Vauvan ruokinta

Olen törmännyt erikoiseen imetysongelmaan. En tiedä miten imettäminen pitäisi hoitaa kun on vieraita? En kehtaa/halua imettää kaikkien katseiden alla ja olenkin mennyt kokonaan toiseen huoneeseen. Sekin tuntuu vain jotenkin epäkohteliaalta. Miten muut hoitavat nämä tilanteet? Riippuu toki kuinka tutuista ihmisistä on kyse, mutta jos on esimerkiksi puolituttuja tms.

Mä olen mennyt joko toiseen huoneeseen (sanonut vain, että käyn syöttämässä pojun) tai syöttänyt seurassa rinta peitettynä. Rinnan olen peittänyt kaulaani kietomalla harsolla tai huivilla. Sillä peittyy kyllä suurin osa lapsestakin ja nännin sihtaaminen suuhun sen peitteen alla on vähän hankalaa, mutta onpahan saanut olla vieraiden seurassa kuitenkin. Läheisimpien ihmisten seurassa oon kyllä syöttänyt ihan rinta esillä.

Mä olen mennyt myös ihan pokkana toiseen huoneeseen syöttämään, jos seura on ollut sellaista etten oo viittinyt siinä syöttää. Kylässä ollessakin olen pyytänyt lupaa päästä toiseen huoneeseen syöttämään.

Kiitos! Imetysetiketti ei ole vielä ihan hallussa, joten on mukava kuulla miten muut hoitavat ko. tilanteet. Aloin jo stressata kun työkaveri on tulossa käymään eikä olla ihan niin tuttuja, että haluaisin imettää hänen nähtensä :)

Meillä syötiin taas tänään tissiä! Aamulla ei tarvinut antaa edes pullosta lisää, kun poika nukahti tissi suussa. :) Puolen päivän aikaan ei enää riittänyt pelkkä tissi, meinasi mennä hermo pienellä. Kai sieltä jotain on tullut, kun yleensä olen aamulla pumpannut 150ml reilussa vartissa, äsken kun pumppasin sain vain 50ml. Oma asento on vielä aivan kamala, yritän nyt aluksi vain saada pidettyä tissin pojan suussa. :D Ehkä parin päivän päästä voidaan miettiä asiaa äidinkin ergonomian kannalta.

Minä olen melko estoton imettäjä. Tosin ristiäisissä menin toiseen huoneeseen. Lähinnä papin ja yhden vanhemman vieraan vuoksi ja sen yleisen väenpaljouden takia. (Meillä oli siis kotona ristiäiset ja oli melko paljon porukkaa suhteellisen pienessä tilassa.) Mutta siis esikoista olen imettänyt esim prismassa kun isommat sovittivat kenkiä (eli siis kenkäosastolla). Laitoin kyllä huivin eteen, että mitään ei näkynyt. Molempia olen myös imettänyt autossa. Tosin verhoilen aina itseni ja vauvan niin, että mitään ei näy, mutta ei kyllä jää epäselväksi mitä tapahtuu. :)

Mä kauhulla odotan ristiäisiä.. Meillä kun poika on sellainen, että hän vain huutaa ja huutaa hereillä ollessa jos ei saa olla tissillä. Pitkän syötön jälkeen viihtyy 5-10min sitterissä/sohvalla/ rinnan päällä huutamatta, kunnes taas alkaa huuto ja rauhoittuu vain tissillä. Tutti ei kelpaa, raivostuu vain jos yrittää antaa. Eli mitenhän mahtaa onnistua ristiäiset? :S ei kukaan muu sattuis olee samassa tilanteessa..? Eli sielläki tuun todennäkösesti olee tissi pojan suussa kokoajan. Ei varmaan paljon kehtaa olla eri huoneessa, koska muuten ei äitiä ja poikaa paljon näkyis..

Mä oon imettänyt tähän mennessä tokmannin kenkäosastolla ja autossa usempaankin kertaan. :D Niin ja kaverilla, sekä sukulaisten luona. Mutta kyllä mua aina noi julki-imetykset vähän jännittää, toistaiseksi olen Tokmannia lukuunottamatta niiltä välttynyt. :rolleyes:

Mä oon imettänyt urheilukaupassa ja kahvilassa, kotona myös miehen kollegan ja vanhempien nähden (vähän itsellenikin yllätykseksi). Jotenkin vain tuntui luontevalta. Kotona imetystyyny ja imetyspaita tuovat vähän suojaa, mutta en mitenkään peitellyt muuten, kaupungilla viritin harson suojaksi.

Mä kauhulla odotan ristiäisiä.. Meillä kun poika on sellainen, että hän vain huutaa ja huutaa hereillä ollessa jos ei saa olla tissillä. Pitkän syötön jälkeen viihtyy 5-10min sitterissä/sohvalla/ rinnan päällä huutamatta, kunnes taas alkaa huuto ja rauhoittuu vain tissillä. Tutti ei kelpaa, raivostuu vain jos yrittää antaa. Eli mitenhän mahtaa onnistua ristiäiset? :S ei kukaan muu sattuis olee samassa tilanteessa..? Eli sielläki tuun todennäkösesti olee tissi pojan suussa kokoajan. Ei varmaan paljon kehtaa olla eri huoneessa, koska muuten ei äitiä ja poikaa paljon näkyis..
Mä oon ollut ristiäisissä, joissa en kasteosiota lukuun ottamatta käytännössä nähnyt vauvaa tai äitiä lainkaan... että kyllä näitä on. :D

