Vauvan liikkeet!

DiaLia: Kylhän ne potkut loppu vaiheilla saattaa ikäviltäkin tuntua.. Miulla ainakin esikkoa odottaessa välillä oikein tuntui, kun mahanahka repeytyy, kun toinen oikein venytteli raajojaan tai työnsi peppuaan tms. Ei kiva..

Nyt nää liikkeet on vielä ihana suloisia!
 
Liikkeet aloin tuntea joskus rv19 +?, silloin ja pari viikkoa siitä liikkeet tuntu ja näkyi tosi selvinä. Ja varsinkin iltaisin oli selvästi jumppatunti menossa. Nyt taas pari viimistä viikkoa vauva on liikkunut vähemmän, eikä liikkeet ole enää niin selviä ja ulospäin näkyviä. Edelleen kyllä päivittäin liikkeet tunnen ja nykyään ehkä enemmän sillai koko päivän ajan kun aiemmin se oli lähinnä silloin illalla ja aamulla. Oletteko muut huomannu samanlaista?
 
mulla on ollut yleensä koko päivän tunnettavissa liikkeitä, jopa silloin kun vain seison paikoillani :) tänään vauva on ollut vaisumpi mut on kuitenkin tönäissyt muutaman kerran istuessani työpaikkaruokalassa ja työpaikan kahvihuoneessa. eilen tunsin työreissun aikana liikkeitä aina kun istuin aloilleni, samoin "jumppatunnin aikana muutaman tönäisyn". eilen illalla vauva ihan villiintyi potkimaan ja tönimään sarjassa. ilmeisesti nuo vaisummat päivät on kans ihan normaaleja ja riippuu kai aika lailla, mitä itse tekee, et rennompina päivinä vauva varmaan on vilkkaampi kuin hektisinä.
 
Mulla oli sama joku viikko sitte, nyt on alkanu kunnon jammailut tuolla. iltasin etenki ja tänään heräsin siihen kun se liikku siel niin paljon! ;o mutta kai se on ihan normaali että välillä on hiljasempia kausia. kai se riippuu siitä miten päin se on..
 
Meillä pinen rytmi jotenkin vaihtunut. :) Ennen oli hereillä aamusta ja herätti potkuillaan minut ja sitte myöhään illalla kun nukkumaan yritin käydä. Nyt ollaan puoliltapäivin hereillä ja alkuillasta, mikä kuulostaa paljon paljon paremmalta. :D Potkut on jo kovia ja tuntuu kun kädellä koittaa ja ne näkyvät myös ulospäin, hui. :p
 
Hei :)
Täällä ollaan pidetty hiljaiseloa eilen ja tänään aamusta... se on vissiin suht normaalia kuitenkin?? Vauva on tähän asti ollut TODELLA vilkas ja aina kun olen pysähtynyt huilaamaan on se alkanut jammailemaan... Nyt tuntuu rauhoittuneen tosi paljon.. Tulee taas ihan doppleri-olo (kaivanko kaapista varmistukseksi), mutta kyllä se aina välillä vähän ilmoittaa itsestään... Jännää, miten sitä yhtäkkiä herää suojelusvaistot ja paniikki, kun taas hurjina jammailu-päivinä menettää hermonsa jatkuvaan potkimiseen ;) Olis jo tammikuu <3
 
Liikkeet tuntuu mahan päältäkin ja mieskin saanu jo osakseen muutaman monotuksen tässä muutaman viikon kuluessa. Hikkaa tai hengitysharjotuksia tuntuu olevan aina sillon tällön kun tuntuu semmosta rytmistä nykimistä. Sitte näitä voltteja ja hipellyksiä ja ihan selkeitä jalalle tehtyjä potkuja ja käsillä nyrkkeilyä. oottekos kokeillu et vastaako mahaasukas jos hellästi pukkaatte vattan päältä? meillä tuntuu samantien pukkaus vastaa. 
 
