Vauvan (ja miksei äidinkin) nukkuminen

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja herne
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä hyvät yöunet kostautuu nyt niin, että neiti ei suostu nukkuun päiväunia, kuin ehkä max yht tunnin, pari päivässä hyyyvin kevyttä unta. Ja sitten on pikku kärtty-Kerttu.. :S
Eilen oli menoo ja tultiin kotiin vasta 20.30. Pistin neidin iltatoimiin heti kun sain kengät jalasta, mutta eihän se niin helposti käynyt.. Monen päivän putki katkesi, ja uni tuli vasta 22.40.
Hauskinta oli, että muistin vasta tienpäällä, että omat syömiset oli vähän niin ja näin, viili, banaani ja pari leipää , sekä pari sankoo kahvia koko päivänä. Alko olla vähän hurja olo itellä. :/
Memo: muista syödä!
 
Ehkä tuo luovuttaminen kannatti, nyt edelliset yöt on nukuttu kahdella heräämisellä (välillä oli kolme, neljäkin) ja parhaillaan viiden tunnin pätkissä. Illalla nukahdettiin jo 21 maissa, kun tunti turhaa pinnasänkyvenkslaamista jäi väliin. Aamulla on herättiin vähän aikaisemmin, mutta se ei oikeastaan haittaa, kun itse olen aamuvirkku. :happy093
 
Kertokaahan muuten fiksummat minulle, onko siinä joku "juttu", että päikkäreille nukutetaan usein ulos kärryihin? :anyone Siis muu kuin se, että vauva monesti nukahtaa hyvin raittiiseen ilmaan. Ulkonukuttaminen kun tuntuu olevan vähän samanlainen juttu kuin imetys, että jos et niin tee, niin saat osaksesi vähintään huolestuneita katseita, rohkeimmat kehtaavat jopa ääneen hämmästellä, että miten meillä ei ulkona nukuteta.

Me nukutetaan poika nimittäin vaunuihin vain, kun kärrylenkkeillään, muutoin hän nukkuu päikkärit yleensä omassa sängyssä (mitä nyt joskus torkahtelee sohvalle tai syliin, jolloin saa useimmiten olla siinä). Muutaman kerran nukutin myös meidän takapihalla vaunuissa, mutta kyllästyin 1) siihen pukemiseen ja riisumiseen joka päikkäreiden alla, kun niitä on kuitenkin 3-4 päivässä ja 2) kurakelien aikaan siihen älyttömään määrään kaikkea p*skaa, mitä vaunujen mukana tuli, kun ne piti siirtää asunnon läpi takapihalle.

En ole huomannut unen määrän tai laadun muuttuvan sisä- ja ulkonukutuksen välillä. Liikkuvissa vaunuissa poika nukkuu aina, joten kärrylenkkipäikkärit toimivat, mutta jos vaunut ovat paikallaan vaikka koirapuistossa tai takapihalla, poika heräilee, jos on herätäkseen, eli eroa omassa sängyssä nukkumiseen ei ole. Oletan, että kunnon kansalaisia tulee sekä sisällä että ulkona nukutetuista vauvoista :)
 
Musta tuntuu että tuo ulkona nukuttaminen on enemmänkin sellainen "vanhan kansan juttu", tai ainakin itselleni sitä on hehkuttaneet pääasiassa oma äiti ja muut sen ikäiset ihmiset ja kai se sitten sieltä on periytynyt meidän sukupolvellekin. Meillä poika nukkuu vain yhdet päikkärit päivän aikana ja jossain kohti totesin että hän nukkuu paljon paremmin ulkona kuin sisällä. Ulkona menee helposti se 3 tuntia kun taas sisällä havahtuu satavarmasti puolen tunnin päästä eikä välttämättä sitten nuku enempää. Eli ihan tästä syystä meillä nukutaan ulkona. Tai no on ehkä väärin sanoa että ulkona, meillä vaunut on kuistilla missä on näillä kovemmillakin pakkasilla muutama aste lämmintä ja se on aika optimaalinen lämpötila nukkumiseen, eikä tarvi pyntätä niin montaa kerrosta päälle. Nukkuu toki hyvin myös vaunulenkillä ja autossa eli "ulkona" joka tapauksessa. Sanoisin että tämä on ihan tottumiskysymys, olishan se ihanaa jos tuo osaisi nukkua kunnon unia myös sisällä, mutta en ole nähnyt tarpeelliseksi edes opettaa kun homma toimii näinkin :)
 
