Vauvan liikkeet

Meilläkin mies pääsi joitakin päiviä sitten tuntemaan potkun ekaa kertaa. Hänelle se konkretisoi asiaa paljon ja yllätti voimakkuudellaan. Itsellä helposti tuppaa unohtumaan, ettei odotus miehelle ole samalla tavalla konkreettista kun itse tuntee potkuja monta kertaa päivässä..

Vielä ne potkut tuntuu kuitenkin vaan ihanilta pieniltä molskahduksilta. Katsotaan sitten parin kuukauden päästä :).
 
Oi, ihana lukea muiden vauvojen liikkeistä. :)

Itse viikolla 20+4 ja vieläkään ei tunnu mitään, kamala huoli, että onko pikkuisella kaikki kunnossa. Viimeviikolla neuvolassa sydänäänet kuuluivat kyllä hienosti ja 19 pv meno rakenneultraan, siihen asti, kun jaksaisi odottaa. :/

 
Itsellä ensimmäisessä raskaudessa tuntui liikkeet muistaakseni rv 21 ja tuntui sitten heti kyllä todella hyvin ettei tarvinnut miettiä että oliko se vauvan potku vai ilmakupla. 
 
Hei. Itsekin aloin olla huolissaan kun liikkeet tuntuivat lähinnä hipaisuilta ja niittenkin todenperäisyyttä aloin jo epäillä. Olimme viime viikolla rakenneultrassa, jossa todettiin etuseinäistukka. Tämä siis sopivasti vaimentaa liikkeet. Tänään neuvolassa th:n painellessa vatsaa pystyi paremmin tuntemaan liikkeetkin. Täytyy vaan odottaa pikkuisen kasvua, jotta saa liikkeet paremmin tuntumaan. Katja
 
Meidän neiti näyttää aamusin heräävän mun aamupalan jälkeen. :) Iltasin tuntuu istuessa usein kovaakin möyryämistä. Inhottavaa on välillä, kun vauva tökkii suoraan rakkoon... Pari kertaa oon joutunu kesken jutun lähtemään äkkiä vessaan, kun tuntu siltä, että joku käyttää mun rakkoa trampoliinina! Mulla on istukka takaseinässä, niin sen takia ilmeisesti liikkeet tuntuu hyvin!
 
Joko te laskette liikkeitä? Minulle sanottiin hematooman kontrolliultrassa, että pitää tarkkailla liikkeitä päivittäin. En laske liikkeitä, sillä yleensä tunnen niitä hyvin pitkin päivää. Jos tuntuu hyvin hiljaiselta niin sitten teen sen puolentunnin laskennan, ei ole kyllä kertaakaan mennyt siihen niin kauaa.
 
Mä en vielä ole laskenut liikkeitä, kun niitä kuitenkin tuntuu usein. Vauvalla toki on selvästikin hetkiä, jolloin se nukkuu ja on hiljaista. Yleensä iltaisin sohvalla istuessa alkaa rymyäminen ja usein aamulla juuri ennen sängystä nousemista tuntuu liikkeitä. Vaikuttaisi, että ennen syömistä liikkeitä on paljon ja syömisen jälkeen liikehdintä selvästi hiljenee hetkeksi. Syön melko säännöllisesti, että ehkä masussa osataan odottaa aina seuraavaa tankkaushetkeä. ;)
 
Huh hei, ekaa kertaa pikkuinen protestoi selkeästi nukkumisasentojani. Kuhea jytinä kun yritin kummalla vaan kyljellä olla, selälleni menin niin kohta rauhoittui MUTTA en voi olla kovin kauaa selälläni joten sama rumba uudelleen. Potkuja sateli niin kohdunkaulaan, virtsarakkoon ja kaikkialle, piti hypätä kokoajan vessassakin ja yrittää rauhoitella toista silittelemällä masua. Selkeästi reagoi minun ääneen, koska vähän rauhoittui sen ajaksi kun juttelin miehen kanssa, joka heräsi kun levottomana etsin hyvää nukkumisasentoa. Jossain vaiheessa pikkuinen sitten rauhoittui, tosin yöllä kun vaihdoin unissani asentoa tunsin potkuja.

Toivottavasti tämä yöjumppa ei tule ihan tavaksi...
 
