Vauvan liikkeet

Sayas, niinhän myös kaiken maailman oppaat sanoo ettei tuntus. No, mulla ainaki tuntuu, enkä ymmärrä miten se muka ei ois mahollista. Semmonen möykky jos kohdussa hyppii nii tottakai sen voi tuntea. Useimmat tuntee kuitenki jopa pienet ilmakuplat jotka suolistossa liikkuu ja ne on aika tavalla pienempiä ku viis senttinen vauva. ;) Ja jos elimistöään muutenki kuuntelee, niin kyllä 5 senttiä pitkä ylimääränen liikkuva "vierasesine" kehon sisällä on mun mielestä aika suuri juttu jo, eikä ihan pieni.. En usko että tästä asiasta on tehty mitään tieteellistä tutkimusta, nii en sitte tiiä mihin lääkäri tuon lausunnon perusti. Tokikaan läheskään kaikki ei liikkeitä tunne aikaisessa vaiheessa. Mulla on jo neljäs raskaus, ja tunsin liikkeet rv 11+1. Siis tunsin, en kuvitellut tuntevani! Oon suht hoikka, kohtu on eteenpäin kallistunu ja istukka ei ole edessä. Mikä estäis liikkeiden tuntemisen. Taisin nyt vähä provosoitua tästä, mut ku mua ärsyttää tommoset ihmiset jotka totena ja yleistyksenä sanoo jotain joka useimmilla pitää paikkansa, muttei kaikilla. 
 
Joo kyllä nää liikkeet on tunnettu jo viikosta 11 lähtien, ja koko ajan voimistuu vaan. Mulle taas ultraaja Jorvissa sanoi että kohdun kallistuma ja istukan paikka kohdun takaosassa tekee liikkeiden tuntemisen todella otolliseksi. Siellä ei ihmetelty yhtään.. :)
 
Missä kohtaa tekstiäni olen väittänyt itse sanoneeni ettei niitä voisi tuntea? Lääkäri tuon minulle sanoin. Itse nyt 11+5, enkä vielä mitään ole tuntenut ja uskon että omalla kohdallani siihen menee aikaa. Kannattaa lukea teksti kunnolla ennen kuin provosoituu.
 
Ei tässä kukaan olekaan kirjoitellut sillä ajatuksella että sinä Sayas olisit tällaista väittänyt, vaan niin kuin totesit, lääkärisi oli näin sanonut. Nämä vastaukset oli tarkoitettu ihmettelemään tämän lääkärin sanomisia, ei sinun :)
 
Mä kyllä kuvittelin tuntevani aiemmin liikkeet. Mun monet ystävät jotka odottaa toista, kolmatta ym.. niin sanovat että he ovat tunteneet vasta joskus 17 viikolla.. Mut varmaan semmosia selkeitä liikkeitä.. Voiku tuntiski ni en olis kokoajan näin stressaantunu..
 
Niin Alias, varmaan just noilla viikoilla ja ehkä jopa vähän aiemmin vauva alkaa olee sen kokonen et tuntee sellasia kunnon töytäsyjä. Näillä viikoilla ne on sellasia ihan hentosia hipsutuksia vaan, joita ei välttämättä edes tunnista  vauvan liikkeiksi. En ainakaan minä tunnistanut ekasta jos sellasia oli :)

Mä en ole varmaan viikkoon enään tuntenut mitään liikettä.. Oliskohan kohtu kasvaessaan mennyt jotenkin taaemmas tai kallistunut siten ettei enään tunnu :/ Noh, onneks aika tuntuu menevän kuin siivillä ja pian vauva onkin sen kokonen et saa tuntea ihan kunnon liikkeet <3
 
Nii no ei sitä ensimmäisestä osaakkaan varmaan odottaa että millaisia ne on, tämä on toinen vauva mikä tulossa ja silti tuntuu ettei oo ihan varma..
Paitsi, kun nyt päivällä oikein keskityin niin tunsin kuin jotain kuplia olisi poksahdellut.
Esikoisen odotuksesta on jo yli 3 vuotta. Enkä muista milloin sillon tunsin.. No, turhaan jaarittelen, kyllä täm saa potkia mua ihan tarpeeks kun vahvistuu :D

-Mymmis
 
Sayas ihmettelin siis lääkärin puheita, en sinun tekstiäsi! :)
 
Tunsin esikoista odottaessa ensimmäiset liikkeet noin viikolla 16. Se on käsittääkseni harvinaisempaa, että nuilla viikolla esikoista odottaessa vielä tuntee liikkeitä. Mullakin ne oli silloin vielä sellaisia hipaisuja, niin kuin kala evällä hipaisisi. Sitä ennen tuntui kuplan poksahtelua... Tuntuu mulla tälläkin hetkellä poksahtelua, mutta eivät tunnu tarpeeksi alhaalla, joten ovat kaiketi muita tuntemuksia kun järjestys mahassa muuttuu :D Ja semmoisia jysähdyksiä on myös. Niiden selitys olisi kyllä hauska tietää.
 
