Vauvan nukuttaminen ja iltarutiinit

Meillä 19.30-20 unille ja aamulla ylös klo 7-8.30 välillä :) välillä jaksaa myös valvoa klo 20, riippuu onko päivärytmi vaihdellut.

Voi, miten mukavalta kuulostaiskaan jos vauva menis nukkumaan aina ennen yhdeksää... Meillä yöunet alkaa n. klo 22 ja aamulla noustaan ylös vaihtelevasti klo 6:30 - 8:00 välillä. Päiväunia pikkumies nukkuu 4-5h kahdessa tai kolmessa osassa.

Alotettiin unikoulu jo eilen kun lähdetään viikonlopuksi mökille nii vaikeimmat yöt olis jo ohi. Tää ei voi olla näin helppoa. Missään vaiheessa poika ei ruinannut tissiä vaan nukahti aina pelkällä tutilla, ilman että tarvitsi edes nostaa syliin. 6 kertaa piti nousta 20.30-6.30 välillä, kainalossa poika nukkui vielä tunnin. Joko sattui vain rauhallinen yö tai sitten eilen ostamani unisieppari teki tehtävänsä. :wink

Meidän poika ei syö tuttia ja yritettiin unikoulua viime vkl.. Epäonnistuttiin. Lopputuloksena poika on viimeiset 3 yötä heräillyt normaaliin tapaan (eli n. 4 kertaa yössä) ja kerran yössä herännyt ja valvonut 2 h putkeen. Viime yönä oltiin hereillä 03.30-05.30.. Ei ole auttanut keinot mitkä aiemmin ovat toimineet nukuttamisessa. Imeskeli varpaitaan, jokelteli, kitisi, itki välillä.. Mutta valvoi 2 h ja sitten oli valmis nukkumaan. Tämä siis nyt 3 yötä putkeen. :-(

Meiän poika ei syö tuttia. Tähän ketjuun oon kirjottanu pitkät tarinat aikasemmin :grin Onnistu ja ei onnistunu koulutus, edelleen heräilee mut joka yö ei tarvii ees nostaa pois sängystä kun kääntää vaan takasi selälleen jos on mahalleen ittesä äheltäny. 8 tuntia tai enemmän on yöllä syömättä. Ite oon edelleen hirmu väsyny ku joutuu heräilee kääntämään poikaa tai rauhottelee itkuu.

Meillä syödään tuttia, mut muuten samanlailla kuin iceQueenilla. Illalla imetän ennen nukkumaan menoa n. Klo 20 ja saa seuraavan kerran tissiä kun heräillään eli 6-7 aikaan. Yöllä joutuu tosin hyppää tota tuttia antaa. En tiiä miten sais rauhottuu iteksee takas uneen. Oon oottanu pati kertaa vaikka kuinka kauan ja aina jossain vaiheessa tulee itku kun kukaan ei tule kattoo.

IceQueen pienennä pinnasängyn nukkumatilaa laittamalla esim. Tyyny vauvan viereen, vaikka pinnasängyn lakanan alle. Näin ollen vauva ei mahu kääntymään. Meillä nykysin iso tyyny pinnasängyn jalkopäässä ko meillä peruutetaan unissa.

Mie oon miettiny et jos laittais tyynyn sinne sänkyyn lakanan alle mut en oo uskaltanu... Jotenkii pelottaa et tuo onnistuu kääntymään sillee et sillä on sit nenä siinä tyynyssä kiinni. Varmaan turha pelko. Ehkä kokeillaan jos keksin jonkun sopivan mallisen tyynyn :)

Täällä pyöritään ihan miten sattuu yön aikana, sängyssä ei ole kuin unilelu sen takia , välillä oon käyny kattomassa ja on kasvot patjaa kohti mutta hyvin saa siinä hengitettyä ja itte vaihettua asentoa :) en ole siis kovin paljoa ressannu sillä asialla. Vaikka tosin välillä pakko käydä kattomassa jos on kauan aikaa nukkunut ihan hiljaa :D sen takia varmaan nopeasti oppi liikkumaan kun sängyssäkin öisin harjoittelee konttaamista ja kaikkea mahollista, unissaan istumassa en ole vielä bongannu poitsua :D

