Sen verran pakko kommentoida yleisellä tasolla, että imetyssuositukset eivät sinänsä ole ihan fiilispohjainen juttu, vaan niissä on kyllä ihan tieteellinen maailmanlaajuinen näyttö takana väestötasolla esim. tiettyjä kansansairauksia ajatellen ts. ei niitä ole turhaan annettu tai ihan puskista reväisty hankaloittamaan perheiden arkea. Suomen osittaisimetyssuositus 12 kk saakka on itse asiassa vieläpä alakanttiin WHO:n suosituksiin nähden, tosin ei tuokaan kovin hyvin toteudu (eikä myöskään 6 kk täysimetyssuositus).
On kuitenkin erilaisia tilanteita, kuten täällä aiemminkin on todettu, joissa suosituksia ei syystä tai toisesta voida tai haluta noudattaa ja se on sitten perheiden oma asia päättää, miten toimitaan oman lapsen suhteen ja mikä on kullekin perheelle se paras ratkaisu.
Meillä lähtökohtaisesti tavoitteena on noudattaa Suomen suosituksia, eli täysimetys 6 kk ja osittaisimetys vähintään 12 kk saakka. Imetys risoo kyllä tiettyinä päivinä erittäinkin paljon, lähinnä sen takia, että on niin intensiivistä ja nyt on taas vähän tiheämmän imun kausi selkeästi menossa. Olen joinain päivinä turhautunut ainaiseen "lehmänä" oloon erittäinkin paljon, mutta esim. tänään ollaan menty taas eri meiningillä, kun vauvalla sellainen päivä, että on nukkunut suurimman osan päivästä (ihan ihmeellistä!) ts. herää syömään 2-3h välein (toisaalta pari yötä on mennyt niin, että tuntuu, että on syönyt koko ajan ja eilenkin tankkasi todella paljon). Eli nyt on ollut aikaa puuhailla omia juttuja, tuntuu ihan luksukselta. Tosin minnekään en uskalla lähteä, koska ei tiedä koska tuo herää syömään... Olen kuitenkin ajatellut asian niin, että jos tämä tästä jotenkin järkevästi menee eteenpäin, luovun omasta mukavuudenhalustani puoleksi vuodeksi, jos ja kun sillä voin omalta osaltani taata vauvalle mahdollisimman hyvän alun. Toistaiseksi maitoa on riittänyt, vähän liikaakin toisesta, ja rintaraivarit helpottaneet, mutta sitä on toki vaikea sanoa muuttuuko meininki tässä vielä jossain vaiheessa. Toisaalta olen tyytyväinen siitä, että imetys on käytännöllistä ja helppoa ts. vauvan ruoka kulkee aina mukana.
Rosmarinaa, tuli mieleen noista rintaraivareista ja teidän vaikeasta tilanteestanne, että oletko kysellyt Imetyksen tuki ry:n tukiäideiltä apua? Tuo kuulostaa kyllä todella raskaalta, enkä ihmettele, että imetys ei nappaa. :/ Pidemmän päälle käy kyllä teille kummallekin tosi kurjaksi tuo, tai siis varmaan on jo käynyt. Noihin rintaraivareihin on kyllä varmaan joku ihan syy, jos niitä tulee koko ajan ja olisi hienoa, jos löytyis joku viisastenkivi, jota voisi kokeilla tai mikä voisi löytyä ratkaisuksi, jos siis haluaisit vielä kuitenkin yrittää imetystä.
Meillä niitä on myös ollut, mutta lähinnä iltaisin väsymyksen aikana ja täällä on auttanut, että tyhjennän rintaa käsin (jos syynä selkeästi se, että maitoa tulee liikaa) ja vaihdan rintaa ja asentoa koko ajan ns lennosta, että ottaa vähän aina ennen kuin skitsoaminen alkaa. Joskus voi olla esim. joku haju (vaikka äidin deodorantti, ihovoide tmv) tai maidon outo maku (esim. syönyt jotain erilaista/mausteista) tmv tmv, joka aiheuttaa raivareita. Välillä auttaa meillä, jos mies ottaa vauvan hetkeksi ja sitten otan itse takaisin, tai jos vauva sattuu torkahtamaan välissä.
Vaikka käsin ei saa lypsettyä rintaa, ei se tarkoita, etteikö maitoa tulisi tarpeeksi. Monihan ei pysty edes pumpulla saamaan mitään irti, vaikka rinnasta maitoa selkeästi tulee. Jos teillä vauva kasvaa ja vaipat kastuvat ym, niin on kyllä melko selkeä osoitus siitä, että maitoa tulee riittävästi, että siitä ei tarvitse stressata. :)