Itellä on ajoittain sellasia "muljahduksia" myös, aika mielenkiintoisia :)
 
Ties vaikka olisin itse jotain jo tuntenut, mutta ensimmäistä odottaessa en välttämättä osaa yhdistää vauvan liikkeisiin :) Oli jännä katsoa kuinka vauva liikkui todella paljon mahassa, mutta mitään ei itse tuntenut.
 
Odotan myös esikoista ja välillä mietin, että onko vauvan liikkeet alkaneet tuntua tässä viikon aikana. Ne tuntuu tuossa häpyluun ja navan puolessa välissä – ehkä useammin oikealla puolella, mutta olen tuntenut niitä myös vasemmalla puolen. Tuntuvat vähän kuin lihas nykisi tai olisi lyhyt elohiiri. Ei olisi kyllä mikään ihme, vaikka liikkeet nyt jo tuntuisivat, sillä kyseessä on erittäin energinen pakkaus. Ollaan käyty kolmessa ultrassa ja pikkuinen heitti kuperkeikkaa koko ajan.. viimeisimmässä ultrassa kätilöäkin huvitti, kun pikkuinen oli niin vaikea mitattava. :D
 
Itse tunsin 10+5 töissä ollessani pitkään paikallani ja hiljaa. Liike tuli aivan yllätyksenä, se ei ollut siis mikään "psykologinen juttu". Odotan toista lastani ja ensimmäisen kohdalla tunsin vasta raskausviikolla 20. Nyt ehkä tiesin, mitä odottaa ja siksi tunsin aikaisin. Olen ihan varma, että se oli vauva, koska
A) liikkeet tuntuivat navan kohdalla, hieman oikealla
B) liikkeet tuntuivat syvällä vatsan sisällä
C) liikkeet tuntuivat eri osastolla kuin suolen tuntemukset

Selkeä kuperkeikka se siis oli! Nyt olen rv 12+6 ja olen tuon jälkeen tuntenut liikkeet kaksi kertaa, mutten niin voimakkaina kuin silloin.

Moni ei kuitenkaan usko, että voin tuntea liikkeet näin aikaisin.
Mutta kyllä odottava äiti tietää... :) Sen tietää, kun se on varma. Jos on yhtään epävarma asiasta, niin tuskin se silloin on vauva.
 
No tuntuihan ne liikkeet lopulta täälläkin. Niitä on odotettu jo niin paljon. Liikkeet tuntuivat alavatsalla oikealla. Ei mitään potkuja tuntunut, mutta tuntui että nyt tuntuu jotain. Eli ensimmäiset liikkeet tunnettu 15+5. Viime raskaudessa, joka oli ensimmäinen raskauteni niin tunsin vasta rv 20 ekat liikkeet. Silloin ne tuntuivatkin jo ihan selvinä potkuina ja tuntuivat myös ulkoapäin kokeiltaessa. 
 
Välillä tuntuu että liikkeet tuntuisivat, semmoisena kuplintana, mutta en tiedä kuvittelenko vain kun niin kovaa toivoo että sieltä liikkeitä tuntisi.. noh, eiköhän ne sieltä pikku hiljaa ala tuntumaan niin että oikeasti tietää niiden olevan potkuja :)
 
Nyt luulen että parina viime päivänä oon tuntenut liikkeitä. Liikkeet kohdun alueella ovat sellaista porinaa, ihan ku Bebe sais jotain sätkimiskohtauksia. Mutta siltikään en voi varmaksi sanoa onko ne pikku Beben aiheuttamia tuntemuksia.
 
Joo nyt vasta voin minäkin varmalla sanoa että tunnen ensimmäisiä liikkeitä. Nyt tuntunut 2 päivää. Nyt siis 16+5 viikkoa.
Aiemmat on ollu jotain kuvitelmia.
 
Eilen ja tänään tunsin tai erotin ensimmäistä kertaa missä päin vatsaa vauva on. Vatsa oli ihan toispuolinen ja kovempana tuntui siitä missä oli maha korkeammalla. En muista olisiko viime raskaudessa tuntunut tämmöistä näin alussa. Kun en ihan kaikkea kirjoittanut ylös viimeksi. Liikkeitä ei nyt ole juuri tuntunut lainkaan, mutta nähtävästi vauva siellä liikkuu. 
 
Täälläkin on liikkeet muuttuneet selkeästi tunnistettaviksi. Iltaisin, kun istahtaa sohvalle niin tuntuu, että vauveli sätkii oikeen olan takaa!
 
Mä tunsin jotain kuplintaa sohvalla maatessani toissailtana, mutten ollut kyllä 100-varma oliko se vauvan liikettä vai murisiko suolisto vaan :D. 
 
Takaisin
Top