Vauvan päivärytmi

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja M&S
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Agape. Mulla on yritystä takana nyt useampi viikko. Tällä viikolla sujuu jo ihan himpun verran paremmin.

Muistelen esikoisen kanssa vaunuihin tuttia tunkeneeni välillä puolikin tuntia vauvan enemmän tai vähemmän huutaessa koko ajan. Oppi. Myös sisälle oppi nukahtamaan sänkyyn, mutta vaati kärsivällisyyttä ja kitinähuudon kestämistä.

Ei nyt kuulu tähän ketjuun, mutta tutista tuli vaan mieleen, että tyttö on alkanut tutin sijaan imemään peukaloa. Toivon menevän ohi itsestään.

Meillä sama tilanne.. Toivottavasti ei jää sormien lupsuttaminen tavaksi.

Musta tuntuu et tää meijän tyttö on handlannu et sen pinnis on turvallinen paikka nukkua. Illalla typy käy Kasin pintaan nukkumaan ja herää siitä vajaan tunnin päästä puksuttelemaan ja tankkaamaan. Sitten lykkäsen typyn takaisin sänkyynsä ja laitan sen käsiin pehmoisen unirievun jota saa tunnustella ja nyplätä rauhassa. Siihen se on sitten nukahtanut itsekseen muutomana iltana:love017

tuttia kun pitää suussa aika vaihtelevalla menestyksellä.

Uskomaton fiilis, kun poika on kolme yötä nukkunut a) omassa pinniksessä koko yön ja b) herännyt vain kaksi kertaa syömään!!! Toivon, että kiinteiden aloituksella on jotain tekemistä asian kanssa. :)

Eilen mies oli pitkästä aikaa kotona aamusta, ja meillähän meni päivärytmi sitten ihan ketuilleen kun toinen nosti pojan ylös liian aikaisin. Sit herättiin kun olis pitänyt alkaa päikkäreille jne. Huoh, no onneksi saatiin tänään rytmi taas normaaliksi. Niin sitä vaan on oppinut mikä toimii ja mikä ei.

Meillä taas muuttui rytmi. Olin melko tyytyväinen siihen että typy meni yhdentoista aikaan yöunille, aamuherätys oli sitten yhdeksän pintaan. Nyt tyttö nukahtaa jo kymmeneen mennessä ja herää puoli kahdeksan. Mä niin kyllä tykkäsin pidemmistä unista, toki nyt jää miehen kanssa hetki omaa aikaa illasta, tosin nukkumaan on itsekin pakko mennä ennen puoltayötä jos meinaa itse saada yhtään unta. Meillä vaan aikaistuu ja aikaistuu tää rytmi, lähdettiin tosiaan siitä liikkeelle että tyttö urvahti yöllä yhden jälkeen yöunille.

Meillä nukutaan yöllä yleensä 20-07. Mun mielestä on hyvä, että rytmi muotoutuu sellaiseksi, että aamu alkaa varhain. Ei tarvitse sitten alkaa opetella uutta rytmiä, kun töihinpaluu koittaa... Vaikka siihen nyt on vielä aikaa, mutta kuitenkin. :) Ja myös isoveli menee samassa rytmissä!

Eilen meillä nukahdettiin "vasta" yhdeksältä, ja musta tuntui ettei jäänyt omaa aikaa lainkaan :D Oon tottunut itsekin menemään nukkumaan aikaisin...

Voihan kökkö mikä yö takana. Poju laittoi nukkumaan illalla vähän ennen yhdeksää ja heräsi syömään puolenyön aikaan. Keskittyi syömiseen ehkä 5min ja lopun ajan pöllöili virkeänä. Vaihdoin vaipan ja koetin tarjota rintaa uudestaan. Tuloksetta. Poju sit nukkumaan. Huutomekkalan, nenän niistämisen ja uudelleen imetyksen jälkeen poju nukahti 01:10. Sit itekki takas unten maille. Seuraava herätys muistaakseni 4:30. Söi hädintuskin 5 min ja taas pöllöilyä virkeänä. Silmät vaan tapitti mua hämärässä makuuhuoneessa. Mulla alkoi olemaan lysti jo kaukana tässä vaiheessa. Nukahti sentään itsekseen. Kuten mie. Nyt herättiin koko konkkaronkka klo 7. Poju taas pöllöili ruuan ääressä eikä saanut muuta ku korkeintaan maitonaamion mun suihkurinnoista. Nyt se hengaa leikkialustalla isänsä valvovan silmän alla. Minä sain luvan jatkaa unia -.-

Meidän poika nukahti syliin jo kahdeksalta kylvyn jälkeen. Tankkasi vähän lisää kymmeneltä ja nukahti. Heräsi kolmelta ja tankkasi n. 20min! Ihan enkat yösyötössä. Puoli kuudelta kähisi jotain mutta ei herännyt kuin vasta isin herätyskelloon ärr 7.10. Mut on siis vaihteeksi saanut nukkua.

