Vauvan perätila

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Niknik
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Siellähän se vauva istuskeli, aivan niinkuin puolesta välin on tehnyt.. Kovasti on nyt ollut kyllä vauvalla kääntöyritystä ilmassa, että josko se pyörähtäis, mutta samaan tyyliin kuin näköjään monella muullakin, että vauva pääsee tavallaan poikittaiseen tilaan asti ja sitten palaa takaisin istumaan.. Puolen kuun aikaan neuvolassa katsotaan taas tilanne, ja sitten siitä eteenpäin kääntöyritykseen, jos tarvetta.

Mä käyn huutelemassa vähän vieraisiin ketjuihin... ;)

Itse synnytin perätilavauvan viime vuonna, ja minusta synnytys oli suht helppo (vaikka ensikertalaisena minulla ei olekaan vertailukohtaa). Vauva oli ihanteellisessa asennossa ja lantion kuvaamisen ja vauvan painoarvion jälkeen päätin yrittää alatiesynnytystä, koska ajatus isosta leikkauksesta ei tuntunut minusta hyvältä. Kaikki tutut ja tuntemattomat kritisoivat päätöstä, ja antoivat ymmärtää että alatiesynnytys olisi paljon suurempi riski minulle ja lapselle kuin sektio, mutta jälkeenpäin on helppo sanoa että onneksi en antanut periksi. Suosittelen kyllä muillekin, joilla on todettu lantio riittävän tilavaksi ja lapsen koko (n. alle 3500g) ja asento suotuisiksi... Henkilökuntaa on paikalla vähintäänkin riittävästi ja sektiovalmius koko ajan olemassa - ja ainakin minulle vakuuteltiin että sektioon lähdetään matalalla kynnyksellä, kun kuitenkin kyseessä on "riskisynnytys".

Ulkokäännöstä yritettiin rv 38, mutta vauva oli jo niin alhaalla (oli itse asiassa ollut jo pitkään), ettei se onnistunut. Aika topakat otteethan lääkärillä siinäkin ulkokäännösyrityksessä on, mutta ei kipu ole mitenkään sietämätön, ja lapsen vointia seurataan koko ajan ultraamalla & sykettä mittaamalla. Pääsin synnytystapa-arvioon (ja siitä käännösyritykseen), kun sain neuvolan lääkärit/terkkarit vakuutettua siitä että vauva tosiaan on perätilassa, siihen asti olivat olleet sitä mieltä että raivotarjonnassa ollaan - vaikka itse tiesin kyllä jostain rv 27 ettei niin ole... Jos perätilasynnytys tulee yllätyksenä, se on paljon riskialttiimpi kuin jos tilanne on tiedossa ja siihen on varauduttu.

Toivottavasti vastaukseni auttoi jotakuta asian kanssa painiskelevaa...

Bandida, onpa kiva kuulla hyvä kokemus perätila synnytyksestä ja vielä ensimmäisestä. Itsellä samanlainen tilanne tällä hetkellä ja aika paljon saanu kritiikkiä, kun edes harkitsen alatie synnytystä. Miksipä ei antais mahdollisuutta, jos vain toisella on mahikset mahtua tulemaan normiteitse?? Itse kans sitä leikkausta vähän kritisoisin enemmän... mielipiteitä on monia.
Tänään tosiaan käytiin KYSissä ulkoisessa kääntöyrityksessä, rv 36+4, yritykseksi jäi. Pikkunen on iskeny peppusa sen verran hyvin parikkiin ja jalat on mukavasti tuossa vartalon edessä, niin ilmeisesti hän siinä viihtyy. Kääntöyritys oli kivulias, en sitä kiellä, mutta sen kesti kylläkin. Lapsivettä on ollut koko ajan niukanlaisesti, joka on lapsen kääntymiseenkin vaikuttanut. Tuurilla pikkunen vois nyt kääntyä, mutta epätodennäköstä, sen verran hyvin tuntu kuulema peppu olevan siellä paikallaan. Magneetissa käytiin het perään ja torstaina kuulee sitten minkälaiselta tilanne näyttää. 2 vk päästä ois KYSissä äitipolilla kontrolli tuon veden vähyyden vuoksi.
Itse koin, että reissu oli hyvä. Odottelemaan jouduttiin tovi, synnyttäjiä riitti :) Henkilökunta on tosi ihanaa ja huolehtivaista. Isäntään meinas palaa hermo, kun voivotteli odottamisen määrää... Kyllä olin jo passittamassa sitä pois sieltä. Ymmärti onneks pyyttää anteeks <3

Meillä kans vauva pönötti perätilassa viime viikon neuvolakäynnillä.. En tiä sitten onko yrittänyt kääntyä, välillä tuntuu melkosta mukellusta ja vääntyilyä..

