Vauvan nukuttaminen ja iltarutiinit

Meidän täytyisi nyt siirtyä myös yksiin uniin ja laittaa aikaisin sänkyyn. Viime yönä heräsi taas joskus yöllä (oltiin kummatkin niin väsy ettei tajuttu aikaa) ja siirrettiin poika meidän sänkyyn. Nukahtamisessa oli mennyt yli 21 (kun pyritään et nukahtaisi kasilta) ja aamusta oli jo kuuden jälkeen pystyssä.
Toivottavasti meidänkin yöt paranisi tästä.
 
IceGueen, meillä mennään nukkumaan n.20:30, vähän riippuen päiväunien pituudesta. Ja nukkuu aamulla yleensä nykyään 07. Päiväunissa on yksiin uniin siirtymisen vaihe, jos on aamusta väsynyt niin annan nukkua max1h (noin8:30-9:30) koska itsekkäästi haluan että molemmat nukkuvat lounaan jälkeen yhtäaikaa kunnon päiväunet. Jos aamu-unia ei ole niin nukkumaan jo klo 11, jos nukkuu aamulla niin nukkumaan klo 12 mennessä. Nukkuu ulkona, vaihdellen 2-3,5h.

Yöunille meno on aina ollut 20-21 välissä, aamu heräämiset on vaihdellut 7-8 välillä. Silloin kun alkoi nukkumaan koko öitä niin nukkui jonkin aikaa sinne 08 saakka ja se vasta oli luksusta! Puuro pitää olla kyllä edelleen 30min heräämisestä. Maitoa saa nokkamukista sohvalla sylissä istuskellen heti herättyään.

Klo 07-08 saakka nukkuva 1v on hyvä! :happy: Tiedän monia joilla aamu alkaa jo klo 06 joka aamu, erittäin pirteänä :confused:
 
Muokattu viimeksi:
Oltiin tuossa reissussa ja nukuin pikkuisen kanssa samassa makuuhuoneessa. Eihän siitä mitään oikein tullut... Hän kun pyörii ja hyörii öisin ja ähisee ja puhisee (nukkuessaan) niin minä olin tarpeettomasti koko ajan hereillä ja reagoimassa kaikkeen vaikka mihinkään ei tarvinnut reagoida. Poika sitten reagoi minun pyörimiseen (kun on tottunut omassa huoneessaan hiljaisuudessa nukkumaan) niin oltiin sitten vähän väliä molemmat hereillä :confused: Ihana olla kotona!
 
Kateellinen sanaa ei sais käyttää mut oon PiPaNat kateellinen teiän unirytmistä jos nukkuu koko yön vähintään 10 tuntia ja sit vielä vähintään pari tuntia päivällä, ja eikä käydä nukkumaan jo 19 niinku monet tän ikäset :grin
 
Meillä menty tovi yksillä päikkäreillä. Herätään 07 (joskus harvoin nukkuu vähän pidempään). Päikkäreille noin klo 12. Päiväkodissa nukkuu 1-2 h, kotona ulkona vaunuissa yleensä 3 h. Yöunille 20.30-21.
 
Olen kyllä itsekin tyytyväinen tän hetkiseen nukkumistilanteeseen. Johan tässä 2,5v tulikin valvottua raskauksien ja vauva aikojen kanssa. Esikoinen nukkui pitkään 21-06 (juuri kun odotin tätä toista) ja oli aika killeriä herätä 06. Ja klo 21 olin jo itse ihan poikki. Mutta hän nukkui kyllä kahdet pitkät päiväunet 1,5v saakka.

Mä uskon et imetyksen lopetus ja osteopatia käynnit on rauhoittanut meidän yöt!
 
Yö 6: Koko yön herätys 1-2h välein. Pisin unipätkä klo 20-23.30. Klo 5-7 valvottiin minkä jälkeen en enää itse jaksanut nukuttaa poikaa ja noustiin aamupuurolle.

:sad001
En vaan ymmärrä mikä on vai onko muka ihan normaalia?
Th viimeksi peloitteli kaikilla unettomuuden sivuvaikutuksilla yms ja nyt itse väsyneenä huoli ja stressi väkisin meinaa nostaa päätään. Päiväunia poika nukkuu 45min-1h aina puolen päivän aikaan. Herää viimeistään päikyiltä 13.30 aina. Eilen 30min 12.30-13. En usko että niilläkään vaikutusta kun ei nuku mielestäni liikaa.
Noh. Ens yönä parempi onni taas? :D
 
Kotimama, tsemppiä! Nää taitaa olla niitä asioita joissa sitkeys palkitaan. Minun ystävä "kirosi" omaa tuuriaan kun niiden lapsella meni tasan 2viikkoa aina kaiken uuden opetteluun, yöimetyksen lopetus , tutista vieroitus jne... Aina ne valvo sen kaksi viikkoa ja sit kuin taika iskusta yksi yö niiden pikkuinen vain päätti alkaa nukkumaan koko yön!

