Vauvan päivärytmi

Meillä vauva nukkui kovien pakkasten aikaan vaunukopassa ohuemmaksi makuupussissa meidän vähän viileämmissä viherhuoneessa (n. 18 asteisessa) ja nukkui yhtä hyvin kuin ulkona. Eli ainakin meillä tuntuu auttavan hyviin (3-4 h) päikkäreihin tuo "pieneen tilaan" pakkaaminen. Nyt on tosiaan ollu paljon juttua siitä, että nukuttaako vauvoja ulkona hyvin raitis ilma vai se ikään kuin kapalointi koppaan. Eli jos mahdollista, kannattaa kokeilla vaunu-/ vaunukoppanukuttamista sisällä.
 
No poika nukkui eilen ulkona 40minuuttia ja minä kolasin samalla pihalla. Ei meteli haitannut. Viikonloppuna tänne etelään luvattiin ihan ok säätä niin saan pojan ulos kunhan saan nukahtamaan. Tänään tarttis taas kolata piha. Lunta sataa koko ajan lisää. Luin että voi myös kokeilla paketoida lapsi noihin ulkovaatteisiin joka sitten jo yleensä nukuttaa niin voi nukahtaa jo sisällä. Eilen tein niin ja siirsin nukkuvana vaunuihin.öö eli syötin, puin ja annoin vielä pikku imaisut. :D
 
Muokattu viimeksi:
Oon pukenut pojan vain villakertsiin ja pakannut vaunuloppaan. Hyvin nukkui 11 asteisessa kuistissa.
 
Meillä tarvitaan se raitis ilma. Sisällä vaunuissa nukkuu n. 20min ja ulkona jopa kolmekin tuntia.

Muutoin alkaa joku rytmin tapainen löytymään tähän elämään viimein. Helpottaa kyllä arkea kun mukana viipeltää tuo taaperokin.
 
Juu ei auta meilläkään sisällä vaunuttelu tai kapalounti. Noh, tuolla se poika nukkuu nyt ulkona hyvin topattuna. Laitoin mittarin vaunukopan sisälle, jotta voin seurailla lämpötilaa.

Muoks. Ulkona (lasitetulla terassilla) -16, sisällä kopassa -4.
 
Muokattu viimeksi:
Me tankkaillaan vielä sisällä. Välissä tuli kakat siitä koitui se että poikaa ei tunnu nukuttavan enää.
 
Mihin on nyt päiväunien lisäksi kadonneet yöunet? Meillä tyttö on ennen tankannut illat yötä varten ja nukkunut pitkän pätkän n. 23.30-06.30. Nyt menty peräkkäin useampi yö muutaman tunnin välein heräillen ja syöden. Ja syö isoja määriä kerralla. Unet tosin jatkuu syöttöjen jälkeen mutta en tajua miten se yhtäkkiä muuttuu näin että unipätkät lyhenee kahteen tuntiin.. Huoh. Pienihän tuo on että ymmärrän kyllä mutta ihmettelen vain mihin pitkät unipätkät on nyt kadonnut. Muutenkin saa olla vähän väliä rauhoittelemassa takaisin untenmaille kun heiluvat kädet säikäyttävät hereille.
 
En nyt tarkkaan muista missä vaiheessa se oli, mutta vauvan uni muuttuu aikuisen unta muistuttavaksi, oisko ollut 3kk:den iässä. Eli vauva ei heti vaivu syvään uneen ja voi heräillä helpommin. Uudet taidot voivat myös lisätä rauhattomuutta öihin.
 
Nukuttamisessa voi kokeilla muutakin kuin syöttämistä, vauva ei välttämättä herää nälkään. Voi ottaa syliin, heijata, taputtaa pepulle, laittaa tutin suuhun, antaa unirätin, mikä nyt kellekin toimii parhaiten.
 
Juuh. Kokeiltu heijausta ja taputtelua mutta ei auta, tuttia ei tyttö syö. Vain ruoka auttaa ja syö kuin ei olisi maitoa piiiitkään aikaan saanutkaan. Mietin että tietty voisi olla tuo tiheä imu mutta meillä muutenkin on syöty kovin tiheästi. :) Oletan että tää olisi vain ohi menevää ja odottelen että uni palautuisi takaisin. Päiväunetkin on mitä on. Eilen pitkästä aikaa saatiin kunnon päikkärit kun lykin tyttöä lumisateessa kaksi tuntia. Heräsi kyllä heti kun ajoin kärryt kellariin ja aikomuksena oli siirtää parvekevaunuihin jatkamaan unia. Ei vain jaksanut itse enempää lykkiä lumihangessa. Illalla huutaa väsymystään kun ei malta päivällä millään nukkua. Voi tätä vauvan elämän helppoutta ja hankaluutta.
 
