Vauvan päivärytmi

Vaveli yrittää joka aamu aikaistaa heräämistään. Joskus muinoon se oli yhdeksän pintaan..nykyään vähän ennen seitsemää. Tänä aamuna en kyennyt nousta vaan imetin edelleen sängyssä. Heräsi seuraavaksi yhdeksältä! :)

Jaloppi Ois ihanaa jos olis noin että itse heräis ennen vauvaa. Kyllä meilläkin on nuo samat merkit mutta jos täällä ois kaks tuntia jo tehty noita niin kyllä myös itkettäisiin. Tosin poika on ainoastaan tunnin kerrallaan hereillä joskus vähemmänkin. Uni maittaa tai oikeastaan maito..nukkuu päivisin n. tunnin tirsoja.
 
Mä herään oikeastaan joka aamu ennen vauvaa, koska esikoinen herää. Mutta se on ihan mukavaa että ehtii rauhassa juomaan kahvia. Tai no, "rauhassa" esikoisen kanssa :D

Olen nyt onnistunut monena päivänä päikkäreissä. Vauveli on nukkunut jopa 3,5h mutta kyllä se välihyssyttelyjä vaatii. Tänään tuntuu heräilevän vartin välein. Tai siis itkee silmät kiinni ja paukuttelee. Söin eilen melko mausteista ruokaa, joten siinä varmaan syy. Kovin herkkä reagoimaan kaikkeen tuo lapsiparka.
 
Mäkin herään ennen vauvaa ja keitän siinä esikoiselle puuron. Vähän omaa aikaa aamusta :)
 
Meillä oli ennen nukkumaan meno klo 22-24 välillä. Nyt vauva alkanut nukkumaan jo klo 20:30-21 pääasiassa. Herää syömään klo 2-4 välillä ja nukahtaa aika pian uudelleen. Sitten herää taas klo 5-7 syömään. Joskus ei nukahda enää tuon jälkeen uudelleen, mutta usein nukkuu klo 8 asti.
 
Ai että mä odotan että tytön rytmi aikaistuisi illalla! 22-00 alkaa nukkumaan mutta ei malta sänkyynsä nukahtaa kuin hetkeksi, joudutaan niin kauan illalla pitämään tyttöä olkkarissa kuin itsekin valvotaan. se sit valvoo tai nukkuu sylissä/sohvalla/patjalla lattialla. Se kun muuten herättää veljensä joka nukkuu samassa huoneessa meidän kanssa.
Muistan että esikko aikoinaan alkoi vauhdilla itse aikaistamaan nukkumaanmenoa ja loppujen lopuks saatiin jo 19 illalla nukkumaan..ai sitä oman ajan määrää :D
 
Meillä mennään nyt toistuvasti nukkumaan klo 21 ja herätään klo 8.00. Syötöt ja herätykset vaihtelee siinä välillä mut nukkumaanmeno ja herääminen aina samaan aikaan.
 
Meillä nukkumaan meno on aika tarkalleen klo 20 joka ilta. Joskus nukkuu jo 20:15 ja joskus huutofiilis yllättää ja nukkumassa on vasta 21-22 välillä. Yöt on olleet nyt viikon ajan kahden syötön taktiikkaa. Paitsi viime yönä yksi yöpala riitti. Nukuin siis 22-4:30, olipa mahtavaa! Vauva nukkui 20:30-4:30. Mutta en kyllä ylpisty tai paljon tuulettele. Ei varmasti tullut tavaksi. Nyt ei meinaa esimerkiksi päikkäreille rauhottua ollenkaan kuin pieniksi hetkiksi.

Huomasin viime viikolla että kun olin sopinut hirveästi menoja lasten kanssa, he nukkuivat päikkäreitä paljon paremmin. Eli juuri silloin kun ei olisi ollut oikeastaan aikaa niille niin hyvin. Täytynee siis jatkaa samaa kiireistä linjaa.
 
Meillä nukahdetaan 23-01 edelleen. Tiheän imun aikaa ollut, mutta siltikin 5 h pätkä putkeen, normisti 6-9 h imettämättä. Herätys n. 8 maissa ja sitten sitä meidän rytmitöntä päivää.
 
