Vauvan nukuttaminen ja iltarutiinit

Ihana selitys kaulaheltalle :) mekin ollaan tosiaan siirrytty nukkumaan eri huoneissa lapsen kanssa. Ihanaa on se, että voi iltaisin makoilla omassa sängyssä lukemassa ja peittoa voi korjata mielin määrin ilman pelkoa että tyttö herää. Yleensä 1-2 kertaa herää vielä yössä, viereen tulee viiden kieppeillä. Ongelmana kuitenkin tuo, ettei meinaa rauhoittua vaan tunti menee pyörimiseen vieressä. Omaan sänkyyn ei suostu nukahtamaan siihen aikaan herätessään. Eli aamuyöt melkein joka tapauksessa pientä hulinoimista.
 
Mä olen päätynyt siihen, että pojalla on jonkinlainen läheisyyden tarve, ja jos on tarve niin hyvä on saada läheisyyttä. Tänä aamuna nukahti samantien mun viereen kun vein makuuhuoneeseen. Eilen totesin miehelle, että ekaa kertaa n. vuoteen suostui nukkumaan meidän makuuhuoneessa.

Mulla on naama ruvella, kun poika ottaa kiinni kynsillään. Joko ihan naamasta tai kaulasta. Olen sitten miettinyt, että onko mulla löysempi nahka kuin miehellä, kun mun mielestä mies ei ole joutunut noiden kynsien armoille samalla lailla. Ja jos kiellän, niin poika innostuu vielä enemmän.
 
Maaliskuisista taas vierailen...

Onkohan jollain vinkkejä siihen, miten saisi lapsen nukahtamaan ilman tissiä iltaisin? Itseäni saan syyttää, kun olen mennyt sieltä, missä aita on matalin. Nyt se kuitenkin kostautuu, kun haluaisin alkaa lopetella imetystä. Välillä neiti siis nukahtaa omaan sänkyynkin, mutta vasta yömyssyn jälkeen. Imetyksestä on tullut osa iltarutiinia. Iltapesun jälkeen unipussiin ja siinä sitten vielä tankkaus. Meillä pikkuinen on muutenkin vahvasti rutinoitunut. Jos jokin osa iltatouhuista jää tekemättä, tyttö ei osaa nukahtaa. Joudun varmaan imettämään tuota palleroa vielä esikoulussakin tätä menoa.
 
Mä tein sen!! :) viime yönä poika heräsi klo 01 jolloin mies kävi tassuttelemassa uneen. Taas heräsi klo 02 jolloin annoin pikku hörpyn ja siirsin omaan sänkyyn. Tavallisesti oon siis hakenu meidän väliin ja nukahdettu sinne kun oon ollu niin laiska. Heräsimme koko perhe klo 7 kun koirat tulivat "herättämään" :D aaah hieman levänneempi olo :) vielä kun pääsis nyt irti tosta yhdestä yöimetyksestä. En tiedä oliko sattuma mutta meidän välissä usein heräilee pitkin aamuyötä ja pyörii paljon. Nyt oltiin niin rauhassa :)
 
Tasse83, mä painiskelen saman ongelman kanssa. :sad001
Mä haluisin, et imetys ois lippunu kesään mennessä, mut toi iltaimetys on pojalle niiiiiin tärkee. Ja aamuyön ja aamun huikka kans.
Sit ku on ite väsyny, ni haluaa lapsen mahdollisimman helposti nukkumaan.
Mut kai se on vaan siitä kiinni, et vaan lopettaa sen. Jonkun aikaa on varmaan tuskaa, mut eiköhän se siitä. Jos eka imettää hetken, sit vaihtaa pulloon ja lyhentää imetystä pikkuhiljaa... En tiä toimiiko, mut vois kyl kokeilla iteki. :)
 
Sumppi, meillä myös aamuyön / aamun huikat ongelmana. Ne varmaan hoituvat kuitenkin helpommin pois kuin tuo ilta. Joudunpahan sitten vaan itse nousemaan aikaisemmin. Neiti herää yleensä viiden ja seitsemän välillä vetämään huikan ja jatkaa sitten uniaan usein lähemmäs yhdeksää. Täytynee vaan nousta itse laittamaan aamupalaa. Nykyään aamupala ei edes ole maistunut, kun vetäsee kermaa masun täydeltä herättyään.

Meillä illan suhteen ongelmana se, ettei tyttö oikein välitä pullosta. Nyt vasta siis oppinut vähän juomaan sellasesta nokkamukipullosta. Aiemmin ei pullo ole kelvannut. Tuntuu hölmöltä opettaa näin vanhaa pullolle, mutta se saattaa olla illan pelastaja.
 
