Vauvan liikkeet!

Mun mahatyyppi on ainakin melkein päivittäin niin aktiivinen, että noita tahattomia karjahduksia pääsee mun suusta useampi.. Usein on mieskin, kättä mahalla pitäessään, säikähtänyt kun vauva potkii NIIN mielettömästi ja ne kyllä ihan jo sattuukin!! Ja ulospäin näyttää siltä kuin poika yrittäisi OIKEASTI ulos yksiöstään. Välillä harmittaa jälkeenpäin kun tällaisessa tilanteessa kiroan ja totean vauvani olevan ilkein lapsi IKINÄ kun satuttaa äitiään, vaikka ihanaahan se on kun toinen liikkuu ja ilmoittaa itsestään!! :´)
 
mullaki tulee sellainen pieni kumpare oikealle puolelle napaa aina samaan kohtaan. joskus tuntuu myös alavatsalla kävellessä. muuten potkut ovat aika hentoisia (tyttömäisiä :D) eivätkä satuta, ainakaan kovin paljoa. olen minäkin kyllä päästellyt ääneen valitusta vauvan ilkeydestä, kun se mahanahkaan punkeminen ei tunnu kovin kivalta. mietin just kanssa tuota liikelaskentaa, että ehkä tärkeintä on, että vauvan liikkeet ylipäätään tuntuvat päivän aikana kuin se määrä, mitä pitäisi tunnin aikana tuntua. mun vauvan liikkeet tuntuu selkeimmin, kun istun tai makaan, kävellessä niitä ei juuri tunnu eikä kyllä autoillessakaan.

 
Mulla taas on sellanen kumpu aina tossa vasemmallapuolelelle navan vieressä, eilen sitte tunnustelin ni kyllä aika nopeesti monoa tuli ku siihen koskin. :D Muutenkin nyt on jo helpompi paikallistaa missä kohin vauva on ihan tunnustelemalla. :) Meilläkään potkut ei satuta eli just niin tyttömäisiä kun voi olla. :)
 
mun vauva jotenkin tykkää siitä, kun laitan käden siihen kumpareen päälle (mikä lie osa vauvasta se sitten onkaan), meinaan ainakin punkeaminen loppuu siihen ja vauva viihtyy jonkin aikaa siinä käden alla silitettävänä. tuntuu pitävän myös siitä, että mieheni/isänsä koskee siihen kumpareeseen, koska rauhoittuu silloinkin. mun kosketukseen vauva usein vastaa potkuilla/tönäisyillä, mutta jos mieheni laittaa kätensä vatsalle, vauva lopettaa hetkellisesti liikkumisen (ollaan vitsinä tulkittu asiaa, että vauva jotenki järkyttyy asiasta ja jäätyy välittömästi :D )

 
Meillä oli alkuun toi sama aina kun mies yritti tunnustella niin liikkeet loppu ja pieni jääty ihan kokonaan. :D Tais tuleva isukki oottaa siitä alkuun aika paljo itteensä. :D
Mut nykyään ne kommunikoi ihan loistavasti, kun mies silittelee tai hennosti tönäsee vattaa niin masuasukki vastaa viipymättä potkulla takasin. :)) Eilen kuunneltiin sydänääniä doplerilla ja mies oli pitkään kuulokkeet korvilla ja tunsin että nyt rupes toukka liikkumaan ja monotti sitten suoraan dopleriin ja säikäytti isukin kyl ihan totaalisesti, saatiin mojovat naurut. :D
 
della_79 + muut: Pitää kokeilla tota.. nyt tajusin, et itekin laitan aina automaattisesti käden siihen patin päälle, mut se vaan jatkaa yleensä punkemista. Mut sit oon keksiny, et "siirrän vauvaa" eli meen eka toiselle kyljelle ja siitä käännyn toiselle kyljelleni, niin se punkeminen yleensä loppuukin siihen :D... *huvittavaa meininkiä*.

