Vauvan kehitys

Hepsuli

Sukkela juttelija
Kiinnostaako vertailla ja keskustella kehityksen vaiheista?

Moni jo aloittanut nyrkkien imemisen ja kuolaamisen. :)
 
Poika siis imee jo kovasti nyrkkiä, toisessa ketjussa selvisi että on löytänyt sen siis kätensä. Kuolaa myös valuu suupielistä. Poika ei viihdy lattialla mahallaan ollenkaan. Nostaa kyllä hienosti päätään mutta tuskastuu nopeasti ja alkaa itkemään. Alussa tuntui että kääntyi kyljeltä selälle ja takaisin mutta nyt ei ole tehnyt sitä pitkään aikaan. Oliko siis ekat kerrat vahinkoja? Poika keskonen eli mun pitää vaan jaksaa odottaa ja olla kärsivällinen.
 
Täällä kans kuolataan mahdottomasti ja sormet menee mieluummin suuhun kuin tutti... Oikein tempaisee tutin suustaan.

Sitteristä roikkuvat lelut ovat alkaneet kiinnostaa, katselee ja innostuu kun saa huitomisellaan ne heilumaan. Tosi tarkkaan seuraa katsellaan ja tunnistaa äitin ja isin kasvot, rupeaa nauramaan kun menee vauvan luokse jos on siis esim. Kummitädin sylissä.

Nyt 3kk ikää, 11,5 viikkoisena Strategiset mitat noin 6500g ja 63 cm.
 
Nytten kun monilla vauvoilla on alkanu kädet ja nyrkit löytää tiensä suuhun, niin kannattaa alkaa tarjota vauvalle purulelua. Kokeilla pysyisikö se sen kädessä ja laittaisko suuhun tai sitten että auttaa sen sille huulille. Jos ei siis tuttia huoli. ihan vaan sen takia ettei opi peukkua imemään. Meilläkin tyttö lupsuttaa välillä nyrkkiä, kertoo et on nälkä tai joku muu juttu huonosti. Tutin linkasee pois suusta suunnilleen heti. Purulelut ottaisin käyttöön, mut tuo sammas vaivaa edelleen, niin en halua et se tarttuu niihin ja sit ku tytön suu ois vihdoin viimein terve niin ne pitäis heittää pois uusiutumis riskin vuoksi.

Ja ihan relax kaikki sitten tän asian kanssa:)
 
Meillä odottaa sophie la giraffe vaan että tyyppi tajuaisi mitä sillä tehdään. :) paketissa lukee 0+ ja ohjeissa kolmesta kuukaudesta eteenpäin. :)
 
Täälläkin syöty nyrkkiä jo useempi viikko, purulelua kokeiltiin mutta ei pysy vielä omassa kädessä. Tutti kelpaa sillon tällöin.
Mahallaan viihtyy vähän aikaa ja kannattelee päätään oikein hyvin, mutta ei yritä vielä kääntyä.
Lelumaton ja sitterin lelut kiinnostaa kovasti. Mutta kaikkein kivoimpia leluja näyttäis olevan mahdollisimman äänekkäät lelut (alkaa kohta omista korvista tulla noi pimputukset ulos) :) eli miten ärsyttävämpi ääni, sitä kivempi ja mielenkiintosempi lelu.
Tyttö tykkää seurustella hirveesti ihmisten kanssa ja hymyilee todella paljon. Pitkään on jo jutellut ja nyt on löytänyt kunnon kurkkuäänen :) muutaman naurahduskin on tullut

Ja ikää siis neidillä 10viikkoa
 
Muokattu viimeksi:
Aika samassa tahdissa täälläkin. :) Ikää nyt 10,5 viikkoa.
Kädet löyty +7vkon ikäsenä ja siitä asti koko ajan enemmän suussa. Alkuun vaan nälkäänsä, mutta nyt mietin voisko tuo hampaita tehdä, kun niin julmetusti järsii käsiä/leluja ja kuolaa tulee paljon. Plus että parit viime yöt on muuttuneet vähän rauhattomammiksi, unissaan ähisee ja puhisee ja kädet suuhun jos tutti on jossain.
Pari viikkoa on tehty kyljille kääntyilyä, ensin vasemmalle ja nyt molemmille. Mahallaan tykätään olla vaan jos ollaan hyvällä tuulella, sillon kannatellaan hienosti päätä.
Mitäs muuta. 6vkon ikäisestä tarkkailtu jo intensiivisesti kaikkea muutakin kun valoja ja värejä. 8vkon paikkeilla alkoi pääkin kääntymään katseen mukana. Juttelee ja hymyilee myös kovasti, eniten leluille. Nyt viimeisen viikon aikana juttelu selkeästi monipuolistunut. Ja kaverivauvat alkaneet olla mielenkiintoisia. :)
 
