Vauvan päivärytmi

Taisin jonnekin kirjoittaakin, että vauvan tahtiin eläminen on mielestäni ihailtavaa. Itse en siihen kykene, koska se usein tarkoittaa juuri noita rikkinäisiä öitä ja torkkua siellä täällä pitkin päivää. Olen työnikin kautta lukenut ja etsinyt tietoa aiheesta vauvan rytmit. Jotkut neuvovat elämään hyvin lapsentahtisesti vuoden ikään saakka ja toiset suosittelevat hakemaan rytmiä viimeistään 6kk kohdilla. Monestihan vauvat alkavat itse luomaan rytmiään ja äidit/isät sitten tukevat sitä ihan huomaamattaan.

Meillä kumpikin lapsi on tarvinnut jonkin verran apua rytmien löytymisessä ja varsinkin nukahtamista on opeteltu. Itkuakin on tähän sisältynyt. Mutta nyt olen ihan tyytyväinen tilanteeseen, että yöllä herätessään poika saattaakin nukahtaa ilman mitään toimenpiteitä. Pinnis on siis tuttu ja turvallinen ja unilelu riittää unen tuojaksi. Jos alkaa yöllä itkemään, otan pojan rinnalle. Kitinöihin en reagoi ja usein ne loppuvatkin omia aikojaan.

Yöt ovat meillä nyt 20-7:30/8:30. Syö yön aikana 1-2 kertaa. Toiset yöt ovat levottomampia kuin toiset. Mutta vieressä poika ei osaa kunnolla nukkua, ilmeisesti maidon tuoksu tekee levottomaksi.
 
Meillä on menty molempien kohdalla (mielestäni) täysin vauvantahtisesti. Esimerkiksi isoäitien kysyessä, mihin aikaan syödään tai nukutaan, en ole osannut vastata, vaan olen käskenyt tarkkailla vauvaa. Kuitenkin molemmat ovat rytmittyneet tosi aikaisten sekä öiden, että päivien osalta. En osaa sanoa, olenko kuitenkin huomaamattakin rytmejä ohjaillut vai onko meillä vain jotenkin rutinoituvat lapset.

Nyt ollaan jo pitkään menty niin, että aamuherätykset seiskan aikoihin (vauvalla, valitettavasti esikoinen heräilee jo kuudelta). Herättyä aamuruoka (nyt myös puuro) ja muut aamutoimet. Vauva menee päikkäreillä noin 9.30 ja me lähdetään esikoisen kans ulos (pian mennään), noin 11.30 on mun ja isomman lounas sit hän lähtee päikkäreillä ja alkaa äidin oma aika. Vauva heräilee yhden ja kahden välillä. Vauvan soseruokailu, kahden maissa herää toinenkin, hänen välipala. Neljän maissa juo vaavi maidon ja menee toisille päikkäreille. Muut syömme päivällisen. Viiteen mennessä vaavi herää ja toinen soseruokailu. Seiskan aikaanalotellaan iltatoimet, iltamaidot, -puurot ja kylvyt. Yleensä puoli yksiin mennessä molemmat nukkuu. Yöllä satunnaisesti heräämisiä, mutta vauvakaan ei suostu enää syömään öisin, joten annetaan tunteja ja jatketaan unia. Sama toistetaan joka päivä, kun ei ole erityisohjelmaa.
 
Ihailtavasti ootte saanu rutiineja arkeen! Meillä on kyllä ihan kaaosta vielä. Kaipaisin itse jotain rytmiä ja rakennetta päiviin että vois joskus edes suunnitella jotain etukäteen. Enpä vaan oo oikeestaan edes yrittäny luoda rutiineja kun joka päivä tuntuu tulevan yllätyksiä (masuvaivoja, huomionhakua, tiheää imua ym) mitkä vie sitten mun huomion ja muuttaa alkuperäisiä suunnitelmia. Kai se on tämmöstä hakemista esikoisen kanssa.
 
