Vauvan liikkeet!

Onks teidän muiden vauvoilla suuriakin eroja aktiivisuustasossa? Tuntuu et et pääsääntöisesti tää masuasukki on aika villi, mut silloin tällöin on hiljaisia kausia (muutama päivä), jolloin oikein joutuu keskittymään et tuntee liikkeet. Liikelaskentaa oon tehnyt ja joka kerta on tullut reilusti se 10 liikettä / tunti, mut jotenki tuntuu hullulta et pelkästään tuohon sääntöön vois luottaa et kaikki on ok. Onko siis miten normaalia että välillä vauva riehuu viikon putkeen kuin hullu ja pitää sit muutaman lepopäivän?
 
Onneks en oo ottanu nyt sittenkään tosta liikelaskennasta *ainakaan vielä+koputtaa puuta* mitään stressiä. Se johtuu täysin siitä, että junnu liikkuu välillä todella aktiivisesti ja välillä sillä on ne hiljaset kaudet ja jo aika säännöllisesti: Aamulla kun herää, se potkii et "jatka unias" sieltä vatsasta tai kääntää kylkee. Sit päivällä on enemmän niitä hiljasia kausia johtuen siitä et häärään kotona kaikenlaisia hommia, ym. Sit taas kun illalla alkaa uni maistaa, niin siinä vaiheessa on hirmu bileet vatsassa. Ja tosissaan se, et me äiti ja isä ollaan pitkiä ja isoluisia, epäilen, että lapsestakin tulee suht iso.. oon jo henkisesti varautunu johonkin nelikiloseen. Mut jännä fakta on sekin, että minä ja mun mies molemmat painettiin syntyessä vaan sen 3600 g eli ihan normikokosia oltiin?... Hm....

Eilen oli aika karu, kun lapsi työns jotain terävää suoraan navan yläpuoleltä läpi ja kuljetti ehkä kolmen sentin verran musta päin katsottuna oikealta vasemmalle. Näytti kun ois jollain sormella/varpaalla tökänny vatsan läpi, kun niin pieni kumpu nous ehkä puoli senttiä ylöspäin just navan yllä ja kulki etiäpäin. :D
 
En  minäkään ole vielä kertaakaan liikkeitä laskenut koska liikkeet tuntuvat päivittäin useampaan otteeseen. Alla pkssk:n sivuilta ote:

"Sikiön liiketarkkailua on alettu käyttää tämän vuoksi hyväksi vauvan kohdunsisäisen voinnin seurannassa. Äiti tuntee 80% kaikista vauvan liikkeistä. Sillä on kohdussa erilaisia liikkeitä: heikkoja, lyhyitä tai vahvoja sarjoja sekä pyörimisliikkeitä. Hikka tuntuu äidistä vasaran naputtelulta vatsanpeitteisiin. Hikkaliikettä ei kuitenkaan lasketa. Liikemäärä pysyy päivittäin kutakuinkin vakiona loppuraskauteen asti. Normaali sikiö ei vähennä selvästi liikkumistaan, kuten aikaisemmin luultiin.

On havaittu, että sikiöllä on oma yksilöllinen liikkumistapansa. Normaalisti se liikkuu 3-50 kertaa tunnissa, toiset yli 100 kertaa tunnin aikana. Lisäksi sikiöllä on 20-40 minuutin lepovaiheita. Äidin tuntemien lepojaksojen pituus voi olla pidempikin.
"

Tuon mukaan liikemäärä päivisin olisi sama, se miten äiti ne tuntee voi vaihdella.
 

no melko turha yritys o ollu laskee liikkeitä ku ei silti mitää tunnu, emmä ny jaksa oikee ajatella ees koko asiaa.
ehkäpä sillä ny o vaa lepopäiviä tässä ny muutama tai monta peräkkäin. :)
ja jonsei nii sitte ei sillekään mitään sitten voi, ainakaan tietääkseni voi mitään.
kaippa sitä sit vois ehkä viittiä soitella jonnekki ens viikolla jonsei ala mitää kuuluun
 
Sinuna Kittuli soittaisin synnytyspolille tms. ja kertoisin, etten oo liikkeitä tuntunu.. jos vaikka katsoisivat ultralla tai pääsisit käyrille.. Sinnehän voi soittaa mihin aikaan vaan jos huolestuttaa jokin! 

Täällä Piiperö on aika aktiivinen liikkuja. Välillä potkii niin että kipeetä tekee. :O. Ja tosiaan täällä sairaalassakin noi hoitajat kyl kysyy useaan otteeseen päivän aikana et onko liikkeitä tuntunut, eli koko ajan sitäkin tarkkailevat.. 
 
