Vauvan ruokinta

Kai se on tapauskohtaista, mut oon täs viimeaikoina törmännyt myös siihen, että neuvolassakin saatetaan neuvoa suositusten vastaisesti, ettei ole oikeaa tietoa. Makuja varmasti lapsi tulee oppimaan myöhemminkin :) itse olen ajatellut myös lapsen totuttaa kaikenlaiseen ruokaan, mutta vielä ei ole kiire, eikä vauva ravitsemuksellisesti vielä oikein kiinteistä hyödy. Uskon myös siihen, että suolistolle on parempi odotella rauhassa. Tänään just neuvolassa sanoi, et nykyään suositus on, että aikaisintaan 4KK iässä aloitetaan. Itse olen näihin asioihin jonkin verran perehtynyt ammattini puolesta, ja nyt myös sitten oman imetyksen myötä puhtaasta mielenkiinnosta. Imetyksen tuki ry ryhmä fb:ssä on aika hyvä tietolähde myös vauvan ruokintaan.

Juu ja kuten sanoin,niin tapauskohtaisesti. Ja jokainenhan itse päättää lapsensa ruokinnasta lpppuviimein

Nimenomaan näin! Keskusteltiin neuvolatädin kanssa 3kk neuvolassa vuosi sitte alkaneesta oulun yliopiston INTO-tutkimuksesta, jossa on paljastunut, että vauvan suolisto ottaa uusia ruoka-aineita parhaiten vastaan 3-7kk ikäisenä. Eli meidän neuvolatäti oli ainakin perehtynyt asiaan, kun en kyseisestä tutkimuksesta ole ikinä edes kuullut.

Paljon tehdään monenlaisia Tutkimuksia, joista saadaan erilaisia tuloksia. Sit on myös viralliset maailman laajuiset WHO:n suositukset,jotka koskee koko maailmaa. Lisäksi Suomessa vielä omat ravitsemussuositukset. Tutkimukset on aina eriasia kun suositukset. Ja suosituksia ei koskaan voida perustaa yhden tutkimuksen tietoon, eikä terveydenhuollon ammattilaisten tulis yhden tutkimuksen perusteella markkinoida mitään, vaan näiden virallisten suositusten mukaan toimia.

Tietty puhuttiin nykyisistä suosituksista. Ja markkinoitipuheita ei kylläkään ole ollut..omasta tahdosta alotettiin, mutta tulipa keskusteltua asiasta. 90-luvun suositukset, joita edelleen suositellaan, niiden tarkoitus oli vähentää allergioita, atooppista ihoa, keliakiaa ja diabetestä. Kuitenkin nämä ko. sairaudet ovat lisääntyneet, joten jotainhan suosituksille on jossai kohtaa tehtävä. Jätän nyt tämän vain tähän ja jään odottelemaan tutkimuksen lopullisia tuloksia. Josko joskus saataisiin sellainen ohjeistus, joka pätisi joka neuvolassa. Jokainen saisi sitten samat ohjeet ja neuvot näiden kiinteiden kanssa.

En nyt jaksa etsiä sitä tekstiä missä puhuttiin tuosta, että parhaiten suolisto ottaa vastaan 3-7kk ikäisenä. Mutta googlesta kun etsit niin sieltä se löytyy..

Juu sitäpä juuri tarkoitin,mitä salmiakkilakritsi sanoi ... Google ja netti ja Suomi on tutkimuksia pullollaan...itse en ihan kaikkeen luottaisi,Vaan yhdestä aiheesta pitäisi olla enemmän kuin yksi tutkimus ,ja näyttöä, joissa on sama tulos. Silloin sitä mun mielestä voidaan sanoa oikeasti luotettavaksi
Ja tänäkin vuonna on julkaistu uudet ravitsemussuositukset.. Mä oon vähän sitä mieltä, et esim tota diabetestä ois varmaa vähemmän, jos ihmiset noudattais suosituksia. Ykköstyypin diabeteshän on taas sit monesti geeniperimä,jonka syntyyn ei voi ruokavaliolla vaikuttaa. Allergia ja astma taas..tiiä nyt niistä sitten...mitäs jos nykyajan ihmiset on vaan kliinisempiä ja eläimiä ei ole samaan tapaan kuin ennen ja altistuksia ei tule, niin syntyy allergioita? Ei pakolta mun mielipide, mut teoria ja tutkimus sekin.