Se ulkonukuttaminen saattaa olla sarjaa "näin on aina tehty ja näin kuuluu tehdä" mutta meidän kohdalla kyllä toimii. Vaunulenkin yhteydessä nukutaan kolmisen tuntia, sisällä puoli tuntia kerrallaan. Oikein harmittaa kun alkuun vaunulenkiltä tullessa nostin tytön aina pois kopasta, riisuin ulkovaatteet ja koitin laittaa sänkyyn -> heräsi aina. Sit sitä itku kurkussa ihmetteli miks ei tää nuku pitempään... Nyt neiti on saanut jatkaa uniaan parvekkeella, kovemmalla pakkasella sisällä.
 
Tässä yks juttu koskien ulkona nukuttamista http://ohjelmat.yle.fi/akuutti/lasten_ulkona_nukuttaminen

Mä en saa mukeloa tällä hetkellä mitenkään muuten nukkumaan päivällä enemmän kuin tekemällä sen kärrylenkin. Lenkin jälkeen jatkaa vielä unia välillä (sisällä kopassa näillä keleillä). En oo kokeillu vielä sitä, että pistäisin pojan vaunuihin ja vaan heijaisin uneen, että nukkuisiko hyvin ilman sitä kärryjen työntelyäkin. Sitten kun tuo oppii itse nousemaan istumaan, niin tuskinpa uskaltaa ees jättää vaunuihin itekseen.
 
Meillä poika ei sisällä nuku kunnon unia, just ehkä sen 30min. Ulkona 1-3 h. Sen takia laitan parvekkeelle, että sais kunnon päikkärit. :)

Meijän yöunet on menny kyl sellaseks sirkukseks! Huomas et heti sen jälkee ku oppi kääntyy mahalleen, on yöunet ollu tosi katkonaiset. Viime yönä yritin laittaa pinnikseen->heräs varmaan 30sek päästä... Sit tissillä roikkuu koko ajan! Varmaan 10 kertaa annoin tissiä klo 5 mennessä. Ei osaa rauhottua ja nukahtaa uudestaa ilman. Huoh! Vähä kyllä väsyttää! :/ jospa tää helpottais jossai vaihees.. :D
 
Meillä on VIHDOIN alkanut nuo nukkumaanmenot onnistumaan! Nyt poika "pyytää" jo itse sänkyyn heti seiskan jälkeen (vaikka tavoitteena ollut 20). Joskus nukahtaa tankkauksen jälkeen lähes itsekseen ja nukkuu n 12h. MUTTA, eka unipätkä on n 20-1 ja sitten se rumba alkaa. Poika tankkaa sen jälkeen 2-3h välein aamuun asti (parhaimmillaan 4*150ml). Siinä on jo pakko vaihtaa vaippaa kun ei tuo maitomäärä voi millään mahtua yhteen vaippaan :sad001 Poika onneksi nukahtaa samantien itsekseen omaan sänkyynsä, ja kun yleensä laitan pullon hänen suuhunsa ennen kuin poika kunnolla herää ja alkaa huutaa nälkäänsä, niin hän nukkuu tuon 12h melkein putkeen. Mutta kun äippä menee nukkumaan siinä 23 pintaan, niin eipä täällä taaskaan nukuta kun max 2h pätkissä. Tässä korvikkeen litkimisessä ei oo enää mitään järkeä mun mielestä. Vuorokauden ensimmäisen puoliskon aikana on jo mennyt päivän suositusmäärä, joten poika syö tuplasti sen mitä suositellaan. Meillä on valmiina odottamassa tuollaista maissi-riisivelliä, laitan seuraavan pulloon mukaan lusikallisen, katsotaan mitä tapahtuu. Oma äitikin käski aloittaa vellin kun tuo maito ei selkeästi riitä tuolle meidän paksukaiselle. Mies on vähän vastaan kun lääkäri sanoi että ihan aikaisintaan 4kk ikäisenä, mutta meille todnäk sanoisi että 6kk koska poika kasvaa niin hyvin pelkällä maidolla.
 
