kuin on ns kaikki muu ajettu sisään. Ohjeen löysin jossa oli että voi aloittaa joko viljoilla tai lihoilla 6kk kohdalla laajentamaan ruokavaliota. Itse valitsin lihat, koska tyttö ei tule muutenkaan kotona juurikaan viljoja syömään, koska meillä kaikki ruoka laitetaan luontaisesti gluteenittomasta. Tarha ja koululaitos kyllä pitää siitä huolen että viljoja tupataan joka aterialla.

Nyt on pakko sannoo että ei kaurassa ole gluteenia..sitä on ohrassa, vehnässä ja rukiissa. Kaura on kaikista viljoista se pienin paha :)
Mutta itsekkään en ole vielä meidän neidille tarjonnut viljoja koska mun mielestä viljat on tosi vaativa ruoka suolistolle samatenko lihakin joten lihan alotin vasta nyt 6kk iässä ja sitte 7kk iässä ruvetaa testaan viljoja aakkosjärjestyksessä kaura ohra ruis vehnä.:happy:

Juu mutta jos kauraa ei ole viljelty sopimustilalla ja käsitelty erikseen niin sen joukossa on muita viljoja ja gluteiinia. Siksi gluteenittomat kauratuotteet on erikseen.

Mutta tosiaan jos on taipumusta keliakiaan tai muihin suoliston ongelmiin niin sillon varmasti kannattaa olla varovainen viljojen kansa ja tarkkana myös tuon kauran kansa :)

Takaisin