Meillä odottaa sophie la giraffe vaan että tyyppi tajuaisi mitä sillä tehdään. :) paketissa lukee 0+ ja ohjeissa kolmesta kuukaudesta eteenpäin. :)
Meillä on kirahvi jo käytössa, päätä ja sarvia on kiva pureskella ja vinkuva ääni myös kiinnostaa. Vauva pitää sitä kiinni molemmilla käsillä vähemmän tai enemmän onnistuvasti.
 
Purulelu ei kelpaa kun on jotenkin väärän muotoinen. Tutti pysyy suussa joskus mutta nyrkkien imeminen ei kyllä ainakaan nälkään tunnu liittyvän. Poika viettää aikaa leikkimatolla ja lelukaaren eläimet on kivoja kavereita joille laps tuntuu juttelevan paljon enemmän kuin mulle :) kummilasteni äiti neuvoi antamaan imeskelyleluksi porkkanan. Aion kyllä kokeilla sitäkin ja viimeistään hampaiden puhjetessa. Myös täällä laps tuskastuu äkkiä ollessaan mahallaan mutta esim tyynyyn nojatessaan on ihan tyytyväinen ja kannattelee päätä hyvin. Tykkää myös ihan hirveästi seistä sylissä. Siinä se sitten menee kyykkyyn ylös kyykkyyn ylös kunnes väsyy. Hirvee kiire on siis pojalla jo päästä liikkeelle. Tänään mennään 2kk neuvolaan kun ikää on 2kk ja 1vk ja nähdään miten tuo on kasvant.
 
Raaka porkkana on kyllä tosi vaarallinen pienelle lapselle. Eihän siitä helposti palaa irti lähde, mutta jos lähtee, niin tukehtumisvaara on suuri, kun raaka porkkanan pala on niin kova, ettei vauva saa sitä suussa käsiteltyä. Vauvalle voi toki antaa ruokaa käteen, mutta sen pitää osata sitten jo istua ja ekojen sormiruokien tulee pehmeitä (esim.pehmeäksi höyrytetty porkkana on hyvä). Tää meni jo kyllä ohi aiheen. Puruleluksi ei porkkanaa kyllä voi suositella.

Sormiruokailuun suosittelen aiheena tutustumaan, vaikka aikoisikin mennä perinteisesti soseilla. Meillä on kaikki lapset sormiruokailleet soseiden ohella siitä lähtien, kun oppivat istumaan syöttötuolissa ja ekan kohdalla en ollut itekään hoksannut esim. just tota porkkanaa hoksannut edes ajatella vaaralliseksi. Sehän on perinteisesti suomalaislapsille lykätty käteen hyvin varhaisessa vaiheessa ja just raakana..
 
Mä kyllä haluaisin nähdä miten porkkanasta muka saa palan irti pelkillä ikenillä. Porkkanan pehmentäminen pilaisi koko idean. Kurkkua tuo poika sai jo imeskellä ja tuntui tykkäävän kovasti. Virnuili onnellisena ja taisi olla vähän pettynyt kun otin sen pois. Aina kun mä siteeraan vanhemmilleni jotain lastenhoito-opasta niin ne päivittelee että miten ihmeessä ihmislaji on edelleen elossa kun kaikki on vaarallista. Tee testi. Ota porkkana käteesi, (sellainen mahdollisimman paksu koska lapselle antaisit nyrkinpaksuisen) ja imeskele sitä kyllästymiseen asti. Jos sait paloja irti niin porkkana on potentiaalisesti vaarallinen. Kun pienet hampaat alkaa pilkistää niin sittenkin porkkanasta on hankalaa saada irti muuta kuin murusia.
 
