Vauvan ruokinta

Jos tää ei ala helpottaa tonne 10vk ikään mennessä, niin pitää varmaan ottaa tosiaan yhteyttä tonne imetyksen tuki ry:n porukkaan. Pulloonkaan en oikein haluaisi vaihtaa, kun pikkunen hakee selkeesti myös turvaa ja läheisyyttä rinnalta.

Mietin, että jos tuo on ollut tuollaista alusta saakka, niin kannattaiskohan kuitenkin jo nyt olla yhteydessä? Siis, että saisitte mahdollisimman pian vinkkejä, mistä voisi olla kyse tai mitä voisi kokeilla tmv. Oon tästä jo muuallakin maininnut, en vaan muista missä, mutta esim. Imetyksen tuen FB-ryhmän kautta saa myös yksityistä neuvontaa tukiäideiltä ts. ei tarvitse julkisesti kirjoitella, vaan voi laittaa privaa. Tuo tilanne kuulostaa tosi kurjalta ja on sun jaksamisen kannaltakin kinkkinen, että ehkä itse olisin sun sijassa jo aiemmin yhteyksissä ja kyselisin apua. :happy: Ja jos et ole FB:ssa, niin http://www.imetys.fi/index.php/tukea-tietoa/tukea-imetykseen/kesatukea tuolla on listattuna mitkä kaikki tukimuodot toimivat myös kesällä (esim. tukipuhelin, johon voi soittaa ihan anonyyminäkin).

Komppaan Odettea tässä! Toi ryhmä on ollut mun ja tosi tosi monen muun pelastus imetyksen kanssa ja voisitte saada nopeastikin avun tohon hommaan! :) :Heartpink
Imetykseen liittyy niin paljon kaikkea mitä ei tuu ajatelleeksikaan itse asioita pyöritellessään.

Ai sen löytää fb:n kautta kans. Pitääkin tänään katsoa ja pistää siellä viestiä. :) kiitti vinkistä!
Joo, ryhmä (suljettu) on nimeltään ihan Imetyksen tuki ry. :) Kannattaa lukea ohjeet/säännöt ennen kirjoittamista, niin tietää miten homma toimii. Siellä on esim. tietty systeemi avoimien ja tukipyyntöjen suhteen, jos kirjoittaa palstalle. Mutta tuntuu, että aina siellä joku tukiäiti päivystää, että saa privallakin yhteyden.

Mä oon ajatellut et 4 kk iässä vois alkaa maistattaan jotain kiinteitä. Tämä lähinnä siksi että vauveli puplailee niin paljon ja se aiheuttaa itkua ja heräilyä unilta. Ite kyllä tykkään imettää, se on helppoa ja aion jatkaa sinne vuoden ikään, mutta jos sais noi kiinteet rinnalle. Meiän äitille oli neuvolasta neuvottu alkaa antamaan kiinteitä 2 kk iässä kun mun sisko puplaili tosi paljon. Tosin tämähän oli 80-luvulla... Mutta joka tapauksessa auttoi asiaan heti.

Minä suosittelen keskustelemaan neuvolassa ennen kuin aloittaa kiinteät. Minulla oli kyllä tarkoitus täysimettää esikoista sinne 6kk ikään asti, mutta neuvolan th oli vähän huolissaan ravinnon riitävyydestä vaikka minulta tuli hyvin maitoa ja poika kasvoi hyvin. Lisäksi poika ilmaisi mielenkiintoa maisteluun. Meillä siis kiinteiden aloitus 4kk iässä tuli ihan neuvolan suosituksesta. Imetystä jatkoin kuitenkin niin pitkää, että poika lopetti sen itse noin vuoden iässä. Yhtenä päivänä vaan huomasin, että on jotain outoa ja tajusin, että poika ei ollut ollut rinnalla pariin päivään. Eli imetyksen lopettaminen voi käydä hyvinkin helposti. :)
Nyt tätä poikaa täysimetän niin pitkään kunnes hän osoittaa mielenkiintoa muita ruokia kohtaan, mutta kuitenkin vähintään 4kk ikään asti. Tietysti jos neuvolasta saadaan taas suositus aloittaa kiinteät silloin 4kk iässä niin... Luotan neuvolan ammattitaitoon. :)