Mut tosiaan kun tutkimus on kaikenlisäksi keskeneräinen,ja sen pitkäaikaisia vaikutuksia ei tiedetä, niin en sen mukaan kyllä lähtis toimimaan.. Mitäs jos näillä lapsilla todetaan vaikka, että liian aikaisten kiinteiden aloittamisen takia moni sairastuu aikuisiässä vaikka krooniseen suolistosairauteen?

Ja tässä nyt en tarkoita sitä, että ihmisen pitäisi täysimettää 6kk asti,mitä mä oon suunnitellut itse tekeväni ja mikä on kaiketi enemmän Who:n kun suomalaisten ravitsemussuositusten kanta. Vaan oon sitä mieltä, että 3kk on liian aikaisin.

Nämä nyt siis vaan pienen lapsen äidin mietteitä ja kyseenalaistamista....
Itse omaan terveydenhuollon koulutuksen myös , joten jonkinlaista tietoa ja näkökantaa löytyy asioihin.. Tosin lastenneuvolan parissa en työskentele,mutta tunnen senkin paikan ravitsemussuositukset. Oon myös keskustellut aiheesta kaverini kanssa pitkät tovit, joka taas on ammatiltaan ravitsemusterapeutti ja myös pienen lapsen äiti. Hän vielä pohtii, että alkaako maistattamaan 4kk iässä ruokia vai ei. Mut mielenkiintoisia keskusteluita aiheesta kyllä saa.

Ja edelleen painotan, et nuo toki ovat vain suosituksia ja jokainen ruokkii lapsensa niin kun itse parhaimmaksi näkee. Ja jokaisella on oikeus toki mielipiteisiin asioista. Pääasia, et lapset saa ruokaa ja kasvavat :)

Muokattu viimeksi:
Meillä alotettiin vähän reilu 3kk ikäisenä soseiden maistelu. Näin suositeltiin sairaalassa, kun käytiin keskolassa/lastenosastolla tutkimuksissa pulauttelujen takia pienempänä. Ja ennenkin on 3kk iässä alettu maisteleen, ja ainakin meidän perheessä kaikki ollaan perusterveitä. :-)

Uskoisin, että kiinteisiin siirtymisen ajankohtaan ja sen sopivuuteen vaikuttaa muutkin asiat kuin vain ikä. Esim. meillä poika 3kk iässä jo yli 8kg ja sitä korviketta meni ja menee edelleen reilusti yli litra, joskus jopa 1,5l, päivässä. Ja eikös keskosille suositella kiinteitä aiemmin, jotta saisivat vauhtia kasvuun? Ollaan kyllä terkkarin kanssa puhuttu ruokinnasta koko pienen miehen iän. Nytkään ei olla siirrytty vielä varsinaisesti syömään soseita, vaan maistelua lähinnä, jotta saataisiin soseita kunnolla kehiin sitten 4-5kk iässä. Hitaasti siis aloiteltu.

Who:n suosituksia en henkilökohtaisesti pidä koko maailmaan parhaiten sopivina. Tietysti alueilla, joissa vaikka puhdasta juomavettä ei ole, on vauvan parempi saada kaikki ravintonsa äidin puhdistamana mahdollisimman pitkään. Meillä puhtaus on kuitenkin eri luokkaa. Oman ärtymyksensä minulle aiheuttaa näissä who:n suosituksissa korvikevastaisuus. Sekin ymmärrettävää em. alueilla, mutta se vaikuttaa asiallisen tiedon saantiin täällä Suomessakin. Olisin kaivannut korvikkeista ja pulloruokinnasta alkuun enemmän asiallista tietoa.

Ja pakko vielä mainita sekin, että olen useamman kerran pahoittanut mieleni "tissimafian" kuulusteluista. En täysimetä koska vauva ei aluksi osannut imeä eikä paino noussut. Se minkä yritin, mentiin nännit verillä pyyhettä purren. Kaikki ne varmasti hyvää tarkoittavat ohjeetja vinkit kyllä satuttivat, ihan kuin kaikki olisi ollut kiinni vain jostain asennosta tai yrittämisestä. Koin imetysneuvot arvosteluna omaa äitiyttäni kohtaan. Ikään kuin en olisi yhtä paljon äiti kuin he, joilla maitoa riittää ja lapsi osaa imeä. Kuinka niinkin henkilökohtaiseen asiaan kuin imetykseen olisi jokaisella ohikulkijallakin oikeus puuttua?
Noh, poika oppi lopulta imemään, mutta pullo on edelleen pääasiallinen maidonlähde. Tissi kelpaa, kun on rauhallinen eikä liian nälkäinen, lähinnä illalla ja ennen päikkäreitä.
Avautuminen päättynyt, kiitos ja anteeksi. :)