Tähän väliin ei varmaankaan kannata käyttää mun vakiosanontaa 'porkkanaankin voi tukehtua'. Monet ottaa sen niin kirjaimellisesti. Pointtina siis se, että kaikki voi olla vaarallista jos sille linjalle lähtee, jotta kaikkea pitää varoa. On ennenkin vauvat selviytyneet vähemmällä stressaamisella.
 
Ihan miten vaan. Sikakissa tuossa vaan juuri kirjoitti että varsinkin kun tulee hampaita.. ja pienelläkin naskalilla yllättävästi paloja irti lähtee. Meidän 3-vuotias meinasi syksyllä tukehtua mehujäähän joka sentään on sulavaa tavaraa, joten meillä ei turhia riskejä oteta, vaikka sormiruokailua meinataan tämänkin vauvan kanssa harjoitella. Aika avuton olo oli siinä vaiheessa, kun lapsen naama alkoi sinertää. Eikähän siitä montaa kuukautta ole kun se yksi 2-vuotias tukehtui raakaan makaroniin.
 
Ja mä en todellakaan pidä itseäni turhaan stressaavana tyyppinä.. :wink Reaaliteetit on hyvä tiedostaa ja miksi ottaa turhia riskejä? Minusta asioista on hyvä keskustella. Sitten voi itse kohdallaan miettiä, miten omien lasten kanssa haluaa toimia. En mä keneltäkään ole sitä raaka porkkanaakaan pois ottamassa, mutta itse en omalleni antaisi missään tapauksessa.
 
Mä siinä porkkanassa pelkäisin eniten sitä kun se on siinä omassa nyrkissä että tunkee äkkiliikkeellä kurkkua kohti. Mutta meinaan kyllä heti kun vaan istuu itse kokeilla sormiruokaa..avokadoa.höyrytettyä porkkanaa.vesimelonia. Onko jollain kokemusta sellaisesta feederistä?
Lueskelen tuollaista 1998 julkaistua vauvan hoito-opasta ja siinä neuvottiin hammaskutinaan jopa näkkileipää..eikö siitä sitten irtoa paloja? Ja samassa kirjassa vilja suositukset alkaa 6kk:sta..aika hassua..
 
Henkkoht en antaisi vauvalle porkkanaa enkä kyl varsinkaan näkkileipää; iteki vois niihin murusiin tukehtua.
 
Näkkileivän palasia saa imeskeltyä pehmeiksi, mutta porkkanaa ei. Mulla jäi esikoisen ajoilta kammo just porkkanaa ja omenaa kohtaan, kun meinas tukehtua kun pienillä hampailla niitä järsi. Näkkileipään ei kertaakaan ollu tukehtumassa... En muista minkäikäinen oli kun näitä annoin, yli puoli vuotias kuitenkin kun silloin vasta kiinteitä aloiteltiin...
 
Mäkin olen useasti meinannu tukehtua mehujäähän. Viimeksi viime kesänä. Ja ihan ilman hampaita. Porkkana, jota poikani tuossa nytkin imeskelee on niin samperin suuri ettei se sitä saa kurkkuunsa työnnettyä. Ja mitään oikeasti syötävää en voi antaa lapsen valvomatta imeskellä jo pelkästään siksi että sitten ruoka kävisi välillä kissojenkin suussa. Omenasta saa jyrsittyä hyvänkin palan irti koska se on sen verran pehmeää. Kokonainen omena vois olla mielenkiintoinen koe :) ihan kuin tämä jättimäinen porkkanakin. Pehmeästä omenasta ei ole mitään apua enää siinä vaiheessa kun hampaat lähtee puhkeamaan ja purulelu tuolle ei näemmä kelepaa :)
 
Jep, mehujää on helppo vetäistä henkeen, kun on niin liukas. Ton kommentin pointti kuitenkin oli, että sekin oli hyvin tiukassa siellä henkitorvessa eikä meinannut millään irrota vaikka mies piti poikaa polvien päällä pää alas päin ja takoi selkään. Onneksi ei ollut mistään kovemmasta ruoka-aineesta kyse, niin irtosi kun suli riittävästi. Ja kyllä, meillä saa pojat edelleen syödä mehujäätä, mutta vauvalle en anna mitään mistä voi irrota kovia, sulamattomia paloja ennen kuin osaa pureskella ja käsitellä niitä suussaan kunnolla. Enkä kyllä mitään soseita kummempaa syötävää ennen kuin osaa istua.
 
Takaisin
Top