Vauvan perätila

Niknik

Vauhtiin päässyt keskustelija
Moikka, missäs asennossa teidän vauvat ovat?
Kävin tänään 4D koko arvoiultrassa ja poika istuu (istunut koko raskausajan)perätilassa.
Painoarvio oli 2700g ja epäili ettei enää käänny eli ulkokäännöstä yritetään.
Muuten kaikki oli hyvin :) Siellä se teki hengitysharjoituksia ja aukoi suutaan :) Miten sitä malttaa odottaa että nähdään ensinmäistä kertaa :Heartred
 
Meillä nassikka on raivotarjonnassa,tai ainakin vielä viime neuvolakäynnillä oli.Olikse teijän käynti se synnytystapa-arvio missä ne niitä painoarvioita otti??itellä ois ens kuussa aika sinne arvioo.
 
Kävin yksityisellä ihan omakustanneisesti, alkuun kasvoi niin kovaa vauhtia yli käyrien niin suositeltiin tätä. Nyt ihan normikäyrillä.
 
Jos sun vaavi on perätilassa niin tehääkö sulle sektio??kun ite funtsin sitä et jos ne siellä synnytystavassa sanoo et ei mahdu syntymää normisti niin antaakohan ne sieltä sit sen ajan sinne sektioo?vai kukakohan siitä sitte päättää...?
 
No ensin aloitetaan käännösyrityksellä, sitten jos ei onnistu niin perätilasynnytys max.3500g ja meidän pojasta näillänäkymin väh.4kg.
Puhui et kun on täydet viikot voidaan käynnistää ja yrtittää sitä perätilasynnytystä...tai sitten sektio.
Katsotaan sitten mikä tilanne/fiilis kun 37 täynnä,voihan olla että poika heittää kuperkeikat ennen sitä...mitä todella epäilen kun on pääkoppa ollut tuossa tissin alla koko ajan :D
 
Epäili kyllä että voi syntyä etuajassa kun oli kohdunkaula suppilomaisesti auennut..Saas nähdä.
 
netistä jostain luin jotain vinkkejä vauvan kääntämiseks,siis jotain kotikonsteja mut en kyllä yhtää muista et mistä luin :confused004 no täytyy oottaa et ite pääsee sinne synnytystapaa ni saa samalla selville sen vauvan painon..painava se oli rakenneultrassaki,saa nähä ottaako pituus kiinni.
 
Meillä kaveri kans istuu perätilassa, samassa paikassa on hän ollut koko ajan (tai ainakin siitä asti mistä oon tunnistanu miten perin vauva on). Samassa kohtaa töröttää koko ajan, vasemmalla puolella vatsaa ja yrittää päällä työntyä ylämahasta läpi :laughing002 Oonkin odotellut et millon hän alkaisi sitä kuperkeikkaa heittämään, mutta ei, sama on asento ollut jo piiiiitkän aikaa.

Painoarvio oli reilu viikko sitten n. 2 kg (rv 31 alussa, normiarviot on jotain 1,6 kg eli yläkanttiin ja ihan reilusti vissiin mennään), niin vähän kyllä mietityttää että mitenhän tässä käy..Tosiaan kun kaveri on koko ajan samassa asennossa, ehtii kyllä vielä kääntymään, mut et tuo koko..et noinkohan meinaa kasvaa kovastikin ylikokoiseksi. Sillon tuskin perätilasta kyllä synnytellään, jos vauva ei käänny. Mut no, ens viikolla neuvola, pitää siellä muistaa kysyä tuosta synnytystapa-arviosta, millon se olis ja mitä kautta sinne sit mennään jne.
 
joo oon mäkin lukenut jotain jippoja mut en uskalla alkaa kikkailee. Se tehdään ilmeisesti synnytyssalissa koko ajan ultraten (vaarana kait että sotkeutuu napanuoraan) tms.. tai että synnytys käynnistyy.
Sen jälkeen täyttyy jäädä myös tarkkailuun pariksi tunniksi.
 
enpäs tiiä kui päin se siellä on ku neuvolatäti ei osannut sanoa, Ku se on joku sijainen... Jospa se huomenna sitte osais, sama täti on huomennaki mulla... mut se epäili et sen peppu on ylhäällä,, ja mä luulen kyl et se on aikalailla oikeinpäin tuolla :)
 
Meillä kans n. viikko sitten oltiin perätilassa. Torstaina taas menossa lääkärille tsekkaileen kohdunsuun tilannetta, niin sillon varmaan taas kuulen, että miten päin nyt ollaan.. Rv nyt 31+3.
 