• Tykkään
Reaktiot: Dee
Juu niinku aiemmi sanoit, et tapauskohtainen asia on,mutta jos siihen ei oo siis mitään todellista syytä /aihetta

Toki imettämiseen aina ensisijaisesti kannustetaan ja tuetaan, mutta jos se ei joltain onnistu /jollekin sovi,niin silloin Neuvolan tehtävänä on tukea äitiä pulloruokintaan ja korvikkeenantoon. Eikä kenenkää pitäis mun mielestä tuomita sellaista äitiä, joka ei imetä.
Mä uskon, että rintamaito on paras ruoka lapselle, mut valitettavasti tosiaan kaikki ei sirö pysty lapselleen tarjoamaan, ja sitä varten on onneksi korvikkeet olemassa.. En mä sanois et Who on korvikevastainen, vaan imetysmyönteinen.

Oman sanasen sanon vielä THL:n suosituksista. Suositukset on aina vain suosituksia. Rasvaton maito vs. kevyt maito on hyvä esimerkki tästä..THL kehoittaa suosimaan rasvattomia tuotteita, mikä on mielestäni ihan järjetöntä. Ihmiskeho, kun ei osaa hyödyntää noin prosessoituja tuotteita. Kannattaa katsoa 30 päivän ihmiskoe-dokkari, jos asia kiinnostaa enemmän. Siellä tyyppi syö kuukauden THL:n suositusten mukaan ja noh..lopputulos selviää katsomalla dokkari. Mutta mitä vauvan ruokintaan tulee..aikoinaanhan on aloitettu lisäruoat heti kun on tuntunut, että maito ei ole riittänyt ja tässä ei ole odotettu mitään tiettyä ikää. Asia tietty on ajankohtainen itselleni, kun nyt ollaan kiinteät jo aloitettu ja olenkin kysynyt tutuilta, että miten he ovat saaneet ja miten ovat oman lapsensa kanssa aloittaneet. Yllätyin itsekin kuin moni oikeasti on aloittanut maistelut 3kk iässä "salaa". Mulla ihan samat fiilikset korvikkeen kanssa..paska äiti, kun tisseistä ei tuu tarpeeks, se on päällimmäinen fiilis.

Ihan ohiksena, se 30 päivää -tyyppi ajaa ihan omaa agendaansa eikä noudattanut THL:n suosituksia, asiasta on ollu paljon keskustelua. Ei sillä, en mä tästä riitaa haasta, mun mielestä kaikki saa syödä miten haluaa ja ne viralliset suositukset on suurimmalle osalle päteviä yleistyksiä, tarkoitettu massoja ruokkiville tiedoksi (esim. koulut). Tietty joka maassa suositaan oman maan tuotantoa jonkin verran, Suomessa erityisesti maitoa ja rypsiöljyä. Mutta noin muuten en sanoisi, että kasvispainotteinen, kasvisöljypitoinen ruokavalio kovin pahalta kuulostaa.

Mutta itse asiasta sitten, itse kun tuskailin suihkutissien ja rintaraivojen kanssa ja etsin netistä tietoa, niin minusta tosi moni "imetysmyönteinen" sivu oli kamalan painostava ja lähes syyllistävä. Imetyksestä oli tehty elämää suurempi ja autuaaksitekevä asia. Itselleni imetys ei ollut mikään tärkeä kysymys raskausaikana, mutta jotenkin hormonit pisti herkille tän asian kanssa ja tuli surkea olo ja niitä paska mutsi -fiiliksiä, vaikka siis maitoahan tuli. Mä en voi käsittää, miksi toisia pitää syyllistää mitä ihmeellisimmistä asioista! Etenkin kun tukisysteemit on täällä hyvät (kuten neuvola) ja korvikkeet ovat olemassa. Ei täällä kuitenkaan mennä niin kuin joissain paikoissa, joissa ei imetetä siksi, että rinnat eivät menisi pilalle. Ja jos tämä ois jonkun syy olla imettämättä, ei se silti tarkoita, ettei sitä lasta rakasta. Joku isompi asia, esim. rokotevastaisuus, joka koskee koko populaatiota, on taas eri asia.

