Vauvan nukuttaminen ja iltarutiinit

Mainittakoon myös vielä et aiemmin on nukutettu sylissä rauhottelemalla ja sängyssä silittelemällä. Tutista luovuttiin 7kk iässä.
 
Tuo pistäytymisunikoulu on muuten toiminu meillä. Suosittelen. Tosin mie oon pitäny ajan minuutissa just sen takia kun en haluu huudattaa lasta. Kannattaa muuten yrittää ajoissa päästä eroon käsiriippuvuudesta, oon kuullu että siihen kun tottuu ni saattaa joutuu nukuttaa vuosia vielä sillee et lapsi pitää vanhemman kädestä kiinni tai tarvii sen käden lähelle nukahtaessaan... Mut hyvä tietty jos toimii jollakii tällä hetkellä :) Tiedän että sitä tekee mitä vaan saadakseen lapsen rauhottuu nukkumaan. Meillä herätään muutaman kerran yössä edelleen mut yleensä riittä että kerran tai pari käy pistäytymässä laittamassa pojan takasi makuulleen ja jatkaa siitä unia, kerran vielä imetän aamuyöllä. Nyt on kova yritys lopettaa imetys jos vaikka yöt rauhottuis sillä.
 
Meillä on vissiin jotenkin tosi rento suhtautuminen tähän nukutukseen, kun nukutan tissillä viereen josta nostan omaan sänkyyn ja about yhden kahden maissa ja soinä sitten tissittelee loppuyön enemmän tai vähemmän. Ei olla unikoulutettu tai vähennetty imetystä, kaippa kaikki tulee ajallaan :) Musta ei oikeesti vaan olis mihinkään unikouluihin, enkä millään pysty kieltämään tissiä pojalta, kun se on vielä hälle niin tärkeä, että itku tulee jos ei saa :sad001

Päikyille otan kantoliinaan mihin simahtaa ja siitä nostan pojan omaan sänkyyn. On kätsyä kun saa itse touhuttua kotihommia kun nukuttaa poikaa, kun toinen killuu selässä onnellisena :Heartred
 
En miekään tykkää huudatuksesta :sad001 kaks yötä huuteli sillon kun lopetettiin yötissittely. Sillon oli tosin sylissä. Nyt huuteli vaan lyhyitä pätkiä pistäytymisten välillä. Mut ihan hyvin miusta meni, viikossa saatiin unet kokonaisiksi 2-5 heräilystä. Ja tänään myös kävi nukkumaan ilman huutoa :)
 
Musta ei ole kyllä itsestä (ainakaan vielä) haittaa silitellä poikaa uneen :) nauttii siitä selkeästi ja ei syliin asti tarvitse ottaa. Tosin noissa tilanteissa joissa poika ottaisi silityksiä vastaan tunnin..

Viime yö: Poika heräsi klo 00 ja rauhoittui silittelyllä hetkessä. Taas herätys klo 01 ja hetken silitysten jälkeen nukahti. Herätys klo 04 ja silmät lautasina pinnasängyssä, höpötteli ja pyöri, ähisi. Nukahteli muutaman minuutin pätkissä ja havahtui jatkuvasti 2-10min välein. Nukkui klo 5.30-7. Miehen kanssa aikalailla vuorotellen käytiin pojan luona.

Tämä toinen yö ilman yötissiä.
 
Ei mullakaan ois mitään sitä vastaan, et poika sammuis tissille, mut haluun, et poika osaa nukahtaa ilman mua. Edes joskus. :)
Ja yöimetys on mulle tosi rankkaa. Häiritsee unia tosi pahasti.
Viime yönäkin poika heräs monta kertaa just siinä kohtaa, ku ite oli sikeimmässä unessa. Ja nyt on pää niin sekaisin, et hohhoi.
Eilen sammuttii taas ilman tissiä, et kyl se siitä.
 
Nukahdetaanko teillä sumppi sit uudelleen heti vai saattaako kukkua hereillä pidempäänkin? Kumpikin tuskaa kyllä :D poika höpöttää välllä jopa pari tuntia ennen kuin nukahtaa uudelleen. Välillä tuntuu ettei ole edes hereillä kun oon jo pojan huoneeseen ehtinyt. Me nyt yöimetyksestä yritetään eroon mutta imetän vielä ennen päivä ja yöunia.
 