Meillä näytti alle 1-vuotiaana "pullo" tai silikoninokkaisesta mukista annettava iltamaito olevan tosi tärkeä, mutta jätin sen kerrasta pois siirryttyä lehmänmaitoon tai no ensin päivämaidot vain ruuan yhteydessä ja sitten iltamaitoa ei enää iltapalan jälkeen tarjottu ja kappas, ei se ollutkaan niin tärkeä, mitä olin luullut :D
 
Tänää toka ilta, ku nukahti syliin ilman tissiä! \o/ jee! Tv:n äärelle tosin, mut pääasia, et ilman tissiä. Ehkä se tästä, ilta kerrallaan.
 
Mä en vaan uskalla väkisin vähentää noita yömaitoja. Toki välillä koitan rauhottuisiko tutilla, mutta se on tosi harvinaista. Kaipaa selkeästi maitoa ja usein juo tosi reilustikin. Ensiviikolla on pediatriaika Naistenklinikalla joten katsotaan nyt ainakin niiden kasvuseurantatutkimusten tulokset ensin.

Omat voimat kyllä kieltämättä aika kortilla. Tällä viikolla on herätty joka yö 0,5-1,5h välein, eli entistä useammin. Jossain vaiheessa nukkui jo lähes joka yö edes yhden 2,5h pätkän..

Uniohjausryhmä loppui, saatiin paljon vinkkejä ja teoriaa ja päästiin ryhmän tiimoilta myös Hesariin :) heti kun lääkäri antaa luvan ja kotona remonttiruljanssi helpottaa niin aletaan soveltaa käytäntöön!
 
Torstaista illasta asti poika on nukutettu yö- ja päiväunille ilman tissiä onnistuneesti. Imetän vähä ennen ja sit mennään makkariin istuu sylikkäin ja soittopeli soittelee sävelmiään. Pullosta saatan antaa maitoa, jos poika yrittää kaivella tissejä. Mut nyt tänää ei o ees yrittäny.
Eli näköjään itestä ihan kiinni tää.
Nyt poika on vähä räkänen, et katsotaan miten ens viikko alkaa, mut yritän pitää saman menon.
 
Kolibri, ei varmastikaan kannata vähentää yösyöttöä, jos kasvua kontrolloidaan. Tosin jos imee noin usein yöllä vielä tässä vaiheessa, viittaa minun mielestäni siihen, ettei saa (äidinmaidosta ja muusta) ruuasta tarpeeksi energiaa päivisin tai sitten uniassosiaatio-ongelmia ja yöimetys kai ylläpitää/vaikeuttaa sitä. Tosin varmasti olette käyneet ruokavaliota ja yleensä tätä asiaa läpi neuvolassakin. Toivottavasti saat apuja tarvittaessa, että saat nukutuksi itsekin! Varmasti tosi rankkaa tuollainen heräily! Kiva, että olet saanut vinkkejä tuolta ryhmästä! :)
Törmäsin muuten vasta kaverin tilanteen myötä mielenkiintoiseen artikkeliin aiheeseen liittyen: http://www.potilaanlaakarilehti.fi/...nihairioiden-arviointi-ja-hoito/#.VsoxaUWJfCQ . Ehkäpä jollekin hyötyä tuosta.
 
Muokattu viimeksi:
Hyvä sumppi!!

Meillä taas yöt menny 1-2h välein heräämisillä. Ei kivuliaalta vaikuta eli on läheisyyden tarvetta kai. Mutta. Kun oon ottanu viereen aamuyöstä niin siitä ei tuu enää mittää. Pyörii ja potkii meidän välissä, tänä aamuna sain mojovan potkun leukaani ja sattui muuten yllättävän paljon :D miehen kanssa ajateltiin että nyt sitkeesti nukutetaan vaan omaan sänkyyn ja mies vieläpä itse sanoi että yritetään vaikka vuorotellen :) alkaa ens yöstä -->
 
Meillä on unikoulutus mennyt yllättävän hyvin. Pari viikkoa oli hankalaa, mutta nyt on tottunut omaan sänkyynsä jo niin että nukahtaa sinne parhaiten. Viime yönä heräsi ennen kahta huutamaan, nukahti tassutteluun mutta heräsi taas pian. Taas tassuteltiin ja nukahti. Kolmannen kerran kun heräsi otin meidän väliin, mutta poika ei osaa nukahtaa siihen. Lähinnä aktivoituu, luulee kai et on leikkiaika ja ilahtuu vanhempien näkemisestä. Laitoin sitten takaisin sänkyyn ja hetken vinkumisen jälkeen nukahti itse omaan petiin.
Niin helpottavaa ettei enää tarvi taistella ! Vielä jos oppisi nukkumaan päikkäritkin omassa sängyssä, ei tarvitsisi aina lähteä vainuilemaan.
 
KoBe, meidän tyttö harrastaa tuota samaa puristelut aina silloin tällöin. Sit kun vähänkin kiljaiset niin siitäkös näyttää vaan lisää intoutuvan oikein ilkikurinen hymy/irvistys naamallaan.. :D
 
Joo, nyt olen alkanut huutaa/"itkeä" kun poika joko puree tai tarraa kiinni ja hetken päästä poika alkaa ulista. Ei itke, mutta selkeästi on surullinen. Jos en tee sitä riittävän uskottavasti, se aiheuttaa vain naurua ja uuden yrityksen.