Tosiaan meil on kans tähän mennessä ollu, et kun avomies laittaa kätensä mahalle, niin lapsi rauhottuu välittömästi ja "piiloutuu" johonkin mihin vaan voi tai ei ainakaan kommunikoi. Mulle vastaa ihan kaikin tavoin.. ja koitin kerran potkas ihan vastaukseksikin :).. Kivaa!

Tyttö on tosiaan tulossa ja en yhtään osaa ennustaa pituuksia, mut jos isäänsä ja minuun tulee, niin isänsä on 193 ja minä 175 niin eiköhän se johonkin siihen väliin sitten.. :)
 
pikkuinen herätti tänä aamuna jo puolituntia ennen herätyskelloa :D kauhea mönkiminen oli meneillään ja tuli ainakin sata potkua kun yritin maata oikealla kyljellä, siitä ei ilmeisemmin tykätä :D eilen kattelin, kun vauva ilmeisesti käänsi kylkeä tms. ja nyt se pieni kumpare navan oikealla puolella vaihtuikin isoksi kumpareeksi suoraan navan kohdalla :) siinä hän viihtyi jonkin aikaa ja katosi sitten takas alas. vauva on aktivoitunut tuossa liikkumisessaan, potkua tulee pitkin päivää ja tauot on lyhyitä.
 
Mä oon pannu merkille että oikeella kylellä maatessa en niin hyvin liikkeitä tunne, et kaikissa muissa asennoissa istumisesta seisomiiseen ni kyllä, mutta oikealla kylellä en. :D
 
Viime viikolla mahamurmeli tuntui potkivan ja nyrkkeilevän aina alaspäin jos olin kyljelläni.

Nyt tällä viikolla mun oikea kylki on ollut paras paikka, välillä tuntuu ihan selkeä pahkura kyljessä kun sieltä tungetaan jalkaa tai takapuolta ulos. Hassun tuntuista kun toinen on kohta kaksi päivää pyörinyt samalla kyljellä =)
 
Meillä pyöritään aivan villinä. Yöllä, päivällä ja aina kun istahdan alas. Ainot hetket kun liikkeet EIVÄT tunnu, on just kun touhuan jotain. Kylkiluissa asti tuntuu muljahtelut, tossa ihan ylävatsalla siis, kylkiluiden kaaren kohdalla. Aamuisin tuntuu että juniori on poikittain mahassa, kun molemmista kyljistä muljahtelee samanaikaisesti :) Eipä siinä kyllä sitten enää unia jatketa...
 
Täällä kans on hikkaa päivittäin Piiperöllä. Tasainen tykytys vaan tuntuu välillä. Esikkokin hikkaili paljon masussa, joten samanlaisia hikkaajia tuntuvat olevan.. :P

Pieni on viihtynyt raivotarjonnassa jo pidempään, joten potkut tuntuu kyljissä ja välillä oikein tunkee peppuaan tuosta navan jommalta kummalta puolelta.. Enempi tuntuu viihtyvän vasemmalla puolella.. :) Sit sellaista pientä nyrkkeilyä ja muljahtelua tuntuu tuolla ihan alamahalla.. Välillä kyl tulee säpsähdettyä oikein kunnolla, kun pistää potkuja tulemaan, mutta on noi vielä hentosia siihen verrattuna mitä tuleman pitää.. :D
 