Oho, Sophie, kylläpä teidän poitsu tosiaan vetää tuota maitoa! Meillä menee vasta n. 8 x 100ml/120ml. Meille sanottiin neuvolassa, että mikäli ruokailukerrat alkaa lisääntymään radikaalisti, niin velliä kehiin. Ajattelin tuossa kohtapuoliin alkaa antamaan, jospa vaikka yöunet pitenisi...Nyt klo 01 vika syöttö ja herää nälkäänsä 4-5 tunnin kuluttua ja siitä sitten parin tunnin päästä uudestaan.
 
Päiväunista!

Mä oon aivan ymmälläni. Meidän pikkuherra on kyllä nukkunut melko hyvin yöuniansa. Lukuunottamatta nyt paria viimeistä yötä, pojan unirytmi on ollut 00-07 (08 välillä) sen jälkeen annan tissiä ja nukahtaa heräten klo 10 ja taas tissillä nukkuu n. klo 12 saakka. Eipä mitään, me olemme enemmän kuin tyytyväisiä, sillä olemme kaksi iltakukkujaa ja aamutorkkujaa ja lapsi samassa rytmissä.

Ongelmana on kuitenkin päiväunet. Niitä ei nukuta LAINKAAN. Poika nukahtaa kyllä rinnalle, mutta heti jos yrität siirtää johonkin, hän herää. Vaunulenkillä vaunujen liikkuessa voi vahingossa nukahtaa, mutta jos kärryt pysähtyvät, havahtuu hän välittömästl itkemään. Ulos olen yrittänyt heijaamalla nukuttaa, poika kun on aivan järjettömän väsynyt ja kiukkuinen, mutta tappelee itse omaa untansa vastaan.

Suurinosa siis tuosta päivärytmistä eli klo 12-00 ollaan ihan ok tyytyväisiä, mutta selvästi klo 15 ja 18 aikaan väsy alkaa painaa, muttei suostu millään nukahtamaan ja sekös sitten hammasta kiristää itse kullakin. Eikä siinä muuta, mutta yritä siinä sitten tehdä jotain kotitöitä, kun hereillä olleessaan vauva vaatii jatkuvasti seuraa ja syliä, ja kun päiväunia eu nukuta niin missään vaiheessa päivää ei pysty tekemään yhtään mitään. Turhauttaa ihan älyttömästi!

Vinkkejä teiltä äitikolleegat jooko?
 
Nukahtaako rinnalle? Meidän tyttö kun ei haluis päiväunille, vaikka ihan järkky väsy, nukahtais syliin ja heräis pienimmästäkin liikkeestä. Joten välillä, kuten tänään, vien sen meidän sänkyyn ja imetän kyljelläni kunnes se nukahtaa ja sit hivuttaudun pois. Niin sitä ei tarvitse siirrellä enää.. Ei se kauaa nuku kerralla, mut jo 15 min unta auttaa karkottaan känkkäränkän.
 
Mulla on vähän sama ongelma, tosin meillä nukkuu hyvin ulkona, mutta herää aika pian sisälle tullessa. Ja pahimmat pakkaspäivät kun ei pääse ulos pitkille unille on aika pitkiä. Mä oon varmaan aika huono äiti, mutta olen ratkaissut tilanteen niin, että otan sohvalle vesipullon, iPadin ja kaukosäätimen, annan vauvan nukahtaa syliin ja käytän ajan hyvällä omalla tunnolla netissä ja tv:tä katsoen... :P Jos ei kerran muuten nuku niin parempi sit sylissä, vaikka vanhan kansan mukaan taitaa mennä sekä äiti että lapsi pilalle. Mutta mikä voisi olla vauvalle ihanampaa kuin nukkua äidin sylissä, ja mikä äidille ihanampaa kuin pieni hetki omaa aikaa tuhiseva vauva sylissä? :)
 
