Vauvan ruokinta

Juu ei täälläkään pelailla harsojen kanssa. :) jos sattuu olee iso huivi, ni sillä vähän peitän - jos jaksan. :D kattoo kuka kattoo, en jaksa itse välittää. Mun vauva kuitenkin syö omaa ruokaansa, ihan niinku kuka tahansa muukin omia eväitään julkisilla paikoilla.

Hoitolaukusta meiltä löytyy
-2x body
-potkuhousut
-housut
-huppari (vauvan)
-harso
-ohkanen liberon hoitoalusta
-vaippoja
-tutti

Ja sitten jotain mitä heitän aina ennen lähtöä, eli mun vesipullo, puhelin (+pankkikortti, kelakortti ja ajokortti) ja muuta mitä satun millonkin tarvii. :) hoitolaukkuna toimii ihan vaunujen mukana tullut hoitolaukku. :P

Edit. Pitää nyt heti lisätä laukkuun sukat ja pipo, kun niitä en oo muistanut laittaa ja vasta teidän kertomusten myötä muistin et ne edes puuttuu sieltä! Ahh, mitä mä tekisinkää ilman foorumia?! :D

Kiitos vinkeistä, täytyykin heti päivittää hoitolaukku seuraavaa reissua varten ettei unohdu. Onneksi en ehtinyt lähteä liian vähillä varusteilla pidemmälle! Kokeilin eilen imetystä omalla pihalla ja vauvan täytyy olla kyllä tosi pystyasennossa, että hän ei vedä maitoa henkeen. Tämä saattaa olla hieman haasteellista yleisillä paikoilla, mutta täytyy kokeilla seuraavalla kerralla.

Kokeilin eilen imetystä omalla pihalla ja vauvan täytyy olla kyllä tosi pystyasennossa, että hän ei vedä maitoa henkeen. Tämä saattaa olla hieman haasteellista yleisillä paikoilla, mutta täytyy kokeilla seuraavalla kerralla.
Mä teen niin, että vauva miltei istuu reidellä, raajat roikkuu joskus mun jalkojen välistä. Enemmän pitää kannatella kuin kehtoasennossa, mutta ainoa tapa meillä, että vauva ei vedä tosta runsaammasta rinnasta maitoa henkeen tai ala valuttaa hirveästi ulos, kun pää on pystymmässä ts. pystyy hallitsemaan paremmin sitä nielemistä. Ilman imetyspaitaa ja -liivejä toi ei mulla kyllä tosin onnistuis, koska siihen ei jää vapaita käsiä, joilla hirveästi kannattelis paidanhelmaa tmv.

Mä teen niin, että vauva miltei istuu reidellä, raajat roikkuu joskus mun jalkojen välistä. Enemmän pitää kannatella kuin kehtoasennossa, mutta ainoa tapa meillä, että vauva ei vedä tosta runsaammasta rinnasta maitoa henkeen tai ala valuttaa hirveästi ulos, kun pää on pystymmässä ts. pystyy hallitsemaan paremmin sitä nielemistä. Ilman imetyspaitaa ja -liivejä toi ei mulla kyllä tosin onnistuis, koska siihen ei jää vapaita käsiä, joilla hirveästi kannattelis paidanhelmaa tmv.

Täytyypä testata ja toivoa, että voimat eivät lopu kesken, jos täytyy paljon kannatella. Onneks yleensä on kuitenkin apuvälineenä imetystyynyä yms. Ei ole kyllä mikään ihme, jos pienten lasten äideillä on usein niskakipuja!

Joo, huomaan itse, et helposti lisäksi jännitän hartioita, vaikkei ees tarvitsis. Kotona usein imetystyyny käytössä, mut ns. tien päällä pitää vähän improvisoida. :D

Tänään oli 2kk neuvola ja siellä th totesi mun maidon riittävän pojalle hienosti (oli tullut painoa aika reippaasti). Kiinteistä sanoi vaan, että nykyinen suositus aloittamisesta on 4 -6kk iässä lapsen kiinnostuksen ja tarpeen mukaan. Eli meillä ainakin aletaan antamaan maistiaisia heti kun 4kk on täynnä ja poika osoittaa kiinnostusta. :) Siskoni täysimetti esikoistaan siihen 6kk ikään ja tytön herkkyyskausi maisteluun meni ohi. Heillä syömäänopettelu oli vaikeaa kun vauvaa ei enää kiinnostanut. Eli kannattaa mennä vauvan ehdoilla. :)

Mä oikein yllätyin kun meidän neuvolassa suositellaan 6kk täysimetystä. Aika paljon kuulee et neuvolat tuputtaa soseiden aloittamisen ajankohdaks 4kk iän. Nyt meillä tosin vaihtuu neuvola, kun muutetaan 1.9 kuopioon, saa nähdä mitä sieltä suosittelevat. :) aattelin kyllä kuitenkin aloittaa maistattelut 4kk jälkeen..