En edes tajua, missä välissä meillä tuo käsiriippuvuus on kehittynyt. :confused: Osasi pitkään nukahtaa iltaisin tutin ja unilelun kanssa ilman tissiä tai kättä kunhan vain itse istuin sängyn vieressä. Ehkä jonkun eroahdistuskauden aikana alkoi tarvita lelun tilalle kättä ja nyt vaihto takaisin ei olekaan enää helppoa. Laitoin muuten juuri kokeeksi päikkäreille vaunuihin ilman tuttia. Muutaman sekunnin protestihuutelu, että "hei, mikä unohtui" ja sitten hiljaisuus. Katsotaanpa, kauanko se kestää. :wink
 
Kotimama, meil nukahtaa 5-60minuutissa. Joskus huudetaan ja kiemurrellaan ja joskus vaan katellaan edelleenkin ikkunassa roikkuvia (neutraaleja tosin) joulu/talvivaloja (toimii yövalona hyvin). Jos tissin saa suuhun ni tankkaa max vartin ja sammuu. Mut ei o ollu mitää sellast piristymistä keskellä yötä. Onneks.
 
Mä oon jo varmaan niin väsynyt yö heräämisistä, etten osaa edes verrata mimmosta olis olla ei väsyny :hilarious:

Meillä poitsu on kyllä mun töihin paluusta asti nukahtanut tosi hyvin isin/mamman kanssa, jos mä en vaan ole paikalla. Samoin viihtyy tosi hyvin isin kanssa leikkien ja touhuten, JOS mä en ole paikalla tai näkyvissä. Jos mä.ilmaannun näköpiiriin niin alkaaa kitistä syliin ja kiukutella..


Tsemppiä ja iso hatun nosto teille unikouluttajille ja tissin taltuttajille! :)
 
Yö 3 ilman tissiä: Nukahti klo 20 ja ensimmäinen herätys klo 23. Siitä alkaen heräsi 1.5h välein koko yön mutta nukahti uudelleen muutamissa minuuteissa joka kerralla. Aamulla ylös klo 6 vaikka normi herätys klo 7. Miehestä ei apua löytynyt viime yönä.

Nyt jo tai vasta kolmas yö ilman tissiä mutta tissi tai ei niin ihan samaa settiä kun imettäessäkin eli eipä yöimetyksestä luopuminen ole ainakaan vielä auttanut meillä. Mutta jaksan vielä odottaa sitä yötä. Nyt vaan väsyttää niin että tekis mieli repiä hiukset päästä :D
 
Eiköhän se Kotimama siitä helpota kun on joku yö ollu ilman tissiä ja tottuu siihen, jos ei siis heräily mitään allergiasta johtuvaa ole.

Meillä ois kova yritys lopettaa yötissittely kun ei tän ikänen enää sitä tarvii ja kyllä nyt pikkuhiljaa pitäs ruveta nukkuu koko yö.. Meillä siis mennään nukkumaan 22.00 tai myöhemmin. Kerran tai pari herää huutelemaan yöllä ja tarvii noilla kerroilla käyä muutaman kerran kippaamassa takasi nukkumaan. 6.00 ennen en oo imettäny ja nyt yritän kokonaan lopettaa imetyksen ennen ylös nousua. Amuyöstä (5.00 jälkeen) alkaa heräilee 30min välein ni sit on pakko imettää kun luulen että on pojalla jo nälkä. En vaa millää haluis ruveta nousee ylös kuudelta puuron keittoon... Ja tuskin 8 tunnin yöunet riittää lapselle. Nyt aamuyön tissittelyn jälkeen nukkuu vielä pari tuntia ja noustaan ylös 8.00 tai myöhemmin. Eli 10 tuntia on yöunet, oletan ettei sen pitempää tarvii nukkuu kun ei muuten nukaha enää siinä vaiheessa kun tissillä ja siitä yritetään nyt päästä eroon.
 
