Vauvan liikkeet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mari84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tuli tällainen anatomian asia mieleen että miten istukka voi vaihtaa paikkaa... siis pyörähtää...eikö se olekaan kiinni missään kohdun seinämässä :D luulin että se irtoaa synnytyksessä seinämästä tms. :D

Mä tässä mietin että mahdoinkohan tuntea eilen vauvan liikkeet ensimmäistä kertaa. Olin koko päivän puuhannut jalkeilla, ja kun sitten iltapäivällä istahdin hetkeksi, tuli kohdun kohdalle "elohiiri". Eli sellaista hassua pientä töpöttelyä joka jatkui varmaan 10 minuuttia. <3 Voihan olla et se tietty oli vaan elohiirikin, mutta ei mulla oo koskaan kyllä ollut sellaista mahassa.

Tuli tällainen anatomian asia mieleen että miten istukka voi vaihtaa paikkaa... siis pyörähtää...eikö se olekaan kiinni missään kohdun seinämässä :D luulin että se irtoaa synnytyksessä seinämästä tms. :D
Hyvä kysymys :D Oon ite miettiny samaa.

Suosittelen doppleria ehdottomasti, jos on vähänkään hermoheikko niin ku mä :'D

Meillä tuli viime ultrassa puhetta tästä dopplerin hankkimisesta kotiin. Kätilö sanoi, että valitettavasti he eivät suosittele niiden käyttöä kotona. On kuulemma lisääntynyt ihan älyttömästi soitot ja käynnit neuvolaan ja lääkäriin ja äidit ihan hätääntyneenä panikoivat kun sydänäänet eivät kuulu ja haluavat päästä lisätutkimuksiin ja varmistamaan että kaikki on varmasti kunnossa. Tai vaihtoehtoisesti syke on kuulostanut oudon hitaalta tai nopealta ja pakkohan sitä on sitten kutsua vastaanotolle, ettei vaan jää mitään epäselvyyttä asiaan jos vaikka jokin olisikin oikeasti pielessä. Ymmärrän kyllä tämän pointin hyvin.

Olin itse ajatellut dopplerin hankkimista, mutta nyt en ole oikein varma.. Itseni tuntien olisin pian minäkin soittelemassa jonnekin tai vähintäänkin aiheuttaisin vain turhaa stressiä ja huolta itselleni jos mitään ei kuuluisikaan. Ehkäpä siis odottelen kiltisti taas ensi viikon neuvolaa ja sitä, että niitä ääniä kuunnellaan siellä :)

Istukka on kiinni kohdun seinämässä eikä irtoa. Tai jos irtoaisi niin sen huomaisi, kova mahakipu ja verenvuoto ja se olisi vauvan loppu. Tosiaan irtoaa vasta vauvan synnyttyä.
Istukka voi kuitenkin "vaihtaa paikkaa" kun kohtu ja istukka vielä kasvavat. Kun kohtu kasvaa istukka siinä mukana liikkuu vähän. Niinkun jos piirtäisit tyhjään ilmapalloon pisteen ja sitten puhaltaisit sen täyteen niin piste siirtyisi.
Kaikki muut paikat on hyviä istukalle paitsi kohdunsuu. Mutta siitäkin se usein siirtyy alkuraskauden jälkeen kohdun kasvaessa.

Mymmelim, uskon kyllä ton joo. Ite oon aina tosin löytänyt vähintään istukasta sykkeen rv 13 jälkeen. Itse penska riehuu niin paljon ympäri kohtua, että siitä harvoin saa sykkeitä yli kahdeks sekunniks kuuluviin :D

Tiiättekö miltä tuntuu kun kärpänen on nyrkin sisällä jumissa ja pyristelee? (Myönnän,hauskaa huvia napata kärpäsiä kesällä ja kiikuttaa niitä sisältä pihalle) Kutittaa mahottomasti! Miul tuntu sellasta tasasta kärpäsen kutitusta mahassa yhessä kohtaa pitkän aikaa, siis ihan uus tunne. Ja pysy yhessä kohtaa, tuntu varmaan 10 sekuntia. Voiko olla liikkeitä? Jos oli, ni tyyppi tykkäs laskiaispullista :D

Täällä vauva on alkanut viime päivien aikana niin kovasti masussa touhuamaan ja potkimaan että viime yönä pikkuinen ei antanut äipän edes nukkua kun niin kovat bileet oli mahassa menossa :D Pari viikkoa minullakin tuntui ensin pientä kuplimista ja monenlaisia ihmeellisiä tuntemuksia, mutta noin viikko sitten alkoi tuntua jo todella teräviä potkuja ja "muljahtelua" mikä on varmastikin vauvan pyörimistä ja liikkumista :) Eilen vauva alkoi vissiin innoissaan potkimaan kun söin iltapalaa, yhtä onnessaan ruuasta kun äitinsä :D nyt on meillä 16+4.

Mulla tuntui viikonloppuna kolme päivää putkeen jatkuvaa liikettä, mutta nyt ei ole tuntunut mitään kahteen päivään. Järki sanoo, ettei näillä viikoilla ole mitään syytä huoleen, mutta silti mieleen hiipii huoli siitä, mikä sille nyt tuli. No kohta alkaa toivottavasti pian tuntumaan taas! Ja torstaina on neuvolalääkäri, niin kuulee toivottavasti sykkeet. Nyt 16+4.

Mulla oli kans viime viikolla kolme päivää putkeen että tuntu selkeesti liikkeet ja sit eilen ei mitään. Tänään aamulla kuuntelin dopplerilla ja siellä se pikkunen sydän jumpsutti. :Heartred helpotti kummasti omaa mieltä :)

Tällä kanssa tuntunut pientä kutkuttelua muutamana päivänä alavatsassa! En sitte tie onko ollu jotain muuta ku toukan liikkeitä, mutta ei ennen ole kyllä tuntunut :-) rv 15+0

Alan tuskastua.. Eka tuli pieniä liikkeitä päivittäin nyt eilen ja tänään ei mitään.

Mä en tunne mitään. Tai veikkaan, että toi mitä tunnen on ennemmin eksynyt pieru kuin meidän vauva. Välillä "ottaa vatsanpohjasta" niin kuin huvipuistossa tmv hyppyrissä, mutta ei tosiaankaan minkään ötökän tai muun hipsutukselta :bored:

Nyt niitä liikkeitä perkule. Tänään 16+1, eka näin pitkään kestänyt raskaus ja istukka edessä. Dopplerilla onneksi syke ja potkut kuuluu.

Meillä tuntunut liikkeet nyt reilu kaks viikkoa ja tänään luulen tunteneeni potkun vatsan päältä :) toista odotan ja ensimmäisen kohdalla liikkeet tuntui vatsan päältä samoilla viikoilla eli nyt rv 18+3 :)

Eilen illalla sängyssä makoillessani tuntui eka selvähkö potku vasemmalle ns. munatorveen päin. Nyt 15+1 ja toinen lapsi.

Takaisin