Hmmm, siis minkä takia th oli huolissaan maidon riittämättömyydestä, jos sitä tuli ja poika kasvoi ok ja ilmeisesti vaipatkin kastuivat ja lapsi oli ihan ok vointinen? Kysyn kiinnostuksesta ihan sen takia, että neuvoloissa on TODELLA kirjavaa imetysosaamista ja ohjeistetaan usein todella väärin ja tuossakin tapauksessa suositusten vastaisesti, jolle pitäisi olla erittäin pätevä syy. En siis sano, että ei teidän tapauksessa ollut oikea suositus, mutta ihmetyttää vain. :happy:

Muokattu viimeksi:
Päästyäni rintakumista eroon imetys on ollut leppoisaa ja mielekästä puuhaa. Ajattelin katsoa mikä fiilis on 4 kk kohdalla ja jos vauva on kiinnostunut maistelemaan kiinteitä tms. niin voisin ihan hyvin aloittaa kokeilut jo silloin. Ajattelin jatkaa kuitenkin imettämistä rinnalla ainakin sinne 6 kk asti ja miksi ei pidemmällekin, jos kaikki sujuu hyvin. En tee suuria suunnitelmia etukäteen, vaan annan asioiden rullailla omalla painollaan tilannekohtaisesti.

Me saatiin esikoisen kohdalla "lupa" neuvolasta, kun poika asui rinnalla ja lisäksi oksenteli paljon. Molempiin tuli apu kiinteistä. :) Tämän vauvan kohdalla katsotaan taas tilannetta erikseen, mut haave olisi täysimetys 6 kk. :)

Mulla on tarkoituksena täysimettää 6kk ikäiseksi, paitsi jos poika osoittaa jo aiemmin suurta mielenkiintoa normiruokaa kohtaan, kuitenkin ihan aikaisintaan 4kk iässä. Ilmeisesti sitä nuoremmille kiinteitä ei suositella suoliston kehittymättömyyden takia..? Joku paremmin asiaan perehtynyt korjatkoon, jos olen väärässä! Ja toki suolisto kehittyy yksilöllisesti joka tapauksessa, jollakin aiemmin kun toisella. :) Meillä kun on tuota mahavaivaa jonkun verran edelleen niin haluaisin antaa suolistolle mahdollisimman paljon myös aikaa ennen uusia ärsykkeitä :) ja osittaista imetystä olisi tarkoitus myös jatkaa ainakin suositeltuun 12kk ikään, jos vaan se poikaa kiinnostaa :happy: tuntuu kyllä sellaselta tissitakiaiselta että saa ennemmin mahdollisesti ite olla vierottamassa pois tissiltä sitten aikanaan :grin taaperoimetys kuitenkin tuntuu itsestäni vähän hassulta, vaikka mulla ei todellakaan ole mitään sitä vastaan jos joku muu kokee sen omaksi jutukseen :)

Hmmm, siis minkä takia th oli huolissaan maidon riittämättömyydestä, jos sitä tuli ja poika kasvoi ok ja ilmeisesti vaipatkin kastuivat ja lapsi oli ihan ok vointinen? Kysyn kiinnostuksesta ihan sen takia, että neuvoloissa on TODELLA kirjavaa imetysosaamista ja ohjeistetaan usein todella väärin ja tuossakin tapauksessa suositusten vastaisesti, jolle pitäisi olla erittäin pätevä syy. En siis sano, että ei teidän tapauksessa ollut oikea suositus, mutta ihmetyttää vain. :happy:
Meillä esikoinen oli iso vauva (ja on edelleen) ja siksi th suositteli kiinteitä jo 4kk iässä. Lähinnä maistelulla mentiin aika pitkään ja maito oli pääasiallinen ruoka. Se toimi meillä ja nyt meillä on hyvin syövä ja rohkeasti uutta maisteleva taapero. :) Huoli th:lla oli varmaankin siitä, että maitoa olisi mennyt tosi paljon jo siinä 6kk iässä, että poika olisi pysynyt kylläisenä.