Meillähän aikaistui myös aamut entisestään hetkeksi silloin, kun lopetin aamuyön tissittelyn ja saattoi herätä jopa klo 4.30. Iltapuuroon lisätty öljy kuitenkin auttoi meillä. Muuten yösyöttöjen lopetus ei ole kyllä vähentänyt yöheräilyjä vieläkään, kun on se tutti ja käsi. Eilen sain nukahtamaan päiväunille ilman tuttia vaunuihin, mutta illalla ei toiveitakaan. Laitoin sitten 3 tuttia sänkyyn, että josko saisi itse sieltä jonkun suuhun yöllä, kun herää, mutta ei onnistunut. Parilla herätyksellä kuitenkin vain mentiin tällä kertaa, kolmelta tuli meidän väliin. Nukahtaa normaalisti nopeasti ja saan yleensä itse heti unen, kun poika nukahtaa, joten ihan siedettävää kuitenkin on siihen verrattuna, että joskus on joutunut monta tuntia valvomaan keskellä yötä.
 
Hmm.. Oon nyt kovasti tehnyt töitä sen eteen et poika sais rauhassa nukkua omassa huoneessa. Meidän huoneessa havahtuu aina kun mies äänekäs nukkuja ja välissä nukkuminen on pelkkää pyörimistä. Miehen äiti tulossa ensi viikolla kylään ja pojan huone ent vierashuone. Mies sitä mieltä että poika taas sit meidän huoneeseen. Mun mielestä vieraiden takia ei pojan nukkumista lähdetä enää tämän enempää sotkemaan ja sais nukkua omassa huoneessaan. Luulen et tämä ongelma vaan pitkittyy jos ens viikolla sais nukkuu mein välissä taas tissien vieressä ja sit taas parin päivän jälkeen omaan huoneeseen :D mummo voi ihan hyvin nukkuu sohvallakin. Toivottavasti ei oo ilkeetä mut juu :D
 
Meillä molemmilla lapsilla rauhoittui yöt kunnolla vasta 1kk sen jälkeen kun lopetin imettäminen kokonaan. Yöimetyksen lopetin kummaltakin 6kk ja sen jälkeen aamuheräämiset aikaistui sinne noin klo06 joksikin aikaa. Yöt rauhoittui siitä parin viikon jälkeen ja kun molempien imetyksen lopetin 9kk niin 10kk lähtien molemmat ovat nukkuneet täydet yöt, sinne klo 07-08 asti. Monilta äideiltä olen kuullut että yöt ovat rauhoittuneet vasta siinä vaiheessa kun imetyksen on lopettanut kokonaan.

Nyt on meilläkin menossa kunnon eroahdistus myös yöunille mentäessä ja haluaa että samassa huoneessa on joku kun nukahtaa. Ennen kun vain riitti, että vietiin sänkyyn ja peiteltiin. Noh, tämäkin on vain vaihe! Ennenkuin tulee joku uusi vaihe :grin
 
Laita Kotimama vaan mummo sohvalle :grin Niin meilläkii mummo ja ukko nukkuu nykysin olohuoneessa meillä kyläillessään, sinne siirty vierashuone kun poika muutti omaan huoneeseen. En haluu sotkee pojan unia vieraiden takia.

PiPaNat mihin aikaan teillä nukkumaan? Kestikö nukkumaan meno samaan aikaan koko ajan? Mietin vaan et miten pitkät unet nukkuu tissittelyn lopettanu ja nukkuuko 7-8 nukkuva pitkään.
 
Yö neljä ilman tizziä: Eka herätys klo 00. Mies kävi silittelemässä mutta huuto vain yltyi. Mies tuli hetken kuluttua pyytämään apua ja kun menin pojan luo niin nukahti heti. Seuraava herätys ennen klo 02, nukahti hetken silittelyn jälkeen. Havahtui klo 03, sama juttu. Klo 5 kovaa huutoa heti (paha uni?) ja menin silittämään mutta alkoikin höpinä ja jutustelu. Otin syliin ja puoliunessa istuin pohan huoneen sohvalla ja keinuin. Välillä poika huusi ja sit taas höpötti. Yhtäkkiä olikin unessa :D siirsin sänkyyn ja havahtui siinä mutta hetken pidin kättä selällä niin siihen jäi. Tähän kaikkeen meni n. 1h. Herättiin klo 8 :)

Epätoivo oli aamusta tuolloin viiden aikaan ettei tästä tuu mitään mutta sit tulikin :)
 