Meillä ei oo kyllä minkäännäköstä rytmiä täällä. Vauva nukkuu päivällä ihan miten sattuu, jos edes nukkuu, ja yöt heräilee 2-4h välein. Nukkumaan mennään sillon kun mua rupee väsyttämään illalla eli 21-23 välillä. Yöt menee onneksi ihan mukavasti, mutta vauva on päivätorkkuja. Vetelee sellasia vartin - puolen tunnin unia ja sitten taas virkeänä touhuamaan. Esikoinen oli täysin samanlainen sillä erotuksella, että hän nukkui yöt ilman syöttöjä jo 2vkon iässä. Kysyinkin neuvolassa eilen tuosta rytmityksestä ja täti oli sitä mieltä, että vauva pääsee täysin sikeeseen uneen jo alle vartissa, ettei kuulemma tarvitse siitä stressata. Näillä mennään siis!

Rytmittömiä täälläkin suurelta osin. Yöunille puolen yön aikaan ja se ottaa välillä voimille. Aina kun kuvittelen että on jonkinlainen rytmi niin sitten se on ihan erilainen taas...

En ole vielä kokenut että meillä olisi ollut mitään rytmiä. Toki se tarvitsisi myös paneutumista asiaan.

Olipahan mahtava yö meillä. Poju laittoi illalla unten maille n. 21.30 ja nukkui koko yön ilman yhtään herätystä. Heräsi aamulla syömään 5.40. Varmaan johtuu iltaisesta kylvetystuokiosta seitsemän jälkeen. Aamusyönnin jälkeen nukuttiin viel pari tuntia. Nyt on itselläkin virkeä olo. En olekkaan nukkunut n. 8h pätkää neljään kuukauteen.

Kade noista unista! Noh, pari kuukautta ja saa toteuttaa unikoulua. Sitä odotellessa.

Ohhoh. Ei oo varmasti moni muukaan nukkunu 8h pätkää ja tuskin tulee nukkumaankaan vähään aikaan. :D

Ja taas heitti nukkumatti unihiekat ilmaan mutta mitään ei osunut meidän tytön silmiin. Ollaan jo pari viikkoa käyty kymmeneltä nukkumaan, muutaman kerran jo puoli kymmeneltä on tyttö ollut sikeässä mutta ei tänään. Kokeilin kaikkea, imetin, heijasin, jätin yksin omaan sänkyyn, taputtelin pyllylle, en taputellut.. Ja kaikki tuo aloitettiin yhdeksän jälkeen kun tyttö haukotteli ja hieroi silmiään kokoajan. Vasta parikymmentä minuuttia yli puolenyön hän suvaitsi laittaa silmät kiinni, siirsin omaan sänkyyn, taputtelin hetken pyllylle ja nyt hän nukkuu. Mistä sitä virtaa oikein riittää? Ja toivon hartaasti että oli vain joku hetken mielenhäiriö ja huomenna päästään aiemmin nukkumaan. Hyvää yötä!

Jos ei malta. Eikö huutanut yhtään? Saa sen käsityksen että ilta oli leppoinen. Täällä alkaa heti väsyitku jos noin pitkäksi venuisi.

Syömiset menee parin tunnin välein. Nukkumiset suunnilleen näin: 8-9 herätys, 11 päiväunet ja seuraavat taas kahden-kolmen aikaan. Nämä unet n. tunnin mittaisia. Sitten illasta vielä parit puolen tunnin mittaiset. Yöunille 21-22. Tämä rytmi muodostunut tytölle itsestään.

Ei huuda meidän typy muuten kuin todella todella väsyneenä. Tiedän että on väsynyt kun hinkkaa naamaansa, haukottelee ja silmät lurppaa. Normaalisti nukkumaan meno onnistuu hienosti kun älyää oikeaan aikaan aloittaa iltatoimet mutta ei eilen. Noh, nyt sitten tyttö vetää tyytyväisenä sikeitä mutta äiti on hereillä.

Takaisin