Vauvan kehitys

Meidän poika on nyt unohtanut miten sinne mahalleen pääsi. Kauhea kitinä lattialla koko ajan, voi pientä.
 
Voi että, sain melkein sydärin eilen illalla kun luin sängyssä ja kun katsoin vauvan perään, niin sivuvaunu olikin tyhjä. Kesti hetken ennen kun huomasin sängyn laidalla potkivat jalat. Poika oli työntänyt itsensä sivuvaunusta mun puolelle sänkyä ja olikin ihan siinä mun vierellä.
 
Saa alkaa olla tarkkana. Päivisin poika nukkuu välillä sohvalla. Tarttis varmaan alkaa opettelemaan äitin nukuttamaan lapsensa muualle. Sylissä mielellään nukkuu mutta on se vähän raskasta mulle. Niin että se sohva ei ole turvallinen paikka. En kyllä koskaan ole lähtenyt kauemmas kuin vessaan, mutta kyllä sinäkin aikana ehtii lattialle kierähtää.
 
Meillä jos joudun jättämään vauvan sohvalle pieneksikään hetkeksi, laitan tyynyjä eteen, ettei ihan helposti kierähtävät lattialle
 
Mä en ole uskaltanut jättää 2 kuukauden iän jälkeen vauvaa mihinkään ilman valvontaa, mistä vois kierähtää ja pudota... Parempi ajoissa opetella varomaan kuin että vahinko sattuu. Vaikka vieläkään ei kunnolla pääse kääntymään, niin pystyy kyllä hyvin kiemurtelemaan itsensä alas sohvalta, jos siihen yksin jättäisin. Myöskään lattialle en voi vauvaa yksin jättää vessareissun ajaksi, ettei esikoinen ole kiusaamassa siskoa :D Aina tarvii nostaa pinnasänkyyn tai ottaa mukaan...
 
Olin ottanut vauvan viereen nukkumaan aamuyöllä kun ollaan molemmat nuhassa ja vauva oli niin kovin rauhaton. Aamulla heräsin kauheeseen ähinään ja puhinaan ja kun sain silmiä raotettua niin vauvahan oli jumpannut itsensä masulleen. Siinä se pötkötteli ja vaikersi tukkoista nenuaan ja upottavaa patjaa. Muutaman päivän on siis kääntyillyt lattialla mutta pehmeellä sängyllä ei ollu vielä onnistunu. Aina oon ottanut vauvan viereen nukkumaan vaan joko mun ja miehen väliin tai yksin ollessa mun ja sivuvaunun väliin. Vähän silti alkoi tuntua epävarmalta sekin. Sivuvaununa olevan pinnasängyn patja on n. 15cm meidän patjaa alempana ja laita n. 5cm korkeemmalla. Eli vauva voi kopsauttaa päänsä laitaan pyöriessä meidän sängyllä. Välillä oon siinä pitänyt tyynyä tai peittoa välissä.
 
Meijän tyttö osaa naksutella suullaan! Se ihan yht äkkiä kekkas sen ja nyt myös napsutellaan täällä vähän väliä toisillemme:cat:
 
Meillä "opittiin" kääntymään yöllä sängyssä..arg. Hirvee huuto perään, kun ei osaa nukkua mahallaan. Pari viikkoa meni itse taidon oppimisesta tähän yöhäröilyyn.
 
Meidän tyttö kääntyilee vaan vasemman kyljen kautta ja oikeeta puolta harjottelee vaan öisin. Vielä ei oo onnistunut niin päin.

Koko ajan pitäis saada istua! Pikkuriikkinen tyttö pönkeää itsensä ähisten istuvaan asentoon asti ollessaan sylissä takakenossa. Sitten tyytyväisesti hymähdellen siinä tönöttää ihan kun pikkuihminen. :D kainaloista tai käsistä tuen ja väkisin vedän vauvan nojaamaan takaisin mutta eihän se kelpaa vaan kiukustus tulee. Annan siis harjoitella. Eilen tuli pitkät itsenäiset päikkärit istumisjumpan jälkeen.
 
Mä en tiiä koettaako mun 4.5kk poika olla pikkuvanha tms mutta sillä on kova hinku koettaa ryömiä ku on vatsallaan. Hauskaa katsoa sitä kiemurtelua, ähinää ja puhinaa.
 
Ryömimisyrityksiä on täälläkin meneillään ja samoin tuota istumaan haluamista. Hoitopöydällä poika yrittää jo kieriä uhkaavasti ja tarrasi tänään molempien jalkojen varpaista kiinni käsillään pyllyn ollessa pystyssä. Tuntuu että on tullut vaativammaksi hoidettavaksi kun tarvii useammin seuraa ja kitisee tissiä :wink
 
Täällä menee sitkeästi selällään eteenpäin; vetää selän kaarelle ja ponkaisee jaloilla vauhtia. Ja joka paikassa myös sängyssä yöllä.
By the way nukuinpa viime yönä taas vaihteeksi yhteensä noin kolme tuntia. ..hohhoijjjaaaa :sad001 aika normaali yö tämän kanssa siis.
 
Selällään täälläkin.. Menee eteenpäin kuin mittarimato, välillä ottaa varpaista kiinni mutta ei vaan kierähdä. :)
 
Täällä kans unet vähissä, poika potkii minkä jaloista lähtee. Aina kun herää. Ja herää usein. Arghhh. Yleensä vielä yritän tissillekin ottaa mutta jurnuttaa sen verran kovasti mua mahaan leikkaushavan kohdalle että ei meinaa tulla hommasta mitään.
 
Meillä ollaan vaan selällään. Kevyesti yrittää kääntyä ja punkee myös sylissä istumaan, mutta motorisesti aivan yhtä laiska kuin veljensä. Ei siis todellakaan ryömi tms. Ei tuo isovelikään koskaan kyllä ryöminyt, yhtäkkiä lähti konttaamaan.
 
Meidän poika ei halua enää nukkua kun vatsallaan, mutta nostaa päätään ylös unessaan ja heräilee siihen. Hereilläkin kurottaa niin korkealle että näkee pinniksen reunan yli. Pitää varmaan laittaa pohja alemmas.
 
Meillä opittiin tänään laittamaan varpaat suuhun ja sithän niitä imeskeltiin koko ajan. Niin oli tyytyväisen näkönen tyttö kun oppi taas uutta!
 
Meillä alkaa myös olla ajankohtainen tuo pinnasängyn pohjan laskeminen ala-asentoon. Poika harjoittelee tällähetkellä konttaus-asennossa oloa ja yrittää kovasti kivuta erinäisiä asioita pitkin ylöspäin. Illalla mm. kauppakassia vasten oli hilkulla vetää itsensä polviseisontaan.. Huuuh. Saisi hetkeksi rauhoittua tuon liikkumisen kehittymisen kanssa. [emoji4]
 
Takaisin
Top