Kuinka monta kertaa vrk aikana teillä muilla käydään rinnalla? Noin suunnilleen siis. Entäs päivän ja yön aikana erikseen?

Meillä varmaan 20-25krt/vrk (ei, en valehtele) joista yöllä n. 6krt ja päivisin sitten se 15-20... Mut kai tää on normaalia. Vai?

Mä laskeskelin, että meillä käydään rinnalla 12-15 kertaa vuorokaudessa, joista 0-1 kertaa yöllä... Mutta tytöllä on nyt ikää se reilu 3kk ja esim. kuukausi sitten kertoja oli mun mielestä enemmän.
Saattaa olla, että joskus imetyskerrat jää hieman allekin 12. Pitäspä huvikseen laittaa joskus ylös!

Meille puhu sijainen 3kk neuvolassa vähän siihen suuntaan, että 4kk iässä olisi hyvä aloittaa soseiden maistelu, niin ne on sitten helpompi aloittaa "kunnolla" sillon 6kk iässä. Totesin hänelle vaan, että me katotaan fiiliksen mukaan, mutta voi hyvin olla, että aletaan maistelemaankin vasta 6kk iässä. :rolleyes:

Meillä syödään 20-08 välisenä aikana 2 kertaa. Päivän aikana syödään noin kahden tunnin välein. Illalla viimeinen tunti ennen nukkumaan menoa syödään tiheästi.

Ihan on rosmarinaa normaalia :) meilläkin viihdytään tissillä ahkeraan, vasta ehkä reilu viikko (miinus edelliset pari päivää kun oli 3kk tiheänimun kausi) sitten alko harvenemaan käynnit niin että aamupäivällä n. 2h välein ja illalla tiheämmin. Sitä ennen oli koko päivä yleisimmin alle tunnin välit imetyksissä! Yössä syödään vaihtelevasti 3-5 kertaa nykyään. Ja vauvahan haluaa tissiltä muutakin kun ruokaa, läheisyyttä, lohdutusta tai vastaavaa, joten aina ei oo edes nälkä kun haluaa tissille :happy:

Meillä oli ekat 2kk koko hereilläolon tississä kiinni! Eipä siinä oikein muuta tehty. Yöllä 2-3 herätystä, eli kuitenkin yöllä saa nukkua! Mutta nyt parin viikon ajan on viihtynyt poika hereillä muuallakin, sitterissä tai leikkimatolla ym. Oikein säikähdin kun imetykset lyhenivät ja vähenivät! Ihanaa kun toinen viihtyy muutenkin ja on alkanut enempi seurustelemaan! :)

Meil menee aika samaa rataa kyfi! :D meilläkin lyhenee ja vähenee tissittelyt kokoajan. :)
l
Kyllä tuntuu tietyllä lailla helpottavalta, kun nuo pari kuukautta tuntui rankoilta. Osaa nyt arvostaa tätä :) Mutta toki mieluummin päivät imetin, kuin että vastaava olisi ollut yöllä yhtä tiheästi.

Onko kellään tullu jotain voimakkaita oireita jostain ruuasta? Mä jätin kokeeks maidon pois muutamaks päiväks, kun oli niin itkusta poikaa ja kakka tuli joka syötön aikana niinku suorasta putkesta. No ei tuu enää kun oon ollu nyt maidottomana ja on ollu ihan eri poika, ei paljoon itke :) mutta nyt sitte tänään itkeny taas tosi paljon koko aamun ja tullu oksennusta. Siis ei mitään pikku puklua vaan ihan yrjön hajusta tavaraa... voikohan maanantaina saatu rota rokote vaikuttaa vielä nyt torstaina?
Niin ja tosta maidottomasta vielä, neuvolasta suositeltiin kokeileen aina välillä vähän maitoa, jos alkais sietää. Ja ei mitään allegiatestejä jos näin pärjätään.

Meille sanottiin neuvolasta, et rotasta voi olla noin viikon ajan vatsa sekaisin ja neljäs ja viides päivä rokotteen annosta on pahimmat. Meillähän vauvan vatsa meni aivan sekaisin. Kurat lensi joka syötön yhteydessä ja välillä välissäkin. Rokotteesta nyt viikko ja tänään tullut enää yhdet kakat. :)

Takaisin