Meillä on muotoutunut pikkuhiljaa tämmöinen rytmi:

Herää 8-9, syö yhden kerran ja nukkuu pikkutirsat noin tunnin päästä. Herää ja syö, kunnon päikkäreille 11-12 välillä ja posottaa unta 4-5h putkeen eli käytännössä koko iltapv. Sitten taas syödään ja pikkutirsat yleensä sylissä tissillä. Loppuilta vähän vaihtelee, saattaa nukkua vielä 1-2 pikkutirsat ennen varsinaista nukkumaan menoa joka on viimeaikoina ollut välillä 22-24 ihan sen mukaan että missä välissä vien tissittelyn jälkeen sänkyyn ja nukutan. Hereilläoloaika päikkyjen välissä melko tarkasti puolitoista tuntia mutta mitä myöhemmälle menee niin sitä lyhyempi väli on.

Yösyötöistä en osaa sanoa mitään tarkkaa, mutta varmaan keskimäärin kolme ruokailua.
 
Voiko olla että ei vieläkään ole mitään rytmiä? Ainoa on että ilta kahdeksalta aloittaa tankkauksen ja nukahtaa siihen. Nukkumaan 21.30-22.30. Nää yöt hajottaa kun jokainen on erilainen. Poika kirjaimellisesti tänä aamuna potki mut ylös sängystä. Silmät ristissä äiskä..
 
Huhhuh taas mikä ilta oli eilen. Neljä tuntia sai tehdä töitä että saatiin tyttö nukahtamaan yöunille. Oli ihan väsynyt mutta taisteli unta vastaan viimeiseen asti. Välillä naureskeli ja hirvee touhuaminen päällä ja hetken päästä kiljui hullun lailla. Loppujen lopuks yhdeltä yöllä sammui.
Pakko ruveta itse rytmittämään päiviä jotta tässä olis jotain järkeä. Päiväunet alan säännöstelemään enkä anna nukkua väliunia enää viiden jälkeen illalla. Yöunille saa ruveta yhtäaikaa isoveljen kanssa.
Pakko on saada illasta hetki olla yksin/kaksin tai kohta leviää äidin ja isin päät. Läheisyys on nyt ihan minimiluokkaa miehen kanssa kun ei hetkeäkään päivästä olla kahdestaan ja huomaan kyllä miten se miestä vaivaa. :sad001
 
Kuulostaa hepsuli aika loogiselta, että yöt ovat kovin vaihtelevia jos päivätkin mennään täysin vauvantahtisesti ilman selkeää rytmiä. Ymmärtääkseni monet vauvat tarvitsevat aikuisen tukea rytmin muodostumiseen, juurikin niin ettei vauvan anneta ihan joka välissä torkkua tai joskus kevyesti herätellään unilta, jos meinaa mennä kovin pitkäksi.
Meillä on ollut tosi selkeä rytmi jo piiiitkään. Toki aloinkin hieman sitä muokkamaan jo ajoissa tuon esikoisenkin takia. Vauva nukkuu aamupäivällä n. 30min unet ja iltapäivällä pidemmän pätkän. Jos iltapäivä unet on tosi hyvät, niin ei välttämättä tarvitse unta enää illan aikana. Jos taas huonot, niin ottaa vielä torkut alkuillasta.
Mutta ihmeellinen 30min kirous meitä vaivaa. Vauva herää käytännössä aina 30min jälkeen, myös yöunille käydessä. Ehkä kerran viikossa päiväunilla ja kerran yöunilla tätä ei tapahdu.
Tiedän, että tämäkin loppuu joskus, mutta tahtoo silti turhauttaa..
 
Taisit hepsuli just jossain kirjoittaa että et tarvii rytmiä vauvalle vaan annat nukkua pikkupäikkärinsä läpi päivän. Monet vauvat ei omatahtisesti rytmity mitenkään järkevästi..jos haluat muutosta, sun pitää alkaa itse luoda sitä rytmiä.
 
Siis koko ajan olen päivää yrittänyt rytmittää. En vaan osaa pysyä kovana kun toinen itkee nälkää/väsyä. Kyllä mun mielestä niihin tarpeisiin ppitää vastata. Kerran päivässä mennään vaunulenkille. Minkäs mä sille voin että joko nukkuu sen 40minsaa tai pari tuntia ..yritän hytkyttää takaisin uneen jos nukkuu vähemmän mutta ei raivohuutajaa enää unille saa vai kuka saa?
 
