Vauvan ruokinta

Okei no ehkä tää on kans toivottavasti rokoteoireita. Ihan kamala päivä ollu ja iltaa kohden vaan paheni, nyt onneks poika nukahti :o kaikkee sitä joutuu pikkunen kestää..

Onko kellään tullu jotain voimakkaita oireita jostain ruuasta? Mä jätin kokeeks maidon pois muutamaks päiväks, kun oli niin itkusta poikaa ja kakka tuli joka syötön aikana niinku suorasta putkesta. No ei tuu enää kun oon ollu nyt maidottomana ja on ollu ihan eri poika, ei paljoon itke :) mutta nyt sitte tänään itkeny taas tosi paljon koko aamun ja tullu oksennusta. Siis ei mitään pikku puklua vaan ihan yrjön hajusta tavaraa... voikohan maanantaina saatu rota rokote vaikuttaa vielä nyt torstaina?
Niin ja tosta maidottomasta vielä, neuvolasta suositeltiin kokeileen aina välillä vähän maitoa, jos alkais sietää. Ja ei mitään allegiatestejä jos näin pärjätään.

Mä jätin yhdessä vaiheessa maidon pois ruokavaliostani n. 1,5kk:n ajaksi (siis suoranaiset maitotuotteet, en ruvennut kokonaan maidottomalle), koska tytöllä oli paljon ilmavaivoja ja kakka vihreää ja limaista. Siitä oli selkeä hyöty. Palauttelin sitten maidon pikkuhiljaa määriä lisäämällä takaisin ruokavalioon. Aluksi tuntui, että tytön ilmavaivat pikkuisen lisääntyi, mutta nyt tilanne on ollut normaali jo hyvän aikaa, vaikka juon pari lasia maitoa päivässä + teen puurot lähes aina maitoon. Kalsiumlisää syön kuitenkin purkista, koska en syö jogurtteja tai esim. juustoa päivittäin.

Olen ymmärtänyt, että moni pikkuvauva saattaa juurikin reagoida vatsallaan imettävän äidin käyttämiin maitotuotteisiin ilman, että kyse on kuitenkaan allergiasta. Vauvan suolisto vaan ei välttämättä aluksi "sulata" maitoa (laktoosia), mutta tottuu siihen kun ikää tulee lisää.

Mutta luulenpa, että teillä on kyse nimenomaan rotarokotteen jälkimainingeista. :/

Meil oli pitkään vauvelin kakka ihan vihreää (reilu kuukauden ajan), mut nyt yhtäkkiä muuttu taas keltaiseksi (tai sinapin väriseksi). En kuitenkaan oo muutellu mitenkään ruokavaliota... En tiiä sitten mistä mahtoi moinen johtua.

Tää maitohomma oli siis jo ennen rotaa, mut mietin ettei oo muitakin herkkyyksiä, mut eiköhän nää nyt oo tosta rotasta tosiaan :o
Kunhan nää rotan vaikutukset loppuu, niin meinaan kans ottaa maitotuotteita takas pikkuhiljaa. Nyt välttäny ihan kaikkea missä on maitoo.
Täällä on rotan myötä kakat normalisoitunu mut vatsaa selkeesti vääntä kun taas alko heti aamusta kauhee kipuitku :(

Meil oli pitkään vauvelin kakka ihan vihreää (reilu kuukauden ajan), mut nyt yhtäkkiä muuttu taas keltaiseksi (tai sinapin väriseksi). En kuitenkaan oo muutellu mitenkään ruokavaliota... En tiiä sitten mistä mahtoi moinen johtua.
Suolisto kehittyy vähitellen, meillä ihan sama homma. :) Myös ilmavaivat vähentyneet ja kakkaa tulee harvemmin kuin aiemmin.

