Vauvan liikkeet

Täällä oli ainakin viime neuvolakäynnillä pää alaspäin, mutta en osaa itse sanoa onko vielä niin. En tunnista kumpi pää on kumpi. Mulla myös istukka etuseinässä, mutta liikkeitä tuntuu ja paljon. Melko samanlaisia on päivät liikkeiden kokonaismäärän kanssa, eli jos huomenna ei liikkeitä tuntuisi/vain hentoja ja vähän niin kyllä huolestuisin.

Monesti myöhään illasta alkaa vaeltelu ja toinen todella aktiivinen aika on siinä klo.14-16, jumatsuik!! Oon välillä ihan pompannut tuolista kun tulee niin lujaa yksittäistä potkua.
 
Meillä päivän ekat monotukset tuntuu siinä seitsemän - puoli kahdeksan aikaan, samoihin aikoihin kun itse herään. Seuraava virtapiikki on kymmenen maissa, nyt kellojen siirtämisen myötä tosin vauva on bailannut jo yhdeksän aikaan. Sitten on hyvä nukkua muutama tunti, kun minä olen töissä ja ympäriinsä ravaaminen takaa mukavan keinutuksen. Yleensä viiden maissa on seuraava aktiivinen jakso, vaikkakaan ei ihan joka päivä, ja päivän viimeinen rumba alkaa yleensä kahdeksan-yhdeksän aikaan ja kestää parhaimmillaan pari tuntia. Yleensä vauva tökkii vielä muutamia kertoja, kun menen nukkumaan, mutta rauhoittuu aika pian. Jännä, miten selkeä rytmi voi jo tässä vaiheessa olla :)
 
Mä kans mietin tuota istukan paikkaa kun se on etuseinässä ja en kyllä mitenkään osaa päätellä miten päin vauva mahassa on milloinkin. Voi olla että se vielä liikuskeleekin niin paljon, että vaikea sanoa. Tuntuu, että kaikenlaisia töytäisyjä ja potkuja tulee ihan jokapuolelta.. :D
 
Mun mahassa myllätään aina kun rauhoitun syömään ja sen lisäksi aamulla klo 6 alkaen, jossain vaiheessa iltapäivällä, illalla kun nukutan nuorimmaista ja toinen iltasessio kun itse rauhoitun sänkyyn. Ja yöllä kun herään nuorimmaisen vuoksi niin mahassakin herätään.
 
Mun maha ottaa osumia kaikkein eniten illalla juuri ennen nukkumaan menoa, mutta myös ruokailuaikoina pikkuinen matkustaja herää ilmoittamaan olemassaolostaan. Varsinkin siis silloin, kun en aivan ehdi syömään normaalin aikataulun mukaan. Potkuja ja lyöntejä tulee sen verran monipuolisesti ympäri masun, että hän selvästi vielä pyörii ja vaihtaa kovasti asentoa. Yleisellä tasolla tuntuu kuitenkin siltä, että hän on viikkojen myötä rauhoittunut. Istukka on edessä, joten potkut eivät aivan samalla tavalla aiemmin tuntuneet, mutta silti liikettä oli mielestäni aiempina viikkoina aika tavalla enemmän.
 
Täällä on edelleen rytmi enimmäkseen se, että illalla ennen nukkumaanmenoa ja päivällä 14-16 kova myllääminen. Liikkeet on jopa rajuja välillä ja pistää ihan kunnolla hytkähtämään. Toisinaan saattaa olla, että ei niin rajuja, onneksi
 
Tämä meidän juniori liikkuu ihsn pitkin päivää ja yötä. En ole huomannut, että olisi erityistä aktiivista aikaa. Varmaati tuo lepäileekin välillä, mutta ilmeisesti lyhyitä pätkiä kun tuntuu että muksimista tapahtuu mahassa koko ajan. Liikkeet vielä melko pieniä, välillä toki heilahtelee koko maha ja potkitaan varsinkin ylöspäin melko kovasti, muta esimerkiksi öisin en herää liikkeisiin. Pissahätään kylläkin, mikä luultavimmin johtuu vauvasta.. :D
 
Täällä pirpana mötkyää niin reippaasti välillä että epäilyttää jo toisinaan että kääntykö se nyt tässä vaiheessa perätilaan. Tähän asti ollut nimittäin ns. oikein päin. Kauhia jumppaaminen. Tän päivän tuntunu tuolla alapäässä ja vehkeessä hirveetä nipistelyä, "kiskomista" ja epämukavaa tunnetta, että on jo epäilyttäny oisko joku tulehdus. No mutta ei tullut tehtyä mitään asialle. Ei ne supistuksiakaan ole että tarkkaillaan nyt viikonloppu ja kyllähän sitä viikonloppunakin joitoon pääsee jos jotain akuuttia tulee.
 
Sain vihdoin pianon haettua porukoilta meille kotiin ja pääsin pimputtelemaan. Oli hauska huomata että vauva reagoi musiikkiin (vaikkakin epävireiseen ja vähän kakofoniseen) ja alkaa mylläämään, kun olen hetken ehtinyt soitella. Mies on jo ihan kauhuissaan, että meidän poika tottuu kohdussa äitinsä "musiikkiin" ja sitten niitä riitasointuja on kuunneltava synnytyksen jälkeen keskellä yötäkin, kun yritetään saada vauva nukkumaan :grin.
 