Kittuli: Jos olisin sinä, soittasin rohkeasti ihan jo näin viikonloppuna (mä olisin jo soittamassa) asiasta. Kyllä mäkin huolestusin siitä, jos ei liikkeet tuntus - kun nyt taas tuntuu et on "rasittavankin" aktiivinen...... Siinähän ei ole mitään väärää tarkastaa, että kaikki on hyvin. Ja ne on lääkärit ihan sitä varten tuolla sairaalassa, että ne auttaa meitä asiakkaita näin viikonloppusinkin.
 
ehdottomasti yhteys synnärille, jos et tunne mitään liikettä! mä herätän välillä vauvaa tönimällä varovasti tai juomalla kylmää tai sokeripitoista juotavaa, jos alkaa liikaa skitsottamaan se hiljaisuus ja liikkumattomuus.

mun vauva liikkuu edelleen aktiivisesti pitkin päivää, liike on enemmänki sellasta pyörimistä ja ilmeisesti vauva ojentelee käsiä ja jalkoja sekä potkii ylös kylkiluihin. tänään tunsin polven/kyynärpään ja jalanki vatsanahan läpi :)
 
Heti vaa yhteys äippäpolille, mitkään asiat ei oo turhia kysyä. :)

Meillä kyllä on sellanen myllerrys yötä päivää että en pysyis edes laskuissa perässä, kerran tos illalla laskin kun nukkumaan olin käymässä ja jo 10min sisään olin päässyt 20 liikkeeseen niin jätin homman siihen. :) Lähinnä meillä pyöritään ton akselin ympäri ja potkitaan kylkeen.
 
Mulla pikkuinen alkanut ahkerammin liikkumaan viime päivien aikana. Isompia ja vähän pienempiä kumpuja nousee ympäri napaa. Yhtenä päivänä nousi iso kumpu navan viereen ja kun silitin sitä pysyi se kumpu siinä vähän aikaa ja sitten katosi jonnekin :D  Välillä vatsa hyllyy ja muljahtelee. Sitten taas toisinaan pientä naputusta :D Eilen illalla en ensimmäistä kertaa meinannut päästä uneen kun pieni potki juuri sitä kylkeä millä olin ja kun vaihdoin toiselle kyljelle niin sama naputus alkoi siihen kylkeen :D Myös syöminen aiheuttaa mulla sen, että liike alkaa :D 
 
Kittuli, yhteyttä vaan synnärille jos liikkeet ei ole moneen päivään tuntunut. Ei saa sun tekstistä käsitystä että ootko yhtään liikettä tuntenut.

Itse olisin kyllä esikoista odottaessa saanut useamman kerran soittaa synnärille jos olisin ollut huolissani jokaisesta hiljaisesta päivästä. Esikoisella oli päiviä ettei liikkunut juuri ollenkaan, tietty mahaa tökkiessä ilmoitti että hengissä ollaan mut vähän tuntui muuten liikkeitä. Ja terve poika syntyi vaikken liikkeiden vähyydestä huolissani ollutkaan. Ja tällä toisella tuntuu olevan vähän sama meininki. Saattaa jonakin päivänä liikkua todella vähän mut toisena taas myllertää hulluna. Eli ymmärrän toisaalta Kittulia jos "ei jaksa stressata" liikkumattomuudesta. Mutta jos ei mitään liikettä ole moneen päivään tuntunut, kyllä olisin ollut jo itsekin huolissani.

Riida, siellä kun makoilette osastolla niin teillä on kuitenkin siihen joku syy, siksi ne hoitajat useasti kyselevät että liikkuuhan pienokainen, siitäkin voi jo paljon päätellä että onko kaikki okei :D (tiesit siis varmasti jo tämän mutta kirjoitimpahan kuitenkin) :D
 
Hemppa: Juu tosiaan meillä on erikoistilanne sinänsä, että toi verenvuoto saattaa vaikuttaa Piiperön jaksamiseen.. Senhän takia ne miut käyrillekin laittavat pari kertaa päivässä, että voidaan tarkkailla Piiperön jaksamista. :)

Mutta tosiaan kyl mie esikkoa odottaessa ainakin kerta päivässä odotin, että niitä liikkeitä kunnolla tulis. Huolestuin muuten tosi helposti. Samalla tavalla sitä nytkin kiinnittää liikkeisiin huomiota ja yrittää sit vaikka tietyin keinoin saada sitä vähän virkistymään.. :)
 
Nyt ei enää oikein jaksa hehkuttaa pikkuisen liikkeitä, vauva on asettunut raivotarjontaan jo useampi viikko sitten, ja viimeinen pari viikkoa on ollut ihan jatkuvaa monotusta ja möyrimistä. Siis älkää käsittäkö väärin, ihanahan se on että vauva ilmoittelee itsestään! Mulla vaan alkaa tuntua että kylkiluut napsahtaa poikki tai alakerrasta heiluu kohta ulkopuolella asti jotain. Onko muilla tullut tajuttoman kovia liikkeitä näin loppua lähestyessä? Mä luulin ettei enää olis tilaa vauvalla heilua kuinka sattuu, vai onko tää nyt sitten sitä kun se oikeesti alkaa olla niin iso, että mä vain tunnen ja NÄEN lähes kaikki liikkeet?
 