Äidin maito sisältää noin 7% laktoosia (oon lukenut tän useammastakin lähteestä, mm imetyksen tuen joltain sivulta) ja synnynnäinen laktoosi-intoleranssi on kai aika harvinainen. Toki vauva voi olla herkkä jollekin muulle lehmän maidon osalle äidinmaidon kautta. Meillä kahvi aiheutti aiemmin itkuisuutta, nyt ei enää niin pahasti. Onneks, oon ihan zombie niinä päivinä kun en juo kahvia, mut kupillisestakin saan nykyään hirveet kiksit :D

Mä oon kans ollu maidottomalla nyt kolme viikkoa ja kaks munattomalla silent refluksityyppisten oireiden takia (paljon nieleskelyä, häiritsi uniakin kun heräsi nieleskelemään). Maidoton ei auttanut mut kun jätin munankin pois (välttelen siis kaikkea missä sitä on) niin alko oireet vähenemään muutaman päivän päästä! Huomenna oli tarkotus kokeilla maitotuotteita takasin (jos riittäis pelkkä munaton) mut toissapäivänä saatiin 3kk neuvolassa toinen rota-annos joka on nyt saanu taas vatsaa vähän sekasin ja puklua nousee niin täytyy varmaan eka odotella rokotteen vaikutuksen loppumista niin tietää varmuudella mikä johtuu mistäkin!

Nii ja myös noita yleisiä närästystä aiheuttavia kuten suklaa, sipulit, omena ja paprika oon vältelly nyt sen 3vkoa, toivoisin että pystyisin myös niistä ainakin paprikan ja omenan lisäämään takasin edes pieninä määrinä..

Meillä on salmiakki ollut nyt huono juttu. Kahvia onneksi pystyn juomaan. Meillä kun pojat nukkuu edelleen niin eri aikoihin, että minä en pääse päikkäreille ollenkaan. Tämä pienempi onneksi nukkuu yöt yleensä hyvin ja syö vaan pari kertaa (eka syöttö 4-6 tuntia nukkumaan menosta ja toinen noin parin tunnin päästä).

Täällä on alkanut tissilakko. :(
Ei ole kelvannut pariin päivään samaan tapaan kuin ennen. Eilen ei ottanut edes päikkärimaitoa tissistä. Maitoa kyllä huutaa ja rauhoittuu heti, kun saa pullon. Aamuyöllä unissaan lupsuttaa vähän tissiä, kun herää kunnolla alkaa huuto.
Välillä maitoa tuntuu tulevan liian vähän ja välillä taas liikaa.
Ilmeisesti ihan normaali vaihe tässä 3-4kk välillä. Menis vaan pian ohi.

Meillä rota aiheutti 2 viikon ripulin. Samoihin aikoihin alkoivat allergiaoireilut, mutta yhdistettiin ne jotenkin tuohon rotaan, niin sinniteltiin vaan. SItten meni vielä reilu 2 viikkoa eli rotasta oli jo yli kuukausi ja ripuli oli loppunut ja muut oireet jääneet ja vielä vaan pahentuneet, niin lähdettiin lääkäriin. Välttämis-altistuksen kautta ainakin maito oireili niin selvästi, että maitoallergiaepäily meillä nyt on. Varmistusta lähdetään hakemaan sitten 4 kk:n iässä.

Ja siiis meillä oireet oli todella selkät: vihreä limakakka, joka hävisi välttämisdieetillä ja palasi maidon myötä; ihottumat (kuivuus, ekseemaläiskät, näpyt, punaisuus), jotka ilmaantuivat imettämisen aikana tai alle tunti sen jälkeen; vatsavaivat eli vauva huusi ja huusi ja huusi vetäen itseään aivan kaareen. Lääkäri sanoi, että monesti oireet ovat epämääräisempiä, mikä vaikeuttaa aiheuttavan aineen huomaamista, mutta meillä oli selkeää. Nyt sitten siedätetään, mutta melko pienillä annoksilla kun tällä hetkellä voin juoda 10 ml maitoa päivässä (kahvin seassa) ilman, että täällä huudetaan ihan kauheasti.

Meilläkin välillä on tissiraivoa, osaksi johtuu mun suihkutisseistä, mutta väliin muuten vaan ei oikein syö. Hämääminen on toiminut parhaiten, esim. että ensin lennättelee vauvaa ja sitten nopeesti rinnalle, tai antaa tutin ja vaihtaa sen rintaan, tai syöttää eri paikassa/asennossa kuin yleensä, tai puhaltaa vauvan naamaan tai mitä näitä nyt on. Parhaiten kyllä tais toimia rintojen täystyhjennys, pumppasin rintaa oikein tyhjäksi ja sitten vauva söi oikein kunnolla. Ihmetteli tosin ensin, että mikä on homman nimi, kun maitoa tulikin oiiiiikein hitaasti, eikä suihkulla. Kaikki on sallittua sodassa ja rintaruokinnassa. :D

Joku taisi kirjoittaa, ettei vauva hyväksy Aventin pulloa?!

