Vauvan päivärytmi

Meillä poika herää nykyään aamulla klo 5-6.30 välillä. Ekat päikkärit on 2-3 tuntia heräämisestä. Puolenpäivän aikaan laittaa taas päikäreille (ulos), jossa nukkuu pari-kolme tuntia. Kolmannet päikkärit on sit sattuman kauppaa. Joskus nukkuu, joskus ei. Illalla laittaa yöunille 19-21 välillä ja heräilee syömään pari-kolme kertaa yössä. Parina yönä nyt ollut klo 01 melkein täysin virkeänä ja nukuttaminen on ollut hermoja raastavaa ku itellä väsyttää. Kun nukahtaa, nukkuu sit ihan hyvin kunnes aamu tai nälkä iskee.
 
Jep. Täällä samaa. Yhteensä tyttö nukkunu välillä viisikin tuntia yhteensä päikkäreitä ja nyt hyvä, kun saa 2h täyteen. Epäilen, että meillä on puolen vuoden rytminmuutosta hakusessa. Eli kaksiin päikkäreihin olis siirtymässä, mutta ei ihan vielä riitä tyytyväisyys niin pitkiä väliaikoja. Tänään meillä aamuherätys klo8 ja siitä kauppareissulla 15min päikkärit ja kotona 14.30-15.15 eli 45minuuttia. 17.45 laitoin kolmansille ja jännään, että kuinka kauan nyt nukkuu.
 
Meilläkn herätään 1-3 kertaa yössä syömään. Neuvolassa viimeksi sanoivat, että 6kk jälkeen pikkuhiljaa yritetään yösyöttöjä pois. Mietin mielessäni, että yritäppä täti ihan keskenäsi. Tuo poika herää silkkaan nälkään yöllä. En mä nyt ala sitä nälissään pitämään.
 
Meillä kans on helppo erottaa nälkäherääminen muista havahtumisista. Tyttö on alusta asti herännyt lähinnä vaan nälkää itkemään ja satunnaiset muut heräämiset on ihan illalla, ääniin tai sit pelkkä tutin laitto riittää nukuttamaan uudestaan. Nälkään huutaa kunnes saa pullon. Meillä kiinteät alkoi jo olla hyvällä mallilla ja heräämiset väheni öisin yhteen, mutta nyt on taas syöty kolmekin kertaa yöllä. Päivälläkin hirvee nälkä tytöllä koko ajan..joku kasvuspurtti meneillään.
 
Mä aloin esikoisen kanssa puolen vuoden jälkeen pikkuhiljaa vaihtamaan yömaidon yöveteen.. Sillä tavalla sai kitkettyä sen yösyömisen pikkuhiljaa pois.
Pienen neidin kanssa en ole vielä jaksanut yösyömiseen puuttua. Ruokailuja alkaa olla nyt se neljä kertaa päivässä että kunhan alkaa annokset olla riittävän isoja niin saa yöruokailut vähentyä ja opetellaan nukkumaan.
Meillä on muuten tissiruokailu ihan siinä hilkulla että loppuu kokonaan. Maitoa tulee kyllä mutta tyttö vetää päivällä raivarit jos yritän tissiä suuhun. Yöllä syö toistaiseksi mutta itselle on hirmu rasittavaa kun tissit menee päivän mittaan ihan pinkeiksi maidosta enkä jaksa niitä pumppailla.
 
Meillä on pitkät päiväunet enää historiaa :/ ihan selvästi on väsynyt, muttei malta nukkua.
 
Miks näitten lasten nukkumaan menoajat ei siirry samalla ku kellojaki siirretään?
Ihan hyvin vois siirtyä.

Meillä likka rupes joku aika sitten tekee sitä et illalla kävi joskus kasin pintaan nukkumaan ja nukku noin tunnin ja heräs syömään. Toisinaan jatko uniaan ja välillä jäi hereille. Hiukan harmitti kun sitten se loppuilta vajaa kaks tuntia se vaan hengaili ja oli rinnalla. Sillä oli se neljä ateriaa jo käytössä, mut sit yks ilta mä vaan kekkasin, et ei hyvänen aika sentäs. Tällä likallahan on oikeesti nälkä syynä siihen iltaheräilyyn ja seuraavana päivänä lisäsin viidennen aterian kuvioihin ja annoin illalla puuroa syödä sen mitä jaksoi. Eipä ole kuulkaas enää (toistaiseksi) iltaisin heräillyt :happy:
nukkumaan käy edelleen klo 8-23 välillä ja yösyötöt on n.klo 3&6. Herätään kun esikoinen herää joskus klo 7-8
 
Täällä on kans neiti heräilly pari yötä puolen yön jälkeen jo hyörimään. Vetasee heittämällä 170 ml maitoa. Viime yönä tajusin, että nälkäänhän se tosiaan heräilly ja ajattelinkin ottaa jo puurot/vellit iltaan.
 
Niin ja toi viides ateria on vähän sellanen et joskus se syödään ja joskus ei. Riippuu päikkäreitten pituuksista ja yleisestä nälkä tilanteesta.
 
Uutta rytmiä pukkaa 21,00 sänkyyn yöllä syödään kerran 4-5 ja herätään 8. Hereillä 8-9 ja tirsat 9-10 hereillä 10-12 12- vaihtelee 1,5-2,5 unta. Jos herää esim. kolmelta niin toisena päivänä valvoi yhdeksään vaan viiden minsan välitirsoilla. Eilen tarvitsi puoli tunnin tirsat. Äsken nukahti syliin klo17.00. Pitäiskö karsia tämä paha tapa pois? Vai antaa nukkua. Oli kyllä tosi kiukkuinen jo syödessä päivällistä. Ensin kun ruoka tuli liian hitaasti suuhun ja sitten kun halusi jo pois pöydästä! :D on kyllä tempperamenttiä!
 
