Vauvan nukuttaminen ja iltarutiinit

Apua... Illalla mentiin normaalisti nukkumaan ja herättiin vasta 01.30 ekan kerran. Nostin pojan viereen tissille siinä vaiheessa ja jatkettiin unia. Neljästä lähtien tuli kyl sellaista ähinää ja rimpuilua etten ainakaan minä saanut unta. Lopulta tyyppi heräsi 05.30 eikä suostunut nukkuu. Annettiin maitoa jos auttaisi.. No eipä auttanut ja nyt pyöritään jo leikkimatolla. :-/

Meillä viime yönäkin vaan pari herätystä :) nyt vasta heräillään pikkuhiljaa. Huvittaa kun poika leikkii aina omis leikkejä sängyssä, hirveä höpötys ja lelujen heilutus :)

Luovuttin tänään ja otin pojan viereen nukkumaan. En muista montako kertaa heräs ja montako kertaa sai tissiä, mutta mulla ainakin levännyt olo. Jaksoin melkein kuukauden nostaa poikaa 6-10 kertaa yöllä pinnikseen. Ei ole yöheräilyihiin auttanut kiinteät eikä unikoulu. Varmaan on vaan tällainen tosi huono nukkuja. Teenko nyt ihan vääriin, jos nukutaan taas vähän aikaa perhepedissä?

Toiset nukkuu paljon pidempäänkin perhepedissä. Kai se on enemmän perheestä kiinni, ja siitä miten vanhemmat jaksaa. Monestihan äiti nukkuu kevyemmin, kun lapsi on vieressä. Toisaalta tuollaisessa nostelussa ehtii herätä kunnolla, joten ilmeisesti on sulle vielä rankempaa.

Mä luovuin maidon syötön vähennysyrityksestä öisin, kun poika alkoi vastaavasti heräillä tiheämmin. Sitten ei mennyt kauaakaan, kun poika on nyt itse harventanut heräämisiään, toisaalta nyt kokeilen ensin tuttia kitinän ja jos se ei riitä, maitoa. Mutta en ole nostanut poikaa koskaan pois pinnasängystä syötön ajaksi, silittelen päätä ja annan tuttipulloa. Poika ei oikein osaa enää nukkuakaan vieressä, joten meillä perhepeti taas ei toimisi.

Yksi kaveri antoi pojalleen iltaisin imetyksen lisäksi korviketta, koska tuntui että sillä poika nukkui paremmin. Koki siis, että lapsi ei saanut riittävästi maitoa imetyksessä. Neuvolassa sai kuulemma paheksuvia katseita ja päänpudistuksia tämän vuoksi vanhalta terkalta. Ärsyttävää. Heillä lisämaitoa toimi, ja se sopi heille, turha sitä on paheksua.

Tuollaisella tiheällä syötöllä ei tiettävästi ole teidän lapselle mitään haittaa, joten tee niin kuin parhaaksi katsot. Voi olla, että jossain vaiheessa olet valmis ja halukas uudelleen unikouluttamaan, tai sitten lapsi vain jossain vaiheessa päättää ettei tarvitse rintaa niin usein. Ja voihan se olla että sun lapsi kaipaa enemmän läheisyyttä kuin muuta. Itse en haluaisi läheisyyden tarvetta jättää huomiotta, mutta meillä ei sitä öisin tunnuta kaipaavan.

Poika nukkuu päivätorkkuja miun sylissä tällä hetkellä :o Tätä ei oo tapahtunu piiiitkään aikaan. Mie oon nii ihmeissään :grin Heräs 45 min sitten päiväunilta, otin tissille tankkaamaan nestettä kun on hellepäivä, nukahti sit siihen..

Kmeilläkin eilen aamulla poika meinasi sipata ennen aamulenkkiä mun syliin ja äsken nukahti isin sylkkyyn <3 Oli isi ihan ihmeissään ja onnellinen, kun viimeksi ihan pikkuvauvana nukhtanut hänen syliin :)

Meillä syötiin viime yönä vain kerran, heräili kuitenkin muutaman kerran. Riitti kun kävi antaa tutin tai silittelemässä. Ehkäpä poika alkaa ite vähentää yö syöntejä ja ilta puuro vihdoin tehdä tehtävänsä. :)

Meillä on pari yötä mennyt vain yhdellä syötöllä ihan itsekseen. Mutta arvaan, ettei tämä ilo ole meillä pitkällinen. :rolleyes: Kiva kuitenkin edes välillä nukkua pitempiä pätkiä. :happy:

Meillä heräiltiin sitten viime yönä vaihteeksi moooonta kertaa :D poika ärtyneen oloinen josko pukkais lisää hampaita kun suuta hangataan taas ihan jatkuvasti. Tulispa vaan nopeammin kun nuo ekat :D

Meillä poika on ollut kova heräilemään öisin koko pienen ikänsä. Aluksi nukkui meidän sängyssä mun vieressä ja sitten muutti omaan pinnasänkyyn, joka on sivuvaununa meidän sängyn kyljessä. Siitä on helppo ottaa syömään ja palauttaa takaisin unilleen. Öisin (ja päivisinkin) on syönyt 2-3 tunnin välein. Nyt tässä puolen vuoden iässä on vihdoinkin ruvennut nukkumaan pidempiä pätkiä. Huraa! :happy: Suunnilleen viikon verran on menty kahdella yösyötöllä. Nyt kun oppis itekin taas nukkumaan sen ajan, kun voi... Tuntuu, että vähän väliä herää ja ihmettelee, kun pikkumies se vaan vetää hirsiä. :wideyed:

Meillä mennään nukkumaan klo 20 maissa ja heräillään aamulla klo 9-10 aikoihin.

Toissa yönä laskin, että söi 4krt + muut herätykset (kyljelleen kääntöä, tutin takaisin laittoa jne.) Viime yö oli edellistäkin katkonaisempi. Ja tätä on jo pari kuukautta jatkunut.. Itellä on onneksi suht levännyt olo kun nukutaan kuitenkin +12h yöunia. Neiti nukkuu vieressä ja nuo herätykset menee puoliunessa. Omaan sänkyyn/huoneeseen on koitettu laittaa, mutta tuntuu heräilevän useammin kuin vieressä nukkuessa ja itsekin virkistyy toiseen huoneeseen rampatessa. 4kk asti nukkui pinniksessä ja olin perhepetiä vastaan, mutta näillä nyt mennään..

Meillä onneks useampi levollisempi yö takana. Viime yönä herättiin vaan kolme kertaa. Kerran syötiin ja kaks tutin laittoa. Eka uni jakso oli 6h!! Poika on viimeks nukkunu 2kk ikäisenä noin pitkän pätkän. Syömisenkin olus varmaa voinu jättää pois, mutta en uskaltanut kun terkka viimeks sanoi että ei saa vielä lopettaa yöimetyksiä. Muutenkin kun niin kuuma niin aattelin että on varmaan janoinen. Toivottavasti tätä jatkuisi, kyllähän sitä jo 3kk heräiltiinkin tunnin välein kaikki yöt.

Noniin, kaksi yötä unikoulua takana. Ei suurempaa edistystä.
Ekana yönä heräiltiin klo 02, 03, ja klo 04. Tokana yönä herätys klo 00, 01, 03 ja 04.. Aamun herätys oli jo klo 05.45..
Ei osaa oikein vielä rauhoittua nukahtamaan itse. Sitä treenataan!

Jaksamista unikouluttajille :)

Meillä ei poika vieläkää nuku muutamaa tuntii pidempää pätkää kerrallaan. Koulutettu on mut joka yö edelleen huutelee, välillä ihan vaan hetken, välillä tunnin... Onneks yleensä kuitenkii vaan kerran yössä herää meuhkaamaan, muun ajan sit hiljasempaa ähinää. Mie nii ootan sitä kun saan ite nukkuu ees muutaman tunnin pätkän kerrallaan, viime vuonna viimeks nukkunu kunnolla. Koko raskauden ajan poika anto nukkuu, ei kertaakaan herättäny yöllä, nyt on sit herättäny senkii eestä :grin

Meillä sama että ei nukuu 2 tuntia pitempään kerrallaan. Rupe vaan voimat loppumaan. Kysyn huomenna neuvolasta että miten jatketaan koska mä en jaksaa enää....

Meillä keskimmäinen vauva ei nukkunu ensimmäiseen vuoteen kunnolla, liikku unissa ja mähisteli.Hytkytin läpi yön sängyssä pyllystä ekan vuen ajan. Kysyin neuvolasta silloin apua, mutta sain aina vastaukseksi että poikavauvat kasvaa eikä malta nukkua tai että olen äitinä ylihysteerinen. Noh kun alotettiin oikea maito niin meni maha aivan sekasin ja selvis että poijalla ei kestä laktoosia. Ei ollu ripulikakkaa vauvana mutta ei siis sietänyt silloinkaan laktoosia joka oireili maha kipuiluna

Takaisin