Ajattelin aloittaa kiinteitä heti kun saa. Meillä poika osittaisimetyksellä nyt, eli korviketta saa lisänä. Meillä on nämä kohta 8 viikkoa melkein kaikki hereilläoloaika mennyt imettäessä. Tauot puolituntia-tunti, ja tietysti jos nukkuu päikkärit niin vähän pidempi. Korvikkeella pysyy hiukan pidempään tyytyväisenä, mutta haluaisin silti pääosin imettää. Paino ja pituus kehittyneet hyvin. Tuntuu raskaalta läträtä rintakumien kanssa :/ ja lisäksi makuultaan ei imetys onnistu, eli yösyötötkin tehdään nojatuolissa. Toivottavasti helpottuu tämä touhu piakkoin, ja pystyttäisi tekemään muutakin päivisin, kuin kattomaan Netflixiä nojatuolista :D onko muilla tällaisia ongelmia? Jatkuva tiheäimu päällä?

Kauhee miten äkkiä sitä unohtaa, mutta oisko ollu, että imetysvälit piteni joskus 9-10 viikon kohdalla.
Ja yksi minkä oon huomannut, että jos lähdetään vaikka kaupoille, niin jostain syystä siellä imetysväli voi olla melkein kolmekin tuntia.
Mutta siis kyllä meillä edelleen nyt melkein 12 viikon iässä, syödään kotona ollessa 1-2h välein pääasiassa. Mutta nyt syötöt on jo niin nopeita (5- 15min,), ettei se tunnu enää niin sitovalta.

Rintakumista päästiin eroon muistaakseni 3-4 viikon kohdalla ja se kyllä vapautti hommaa paljon.

Helpottaisi kyllä tuo rintakumeista eroonpääsy :) kaupungilla ollessa on annettu korviketta, kun imetys meillä kestää tosiaan tunninkin :/ joskus parhaimmillaan muutamankin tunnin on poika roikkunut tissillä. vaikee olis sitten löytää kaupungilla esim paikkaa missä imettää niinkin pitkä aika..,Mut ehkäpä tämä tästä vielä helpottuu joku viikko :)

Meilläkin kun lähetään kaupungille niin imetysväli voi venyä 4 tuntiinkin. Normisti mennään 2-3h imetysvälillä päiväsaikaan. Ite oon huomannu et jos joskus tuntuu et vauveli alkaa kitisemään aiemmin niin saattaa ollakin väsykitinää ja nukahtaa. Tai sit tarjoon tuttia niin on tyytyväinen vähän pidempään. Nyt ikää 2 kk ja mennään täysimetyksellä.

Kyfi, tsempit sinne! Tiedän todella mitä meinaat, kun meilläkin tuntuu edelleen suurin osa päivistä olevan tota "koko päivä, tissipäivä" sarjaa. Lähinnä päivät jolloin ollaan liikenteessä, menee vähemmällä tissittelyllä. Sit vielä isompi ongelma meillä on se, kun ainoastaan tissillä rauhoitutaan ja nukahdetaan. Kaupungilla tää on vaikeeta, kun pitäis pystyä jatkaa matkaa ja siirtäminen vaunuihin/kaukaloon herättää kaverin -> takas tissille. Ainoastaan autoon nukahtaa muuten, kuin tissi suussa..

Meillä loppui tissillä luuhaaminen rintakumittomuuteen. Rohkaistuin ja kävin tänään kaupungilla ensimmäistä kertaa vauvan kanssa kokeilemassa miten menee. Kävin sushiravintolassa lounaalla ja vauva oli kuin unelma. Hieman kitisi kun olin hakemassa puffetista sushia, mutta rauhoittui heti syliin ja jokelteli hyväntuulisesti sylissä kun söin samalla. Saimme paljon positiivista huomiota. Päätin kokeilla julki-imettämistä läheisellä tyhjällä bussipysäkillä ja se ei sujunutkaan yhtä sulavasti. Vauva ei pitänyt harsosta kasvoillaan ja hän veti maitoa väärään kurkkuun kaksi kertaa. En saanut pidettyä häntä muuten kun käsivarrellani ja hän ei ilmeisesti saanut säädeltyä maidontuloa normaalisti siinä asennossa, päätä ei ehkä saanut riittävästi vedettyä taaksepäin tms. (maitoa tulee paljon), koska lopputulos oli pärskimistä säestettynä itkulla.