Yö 5: Herätys klo 00, nukahti pelkällä käden kosketuksella. Tämän jälkeen heräsi vasta klo 5, puolisen tuntia meni että pääsi takaisin unten maille. Klo 7 herättiin aamupuurolle :)

Pikkuhiljaa suunta parempaan mutta oon varautunut vielä takapakkeihin :)
 
Meillä taisi auttaa päikkäreiden siirto vaikeaakin vaikeampaan nukahtamiseen illalla. Tyttö nukkui ennen aamu-unet klo 10-> puolesta tunnista tuntiin. Sitten nukkui klo 16-17. Ensin jäivät aamu unet pois, muttei suostunut nukkumaan ennen klo 15.30. Nukkui silloin 1,5-2 tuntia. Joinain päivinä nukkui aamulla, toisina ei ja ne päivät olivat sitten väsykiukkua tuonne puoli neljään saakka..
Nyt on monena päivänä nukkunut päikkärit n. klo 12.30. Nukkuu 1,5-2 tuntia. Päikkäreillekin nukahtaa nyt helposti, tosin niille vielä sylissä pomputtaen.
Iltanukahtamiseen tuli huikea ero päikkäreiden aikaistuttua ja jäädessä yksiin uniin. Ennen oli hyvin jos nukkui klo 21 mennessä. Silloin oli itse saanut lähes tunnin verran koittaa nukuttaa sylissä ja jos laski sänkyyn niin tuli kamala huuto. Joskus huuto oli sen verran pientä, että pystyi jättämään itse rauhoittumaan ja nukahtamaan omia aikojaan kun huusi vain sen hetken että näki tuleeko joku nostamaan sängystä. Nyt päikkäreiden alkaessa puolesta päivästä illat ovat niinkin helppoja, että kun iltapesujen jälkeen vie sänkyyn niin leikkii siellä hetken ja sitten alkaa vähän kitistä jolloin menen laittamaan kyljelleen ja silittelen olkapäästä niin nukahtaa samantien. Ja nukkuu lähes tuntia aiemmin, heti klo 20 jälkeen. Silti vaikka nukkumaanmeno aikaistui niin herääminen siirtyi myöhemmäksi. Ennen herättiin lähes aina klo 6.00, nyt on herännyt 7.30-8.00.
Varmaan muuttuu rytmit nyt huonompaan kun asiasta meni ja kirjoitti :p Saisi kyllä omasta puolesta jatkua tuollaisenaan :joyful:
 
Mariel, kuulostaa erittäin hyvältä! Toivotaan, että tämä aikataulu jää pidemmäksi aikaa ihan pysyväksi teillä.
Meillä myös on auttanut illan nukahtamiseen siirtyminen yksiin päiväuniin. Nyt poika nukkuu yhdet kunnon päikkärit klo 11/12-13/15. Vähän riippuen onko joku meno aamupäivällä. Jos ei ole mitään, syö lounaan klo 11 pintaan ja unille. Pe meillä muskari ja la uinti klo 11->, eli lounas on vasta klo 12 näinä päivinä ja siitä nukkumaan. Nukkuu ulkona rattaissa ja usein jopa kolme tuntia. Siinä ajassa ehtii tekemään kotityöt ja vielä ihan rauhassa huokaista vaikka sohvalla. :happy:
Yöt sujuu ihan kivasti. Yötissistä poika tosiaan luopui itse reilu kuukausi sitten. Nukkuu sivuvaunussa, alkuyö menee omalla puolellaan ja aamuyöstä kömpii mun viereen. Välillä en oo edes huomannut, että poika on tullut viereen, välillä sahaa edestakaisin oman ja meidän sängyn välillä ja mä heräilen siihen. Oon nyt pyytänyt, että mies voisi hoitaa nukuttamisen joka ilta, kun vaan on kotona. Miehen kanssa poika käy nukkumaan alle 5 minuutissa, mun kanssa siihen menee ehkä 20 min., kun seilaa oman sängyn ja mun väliä. Usein haluaa tulla kainaloon ja nukahtaa siihen. Mies ei ole ottanut, vaan opettanut pojan nukahtamaan omaan sänkyynsä. Mutta omaan huoneeseen siirtoa en vieläkään ole lähtenyt miettimään.
 
Takaisin
Top