Voimia! Sit on voittaja olo kun ensimmäinen täysi yö on takana!
 
Jännä miten eri tavalla lapset reagoi kaikkeen.

Moni täällä on nukuttanut pitämällä kättä lapsen päällä. Meillä jos seisoo sängyn vieressä, se tuntuu olevan pojalle merkki haluta syliin. Jos nukkuu tai muka nukkuu sängyssä pinniksen vieressä, poika rauhoittuu paremmin. Usein myös yksin rauhoittuu ihan hyvin, kunhan on väsynyt. Pirteää lasta en saa nukahtamaan.

Yömaitoa ollaan annettu ja tuttia myös, jos tarvii. Yritettiin luopua, mutta sitten yöt meni jossain vaiheessa niin rikkonaisissa, että piti ottaa askel taaksepäin ja vetää syvään henkeä. Varmasti osa vaikutuksesta johtui siitä, että yritin palata makuuhuoneeseen ja poika reagoi yksin heräämiseen. Yhtäkkiä uudelleen nukahtaminen oli vaikeaa, jopa sen aina toimivan maidon kanssa.

Samaan aikaan tai vähän myöhemmin poika alkoi myös reagoida huoneen ovensa sulkemiseen. Hyvin usein herää siihen, ja sitten alkaa huuto. Eli nyt nukkuu huoneen ovi auki.

Tavoitteena olisi parin kuukauden sisään päästä yöheräilyissä vähemmälle. Toisaalta nyt on kipeänäkin herännyt taas pari yötä niin, että heräilee enne puoltayötä ja sitten kerran ennen aamua, sitä en pidä pahana. Mutta miehen pitää muuttaa pojan huoneeseen, koska en halua että poika herää vauvan itkuun. Muutoksia luvassa, ja ne aina jännittää.
 
Yö 7
Nukahti klo 20 jälkeen. Herätys klo 02, jolloin valvoi 04.30 asti. Jos seisoin pojan huoneessa niin höpisi sängyssä ja huuto alkoi heti kun poistuin. Tässä välissä nukahteli monesti mutta havahtuu aina vaan. Lopulta avasin vuodesohvan ja jäin pojan huoneeseen nukkumaan (aiemmin oon maannu lattialla) ja poika nukahti tämän jälkeen. Herätys 7.30.

Oon vaan jotenkin ihan poikki vaikka ei nyt ylipahalta yöltä kuulostakkaan :sad001 ei sentään tunnin välein elämöity + höpinätunnit päälle.

Onko ihan typerää siirtää pojan sänky takaisin meidän makkariin? Aloin pohtimaan että olisiko helpompaa olla omassa sängyssä ja pojan sänky ihan vieressä ja silitellä siitä. Nukkunut nyt jo pari kuukautta omassa huoneessaan. Vai sinnittelenkö vielä? Nyt yli pari viikkoa näitä hulinoita kestänyt. Ilman yötissiä ollut viikon nyt mutta samanlaista menoa kun vielä imettäessä.
 
En osaa ottaa kantaa, onko typerää ottaa takaisin teidän makkariin, kun meillä nukutaan edelleen kaikki samassa huoneessa. Mutta kuulostaa samanlaiselta kuin meillä eli tarvii öisin läheisyystankkauksia, vaikka ilman ruokaa pärjääkin. Meillä viime yö meni yllättävän hienosti. Mies sai pojan illalla nukutettua (ei tee tätä usein) klo 20.30 ja poika heräsi ensimmäisen kerran vasta joskus klo 2, mutta ei alkanut itkeä vaan pinnasängystä kuului hiljaista jutustelua ja sitten "äiti". En reagoinut mitenkään ennen kuin lopulta nousi seisomaan, jolloin nostin taas meidän väliin ja nukkui peräti klo 7 saakka.
 
Kotimama, ei varmasti ole typerää siirtää takaisin teidän makkariin, jos se tuntuu tähän tilanteeseen hyvältä ratkaisulta. Lapsilla on niin paljon kaikenlaisia herkkyyskausia, että ehkä teillä tarvitaan nyt enemmän vanhempien (äidin) läheisyyttä nukkuessa. Ei se mitään takapakin ottamista ole. Jonkun ajan kuluttua voitte siirtää taas takaisin, kun yöt rauhoittuu. Tsemppiä ja jaksamista! Katkonaiset yöt on rankkoja.
 