Nyt menossa rv 30+6 ja tuntuu että liikkeet on vähentynyt ja tuntuu että kyttäilenkin niitä koko aika ym.. aamulla kävin päivystyksestä hakemassa saikkua niin siellä kyllä jytäsi ja oli hikka mutta muutoin ei tunnu kuin semmosia ihan pienia töytäisyjä joita ei voi varmasti sanoa liikkeiksi, kai.. ennen liikkunut hirveästi tuolla ja nyt tuntuu ettei juuri ollenkaan tule semmoisia kunnnon jytä potkuja. Lääkäri kokeili tänään vatsan ja sanoi että kyllä se siellä liikku mutta ei mitään muuta tehnyt.. tiistaina on aika neuvolalääkärille sitten taas..tuntuu että tulee hulluksi tässä kun koko aika kyttäilee liikkuuko pikkanen vai ei, eikä voi keskisttyä mihinkään ja vähänväliä tökkii massua.. ja muutenkin semmoinen tyhjä olo jotenkin.. Onko muilla ollut? 
eilen illalla olin autossa missä haisi liuotin aine aika vahvasti kun auto oli pesty öljystä ym aiemmin ja siitä tuli tietty pikkusen paha oli vaikka ikkuna auki olinkin.. nyt vaan pyörittelen päässä koko aika ajatuksia johtuuko eilisestä autosta istumisesta vai onko vaan hiljaisempi vaihe vaiko mitä.. :/
 
Mulla kanssa selkee ero pikkusen liikkeissä, isänpävän vastasena yönä soitinkin synnärille ja kysyin onko ihan normaalia. Mulle neuvottiin et kaksi tuntia putkeen kun seuraa ja jos jommassa kummassa tunnissa saa laskettua 10 liikettä niin kaikki kunnossa :) Lomalle jäännin myötä on tullut jopa hysteerinen olo välillä noiden liikkeiden seurailujen kanssa. Itsellä viikot 32+6. Neuvolassa kuitenkin painotettiin et liikkeitä tuleekin seurata ja synnärillä ollaan sitä varten et sinne voi aina soittaa jos herää epälyjä.
 
Lisään vielä et meillä superliikkuja ennen viikkoja 30 -> :) Oon ottanut tavaksi syyä vähän jotain makeeta ja vasemmalle kyljelle ootteleen rokkaamista jos tuntuu et on kovin kauan ollu hiljasta.
 
täytyyp alkaa laskeskelee ja jos illalla vielä hermoilen nii soitan ittekkii sinne :/ tuntuu että on ihan hullu ku koko aika vaa kyttäilee ja ei keskity mihinkää :(
 
ite ku odotin ekaa ni olin kotona iha hermo raunioina just noista liikkeistä ku ennen oli semmonen hirmu potkija sitte siinä jossain vaiheessa tuntu ettei se enää potki mua...miehelleni olin aina että no kato saatko sitä liikkumaan,sehän aina sai ja se rauhotti mua(: kerran sitten kyllä soitin jorviin ja menin sinne varmuudeks ni siellä se normaalisti kölli,sanoivat että voi olla että se on ollu kääntyneenä ja potkinu mua selkään(: mutta itte tietää parhaiten miten se vauva siellä yleensä liikkuu,ja ikinä ei voi olla liian varovainen;)
 


Tunsin viimeksi liikkeet tiistaina, ehkä ne tänään tulee takasi ?
Eilen ainakin sydän hienosti sykki neuvolassa aamulla.
Pitää varmaa soitella sit joskus alkuviikosta jonnekin jonsei liikkeet sitä enne tunnu.


 
Kittuli: Sinuna tekisin liikelaskentaa! Liikkeitä pitää tuntua 10/h, käy makuulle (vaikka jommalle kummalle kyljelle) ja laske liikkeet (hikkaa ei lasketa). Sokerimehu tms. yleensä stimuloi vauvan liikkumaan hyvin.  Ja jos ei tunnu kymmentä niin otahan heti yhteyttä neuvolaan.
 

Joo vois kokeilla sitten kun täältä koulusta kotio pääsee nii illalla vähän laskeskella jos sieltä alkais jotain tuntemaan.
 
Meillä ainakin neuvolassa kovasti painotetaan sitä et nyt seurattava pikkusen liikkeitä. Kannattaa tosiaan tehdä se liikelaskenta, näin mua neuvottiin kun synnärin päivystykseen kerran jouduin soittamaan liikeiden 'katoamisen' takia.
 
Takaisin
Top