Meillä istutaan tiukasti perätilassa kans edelleen. Poitsu on kiinnittäny peppunsa niin tiukasti alas ettei lääkäri edes yrittäny kääntää. Eli sektioon mennään!

Täällä onkin monella vauvat perätilassa! Itse olen sen esikoisen kohdalla kokenut ja sektioon päätynyt. Joku kirjoitti että oli kokenut arvostelua halutessaan synnyttää alateitse. Itse taas koin että jouduin perustelemaan muille leikkauspäätöstäni. Mutta niin tai näin, jos päätyy synnytykseen, sairaalassa tehdään tosi perusteelliset tutkimukset + lantion kuvaamiset ja synnytyksessä on ammattilainen henkilökunta paikalla. Suunnitellun sektion kokeneena itse en ainakaan katunut päätöstäni ja kaikki hoidettiin todella hienosti ja sain terveen, ihanan pienen 9 pisteen tytön :) Mielestäni ei ole yhtään "oikeaa tai väärää" päätöstä ja koska perätilassa olevan lapsen synnytys on kuitenkin riskialttiimpaa, on hienoa että äiti saa myös itse osallistua päätöksentekoon.

Minäkin toivoisin sektiota jos vauva ei meinaa itse lähteä kääntymään (mitä epäilen kyllä kovasti, kun minkäänlaista merkkiä kääntymisen yrittämisestä ei ole edes antanut). Tyytyväisenä istuksii, työntää päätä ylävatsasta melkeen läpi ja jyskyttää jaloilla alamahaan (välillä tuntuu et vähän liiankin) aktiivisesti :) . Pienesti on vaan pelottanut just se, et joutuuko siitä itse sitten miten taistelemaan, kun en oikeesti itse henkilökohtaisesti haluaisi perätilassa olevaa vauvaa (joka vielä arvioiden mukaan on ikäistään kookkaampi) lähteä alateitse synnyttämään.. :smiley-ashamed008 Tilanne toki tarkistellaan tuossa ensi viikon torstaina kun on rd-lääkäriaika, jossa varmaan tuota vauvan kokoa arvioidaan myös uudestaan, joten periaatteessa turhaa mun on sitä tässä vaiheessa sen enmpää spelkuloida..mut et just noita kokemuksia muiden päätöksistä ja niiden ns. "helppoudesta mennä läpi" ettei tartteis itseään perustella uuvuksiin olisi kiva kuulla lisääkin. Eli onko teillä tuota kritisointia kustakin päätöksestä tullut ihan lääkäreiltä tms. etteivät olisi päätöksen kannalla, vai sit ihan muilta ihmisiltä? Et jos oikeesti itse haluaisi sen sektion jos vauva on ja pysyy väärinpäin, niin onko se ihan sillai yleistä et sen sektiopäätöksen sit saa vai voiko olla että joku muu päättää mun puolesta kuitenkin sen alatiesynnytyksen?

Miko: Mä oon ymmärtänyt että nykyään lääkärit kovasti koittaa suositella synnytystä, tietysti kaikki asiat tutkitaan että siihen on hyvät edellytykset. Sulla on kuitenkin täysi oikeus päättää asia, eli kukaan lääkäri ei voi tehdä sitä sun puolestasi tai pakottaa synnyttämään. Mä olen itse tosi kiltti, mutta otin päättäväisen asenteen synnytystapa-arvioon mennessäni, enkä antanut kenenkään taivutella mua. Mulla oli lapsen koko arvioitu 4 kiloiseksi ja muutenkin isopäiseksi, joten ensisynnyttäjänä sektio tuntui paremmalta ja turvallisemmalta vaihtoehdolta. Mun kohdalla lääkäri kirjoitti kyllä tosi helposti lähetteen sektioon.

Miko: mulla aikasemmat lääkärit oli jotenkin sektion kannalla tai ei ne sitä suoraan sanonu mutta antoivat sellaisen kuvan että suosivat sitä. Eilen lääkäri oli toista maata, kysyi että minkälaisia ajatuksia perätila herättää niin mä sit sanoin että ollaan jo kuukausi asiaa pohdittu miehen kans ja päätetty että jos ei käänny perätilasta niin mennään sektioon. Tästä lääkäri aivan tuohtui ja melko tiukkaan sävyyn ilmoitti että "sinä olet niin iso tyttö ja lantio on niin suuri että kyllä sinä alateitse synnytät!" Ja hoki tätä monta kertaa samalla ku ultras. Mä siinä yritin selittää että pelottaa komplikaatiot ja koko koska on rd. Lääkäri aina vain jankkasi jokaiseen mun sanomaan asiaan vastaan. Aloin olla jo ihan paniikissa että se pakottaa mut alatiesynnyttään :/ mut pidin vain tiukasti pintani että sektiota on ajateltu ja loppujen lopuksi lääkäri anto sektio ajan. Varmaankin sen oli pakko. Tokas vielä lopuksi että turhaan sit tehdään kalliita jatkotutkimuksia ja että sektiopäivänä vielä tarkistetaan että onko kääntyny. Oli tiukka täti mutta onneks mä pysyin kannassani myös.
RD hoitaja oli myös sitä mieltä että sektio turvallisempi vaihtoehto joten helpotti omaa päätöstä kyllä!