Meillä saattaa maitoallergian takia "joutua" aloittamaan kiinteät piakkoin, mutta kun asian laita on näin, niin entä sitten. Ei se vauva siitä sairaammaksi tuu, eikä ainakaan tässä tapauksessa voi allergian syyksi mitään liian aikaisin aloittamista tai liikaa puhtautta laittaa (miehen suvussa kulkee maitoallergia maatilalla kasvaneeseen vaariin asti). Imetän rinnalla niin kauan kuin siltä tuntuu ja lääkäri sallii, oli se aika sit kuukausi tai vuosi. Itsensä syyllistäminen on ihan pöhköä, vaikka sitä tulee tehtyä koko ajan syystä tai toisesta. Toisaalta se kertoo siitä välittämisestä ja rakkaudesta, eihän sitä stressais muuten, että toimiiko nyt vauvan parhaaksi kaikessa. :)

Mmm..en nyt ehkä selventänyt tuota 30 päivän ihmiskoe viittausta tarpeeksi, kriittinen pitää olla kun dokkaria katsoo eikä saa kaikkea ottaa ainoana oikeana totuutena. Paljonhan tää tyyppi veteli aiemmin superfoodeja yms. ja varmasti lihoaminen johtui osittain siitä, että ruokavalio muuttui radikaalisti. Mutta paljon hän otti kantaa myös hyvistä jutuista..rasvat, viljat yms. Kyllä mä niin ajattelen, että ravintosuosituksissa olis paljon vielä veivaamista. Etenkin tää nykyajan rasvattomat/sokerittomat prosessoidut tuotteet..kun tuotteet on viety jo niin pitkälle, ettei kroppa osaa käyttää niissä olevia ravintoaineita. Tämä nyt vain on oma kantani ja ajattelen, että maalaisjärjen kanssa selviän varmasti hengissä. Palatakseni vielä ihan vauvan ruokintaan..meillä ainakin vauva osoittaa selkeätä mielenkiintoa kiinteäseen ruokaan. Monttu auki odottaa, että saan lusikoitua sopivan määrään sosetta lusikkaan. Mutta koska tuntoja täällä saa purkaa, nii rehellisesti sanottuna ketuttaa tämä nykymaailma suosituksineen. Oli sitten kyse imetyksestä, korvikkeista ja kiinteiden alottamisesta..ja tää listahan jatkuu vaikka kuinka pitkälle ja ihan joka hemmetin asiassa. Milloin lapsi kehittyy liian nopeasti ja milloin liian hitaasti, mut älä hemmetti hehkuta muille, jos lapses on oppinut aikataulua aikaisemmin jonkun taidon. Töihin pitäis palata pikaisesti mammaloman jälkeen, mutta päiväkodit on myrkkyä lapsille. Miksi sitten äitiysloma kestää vain sinne asti, kun lapsi täyttää 9kk? En edes jaksa käydä läpi kaikkia asioita, mitkä äitiydessä vituttaa. Tai siis..rakastan äitiyttä ja lastani yli kaiken, mutta ketuttaa kuinka järkyttävää tasapainoilua tämä on..tuntuu, että teit niin tai näin löytyy aina se yksi kukkahattutäti, jonka Pirkko-Liisa on maailman paras lapsi, jolla on kaikista parhaimmat edellytyksen elämään, kun äiti tekee tietyllä tavalla. Mun puolesta jokainen tehköön niin kuin haluaa, mutta pitäisi aina muistaa se, että meistä jokainen on varmasti paras äiti lapselleen..joten annetaan kaikkien kukkien kukkia vaan. Äitiyden ehdottomasti paskin juttu kuitenkin on se, että äiti on äidille susi..

Mäkin katoin sen 30 päivän ihmiskoe dokkarin ja lähinnä huvitti koko homma. Eihän siitä käynyt yhtään ilmi mitä se sitten veti sen 30 päivää. Ravintosuositus ei oo mitenkään spesifi ja siihen mahtuu miljoona eri variaatioo. Paras oli mun mielestä se maitohomma kun se väitti että rasvaton maito on niin prosessoitua, kun sittenhän dokkarissa käy ilmi että täysmaito on ihan yhtä prossesoitua kun kaikista maidoista otetaan ensin rasva pois ja täysmaitoon vaan lisätään se jälkikäteen :joyful:. Eli ainut tapa olis juoda utareesta suoraan jos ei halua prosessoitua.