Mä sanoisin hepsuli ,et se on ensimmäisen lapsen etuoikeus et saa nukkua tirsoja sylissä.
Ja jos kokee et sylissä nukuttaminen on väärin ni antaa toisen nukahtaa syliin ja siirtää sen sitten nukahettua muualle nukkumaan.
Ja hienoa et yösyömiset on vähentyny!
 
En mä sitä syli nukkumista tarkoittanut vaan että tuohon aikaan nukkuu vielä tirsat. Mä olen karsinut nyt suurimman osan sylitirsoista pois kun meillä oli niitä ennen joka välissä. Mä en enää nauti niistä.
 
Mä en kyllä jaksais nukuttaa vauvaa sylissä. Kyllä se hetki kun pienempi nukkuu on mulle "vapaat kädet" aikaa ja silloin mä syön tiskaan siivoan ja joskus jopa katson jotain hyvää tv sarjaa :wink
Isompi touhuaa onneksi USEINMITEN omiaan tossa lähellä niin voi vähän hengähtää.
 
Kertokaahan ystävät hyvät, mihin aikaan teillä nukutaan viimeiset päikkärit?
Meillä on nyt rytmi mennyt siihen, että viimeiset päikyt on 5-6 maissa ja neuvolassa ne oli sitä mieltä, että ne on liian myöhään ja pitäis yrittää laittaa yöunille sitte jo 7 maissa. Poika menee nyt yöunille 8-9 maissa. Miksi muuttaa hyvää rytmiä? En saanut mitään järkevää perustelua.
 
Meillä myös vauva saattaa nukkua vielä klo 17-18 aikoihin. Yöunille vauva ja taapero menevät noin klo 21 ja meillä noustaan noin klo 8 aamulla. Jos laittaisin nukkumaan jo klo 19, nousisivat varmaan klo 6 - ja sekö olisi sitten kunnon kansalaisten tapa? :D Ehkä sitten kun joutuvat päiväkotiin, pitää mennä aiemmin nukkumaan. Mutta miksi turhaan nyt kun ei ole aamulla menoa.
 
Meillä nukkuu iltaunet viidestä kuuteen. Puoli ysi käytiin nukkumaan aiemmin (nyt ollut sitä huutoa illat niin paljon myöhemmin) ja herää jo 6 maissa aamulla.

Ja meillä on ihan sama että monelta käy tyttö nukkumaan niin kuudelta herää joka tapauksessa. Siks varmaan nukutaankin vielä kolmet unet päivällä. Jossain vaiheessa nukkui aamulla kasiin asti niin pärjäsi kaksilla unilla päivän.
 
Meillä on siirrytty nyt kolmista päiväunista kahtiin. Herätään klo:7, ekat unet noin klo:10-12, tokat unet puol neljän pintaan ja nukkuu vajaa tunnin. Yöunille noin klo:20. Jossain asiayhteydessä oon kuullu, että neljän jälkeen ei sais enää päiväunia nukkua... Mutta ehkä lähempänä 1-v. Mutta en kyllä tajua, miksi pitäis muuttaa hyväksi havaittua ja omaan päivään sopivaa rytmiä :O
 
Jos multa kysytään niin turhaa tosiaan mennä muuttamaan hyväksi havaittua rytmiä ja pitää vauvaa väsyneenä hereillä sanoi neuvola mitä tahansa.
 
Aika monet unioppaat tuntuvat neuvovan laittamaan vauvan yöunille klo 19-20 välillä. Ja tosiaan, että iltatorkut pitäis poistaa päivärytmistä melko aikaisessa vaiheessa. Mutta mielestäni on turhaa muuttaa mitään jos homma toimii.

Meilläkin siis lähes joka päivä nukutaan yhdet unet vielä 17-18 välillä. Joskus unet on tunnin tai ylikin, joskus vain vartin. Mutta yöunille pojan laitan aina klo 20. Nykyään saattaa kyllä kestää puolikin tuntia ennen kuin nukahtaa. Jos tuo sängyssä pyörimisaika pitenee, täytyy varmaan karsia ne illan torkut ja mahdollisesti aikaistaa yöunille menoa.

Mutta mun mielestä mitään hyvää systeemiä ei kannata muuttaa. Jos tulee ongelmia niin sit varmaan aihetta tarkistaa rytmiä.

Ja aikaisin herääminen ja vauvat jotenkin monesti kuuluvat yhteen. Meidän esikoinen on ollut ihan älytön aamuvirkku ja herännyt klo 6 jostain 5kk lähtien. Ihan satunnaisia aamuja nukkunut seiskaan. Välillä kokeiltiin jonkun aikaa laittaa myöhemmin nukkumaan, mutta silti heräsi klo 6. Saatiin aikaan vaan väsymystä kun nukkui vähemmän. Mutta nykyään! Nykyään nukkuu vähintään seiskaan ja usein jopa kasiin. On nyt siis 1,5v.
 
Niin ja mulle olisi kyllä jotenkin hirmu luonnotonta alottaa iltatoimet tyyliin klo 18. Usein ollaan tuohon aikaan vielä ulkona/kylässä/kaupassa... Mutta esimerkiksi mun ystäväperheen lapset menevät nukkumaan jopa ennen seiskaa ja hyvin ovat tottuneet aikuisetkin siihen rytmiin.
 
Takaisin
Top