Kannattaa pysyä päätöksensä takana ja ainahan voi sanoa että jos mieli muuttuu niin sitten perutaan sektio!

Kamalaa Keni!! Tosi kiva varmaan yrittää siinä sitten tuoda omia toiveita esille.. :/ Tai ainakin kuulostaa tosi karulta tollanen käytös. Onneks saitte kuitenkin sen ajan sektioon, kun se kerta on teidän toive. Toivottavasti en itte joudu tohon tilanteeseen, meinaa tuota räjähdysalttiuttakin alkaa oleen ihan kiitettävästi ni saattasin vaikka pistää tollasta lääkäriä korville (no toivottavasti kuitenkaan en, mut toivon kyllä ettei tollaseen tilanteeseen tartteis itse tai kukaan muukaan joutua..sen verran karulta kuulostaa.. :/ ). Onneks ens viikolla varmaan vähän selkenee myös oma tilannekin enemmän.

Tosiaan aika paljon on tällä porukalla vauvoja perätilassa, en siis yhtään tiedä et onko se miten yleistä (kait se on), mut jotenki tämä määrä yllätti minutkin vaikka untuvikko näissä asioissa olenkin :) Onneks nykyaikana pystytään just arvioimaan kutakin synnytystilannetta sit senkin mukaan, niin kaikki sujuisi sit niin hyvin kuin mahdollista :)

Olipas keni sun lääkäris tänään noussut väärällä jalalla! Helppo niiden on puhua kun ei itse tarvitse pusertaa lasta väärin päin jalkojensa välistä :) Mutta onneksi pidit pintasi!

Miko_84:selle vielä, mä luulen että tässä porukassa sattuu olemaan harvinaisen paljon vauvoja perätilassa! Kirjoittelin esikoista odottaessani myös tällä palstalla ja muistan lisäkseni että ainoastaan yksi äiti olisi ollut samassa tilanteessa kanssani.

Se oli kyllä tällanen vanhankansan venäläistaustainen tiukemman olonen täti lääkärinä :) ja mä mietin että ärsyttääkö lääkäreitä tänä päivänä se ku potilaat tietää asioista ja päättävät?

Oli tosi törkeetä mun mielestä kans se käytös mutta onneks asiat meni niin ku piti :)

Eipä kääntynyt meidän poitsu, peppu ei hievahtanutkaan.Passitti magneettiin ja ensi viikolla sitten mietitään synnytystapaa..Olisin niin toivonut että humpsahtais ympäri..mut ei voi mittään.
Sisätutkimuksen jälkeen huomasin vuotavani rusehtavaa verta..? Normaalia sanoi kätilö.Niin kai.

Onpa ollut erikoista käytöstä henkilökunnalta jollain lääkärissä.
Mun käsityksen ja kokemuksen mukaan lääkärit arvioi tuon mahdollisuuden synnyttää alateitse hyvin tarkkojen kriteerien mukaan, riskejä ei lähdetä tahallaan hakemaan. Jos kriteerit täyttyy, niin paikasta riippuen toiset on hyvinkin hanakoita suosittelemaan alatiesynnytystä (etenkin yliopistosairaaloissa yms.), kun taas toiset menee mieluusti sektiolla. Minullekin vahvasti suositeltiin alatiesynnytystä kun siihen kaikki edellytykset oli, mutta korostettiin joka käänteessä että viimeinen päätös on minulla - että perätilasynnytyksessä on erityisen tärkeää että äiti on 100% mukana eikä esim. pelkää liikaa, eli ei haluta pakottaa mihinkään. Jos olisin halunnut sektion, olisin sen kuulema saanut.
Annika, mulla tuli myös vähän rusehtavaa vuotoa käännösyrityksen jälkeen, normaaliksi sanoivat niin kauan kuin vuoto ei lisäänny tai muutu kirkkaaksi vereksi. Ja sitä ilmeisesti olikin kun raskaus jatkui normaalisti 41+0 asti ja kaikki meni hyvin loppuun asti.