Minäkään en osaa sanoa mikä on parasta, tyhmää se takaisin siirtäminen tuskin kuitenkaan ois jos oma jaksaminen rupeaa olemaan kortilla. Meillä nukutaan mun vieressä omassa sängyssään, nyt kun toiset päikkärit jäi pois niin nukkuu 20.30-08, sillä välin joskus unissaan jotain mölisee..sillon tällöin on vielä öitä että herää tunniksi ähräämään unta, mutta onneks nyt ainakin aika harvakseltaan enää.
 
Ootteko Kotimama kokeillu pistäytymisunikoulua? En nyt muista. On kokeilun arvonen mut vaan jos ei oo epäilystä että poika ois kipee, ois jotai allergioita jotka valvottaa tai hampaiden tulo valvottaa. Jaksamista sinne :) Toivottavasti teillä alkaa yöt menemään kohta paremmin.

Tuntuu hölmöltä ite valittaa siitä kun meiän poika herää muutaman kerran yössä, se kuitenkii nukahtaa melko helposti uudestaan, tosin nyt kun tässä imetystä alan vähentää/ lopettelee ni saa nähä miten hulinoinniks meiän yöt aluks menee...
 
Mä varmaan ottaisin pojan omaan makuuhuoneeseen samassa tilanteessa. Toisaalta kun meidän poika on omassa huoneessa ja itse nukun siellä nyt ja mies sitten kun kakkonen on syntynyt, niin uskon että meillä on helpompi jättää poika omaan huoneeseensa kun yritetään uudelleen itse nukkua makuuhuoneessa. Ei muutu niin moni asia kerrallaan.

Lisäksi pojan itku herättää vain toisen. Ööö... Tosin mä herään kyllä pojan itkuun kun olen makuuhuoneessa, ilman itkuhälytintäkin. Eli toiminee vain miehen kohdalla, eikä silläkään aina.
 
Icequeen meinattiin kokeilla juu seuraavana. Meillä tassu unikoulua kokeiltu nyt kun poika oli omassa huoneessa. Tosin kun poika rauhoittuu itkulta niin alkoi se höpinä ja saattoi yöllä valvoa parikin tuntia. Tassuilu ei siis sopinut. Pistäytymistä voisi kokeilla sitten kun poika taas kokeilee omassa huoneessa unia, nyt aion levätä ja nauttia tästä kun toivon mukaan uni vieressäni maistuu :Heartred oli kyllä niin selkeää. Viime yönä kun poju heräsi niin toki ekana kitisi mutta kun näki että olen hänen vieressä niin heti meni itse kiltisti makuulle :)

Eli viime yö: Poika siirrettiin meidän makkariin. Nukahti klo 20.30 ja heräsi klo 03. Ähräsi hieman yli puoli tuntia ja herättiin klo 7.45 :) muuten pirtsakka olo mutta mä itse oon flunssassa ja oma uni sen vuoksi hankalampaa :D
 
Icequeen meinattiin kokeilla juu seuraavana. Meillä tassu unikoulua kokeiltu nyt kun poika oli omassa huoneessa. Tosin kun poika rauhoittuu itkulta niin alkoi se höpinä ja saattoi yöllä valvoa parikin tuntia. Tassuilu ei siis sopinut. Pistäytymistä voisi kokeilla sitten kun poika taas kokeilee omassa huoneessa unia, nyt aion levätä ja nauttia tästä kun toivon mukaan uni vieressäni maistuu :Heartred oli kyllä niin selkeää. Viime yönä kun poju heräsi niin toki ekana kitisi mutta kun näki että olen hänen vieressä niin heti meni itse kiltisti makuulle :)

Eli viime yö: Poika siirrettiin meidän makkariin. Nukahti klo 20.30 ja heräsi klo 03. Ähräsi hieman yli puoli tuntia ja herättiin klo 7.45 :) muuten pirtsakka olo mutta mä itse oon flunssassa ja oma uni sen vuoksi hankalampaa :D
 
Kuulostaa hyvältä :)
Paitsi se flunssa.

Täällä ollut tosi sitkeää flunssaa, mutta se alku oli ehdottomasti pahin.
 
Ja edellisyökin meni hyvin :) nukkui 20-04 ja ähersi vajaa tunnin ja unet jatkuu melkein puol kasi. Tosin itse valvoin aamuyöstä, nokka menee heti tukkoon makuullaollessa :| noh voiton puolella flunssassa jo.

Oon ihan ihmeissäni et poika näinkin hyvä nukkuja :D nyt jääny päiväunitissi pois ja ens viikon lopulla viimeinen eli iltatissittelyn loppuminen. Aika hyvin on imetys jäänyt pois eikä sitä ole itketty. Yhtälailla hakee läheisyyttä edelleen ja syli on tärkein paikka :)
 
Kuulostaa toiveikkaalle! Täytyy taas iteki ryhdistäytyy ton tissinukuttamisen kanssa. Poika on vaa ollu nyt tosi tissitakiainen viime aikoina.
 
Takaisin
Top