Meille on pesiytynyt sitkeä flunssa, joten nää unijutut on nyt mitä on, ja tuskin saadaan hetkeen selvyyttä, mikä johtuu mistäkin. Joudutaan ottamaan aamuyöstä viereen, mutta toisinaan öinä saattaa nukkua semmosen 4 tunnin pätkän sitä ennen, välillä on sitä 2,5 tuntia. Jos on nälkäinen ja maitoa ei anna, herää kokonaan ja sitten ei välttämättä suostu sinne sänkyyn jäämään. Ekalla kerralla ei välttämättä maitoa tarvi jos maha on täynnä ja on sopivan väsynyt.

Nyt sit tää läheisyydentarve.... Silloin ei välttämättä tarvita maitoa. Mutta syliin pitää ottaa, ja kun on rauhoituttu, ei saa enää jättää yksin. Koska kyse on pienestä lapsesta, en edes yritä "nukuttaa väkisin" yksin omaan huoneeseensa.

Unet tahtoo olla vähän huonot aamuyöstä, koska poika rohisee ja kuorsaa aika paljon. Hmmm. Täytyy nyt seurailla noita vointeja.
 
Täällä myös operaatio nukutaan omassa sängyssä menossa. On nukkunut jo hyvin aamuyöhön, mutta sitten kun olen ottanut meidän väliin menee helposti pari tuntia siihen pyörimiseen / potkimiseen / kiipeilyyn yms. Ja sitten onkin aamulla kärttyinen tyttö ja äiti. Haluaisin pitää vieressä, mutta nyt alkaa vaikeuttaa tytönkin unia niin päätettiin kokeilla omassa sängyssä (melkein) läpi yön nukkumista.
 
Viime yö: Nukahti klo 20. Heräsi klo 01 -> mies meni tassuttamaan mutta poika vaan pirteänä höpötti sängyssä. Nukahti klo 02 mutta heräsi siitä 5min kuluttua taas itkemään. Seuraavan tunnin silitin, makasin pojan huoneen lattialla pää tyynyllä ja silitin siitä pinnojen välistä :D hirveää kitinää mutta poika oli selkeästi ihan poikki. Kuukahti klo 03. Heräsi klo 8 omasta sängystä :) ei imetystä mutta enemmän tuntui rauhoittuvan lämpimästä kädestä eikä edes huutanut tissiä.
 
Luin tuon DT:n linkittämän jutun. Meillä kun ei enää tissitellä, niin on tuo tutti- ja käsiriippuvaisuus tullut tilalle. Eli kun yöllä herää, niin nousee istumaan ja itkemään ja odottaa, että laitan tutin suuhun ja useimmiten täytyy myös joko pitää kättä sängyssä kunnes saa uudestaan unenpäästä kiinni tai sitten nostaa meidän viereen. Eli aika selkee uniassosiaatio-ongelma. Pitäis vaan yrittää opettaa nukahtamaan iltaisin ilman tuttia ja kättä, mutta en ole saanut aikaiseksi vielä. :meh:
 
Meillä pikkis juuri tuo käsiriippuvuus. Pidän kättä sängyssä kunnes nukahtanut. Välillä oon ottanu käden aiemmin pois kun ollu tosi väsynyt niin rauhoittunut ilman. Tämä tosin harvoin :D
 
Huutelen helmikuisista.. Meillä myös varmaan tuo käsiriippuvuus. Neiti nukkui pinniksessä vieressä ja kun heräili silittelin uneen. No sit alko loppuu voimat kun 1½-2h välein heräili ja kuitenkaan ei yöllä oltu enää syöty kuukausiin. Noh ekana kokeiltiin laittaa nukkumaan omaan huoneeseen. Pikkusen rauhottu yöt mut sit jouduin aina nousemaan sängystä ja taas silittelemään jne. Mll sivuilta vilkuilin eri unikouluja (tassuttelua oli jo kokeiltu) ja päädyin kokeilemaan pistäytymisunikoulua vaikka huudattaminen kuulosti tosi pahalta. Alotin eka iltana 30sekuntin pätkällä, eli vauva sänkyyn väsyneenä, hyvät yöt ja peittely. No huus 30sekkaa menin kippaamaan makuulleen ja peittelin. Taas huus 30sekkaa. Menin uudestaan peittelemään. Sit muutaman kerran vähän huuteli ja nukahti :eek: ja nukkui 9h putkeen :eek: tuota unikoulua suositellaan pitämään viikko niin että aina parin herätyksen välein lisätään aikaa ennen kuin mennään peittelemään uudestaan. Pikkuhiljaa pidensin aikaa aina +30sek ja lopulta odotus oli 3min. Eilen tuli viikko täyteen. Kahtena yönä on huudellut 5 aikaan (2. ja 5. yö) mutta muuten nukuttu 9-10h putkeen ! Eilen sit nukahtikin jo ilman huuteluita! :)
 
Takaisin
Top