Tyhmä kysymys, mut miks niitä liikkeitä pitäisi laskea? Ei mulle ainakaan sanottu mitään sellaista neuvolassa. Tyyppi kylläkin on liikkunut joka tarkastuksessa tosi paljon ja tunnen itse liikkeitä usein, eli en usko että mihinkään erikoistarkkailuun on tarvetta.
 
Ei muakaan ole pyydetty liikkeitä laskemaan. Vissiin se oli et pitäis kymmenisen kertaa jossain ajassa (missä ajassa?) tuntea vauvan liikkeet, jotta tietää vauvalla olevan kaiken kunnossa. Jos esim. istukkaan tulee vikaa tai muuta vastaavaa, niin vauvasta tulee vähemmän liikkuva. Kai se liikkeiden lasku on tärkeempää sitten lähempänä h-hetkeä. Muistaakseni edellisessä raskaudessa tuli laskukehoitus aika myöhään..
 
Mulle sanottiin neuvolassa, että ei tarvitse vielä alkaa laskea liikkeitä, myöhemmin sitten. Tarkoitus varmasti on se, että jos liikkeet raskauden loppuvaiheessa yllättäen loppuu jotain on vialla ja kiireenvilkkaa sairaalaan... jos et seuraa ollenkaan, et ehkä huomaa heti.
 
Tuota liikelaskentaa suositellaan juurikin siksi, että huomaisi jos vauvalla ei olekaan kaikki hyvin. Puolentunnin aikana pitäisi tuntea 10 liikettä. Jos ei tunnu, niin lasketaan toinen puolituntinen. Laskenta tulisi tehdä päivittäin samoihin aikoihin.

Itse en tosiaan ole kokenut tarpeelliseksi kuin pari kertaa. Vauva on kovin liikkuvainen ja huomaan selvästi kinnittäväni huomiota, jos liikkeitä ei ole yhtä tiuhaan kuin normisti. Jos hiljaisempaa norsti aktiiviseen aikaan niin sitten olen tehnyt laskennan.

Sitä suositellaan kait jostan rv 30-> Mulla on riskinä istukan irtoaminen hematooman takia ja sitten mulla on vielä tukostaipumusriski, joiden takia liikeseuranta on kehotettu aloittamaan aiemmin.

Oletteko huomanneet, että vauva reagoisi joihinkin ääniin tai muuhun? Tirppa ainakin kertoi nukkuma-asennon vaikuttavan. Itse olen huomannut, että vauva herää, kun herätyskello soi :D
 
Meillä vauveli vaikuttaa tottuneen melko hyvin päivärytmiin. Tänään kävin 6.30 vessassa, jolloin normaalisti nousen ylös (harvoin nukun herätykseen saakka). Nyt vapaapäivänä päätin palata vielä sänkyyn, mutta vauva heräsi vessakäynnillä ja piti aamujumppaa. En sitten jäänyt enää kovin pitkäksi aikaa sänkyyn, kun ei ollut väsy ja olikin jo aamupalan aika. Illalla nukkumaan mennessä pikkuinen tuntuu rauhoittuvan aika nopeasti enkä ole (vielä) herännyt yön aikana liikkeisiin. Joskus jotakin pientä asennon vaihtoa selvästi tehdään, kun käännän kylkeä. Nykyisin suurinta huviani on istuskella sohvalla ja katsoa mahaani, joka tärähtelee ja heiluu. Liikkeet vain on jotakin ihaninta. :)

Joihinkin ääniin vauva tuntuu jo reagoivan, kuten esim. miehen yskään tai joskus laitan musiikkia kuunnellessani nappikuulokkeen mahaa vasten, niin silloin tulee potku juuri siihen kuulokkeen kohtaan.
 
Liikkeet voimistuvat edelleen ja viime yö oli hieman levoton lomalla sekaisin menneen päivärytmin vuoksi. Välillä kun ehti rentoutua ja oli vaipumassa uneen, niin vauveli päätti liikkua koko kyljen pituisen matkan, johon tietenkin havahtui joka kerta. Ehkä ensi yö sujuu jo vähän levollisemmin, jos ei tule otettua liian pitkiä päikkäreitä. :)

Vauvan liikkeiden seuranta on edelleen mukavaa viihdettä, kun välillä näkee kuinka kyynärpää tai polvi liukuu mahan halki tai peppua yritetään työntää mahasta läpi. Olen huomannut, että vauvelilla on myös ainakin pari kertaa päivässä hikka. Ensin ihmettelin ajoittaista ja "pulssimaista" sykettä tuolla häpyluun yläpuolella, mutta sitten tajusin sen olevan hikka.
 