Haha Bimbelibom! ihanaa kun toinen noin reagoi!

Eilen oli neuvolakäynti ja toistaiseksi täällä on vauva raivotarjonnassa. Ei kyllä aina uskoisi joka ilmansuuntaan tulevien iskujen perusteella, mutta toivottavasti pysyisi nyt noin. Kaikki on tosin mahdollista meidän perheen Kelju K. asenteella, en usko että omena putoaa kauas puusta tässä suhteessa :wink Ties mitä se keksii vielä =D
 
Lara88, Mulla on ollut muutamana päivänä myös tosi paljon samanlaisia tuntemuksia mistä kerroit. Itse kyllä yhdistän ne sellaisiin hetkiin kun vauva on aktiivinen eli ilmeisesti kaivelee tuolla kohdunsuulla, tökkii rakkoa jne ja siten aiheuttaa noita tuntemuksia.
 
Täällä vauva on raivotarjonnassa (ainakin viimeksi neuvolassa).

Nyt tuntuu, että tuo on ruvennut puskemaan itseään pituussuunnassa. Tuntuu alhaalla ja ylhäällä samaan aikaan ja tekee ihan kipeetä. Hankala hengittää ja tulee oksettava olo (ja pissahätä samaan aikaan). Mikähän metriheikki sieltä on tulossa :grin
 
Sinnna, Joo noi venytykset on kyllä aika ahdistavia. Niitä on alkanut täälläkin olemaan enemmän. Johtuu varmaan siitä kun vauva alkaa olemaan niin iso, ettei ilman kunnon venytyksiä mahdu enää oikaisemaan itseään vaan majailee pääasiassa kippurassa. Sitten venyttelee muutamia kertoja päivässä oikein kunnolla. Ja ne venytyshetket on sellaisia, että silloin on kyllä itsekin venytettävä jos meinaa hengittää normaalisti :)
 
Täällä myös venytellään aika ajoin. Vauva tykkää ilmeisesti venytellä jonkinlaisessa haara-asennossa niin, että jalat tuntuvat yhtä aikaa vasemmalla ja oikealla puolella. Muuten liikkeet ovat ehkä aavistuksen rauhoittuneet ja muuttuneet tökkimisestä puskemiseksi. Vauva myös selkeästi loikoilee jommalla kummalla puolella vatsaa sen mukaan, missä asennossa itse olen. Lähinnä sen siis huomaa kun itse on makuuasennossa.
 
Joo, maha on aina ihan ihme kuutiona, kun tyyppi puskee jostain kohti, usein parista kohtaa samaan aikaan. Nyt on alkanut tulla noita pitkiä venytystönimisiä myös tosi syvälle kylkiin, ihan tuonne sivulle :wideyed: Ultrassa se oli kyllä viime viikolla ihan pää alaspäin, joten jotenkin jaloillaan, käsillään ja takapuolellaan se varmaan onnistuu noinkin puskemaan.
 
Eilen piti ihan vetästä käsi pois mahalta; tuntui jo niin häijyltä kun potki kovaa. Hyvä ettei olisi voinut varpaita laskea =D.
Pistin sitten miehen kokeilemaan, kyllä suureni silmät hällä ;D
 
Ei nyt ehkä (?) täysin liity vauvan liikkeisiin, mutta oletteko kuulleet toisinaan naksumista tai hassua "pörinää" vatsasta? Mulla kuuluu niitä toisinaan – alkoi ehkä noin pari viikkoa sitten (nyt rv 33+1). Enkä nyt siis puhu oman suoliston tai mahalaukun äänistä vaan tuolta kohdusta tulevista. :wink

Naksahdukset ovat kuin nivelien naksumista, joiksi ne olenkin paremman tiedon puutteessa yhdistänyt. Toisinaan kuitenkin tuntuu, etteivät ne ihan kuulu yksi yhteen liikkeiden kanssa. Pörinä sen sijaan kuulostaa pieneltä pierulta ( XD ), mutta kuuluvatko vauvan pierut tuolta vatsapeitteiden läpi?

Ei niitä kovin usein kuulu, mutta toisinaan kuitenkin ja olen niitä hieman ihmetellyt.
 
Mulla on nyt alkanut kuulemaan napsahtelua. Joku aiemmin mainitsi, että vauva napsuttelee kalvoja, että oletan sen olevan sitä. Pörinästä en osaa sanoa. Mulla on kyljellä maatessa alkanut tuntumaan omituista kihelmöintiä ja pienyä pistelyä mahassa. En tiedä onko vauva sellaisessa asennossa, että joku virtaus hidastuu/nopeutuu vai pissaako poika vain pitkin mahan seinämiä ja saa aikaan tuon ikävän tunteen.
 
Zawitri tarkotatko tolla pörinällä vähän sellasta ku joku laskis vettä kohtuun et sellanen lorinan tapanen ääni?
 
Takaisin
Top