Mikäs täällä oli perätilojen kanssa tilanne - onko muilla vauvat jo kääntyneet itse, onko yritetty kääntää ja jos, niin onko saatu ulkokautta käännettyä (onko se muuten miten yleistä että edes saataisiin käännettyä) ym.?

Täällä on ens viikon torstaille 1.8. sovittu nyt kääntöyritys, viikkoja tuolloin on 36 + 5, ja varmaan siinä sit samalla arvioidaan tuota synnytystapaa sit kunhan nähdään mitenkä siinä kääntöyrityksessä käy. Jos vaavia ei saada käännettyä (mitä edelleen kovasti epäilen, kun vauva on aivan samassa paikkaa kun ollut koko ajan..) niin pyydän tosiaan sitten et varattaisiin mulle aika suoraan sektioon. Vaikka vauva ei onneksi mikään jättiläisvauva tuntuisi tässä vaiheessa olemaan, en itse henkilökohtaisesti uskalla tai haluakaan lähteä perätilassa olevaa vauvaa synnyttämään alateitse. Noh, mutta - kait tässä toivoa vielä saattaisi olla - lääkäri sanoi viime viikolla että ennen kuin rv 36 on ohi, ei lähdetä vauvan asentoon puuttumaan kun saattaa kääntyä hyvin vielä itsekin. Eli nähtäväksi nyt jää, jospa tämä hujauttaisi ympäri vaikka tässä viikon sisällä nyt kun niin kovasti tuntuu tuota virtaa masussa riittävän :)

Täällä vauva kääntyi kuin kääntyikin itsestään, hirmuisen möyrinnän seuraksena:) Viikkoja oli tasan 36 silloin. Olen kyllä huojentunut, vaikka jännään koko ajan jos se taas pyörähtää ympäri, kun on kuulemma pienikokoinen ja mahtuu sen tekemään.. Mutta ainakin eilen oli vielä pää alaspäin, joten toiveikkaana mennään! Joten jospa sullakin miko_84 ne vauvan virtapiikit siellä massussa nyt ois merkkejä siitä, että kaveri yrittää kääntyä itsestään! Ja jos ei, niin ei kannata murehtia, mulla olis kans ollut selvä sektiotoive. Tsemppiä!

Miko, mulla magneetin mukaan oli hyvin tilaa synnyttää jo nyt (38+3) 3.5kg pt poika, lääkäri ihan suositteli alatietä muttta valitsin sektion ja lääkäri myönsi sen olevan riskittömämpi lapselle. mietin pitkään siinä ja sanoikin lopuksi että valitsit oikein!!Miten isoksi oliskaan ehtinyt kasvaa ennen kuin syntyy kun pt ei käynnistetä. Ja totesi että jos synnytys ei etene tai jää jumiin niin sitten hätä/kiireellinen sektio. Eli ei paljoa houkuttanut.
Eli ma synttärit tiedossa. Nyt parempi mieli ja odotan innolla maanantaita.Tietenkin pettymys kun missaaa perinteisen synnytyksen mutta aina ei voi valita :(
Toivotaan että sulla kääntyy vaavi, meilläkin istui koko raskauden...välillä selkeesti yrittää tohon puoliväliin kääntyy ja luultavasti siihen on joku syyns ettei mahdu kääntymään.

Tsemppiiiii

Meillä istutaan tiukasti samassa asennossa. Poitsu on ollu samassa asennossa jo viikkoja ja perätilassakin rakenneultrasta asti. Tänään kuitenkin tapahtui ihan kummia ja poitsu päätti vaihtaa asentoa :O En oikein oo varma että miten mahassa pyörittiin mutta nyt oli vauva kokonaan vasemmalla puolella mahaa. Oli oikea puoli ihan kuopalla. Normaalisti pää on oikean rinnan alla ja selkä kylkeen päin. Piti aivan huutaa mieskin kattomaan mahaa :D voi olla että yritti kääntyä mutta ei reppana mahtunu! Nousin ylös ja sen jälkeen poitsukin palautui normaaliin asentoon.. :)
Meillä on sektio edessä ens viikon pe eli 2.8. 8 yötä, jännää <3

Kysymys: onko teille puhuttu neuvolassa/polilla lonkkaluksaation mahdollisuudesta? Ajattelin tännekin kirjotella tästä, koska se on perätilalapsilla ja niistä erityisesti tytöillä yleisempää. Mä näin talvella Pieniä potilaita -jakson jossa hoidettiin tällasta lonkkaluksaatiovauvaa ja siitä sai onneksi hyvän kuvan hoidoista yms. Mut se on sellanen juttu johon kannattaa varautua ja tutustua etukäteen niin ei tuu järkytyksenä..

Takaisin