Vinkkejä:
*Pyritte heräämään aamulla suurinpiirtein samaan aikaan joka päivä, syöttö heti herättyä, sit aamutoimet
*meillä vauva jaksaa olla aktiivinen aina 2-3h kerrallaan, kun alkaa kitistä väsyä, vaipanvaihto ja tissitankkaus niin jaksaa nukkua. Jos tässä vaiheessa haluatte ulkoilemaan, niin kun väsy alkaa iskeä syötte eka ja sit pukemishommat, älä syötä liian väsyneenä ettei nukahda syliin ennen pukemista :D
*sit kun herää, voi taas laskea sen pari tuntia aktiviteettia. Nukkui puoli tuntia tai kaksi tuntia
* riippuen toisista päikkäreistä, ovatko lyhyet vai pitkät ja mihin aikaan asettuu unille, niin laskee että jaksaako valvoa yöuniin saakka (3-4h)vai tarviiko pikkutirsat lisäksi
*yöunille käydään suunnilleen samaan aikaan joka päivä. Tarkkaile vireystilaa, ja ajoita iltapesut/ylpuvunvaihto ym. Siihen hetkeen jonka jälkeen haluat alkaa keskittyä nukuttamiseen.
Jos aamulla nukutaan pitkään, illasta myös valvotaan sen verran pidempään.
Kunnon tankkaukset aina ennen unille menoa ja herätessä, mutta jos nälkäinen toki välissäkin.

Nää toimii meillä.
 
Hyviä neuvoja Megaralta, noin juuri. Mä aloitan rytmin luomisen aina miettimällä, miten vauva itse rytmittää joitain osia. Onko esim. useammin ekat vai tokat päikkärit pidemmät, mihin aikaan useimmiten herää ja saadaan nukkumaan yöunille. 5kk ottaa hepsulilla lienee kolmet päikkärit, kun vissiin lyhyempien unien vauva. Puolen vuoden jälkeen monet hakee jo kahta päikkäriä, kun ei enää nukahda kolmille. Sit vaan noilla Megaran ohjeilla lähtee hakemaan sitä rytmiä eli päivien toistumista samanlaisena. Tärkeää, ettei anna nukahdella koko aikaa, vaan viihdyttää kitinän yli niin että tulee hereilläolot tarpeeksi pitkiksi. Ja kyllä, syötön jälkeen ollaan välillä myös hereillä..herätä, jos ei vielä ole aika nukkua. 15min sylinukkuminen syönnin jälkeen sotkee rytmin helposti. Meillä on aamulla 1h ja muuten 1,5-2h nuo hereilläolot.
 
T Hyviä vinkkejä. Paitsi tuo Megaran eka. Ei voi ensin syöttää ja sitten vaihtaa vaippoja. Ne maidot tulee sitten sinne hoitopöydälle. Näin on myös aina jos pitää jonnekin lähteä. Silloin usein onnistuukin tuo ettei syönnin jälkeen nukahdeta kun nykyään ei enää nuku autossa.
Illalla mennään nukkumaan aina samaan aikaan. Sen osaan ja lenkkirutiinin. Aamua olen nyt yrittänyt muuttaa koska tämä mamma ei seitsemältä nouse ja olenko onnistunut. Yhdeksältä ylös ja syöttö vaipanvaihdon jälkeen. Nykyään hän jää hereille silloin. Ennen ei! Mutta pysyy max tunnin hereillä. Nukahtaa ja taas tunti hereillä. Syöttö ja vaununokoset. Eli meillä on vaihdellen ennen yöunia 3-4 tirsat. Riippuu kuinka pitkiä ovat olleet.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä on iltakylpy aina samaan aikaan (eli siihen aikaan kun vauvauintikin on), mutta se ei ole sellainen rauhoittava kylpy, jonka jälkeen käytäisi yöunille. Tyttö tykkää siellä polskutella ja riehua, mutta ainakin hän tietää milloin ilta tulee. Kylvyn jälkeen yöpuku päälle ja maitopullo ja sen jälkeen vielä valvotaan tunti tai pari.
 
Meilläkin iltakylpy on riehumista ja kovaa polskuttelua, se on aina samoihin aikoihin ja tyttö tietää että nyt alkaa ilta ja aletaan rauhoittua, itse nukahtaminen tapahtuu tuosta 1-3 tunnin kuluttua.
 
Takaisin
Top