Kiitos minivöö. Niin raskasta tämä kun luulee että pitää yrittää jotain rytmitystä. Tarvitsisin siihen oikein kädestä pitäen apua joten saa olla mun puolesta. Kai se tästä sitten kehittyy itsellään jossain vaiheessa. Yöt nyt onneks on suht samanlaisia ja mennään järkevään aikaan nukkumaan.
 
Onhan se myös niin, että toiset vauvat on vaikea saada mihinkään rytmiin. Ja ykskin kaveri just valitteli, että kun ei oo mitään rytmiä ja enemmällä kyselyllä todettiin, että kyllä siellä takana sitä on kuitenkin. Vaihtelee vaan vielä enemmän.
Ja se vielä tuli tästä mieleen, että ei tällasia asioita parissa päivässä saada aikaiseksi. Hepsulikin vasta pari päivää sitten alkoi ohjeita saamaan täältä, ni ei se vauva vielä oo uutta voinut oppia. Kun 5kk saa nukahtaa joka syöttöön rinnalle, niin ei se yhtäkkiä muuta osaa. Kärsivällisyyttä vaatii aika paljon nää jutut. Hyvinä päivinä kannattaa tehdä muutoksia ja vahvistaa niitä juttuja, joita itse toivoo. Esim. mä oon alusta asti vältellyt sitä aktiivista nukuttamista ja ikinä en auta nukahtamisessa jos vaan kykenee siihen itse. Huonoina päivinä käytän alussa toiminutta tapaa pitää kädestä kiinni. Seki on musta hyvä, että sit huonoina iltoina/öinä on jokin apukeino, johon turvautua. Mutta joka ilta en halua alkaa kädestä kiinni pitämään.
 
Muokattu viimeksi:
Ja se, että ei ole yhtä kaavaa minkä mukaan PITÄÄ toimia. Jokainen tuntee vauvansa parhaiten ja löytää ne jutut, mitkä itselleen ja vauvalleen sopii :)
 
En ajatellut että olisi vain yksi kaava. Mulla vaan on olo että mun yleensäkin pitäisi sitä sun tätä.
 
Eiköhän täällä ainakin toivon mukaan ihmiset anna vinkkejä ihan toivoen sen auttavan toista. Jos kertoo, että toivoisi jotain rytmiä, niin ihan ystävällisyydestä mä ainakin neuvon. Sit voi monien eri vinkkien joukosta poimia ne, joiden uskoisi parhaiten toimivan oman vauvan kanssa. Ei näitä neuvoja tosiaan oo mikään pakko kokeilla! Sama kaikkien muittenkin neuvojen kanssa..kaverit, neuvolat ja sukulaiset..ihan itse saa päätellä, että mitkä sopii omaan elämään.
 
Kuulostiko mun viesti korvaan nyt siltä että en olisi kiitollinen kaikesta avusta?! Sitä en kyllä tarkoittanut. Yleisesti joka puolelta tulee sitä että nyt pitäisi olla jo joku rytmi niin sitten stressaan sitä että munkin pitäis tehdä asialle jotain...
 
Syötin aamulla sängyssä ja sitten jäätiin loikoilemaan. Tais poika sammahtaa hetkeksi. Sitten noustiin ylös ja sain tunnin pidettyä kitinän pois. Sitten oli väsymismerkit jo niin selvät että kun otin rinnalle, imaisi pari kertaa ja nukahti. Mitäs nyt sitten olisi hyvä edetä? Yrittää saada syömään kunnolla? :)
 
Jos vauvasi rytmi on tuo, että pysyy tunnin hereillä, niin etene sen mukaan. Kuinka pitkät päiväunet ovat? Kuinka pitkään valvoo yleensä unien jälkeen? Tarkkaile vähän, pistä vaikka jonnekin ylös muutaman päivän ajalta että miten vauva itse rytmittää päiväänsä ja etsi sieltä ne kohdat joita voisit omalla toiminnalla tukea. Esim. just nuo syötöt ja vaipanvaihdot, miten ne rytmittyisi parhaiten ettei pulauttelua hoitopöydälle tulisi niin paljoa ja miten vauva pysyisi parhaiten (pisimpään?) tyytyväisenä.
 