BlueMoon
Poika ei heräile niin paljon. Tai siis emmä tiedä pyöriikö se siellä tai ähisee. En ite herää kun vasta semmoseen "wäää" "wäää" itkuun. Joskus kokeilen että onko oikeesti nälkä vai huuteleeko vähän niinku muuten vaan. Kolmen aikaan on aina nälkä, siitä ei pääse yli. Kuudelta välillä rauhottuu itekseen. Joskus myös vielä kasilta ja noustaan sit vasta ysiltä :)
Mut juu ite oon suht hyvä nukkuun et käyn joko pulloa tarjoos tai taputteleen pyllylle ja sit taas ite uuestaan unta palloon :)

Myö nyt sit kokeiltiin heti tyynyä lakanan alla. Laitoin kaks kapeeta pitkää sohvatyynyy pinnasängyn laidan pituudelta lakanan alle. Ei kääntyny yöllä kertaakaan mahalleen kun ei päässy :grin Mut aika vaikeeta oli saaha lakana pingotettuu tyynyjen päälle. Millasia lakanoita muilla on jos sinne ootte saanu tyynyn mahtumaan alle? Imetystyyny ois ollu hyvä mut eihän tuo lakana riittäny mitenkään sen päälle.

Meillä kyllä riittää ihan tavallinen aikuisten lakana. Saa alle imetystyynyn helposti.

Meillä ensimmäinen kokonaan nukuttu yö takana! Klo 20.30- 6.00 nukku yhtä kyytiä. :happy: Yö tissi jäi pois helposti, kun poika ei missään vaiheessa vongannut tissin perään vaikka minä menin laittaa tuttia. En oo varmaan vuoteen nukkunu koko yötä, kun raskaus aikana oli jo vessa ralli käynnissä. :grin Oli ihana herätä kun ei väsyttänyt yhtään.

Meillä poika taas nukkui koko yön ensimmäistä kertaa omassa sängyssä!! :P Kymmeneltä imetin ja nostin meidän sängystä omaan, kun mentiin itse nukkumaan ja viideltä imetin uudestaan kun havahtui mun vessakäyntiin. Jäi viideltä kyllä hereille sänkyyn leikkimään, mutta ei itkenyt, seiskalta herättiin hymyillen :)

Poika söi eilen maitoa paljon normaalia enemmän. Nukkumaan mentyä söi kerran tai kaksi ennen puoltayötä ja seuraavan kerran söikin puoli seitsemältä, minkä jälkeen nukuttiin puoli yhdeksään. Oli mukava herätä kunnon yön jälkeen.

Meillä neidon äheltäminen öisin on herättänyt viime viikkoina monta kertaa joka yö, viime yönä onneksi kuitenkin vain kaksi kertaa. Maitoa en ole antanut kuin aamuyöllä 5-6 välillä, jolloin olen yleensä hakenut viereen, mutta viime yönä kotiin puoli kuusi antaa vain tuttia ja silitellä takaisin uneen. Muutaman minuutin protestin jälkeen nukahtikin omaan sänkyynsä ja heräsi sitten puoli seitsemän, jolloin otin viereen maidolle ja noustiin saman tien ylös. Nyt kun ryömiminen on paremmin hallussa, toivottavasti yöhilluminenkin vähenee.

Kovasti nämä uudet asiat tulevat uniin näillä pienillä. Meilläkin poika yrittää kontata joka päivä kovasti, vielä ei ole onnistunut etenemään. Tänään nousi karhukävelyasentoon ja yritti eteenpäin mutta kopsahti sieltä pepun kautta lattialla :( mutta ei voi onnistua ellei ensin epäonnistu. Yöt mennyt nyt vaihtelevasti, nukahtaa klo 20-20,30 välillä mutta ekan tunnin aikana saattaa herätä jopa kolme kertaa kun kierähtänyt massulleen. Yöllä herää n. Klo 24, 02 ja 05. Aamulla herää klo 7-8 välillä jolloin noustaan. Mies oli nyt 4vk lomalla välillä poika saattoi herätä vasta klo 8.30-9.30 välillä.

Takaisin