Ja järjen käyttö sallittu. Jos joku tietty ruoka ei sovi itselle niin ei sitä oo pakko syödä vaikka ravintosuositusten sisälle mahtuiskin. Eikä se oo ravintosuositusten syy jos ihmiset lihavoituu koska en usko että suurin osa niitä noudattaa. Paras tulos väestön kannalta saatais varmaan sillä että ihmiset ei vetäis karkkeja/herkkuja/roskaruokaa. Mutta tää on toki vaan mun mielipide :happy:.

Kannattaa vilasta rasvattomien tuotteiden hyviä ja huonoja puolia laajemmin. Mutta eiköhän tää nyt jo riitä..eiköhän kaikki voi ainakin yrittää hyväksyä myös muiden eriävät mielipiteet omista näkemyksistä huolimatta. :) Itse ajattelin herkutella tänään leffan kera, vaikka se ei ruokaympyrään mahdukaan. ;)

Muokattu viimeksi:
Mun on nyt ihan pakko vielä kommentoida näitä suositusasioita, koska sattuu olemaan yksi lempiaiheistani ja olen siihen perehtynyt.

Ensinnäkään THL ei siis tee tai anna mitään ravitsemussuosituksia, vaan Valtion ravitsemusneuvottelukunta VRN. Se koostuu alan ammattilaisista (netistä löytyy lista jäsenistä VRN:n sivuilta) ja suositukset perustuvat tutkittuun tietoon ja päälinjat ovat joka puolella maailmaa samanlaiset (kas, kun tutkimus on kansainvälistä). Tiettyä maakohtaista vaihtelua on esim. maatalouspoliittisista syistä (esimerkkinä oliiviöljy vs rypsiöljy), mutta pääpiirteissään tietyt asiat ovat samoja. Ravitsemussuositukset eivät kuitenkaan ole ikään kuin yksi oikea tapa syödä, vaan ne antavat laajemman kehyksen tutkitusti terveyttä edistävälle syömiselle ja näin ollen niiden sisällä on liikkumavaraa muodostaa itselle sopiva ruokavalio. Suosituksissa ei voida suositella esim. täysrasvaista maitoa tai voita tai kookosöljyä tai..., koska ne eivät tieteellisesti pätevien tutkimusten (tämänhetkisten) tulosten mukaan edistä terveyttä niin paljon kuin esim. vähärasvaiset maitotuotteet ja voivat jopa olla haitallisia. Jos alkaa systemaattisesti tulemaan toisenlaisia tuloksia, suosituksia ajan myötä kyllä muutetaan. Aika monella ei ole tarkkaa käsitystä suositusten sisällöstä, mutta kannattaa tutustua, jos kiinnostaa - netistä löytyy googlaamalla. Niissä ei esim. käsketä syömään hirveästi leipää tmv. Ravitsemusasiat nostattavat usein tunteita, mutta ne eivät kuitenkaan ole varsinaisia mielipideasioita, vaan suosituksille ja näkemyksille on tieteellisesti tutkittu tausta. Voi olla, että joku on syönyt tosi epäterveellisesti, eikä ikinä sairastu tai liho, mutta sen pohjalta ei voi vetää mitään väestötason johtopäätöksiä, että ko. tyyli olisi terveyttä edistävä myös muille. Jos esim. gluteeni ei itselle kertakaikkiaan sovi, sitä ei pidä silloin syödä, tai jos ei halua syystä tai toisesta käyttää maitotuotteita, silloin pitää saada samat ravintoaineet jostain muusta. Ihan mahdollista, vaatii vain enemmän vaivaa ja tietoa.

Se 30 päivän ihmiskoe -leffa oli aikamoista huttua, eikä ravitsemussuositusten noudattamisella todellakaan voi lihoa tuollaisia määriä. Leffasta ei selvinnyt mitä tyyppi lopulta söi, ja toisaalta jos on aiemmin ollut tosi vähähiilarisella dieetillä ja lisää hiilihydraatteja, pelkästään nesteet nostavat painoa, mutta kyse ei ole sinänsä lihomisesta. Summa summarum: ko. elokuvan motiivit ovat ihan henkilön henkilökohtaiset (saada lisää valmennusasiakkaita), eikä siitä voi päätellä ravitsemussuosituksista yhtään mitään.