Meillä kävi samoin. Huomasin kuitenkin, että Ainun MAM tutit sopii Aventin pulloon. Ilmaventtiili ei tietenkään toimi, mutta meillä ainakin poika syö tyytyväisenä. :)

Soseita maisteltu nyt kolmisen viikkoa. Maissi, luumu ja päärynä aiheuttaa vatsavaivoja. Peruna-porkkana sopii, mutta kovettaa kakkaa. Seuraavaksi kokeillaan bataattia ja kesäkurpitsaa. Jos ne vaikka saisi masun toimimaan paremmin. :)

Ongelmalliset siis nyt tauolla, kokeillaan uudelleen taas jossain vaiheessa.

Meillä tänää 3kk neuvolassa kysyttiin, et mitä oon ajatellut. Tarkoituksena jatkaa täysimetystä 6kk asti. Terkkari oli tähän tyytyväinen, ja näillä siis mennään :)

Kysyin 3 kk neuvolassa joko sais alkaa maistelemaan jotain soseita et sais kokeiltua makuja mut th sanoi et suositus on et alotetaan vasta 4 kk iässä. Onko teil ollut jotain muita suosituksia neuvolasta?

Meillä ainaki annettiin lupa 3kk neuvolassa kiinteiden maisteluun, kun korviketta saa yissin lisäksi. Ideana siis, että korvikkeen määrä vähenis. Meillä se bataatti ja kesäkurpitsa veti vatsan kovalle..porkkana ja pottu on ehdoton suosikki.

Niin no vauvan suolisto on niin kehittymätön vielä, että alle 4kk ei suositella.. Lisäksi joa imettää, niin rintamaito on paljon energiapitoisempaa kuin soseet. Esim porkkanassa vaan joku 30kcal/100g.
Mä ainaki ajattelen, et kiinteitä ehditään syömään koko loppuelämä, niin en viitsi pitää kiirettä. Lisäksi kun imetys onnistuu, niin koen sen niin helpoksi kun eväät on aina mukana

Juu, lähinnä siks aattelin et ois hyvä aloittaa ajois maistelu et tottuis kaikkiin makuihin. Siis en siten et vähentäisin tissittelyä, vaan et sormenpäällä hieman makua suuhun ja tyyliin yks uus maku per viikko. Mut tietty mennään suositusten mukaan eli alotetaan sit 4 kk. Aattelin vaan just kun tänne on jotkut laittanu et neuvolasta saaneet jo luvan alottaa. Et onko sit eri käytäntöjä?

Me saatiin ohje aloittaa, koska ollaan pääasiassa korvikkeella, jota kuluu jo n. 1,3l päivässä. Painoakin pojalla on hyvin eli soseiden vähäkalorisuus ei ole ongelma. Tosi hidasta ollut ainakin meillä tämä alku. Nyt menee peruna-porkkanaa puoli desiä päivässä. Muita maistellaan pikkulusikallinen kerrallaan useampana päivänä. Vielä ei siis juurikaan vaikuta maitomääriin.

Toki jokainen omassa tahdissaan. :)

Hienoahan se on jos imetys onnistuu..toisilla vaan ei asiat sen suhteen mene niin putkeen. Lähipiirissä useampi saanut luvan kiinteiden maisteluun 3kk ikäisenä just korvikkeiden takia. Kyllähän täälläkin mentäis täysimetyksellä, jos onnistuis enkä korvikkeita ja kiinteitä siinä tapauksessa tarjottais. Ja meillä neuvolassa sanottiin, että saa maistella aiemmin vauva ei siihen kuole. :D Että en nyt usko, että siitä mitään pahaa seuraisi, jos tollaisia määriä maistattaisit. Täällä mennään nyt tissillä ja kiinteiden maistelulla suosituksista huolimatta.. :D Ja kyllä...meiltä on korvike jäänyt kokonaan pois nyt, vaikka maistellaan ihan pieniä määriä kiinteitä.

Takaisin