Täällä möyritään todella vilkkaasti. Välillä tekee ihan kipeetä ne venytykset.
Sanotaan, että vauvan hikka ei ole vaarallista vaan kertoo vauvan hyvästä terveydestä. Pakko kuitenkin todeta, että se on aika ärsyttävää, kun tällä touhuujalla on se monta kertaa päivässä ja kestävät pitkään.
 
Täälläkin on melkoista myllerrystä mahassa ja välillä liikkeet ovat epämukavan tuntuisia. Tuo hikan aiheuttama nytkyntä on jotenkin inhaa, vaikka hyvä asia onkin. Mulla vauva majailee tällä hetkellä poikittain ja kyljelleen, liikkeet tuntuvat tosi selkeästi. Kunpa nyt kääntyisi edes jompi kumpi pää alaspäin niin oma olo olisi ehkä helpompi. Välillä tuntuu, että hän yrittää kääntyä, mutta ei ole vielä onnistunut.
 
Selvästi liikkeet voimistuvat päivä päivältä ja nyt kyllä maha saa venyä oikein kunnolla vauvan jumppatuokioissa. Uskoisin, että se on selkä, jota yritetään työntää ulos. Välillä masua silittäessä voi tunteakin vauvan selän. Vauva on ollut koko raskausajan raivotarjonnassa. Eilen taisin tuntea viisi eri hikkaa ja yhtä kuuntelin dopplerilla. Hikka tuntui tuossa navan vieressä, joka välittyi vauvan selästä. Tuntuu, että on tulossa melko eloisa tapaus. Toivottavasti kuitenkin tykkää nukkumisesta ja rauhoittuu yhtä helposti kuin nykyisin aina nukkumaan mennessä. :)
 
Kuulostaa siltä, että vauvat ovat jo kohdussa liikkeiltään omia persoonallisuuksiaan! Minun mahassani möyrii vakaasti raivotarjonnassa pysyvä herra, joka on keskittynyt potkimaan lähinnä oikealle kyljelle. Kyllä niitä potkuja sitten tuleekin ja välillä möngitään muuten vain...energiaa tuntuu ainakin olevan.

Herra tuntuu olevan aamu-uninen ja heräilee liikkumaan vasta kun olen jo töissä. Illalla on sitten iltahepuli noin klo 22, jonka jälkeen on rauhallisempaa aamuun asti (tai ainakaan en herää liikkeisiin). Jos jostain syystä nousen sängystä yöllä, seuraa pientä myötätuntopotkuttelua, joka hiljenee aika nopeasti.

Hauskaa on, että vauva reagoi isosiskonsa hyppelyyn. Kun esikoisen iltasatu muuttuu iltahepuliksi (...näitä sattuu aina välillä...) sikiökin alkaa potkutella. Minä kanssa!
 
Oletteko huomanneet liikkeissä muutoksia näin loppuraskautta kohti mentäessä? Itse olen huomannut, että vauva nukkuu pidempiä jaksoja ja liikkeet ovat enemmän venytyksiä. Muutamia kertoja päivässä tulee "hepulikohtauksia" jolloin vauva muljuaa oikein kunnolla käsillä ja jaloilla. Joskus vaan säikähtää, kun liikkeitä ei tule enää yhtä pajon kuin muutama viikko sitten. Syke kuitenkin neuvolasa ollut aina n. 145.
 
Juu, on täälläkin nyt enemmän venyttelyä, kuin polkemista. Toisesta kyljestä pieni yrittää jalkojansa punkea ulos, niin että jalkapohjan ääriviivat voi melkein tuntea. Joskus tulee just noita potkimis/nyrkkeily"kohtauksia", mutta muuten semmoista hitaamman puoleista venyttelyä. On niin ahdasta jo tuolla, että ei ihme jos vähän liikkeet hidastuu ja hankaloituu. Liikkeet on kuitenkin niin selkeitä, että ei ole syytä huoleen.
 
Takaisin
Top