Katsoin juuri että esikoinen on ollut ekaa kertaa raivotarjonnassa 31+2 neuvolassa, tästä en tiedä kun välillä on vinottain ja välillä hikka tuntuu tuolla alhaalla, ehkä siis on kääntynyt myös.
Tässä jotain vinkkejä:
http://www.liberovaipat.fi/Sinun-vaiheesi/Artikkeli/?contentId=271205
http://voimaannuttavasynnytys.blogspot.fi/2009/04/peratilan-kaanto.html
http://www.spinningbabies.com/baby-positions/breech-bottoms-up/flip-a-breech
Että pää alaspäin vaan niin sillä saa vauvalle tilaa kääntyä... Mulla on tapana "roikottaa" masua, siis ei tuon kääntymisen takia, vaan minusta tuntuu välillä siltä että on pakko.... Tiedä sitten onko jokin luonnollinen viesti jostakin esiäideiltä? Makaan jumppapallon päällä tai nojaan johonkin matalaan tasoon. Tulee siis oikeasti ihan sellainen pakottava tarve saada maha "vapaalle"...
 
Mulla tuntuu painontunnetta ylävatsalla, ja alavatsa tuntuu "tyhjältä". Mietin että istuskelisko vauveli tuolla ihan lootusasennossa? Mulla lääkäriaikaa ollu tosi vähän mielestäni, kohdunsuun pehmentymää oli viikolla 29 eikä nyt kuukauteen ole ollut seurantaa, seuraava lääkäriaika taitaa olla viikolla 35 tai eteenpäin, ja nyt viikkoja 33. Kovin vähäiseltä tuntuu nää seurannat, näin ensikertalaisen mielestä.
 
Mulla oli esikoinen perätilassa ja kun kääntäminen ei onnistunut, halusin itse sektion. Sen sai ainakin omassa sairaalassani itse päättää, koska on ns.riskisynnytys. Jos olisin näyttänyt vihreää valoa synnytykselle, olisi aloitettu kuvaamalla lantio ja sen perusteella päätetty annetaanko lupa alatiesynnytykselle vai meneekö suoraan sektioon. Ja nämä kaikki tutkimukset mulle suoritettiin ihan yliopistollisessa keskussairaalassa, eli neuvolalääkäri tekee varmaan muillekkin perätilamasuille lähetteen eteenpäin tutkimuksiin. Ja mun mielestä kaikilla paikkakunnilla ei ole edes mahdollista synnyttää perätilavauvaa, vaikka itse haluaisikin.

Mulla oli loppuraskaudessa vatsa niin kivikova että en usko vaikka olisin mitä kevätjuhlaliikkeitä kotikonstein tehnyt, että vauvaa kääntymään olisin saanut. Lisäksi omasta mielestäni turvallisempi vaihtoehto on ammattilaisen tekemä käännösyritys, vauvalla voi esim. olla napanuora kiertynyt ja sen vuoksi ei pääse kääntymään. Vauvan tilaa seurataan koko käännöksen ajan ja vielä jonkin aikaa sen jälkeenkin jos joku hätä sattuu tulemaan.
 
Meillä ollaan perätilassa (rv 30+4) ja aika usein vielä poikittainkin (mikä sattuu julmetusti). Neuvolassa ei olla vielä katsottu.

Esikoisesta lukee neuvolakortissa jo viikolla 27+0 raivotarjonta, samoin siitä eteenpäin kuusi kertaa. Esikoinen ei vain sitten mahtunut edes laskeutumaan, vaan "pää keikkui ylhäällä", niin kuin Kättärillä sanoivat.
 
Viikkoja 34, ja vauva on perätilassa.. Huomenna neuvolapäivä ja vähän on alkanut hermostuttaa tämä tilanne. Toivoisin kovasti, että vauva kääntyy, mutta on sellainen kutina, että se ei mahdu.. Kun monesti on tuntunut/näyttänyt, että nyt jotain yritystä vauvalla on päästä pää alaspäin, mutta sitten se pullahtaa kohta takaisin tuttuun istuvaan asentoon, pää kylkiluiden alle. Epäröin kääntöyritystä (sen onnistumisprosenttia ja mahdollisia komplikaatioita), enkä halua synnyttää vauvaa perätilassa.. Eli sektio. Mutta jotenkin on sellainen tuntuma, että neuvolassa yritetään ylipuhua alatiesynnytykseen ja pelkäänkin, että joudun tilanteeseen, jossa minua aletaan painostamaan siihen, eikä sektiotoivettani oteta tosissaan, jos esim todetaan, että vauva on ok kokoinen ja omat paikat riittävät tilavat perätilasynnytykseen.. Mutta onhan tässä vielä muutamia viikkoja aikaa.. Miten muilla? Onko vauvat "oikeinpäin"?
 
Meidän vauveli on majaillut jo tosi pitkään pää alaspäin ja nytkin särkee niin pirusti tuolla alakerrassa, että ilmeisesti poraa itseään vaan alemmas. Lähete synnytystapa-arvioon tehdään ensi viikolla ja sinne pääsen aikaisintaan tämän kuun viimeisellä viikolla. Todella toivon, että alatiesynnytys olisi mahdollinen. Jotenkin tuntuu ettei toi sektio ole mun juttu...
 
Takaisin
Top