Imetys vs. korvikkeet. Äidinmaito on vauvalle parasta ravintoa, se on fakta. Korvike on hyvä korvike, jos ei esim. voi imettää, mutta olisi silti faktojen vastaista väittää, että korvike on ravitsemuksellisesti yhtä hyvää kuin äidinmaito. Äidinmaidon etu on mm. se, että sen ravintokoostumus on vauvalle optimaalinen, se muuttuu tilanteen ja vauvan tarpeiden ja kasvun mukaan (esim. kuumalla säällä muuttuu vetisemmäksi, vauvan infektiotapauksessa muuttuu tavallaan lääkinnälliseksi), mutta korvike pysyy aina samanlaisena. Itse imettämisestä on tutkitusti monenlaisia hyötyjä niin vauvan kuin äidin terveydelle, ja siksi esim. Suomessa imetyksen lisääminen (mm. asianmukaisen tiedon ja tuen lisääminen) olisi tärkeää kansanterveydellisestikin. 6kk täysimetyssuosituskattavuus on tällä hetkellä Suomessa vain 1-2 %, mikä on järkyttävän vähän (lähde: uudet lapsiperheiden ruokasuositukset, löytyvät myös netistä).

Tämä EI kuitenkaan tarkoita, että ei-imettävä äiti olisi jotenkin huonompi äiti lapselleen, koska kaikki eivät pysty tai halua imettää syystä tai toisesta. Siksi korvikkeita on, että vauva saa kuitenkin hyvää ravintoa ja kasvaa, mikä on aina pääasia. Läheisyyttä ja syliä vauvalle voi tarjota myös ilman imettämistä. Mielestäni olisi tärkeää myös tarjota tukea äidille, joka ehkä haluaisi imettää, mutta ei pysty, koska monille asia voi olla myös henkisesti raskas (esim. kokee huonommuutta tai painetta ulkopuolelta tmv).

Voimassa olevien suositusten mukaan 6 kk iästä vauvalle pitäisi antaa kiinteitä vähitellen, mutta maito säilyy pääasiallisena ravintona ainakin 1 vuoteen saakka. WHOn suositukset kannustavat jopa kahteen vuoteen ja sen jälkeen, mutta hyvä, jos Suomessa päästäisiin edes tuohon 6+1-malliin.

Jos vauva ei saa rintamaitoa tai sitä on niukasti, lisäruoka eli kiinteät pitäisi aloittaa 4-6kk iässä, mutta jos vauva on rintaruokittu ja maitoa riittää ja vauva kasvaa, ennen 6kk ei ole sinänsä mitään tarvetta alkaa maistella kiinteitä. Neuvolakäsikirjasta löytyy hyvä ja selkeä kaavio plus muut ohjeistukset, joita neuvolassa pitäisi noudattaa.

3kk lisäruoan maistelu ei siis kuulu varsinaisesti kuvioon, ja mielestäni sille pitäisi olla vahva (lääketieteellinen, kasvuun liittyvä) peruste, jos kiinteät aloittaa ennen tuota 4 kk ikää. Mistään sormenpäällisestä silloin tällöin tuskin on haittaa, mutta se vaikuttaa kuitenkin vauvan suolistoon ja bakteeriflooraan ts. sen jälkeen, kun muu ruoka otetaan kehiin muodossa tai toisessa, vauva ei ole enää täysimetetty.

Lopuksi: jokainen perhe tekee kuitenkin itse omat ratkaisut sen mukaan, mikä omalle lapselle on parasta. Toivoa sopii, että myös neuvola on ajan tasalla ja pystyy tarjoamaan oikeaa tietoa ja tukea erilaisissa tilanteissa silloin, kun sitä tarvitaan. :)

Muokattu viimeksi:
Tosi hyvä kirjoitus Odette.
Kaikki vauvan hoitamiseen ja erityisesti ruokkimiseen liittyvät asiat on tosi arkoja puheenaiheita tutkimuksineen, suosituksineen ja mielipiteineen. Näistä saa juttua loputtomiin. :)

Mä myös aion täysimettää sinne 6kk saakka, paitsi, jos neiti vaikkapa 5kk:n iässä alkaa osoittaa jotenkin selkeitä valmiuksia kiinteiden maisteluun (eli vaikuttaa kiinnostuneelta). En halua sanoa varmasti tekeväni niin tai näin. Tytöllä tuli 4kk ikää täyteen ja ainakaan vielä hän ei mielestäni vaikuta millään tasolla valmiilta kiinteiden maisteluun.

Mutta mielenkiintoista keskustelua täällä!

Takaisin