Täällä oli pari päivää hiljasempaa ja ajattelin että no josko tila loppuu ni ei niin paljoa siellä heilu.. No toissapäiväbä sitten alko ja tuntuu että tulee ihan just tosta mahan läpi pihalle jalka tai joku vastaava kun oikeen punkee sitä ! Mietin kanssa että onko se loppuun asti tömmöstä, aamusin herääkin jo kun nyrkkeilumatsit masussa menossa. Ennemmin kyllä näin päin että liikkuu paljon kun että olisi hiljaista ! 
 
Mulla istukka etuseinällä joka hiukan vaimentaa potkuja, mutta silti rv 20 eteenpäin potkut ja liikkeet näkyneet myös ulos päin. Nykyään jopa niin, etten välttämättä tunne liikettä, mutta näen sen.

Onneksi tuo istukka tosiaan on potkuja vaimentamassa, ties kuinka lujilta ne tuntuis.
 
Tietysti on parempi näin päin että on elonmerkkejä, mutta välillä tuntuu jo kipeestikin kun toinen möyrästää. Mulla on kans istukka etuseinällä, mut nyt tuntuu että ei sekään vaimenna yhtään, kun pikkujätkä jumppaa!
 
Musta tuntuu ettei tää lapsi nuku yhtään, hirveetä jumppaa aamusta iltaan ja illasta aamuun. Ihan jotain hetkellisiä taukoja on ja silloin yritän nukkua mutta yhdet kunnon yöunet olis ihan kivat vielä ennen synnytystä emoticon

Puhumattakaan siitä, ettei oikein enää ole mitään hyvää asentoa nukkumiseen; paikat puutuu tai vatsaan/selkään sattuu...
 
Terävät liikkeet hävinny jo aikapäiviä sitten..nytten tulee semmosia aaltoja ja mylläyksiä mitkä heiluttaa ja pyörittää ihan koko mahaa niin että tuntuu kuin siellä olis myrskyävä meri. :) Viimeks eilen illalla kun ukkokullan kans istuskeltiin sohvalla lasten nukumaan menon jälkeen alkoi junnu sen mylläämisen niin mies sanoi että näyttää ihan ku kauhuelokuvien alieni olis yrittäny punkea ittensä mahanahkan läpi. Mahan poikki kiersi semmonen korkea pallukka ja heti perään sitten toisesta suunnasta nousi samanlainen. Tuommosta mylläämistä se on..välillä sattuu tuhottomasti..varsinkin jos päällään punkee tuolla alhaalla..tuntuu kuin veitsellä viiltäis. Ei ole tarttenu mitään liikelaskentoja viel suorittaa kun jos on pitempään hiljaseloa tuol vattas nii riittää ku juon mehua tai otan jotain muuta makeaa niin parin minuutin sisään alkaa se mylläys :) Yöt onneksi nukkuu muuten mut herää heti ku nousen ylös esim vessassa käynnin takia.hetken mylläilee ja alkaa taas vetelemään sikeitä :)
 
Mulla ollu jo ehkä kolmisen viikkoa semmosta liikkumista vatsassa... tämä vissiin kuvaa parhaiten: Tiiätte sen hierontaselustan, joka laitetaan tuoliin ja siinä on ne pallot jotka pyörien hieroo selkää? Semmonen shiatsuhieronta.. No tuntunu nyt vikat kolmisen viikkoa, et ne pallot pyöris vatsalihasten sisäpuolella, aina kun junnu alottaa liikkumisen vatsassa. 
 
meilläki liikkuu pieni alien tuolla mahassa, useimmiten näkee eri suuntaan menevät aallot ja parina päivänä vauva on tunkenu jotai mun oikeaan kylkeen sillai et siinä on tuntunu pieni pallukka :) meillä liikettä tulee monta kertaa päivässä ja jos ei heti tunnu, asennonvaihto tai esim. mehun juominen tai jäätelön syöminen on saanut aikaan ihan vimmatut liikkeet. neuvolassakin sydänääniä kuunneltaessa on tuntunut ja näkynyt liikkeet ja yhdellä neuvolakäynnillä riehuminen oli niin kovaa, et sykkeet oli 180 ja vaivoin laski 160:n. silti mä edelleen huolehdin ja pelkään et liikkeet loppuu tms. tänä aamunakaan ei heti tuntunut liikettä, mut vaihdettuani vasemmalle kyljelle, alkoi pikkuinen tönimään.
 
Meillä kans terävät liikkeet hävinny kokonaan, semmosta keinumista lähinnä puolelta puolelle, välillä liikkeitä ei edes tunnu, ne vaan näkyy. :) Joskus jos oon tytön mielestä huonossa asennossa niin sit se saa viel aikaseks terävän potkun tonne kylkeen, mut muuten rauhallista myllerrystä. :)
 
Takaisin
Top