3kk tiheä imu, 4kk uni muuttuu aikuisen unta muistuttavaksi. 3-4kk hermosto kehittyy merkittävästi, joka vaikuttaa unen laatuun vähän heikentävästi, mutta toisaalta antaa valmiuksia pidemmälle yhtämittaiselle unelle.

Juttelin näistä hulinoista esikoisen aikana viime vuonna lastenneurologin kanssa. Hän kehoitti kovasti aiheisiin tutustumaan. Tällaisia universaaleja hulinakausia on helppo epäillä, mutta ihan tutkittuja juttuja ovat. Toisilla esiintyvät lievempinä ja toisilla voimakkaampina.
 
Nelikuisten hulinat voivat alkaa aiemmin tai myöhemmin. Meillä ne olikin tällä viikolla kun poika täytti tasan neljä kuukautta. Niihin ei ilmeisesti yleensä liity tiheää imua, mutta pitäishän nelikuisellakin olla tiheäm imun kausi että sitä odotellessa...edellisistä onkin vasta kolme viikkoa.
 
Mä en oikein diggaa tästä pojan uudesta rytmistä. Yöllä nukutaan 6-7tuntia sitten kolme, 1,5tuntia lisää. Sitten ollaanko hereillä 11-14. Nukkuu vaunuissa tai äsken sylissä 40minuuttia ja taas hereillä. Illalla on mukava sitten torkkua äidin sylissä kun eihän äidin tartte muuta tehdä. Voiko tuota aamua mitenkään muuttaa että olisi enemmän hereillä? Jospa sitten nukahtaisi pidemmille päivänokosille.
 
Meillä auttoi päivän rytmittämisessä paljon se, että 10-11 sijaan herätäänkin 8-9, miten poika sattuu heräämään ns. Ensimmäisen kerran eikä enää jäädäkään jatkamaan. Sen myötä ekat päikkärit on sopivasti puolen päivän maita ja ovat aika hyvän mittaiset. Ja illasta ehtii nukkua toiset päikkärit riittävän ajoissa, ettei venytä sitten iltaa. Yöunille on alkanut 21-22 entisen 23-24 sijaan. :)
 
Sama täällä, rytmiä alkanut löytyä kun nostan vauvan hereille 8-9 välillä. Yöunille saan 22-00.30 välillä ja nukkuu 3-8 h kerrallaan. Viime yönä 8,5 h ilman tissiä :) Aamusta ekat unet, päivällä toiset ja illalla torkkuja. Koitan vähän ylöskin niitä laittaa, että saisin kiinni siitä miten nukkuu.
 
Mä oon jopa tarvittaessa herättänyt vauvan, jos tuntuu nukkuva liian pitkään. Yleensä heräilee itse kasin maissa, mutta ysiin mennessä kyllä herätän jos tarve vaatii. Päiväunirytmi yhä hakusessa, mutta iltaunille käy 20.30-21.
 
Meilläkin vauva herää ääniin isoveljen herätessä kasin maissa. Sit onkin aika nopeasti valmis ekoille päikkäreille, jotka on pitkät, jos saa rauhassa kotona nukkua. Meidän hyvä päikkärinukkuja korvaa tokilla päikkäreillä ekojen lyhyyden eli pystyy liikkumaankin eikä tarvii panikoida, jos ekat jää lyhyiksi. Illalla nukahtaa 21.30-22.30 välillä riippuen siitä kuinka myöhään on vedellyt vikat pikkutirsat. Viime yö oli ihan katastrofia ja tyttö heräili ihan koko ajan. Toivottavasti jää lyhyeksi kaudeksi..sen verran ehtinyt tottua siihen, että vauvat voi joskus nukkuakin yöllä.
 
Meilläkin vauva herää isoveljen kanssa samaan aikaan 7-8 välillä. Päivällä nukkuu kolmet 1-2h päiväunet, jos saa rauhassa nukkua... Jos hälinää tai veli ei anna muuten nukkua, niin pienempiä torkkuja useammat päivän mittaan. Yöunille käy kuitenkin aina 8 aikaan illalla, mikä on ihan loistojuttu että saan illalla edes vähän omaa aikaa, kun isoveli ei enää päiväunia nuku :) Mä oon kyllä onnellinen, että vauvalle tuntu löytyvän sama yörytmi veljen kanssa jo ihan alusta asti! Toivottavasti säilyy myös...
 
Joo kyllä me noustaankin 8-9 mutta sen sijaan että oltaisiin hereillä vauva haluaa syödä ja nukahtaa syliin. Otan itsekin tuolloin tirsat. Meillä ei edelleenkään olla suostuttu esim vaunuissa yksin aamulla nukkumaan..paitsi ulkona. Poika ollut niin vaativa tän koko päivän että olen ihan loppu.
 
Takaisin
Top