Meillä kanssa jos käy pukkailemaan tai tekee äkkiliikkeitä niin kaveri kyllä monottaa heti takasi. :) 
Meiän iltahuvi myös on, että mä hiljaa taputan kädellä vatsan päältä ja se kovaa taputtaa vatsan sisältä samasta kohtaa. 

Onks muuten muilla vielä tuntunu sellasia selkeesti jo vähän kivuliaampia potkuja esim kylkiluihin tai suoraan napaan?
 Napapotkut on työpäivän kestosuosikki, se kun saa mamman kasvot vähän vääntymään :) 
Mutta ihanaa se on tuntea potkut, vaikka välillä tuntuukin pahalta. Ainakin tietää, että siellä on kaikki ihan kunnossa. 
 
Joo, meillä oli muutama viikko sitten hiljanen vaihe. Vauva liikkui, mutta ei enää antanut kunnon potkuja. Sitä sit alkoi pelkämään kaikennäköistä ja vaikka vauvan liikkeitä oli juuri tuntenut, niin sitä epäili ja mietti kaikkea kauheaa. Mutta luultavasti vauva oli vain semmoisessa asennossa, että liikkeet tuntui harvakseltaan. Ultrassa meitä varoitettiin, että välillä voi tulla päiviä jolloin liikkeet eivät ole niin vahvoja.
 
Tosiaan saattaa riippua paljon pienen asennosta, et miten hyvin liikkeet tuntuu. Sit kun noilla alkaa olemaan ahdasta tuolla, niin saattaa alkaa liikkeet vähentymään ja sit joutuu sitä liikelaskentaa harjoittamaan. Mie viime raskaudessa muistan sitä vähän väliä tehneeni niillä viimisillä viikoilla.

Meillä tuo Piiperö tuntuu eniten nyt paukuttelevan tuonne alamahalle, tai tuonne ihan "taitoskohtaan", eli kun istuu, niin muksii just tuonne taitokseen, niin tuntuu, et pitäis suoristaa itsensä! :D Jonkin verran isompia työntöjä tuntuu ylämahalla ja kyljissä. Sellaista hyörimistä ja pyörimistä! Onneksi on aika aktiivinen yleensä liikkumaan, kun muutenkin on paljon huolia riittänyt tässä viime aikoina, niin ei oo vielä tarvinnu liikkeettömyydestä paljoa huolehtia.. :)

 
Täällä liikeet säännöllisiä ja selkeä rytmi kehittynyt. :) Päivät hereillä, alku illasta torkut ja illalla taas painitaan ja yöt nukutaan, sopii mulle. :)) Hurjinta on kun potkut ja tönimiset näkyvät jo ulospäin. <3
 
Täällä on päivisin todella hiljaista mutta yötä kohden sitten alkaa sellainen hakkaaminen ja potkiminen ja pyöriminen ja mitälie...Pari yötä mennyt unetta, kai jossain vaiheessa on jo niin väsynyt ettei noi potkimiset haittaa...

Kiukkuinen lapsi jo ennen syntymäänsä, tulee siis äitiinsä 
 
Heippa!
Mun sisällä kasvaa villilapsi! Se riehuu melkein koko ajan ja paljon! Olisko ollut viikko 16 menossa ku aloin tuntemaan ensimmäisiä liikkeitä. Nyt maha muljuu puolelta toiselle (ihan sama missä asennossa itse olen) ja liikkeet on alkanut sattumaan pari viikkoa sitten (nyt 28+6). Vauvan hikkakin näkyy välillä vatsan läpi. Eilen illallakin oli ensin piiiitkä hikka, jonka jälkeen vauva ravisteli itseään kunnolla josta seurasi venyttelyä ja tönimistä molempiin kylkiin tunnin ajan. Se on tosi ihanaa et vauva liikkuu ja et tietää et kaikki on kunnossa, mut välillä tulee kieltämättä ihan huono olo jos se liikkuu paljon. Kaks kuukautta olis viel aikaa kasvaa. Innolla odotan et mitä tää tulee vielä olemaan.
 