Minä olen imettänyt monta kertaa pussipysäkillä/parkissa auton ratin takana. Samoin parturissa, kun odottelin, että miehen ja esikoisen tukat saataisiin leikattua.
Kotona myös vieraiden läsnäollessa, mutta viritän edes jonkinmoisen harsoverhon eteen.
Tosin tyttö ei tykkää piiloilusta yhtään :grin

Josta tullaankin seuraavaan aiheeseen.
Onko muilla vauvat 1kk iässä kiinnostuneet ympäristöstä niin paljon, että pää pyörii kuin pöllöllä ja virutellaan kaulaa, että näkee mahdollisimman hyvin?
Meillä imetys kesti aamusta pikaisine vaipanvaihtoineen reilu 2h ja kahdesti annoin vieläpä pulloa. Ei tahtonut oikein mitään tulla koko imetyksestä...:smiley-ashamed004

• Tykkään
Reaktiot: Dee
Itse olen imettänyt ihan reilusti toisten nähden. En ole harsoa väkertänyt eteen kun on isot rinnat ja rintaa pitää tukea toisen syödessä ettei nenä peity niin saa ilmaakin. Näin syötin myös ideaparkissa käytävän penkillä. Yllättävän vähän tuli paheksuvia katseita.

Ompas kiva kuulla että on ollut sit samanlainen tapaus edes jossa. :D mut voihan tää tilanne vielä muuttua. Kuitenkin vielä kuukausi ristiäisiin. En silti elättele suuria toiveita. :D

Meillä kuikuillaan välillä syödessä. Etenkin olkkarin mustia hyllyjä vahditaan edelleen, niitä on vaan saatava tuijottaa, olipa syöminen kesken tai ei.

Mä oon imettäny sukulaisilla juhlissa sekä ihan olkkarin sohvalla muiden nähden että suljetun oven takana (tietyt vieraat vähän niinkun "ajoi" sinne, vanhempia naisia kyseessä), kauppakeskuksen ravintolassa, kaupassa sekä eksoottisimmin kirkossa (häissä sekä ennen että kesken vihkiseremonian :D). Ainii ja myös kaks kertaa kesken vaunulenkin penkillä ja alikulkutunnelissa!

On kyllä tässä kaikki nolostukset tai epävarmuudet aika hyvin karissu julki-imetystä kohtaan, imetän nykyään hyvällä omalla tunnolla siellä missä vauva sitä tarvitsee :) luulis että muutkin mieluummin katselee harson alla olevaa vauvaa kun kuuntelee sitä karjuntaa!

Nonii, mulla on vissiin rintatulehdus. Useamman päivän on toinen rinta ollut kipeä ja eilen huomasin punaisen alueen nännipihan vieressä. Imettäminen sattui ihan kauheesti, eikä asiaa juuri auttanut, että toi yks lopettaa syömisen nännin puraisuun... Otin illalla buranan ja heräsin kolme tuntia myöhemmin litimärkänä hiestä, oisko ollut kuumetta, jonka burana sit laski? Burana auttoi imetyskipuun ja olenkin nyt imettänyt koko yön siitä tulehtuneesta rinnasta. Toivottavasti paranis pian.

Toivottavasti paranet pian Dee! Rintatulehdus ei oo kiva. Mulla oli esikoisen aikaan ja pääsi tosi pahaksi niin tarvitsin antibiootit siihen. Silloin sain tk:n lääkäriltä vinkkejä eri imetysasennoista, että saa rinnat kunnolla tyhjäksi. Sairaalassa kun oli tyrkytetty vain sitä kylkisyöttöä... Neuvolassa oli kyllä kanssa ollut puhetta asennoista, mutta en ollut oikein tajunnut kuinka tärkeää on vaihdella sitä. Lisäksi se viima... Nyt pitää olla tarkkana autossa ilmastoinnin kanssa.

• Tykkään
Reaktiot: Dee
Mulla myös toinen rinta koko ajan täydempi = kipeämpi ja luulen, että maidontuloa hillitäkseen vauva tekee kans ton nännipuraisun. Ko. nänni muutenkin arempi, joten olen oppinut ennakoimaan tuota niin, että työnnän sormen (jos ehdin) ikenien väliin ja saan napattua nännin pois, kun sormi isompi ts puree sitä. Tästä täydemmästä imettäminen sattuu aina ihan sikana, ennen kuin rinta alkaa tyhjetä. Oon vaihdellut asentoja kans tosi paljon.

Mulla toi ei melkein ikinä syö rintaa tyhjäksi asti, nytkään en saa tyhjennettyä kumpaakaan. Pumppuun ei tule taas pisaraakaan. Eri asentoja käytän normaalistikin, nyt kokeilin vielä yhtä uutta. Meillä tekee tuon puraisun ihan lopussa kun on muutenkin saanut tarpeekseen. Pyörittää päätään puolelta toiselle (nänni suussa) ja sit puraisee. Eikä päästä edes siinä vaiheessa irti vaan saan sit alkaa itse irroittaa herran leukoja tissistä. Ihan kauheeta. Toisesta rinnasta tulee suihkuamalla maitoa, mut sitä ei pure.

Takaisin