Hmm..puoli tuntia nukkui sylissä. Sitten tunnin vaativa kitinä ja kaikkea tein viihdytykseksi. Söi puoli tuntia tehokkaasti. Lenkille. Nukkui 2,5 tuntia!!! Herättyä vaihdoin vaipan ja syötin. Puolen tunnin päästä sose maistelut ja n. Puoli tuntia alkoi väsy..eli taas tissillä. Siis nythän tässä tulee enemmän syöttöjä? o_O mitä mä en nyt osaa?
 
Tyttö veti tänään superpitkät päikkärit 3,5h! Sen jälkeen maisteltiin bataattia. Nyt en vaan enää tiedä onko rytmi taas muuttunut ja milloin haluaa nukkumaan :sad001
 
Meillä on rytmi muuttunut vähitellen, mutta pysyy suht tasaisena ja ennakoitavana. Aamuherääminen aikaistunut kello 7 ja siitä parin tunnin kuluttua menee ekoille päikkäreille. Nukkuu noin 45min (klo9-10) ja jos johonkin lähdetään, niin autossa puolisen tuntia. Useimmiten vetää yhden superpitkät päikkärit noin klo 14-17.30. Siitä jaksaakin jotenkuten iltaan asti hereillä ja nukkumaan klo21. Automatkailut antaa usein tarvittavia lisäpikkupäikkäreitä iltaan ja samoin ilman niitä aamupäivällä pitkät päiväunet tulee aiemmin, jolloin tarvitaan iltapäikkärit klo18-19. Yöllä herää poikkeuksetta syömään kaksi kertaa noin klo 1 ja 4. Joskus klo0,3 ja 6. Vähän väsyttää äitiä, mutta kyllä tällä pärjää hyvin. Esikoinen antoi tunnin välein heräilyllään perspektiiviä tähän yöheräilyyn.
 
Meillä herätään 7-8 maissa. Sitten kympin tienoilla nukahtaa ja nukkuu 45min-2h. Syö ja nukahtaa uudestaan taas parin tunnin valveillaolon jälkeen. Iltapäivällä yleensä on pidemmät unet 2-3h. Illalla nukkuu vielä yhden tai kaksi pätkää, ulkona paremmin kuin sisällä. Yöunille 22-24. Jos aamupäivässä on jotain extraa, menee tämä koko pakka sekaisin ja nukkuu miten sattuu. Tavallaan on rytmiä ja tavallaan ei.
 
Nukkumisista ja imettämisestä kyselisin taas. Olen nyt antanut tissiä heti kun herää aamulla yöunien jälkeen. Sitten ollaan pari tuntia hereillä. Syötän ja nukkuu puoli tuntia. Kun herää annanko taas rintaa eli jatkan samalla kaavalla koko päivän? Annanhan yölläkin tissiä vaikka heräisi vartin välein..jotenkin vaan hämää mua kun on päivä.
 
En jaksa muokata edellistä viestiä..niin piti vielä sanomani että yritin luoda rytmin että pääsen lenkille klo 12 ja vauva nukkuisi silloin sen kaksi tuntia. Ei käynyt. Kärry pysähtyi niin heti heräsi. Ollaan sitten huomenna viisaampia.
 
Jatkaisin hepsuli samalla kaavalla, rintaa aina herätessä ja unille mennessä päiväsaikaan!!
 
Meillä vauva herää yleensä siinä puol kasilta ja on hereillä tunnin puoltoista. Sitten ekat päikkärit ja loppu onkin sitten täysin arvoitus. Päivällä on valveilla sen puoltoista tuntia kerralla ja taas päikyt. Pyrin siihen että ilta kuuden jälkeen ei enää päikkäreitä, vaan suoraan yöunille klo 20-23 välillä.
 
Meillä on päiväunet heittäny ihan pyllyä! Heräilee kesken unien eikä saa nukahtamaan takaisin, ei aina edes vaunuissa. Päivärytmi on nyt sit ihan sekasin. Kovasti koitan vaan päivää jotenkin rytmittää mutta hankalaa kyllä kun ei tiiä kauan nukkuu milloinki.. Onko muilla tämmöstä? Tyttö nyt 5,5kk.
 
Takaisin
Top