Mäkin tunsin muutama päivä takaperin pinen hikan. :) Se oli hassua, kello tosin oli jo paljon enkä jaksanu enää nousta jotta olisin sitä doplerilla voinut kuunnella, seuraavaa hikkaa odotellessa. :))
 
Apua! Mä oon ihan muutenkin friikki laskemaan asioita joka asiassa ja nyt on sitten tääkin, mikä tuli just neuvolan kokoontumisessa ilmi, että lapsen liikkeitä pitäs tuntua keskimäärin kymmenen tunnissa ja siis lapsi kuulemma nukkuu aina noin 40 minuutin pätkissä.

Siis sen tiedän kyllä, että lapsi nukkuu aina välistä ja yleensä just nukkumaan mennessä tai paikoillaan oltua se alkaa liikkua urakalla. Kyl se välistä nukkuukin kun istuskelen tällein tuntikaupalla koneen ääressä tms. mut silti. Että nyt jos alkaa vielä laskee sen liikkeitä, niin voi elämä! Kyl varmaan tulee kunnon stressierkiks, kun liikkuu liikaa tai et ei liiku lainkaan.. argh. :)
 
Tosta hikasta vielä, just tänään nikotteli taas (ihan kun elohiiri ois vatsassa), ja alko varmaan joskus viime viikolla eli rv 25 aikana. :)

ktk82: Mullakin on lapsi, joka "elää täysillä" vatsassa. :D.. No onhan se ihanaa... mutta ylläriylläri rasittavaakin. Pahin mitä se nyt on alkanu tekemään viime viikosta alkaen on, että se punkee jotain osaa itsestään (pää, peppu tai jalka vähintään) just navan oikealta puolelta samasta kohtaa joka kerta ulospäin.. en tiiä miks aina just samasta paikkaa vielä?? Ja sit mahasta muodostuu "kärjekäs teltta", eli siinä navan oikeella puolella näkyy nk. kärkipaukama ja muualta "teltta ikään kun laskeutuu". Tuntuu muutes tosi tuskaselle ja näkyy päälle päin erinomasesti. Mieskin ihan säikähti kun näki eka kerran kun ihmetteli et mitä mä ähkin ja voihin.
Ja totta kai osaa tykittää nyrkeillään tai jaloillaan urakalla myös potkuja/lyöntejä virtsarakkoon. Mut tää nyt tässä huvittavinta onkin.. et se kaikki on kuitenkin *niin sulosta*.. outo juttu. :)
 
Nyt vasta tajusin kun täälllä näitä luin että sillä voi olla hikka ! :D oon monena iltana miettinyt et mitä ihme nykimistä pitkän aikaa on, mut se onki vissii hikka... ja sen jälkeen sit vähä venyttelee ja pökkii itteää tohon mahaa, yleensä kans tohon oikeelle puolelle napaa. : D
 
Miellä taas aamusta hikkaa, mut niin unenpöpperössä olin etten tajanut kuunnella. :)
Noista liikkeistä, meille sanottiin että sitten voi huolestua jos ei päivään tunne mitään liikkeitä.
On mahotonta laskea toisen kaikki liikkeet, koska osaa niistä ei edes tunne jos ne kohdistuvat vaikkapa istukkaan päin joka pehmentää sen iskun. Ite en ainaka ottais stressiä mistään laskemisesta vaan elän sen mukaan että kerran päivässä on tunnuttava. :))
 
DiaLia: Mulla se kumpu on yleensä aina navan vasemmalla puolella. Kaikista häijyin tunne on se ku vauva muljuttaa jotain ruumiinosaansa mun nivusiin ja navan alla. Huh. Välillä mun suusta tulee ihan tahaton karjaisu ku sattuu ja tuntuu niin inhoittavalta.Viime yö nukuttiin molemmat ihan hyvin (kävin vessassakin vaan kolme kertaa ) ja herättiin melkein yhtä aikaa.
 
Takaisin
Top