En antanut pienen vastoinkäymisen lannistaa, vaan jatkoin matkaa. Menin kauppaan ja sielläkin vauva oli rattaissa sekä tyytyväisenä sylissä. Sen jälkeen alkoikin mennä pieleen. Vauva kakka-pissasi rotarokotuksen jälkimainingeissa vaatteensa kaulaan asti ja samalla myös rattaat. Onneksi olin pyytänyt miestäni hakemaan meitä jo aikaisemmin ja hän tuli sopivasti paikalle todistamaan episodia. Otin hoitolaukun esiin vain huomatakseni ettei siellä ole hoitoalustaa tai harsoa. Saimme mieheni kanssa naurukohtauksen kun etsimme epätoivoisesti hoitohuonetta, kuljettaen samalla vaunuissa ilman housuja olevaa kakkaista, mutta onneksi tyytyväistä asukasta ohi sellaisen mammaporukan, joiden lapsoset olivat siistejä, rauhallisia ja hyvinpuettuja. Hekotin, että tästä puuttuu vain, että pikkuinen alkaa vielä itkeä ja kiinnittää enemmän huomiota! Löysimme kuitenkin lastenhoitohuoneen ennen tätä ja vaihdoimme pikkuisen kuiviin vaatteisiin, jotka olin onneksi pakannut hoitolaukkuun :)

Mikäli joku jaksoi lukea tämän sepustuksen loppuun asti, niin mitä olette pakanneet hoitolaukkuun?

Meil on hoitolaukussa vaihtovaatteet x2, hattu, vaipanvaihtoalusta, harsoja, tutti, vaippoja, käsidesi, mun oma vesipullo (aina mukana), mun silmälasit ja aurinkolasit, kotiavaimet ja rahapussi. Joskus myös pieni 'viltti'.

Mä oon jo luopunut harsolla peittelystä, menee aina hirveeksi kikkailuksi. Oon todennut, että jos joku tuijottaa tissiä, niin aivan sama. :rolleyes: Yritän imettää vauva aika pystyasennossa, jos imetän tosta runsasmaitoisemmasta rinnasta, koska jos on vähänkään enemmän makuuasennossa, niin tukehtuu maitoon (siis menee väärään kurkkuun jne) ja sitten tulee raivo. Jos paikka on suojaisa, otan usein ekat maidot suoraan harsoon, niin saa rinnasta paremman otteen ja saan ne suihkuavat maidot alta pois. Tosin usein vedän ns varman päälle ja imetän tosta pienemmästä/"huonommasta" rinnasta, siinä ei pelkoa suihkuista ja tukehtumisesta...

Hoitolaukusta: meillä ei ole mitään varsinaista hoitolaukku-hoitolaukkua (siis mitään hienoa), mutta yks vanha olkalaukku, jossa on about:
- muovitettu ohut hoitoalusta, siis sellanen froteinen, jossa muovinen tausta
- pieni käsipyyhe
- kosteusliinoja (vai mikä niiden wipesien nimi onkaan)
- pieni rulla roskapusseja, joihin saa vaipan, olivat ehkä Liberon tmv
- vaippoja ainakin 3 kpl
- pari harsoa
- Savett-käsipyyhkeitä (vaipan vaihtajalle, jos ei ole käsienpesumahdollisuutta)
- vaihtovaatteita: body, housut, sukat (näitä voi olla useampiakin, kun unohdan tyhjentää ja lisään aina lisää :D )
- riisisuklaapatukka (varasokeriksi vanhemmalle, lähinnä diabetesta sairastavalle, mutta hyvä olla muutenkin)
- kantoreppu tai liina, jos ollaan vaunuilla liikenteessä pidemmän aikaa ja iskee vaunuhepuli
- liivinsuojia mulle

Ajattelin ostaa vielä reppuun tuubin sitä hyvää peppuvoidetta, niin on toinen aina mukana ja toinen täällä kotona.

En muista unohtuiko tosta jotain, mutta pääpiirteissäin nuo kamat kulkee mukana.

EDIT. mulla on siis oma laukku/pieni reppu erikseen aina mukana, jossa kulkee kotiavaimet, nenäliinat, puhelin, aurinkolasit ym eli hoitolaukussa on vaan kaikki vauvakama, niin ei tarvii tyhjennellä omista tavaroista, jos vaikka joskus kulkee jossain ilman vauvaa B-)

Takaisin