Mä en voi pitää päiväunia sylissä, kun se on usein se pieni ikkuna, jolloin pitäis ehtiä tehdä ne 1100 hommaa, joita muulloin ei pysty.. ;)
 
Latteäiti, kuulostaa just hyvältä tekniikalta! Ihanaa! Meillä nukutaan kiltisti sekä sylissä että vaunuissa, sisällä että ulkona (ja paljon nukutaan edelleenkin), ja kiitän siitä tuttia. Mutta unirytmiin tulee selkeästi päivien mukana muutosta...
Parasta on kyllä nukahtaa itse päikkäreille vauva kainalossa ja viis veisata pyykeistä tai tiskiläjästä :)
 
Mä teen niitä hommia silloin, kun vauva on hereillä. Se on sitterissä "mukana" tai sitten leikkimatolla, ja mä puhun sille koko ajan. Mutta kyllä mä olen myös esim. siivoamisen suhteen joutunut tinkimään ihanteistani. Vauva pelkää imuria, niin yleensä imuroin silloin kun se nukkuu ulkona, mutta tällä viikolla on nukkunut päikkäreitä niin huonosti etten ole onnistunut. No, viimeistään sit lauantaina mies vie sen ulkoilemaan ja minä siivoan.
 
Alkaa hiljalleen tuntua siltä että muut vaavit nukkuu jo yönsä hyvin. Tulee väkisinkin tunne että mitä teen väärin. Iltatoimet aloitetaan siinä 19-20 välillä mutta nukahtaa vast tosiaan silloin puolenyön aikaan vaikka onkin selvästi väsynyt.
Meillä on nyt rokotuksien jälkeen nukuttu todella huonosti. Poika suostuu käymään unille aikaisintaan 23 ja heräilee sitten 1,5-2 h välein. Eniten huolettaa se ettei vauva nuku riittävästi vuorokaudessa kun yöunista tulee 8-9 h ja päikkäreistä 2-3 tuntia lisää kun ei suostu nukkumaan vaikka mitä temppuja tekee
 
Jaksamista Noonis; saatko itse nukuttua? Äläkä syyllistä itseäsi mistään väärin tekemisistä, toiset vauvat nukkuvat helpommin ja toiset vaikeammin, vaikka me äidit kuinka elettäisiin hyvien rutiinien mukaan. Minusta tuntuu välillä, että juuri kun ajattelee, että nyt on päästy hyvään systeemiin kiinni, niin sitten vauvan kehityksen mukana tulee jotain uutta, joka taas kerran muuttaa kaiken.

Voisiko tuosta univajeasiasta kysäistä neuvolasta (vaikka puhelimitse, jos seuraavaan neuvola-aikaan on vielä tovi)? Mä ajattelen aina, että luonto korjaa ja jossain vaiheessa vauvan on pakko nukkua univelat kiinni, mutta ei se varmaan ihan niin yksioikoista ole.

Kauhean vaikea keksiä kyllä mitään uusia nukutuskonsteja, kun varmasti olet jo kaikkea kokeillut. Meillä parhaiten ovat toimineet säännöllinen rytmi (mikä teillä taitaa ollakin) ja se, että pojalla on masu täynnä nukkumaan mennessään. Päikkäreiden kanssa ei kyllä rytmistä ole tietoakaan, mutta se ei ole haitannut yöunia. MUTTA, odottelen tässä, milloin asiat täälläkin muuttuvat, olen nyt jo huomannut, että jos yksi yöherääminen jää pois, aamuherääminen aikaistuu (tai se olisi varmaan se toinen yöherääminen, mutta kun on jo esim. 9 tuntia nukkunut, ei enää niin vaan nukahdeta) ja toisena asiana, päikkärit ovat muuttuneet haastavammiksi, jäävät helposti puolen tunnin pätkiin.

Meillä on rokotukset vasta edessä vajaan parin viikon päästä, en kyllä yhtään odota niitä...
 
Tuota kyljellään nukuttamista isossa sängyssä olen kokeillut. Se toimi kyllä ja poika nukahti, mutta vain viideksi minuutiksi ja sitten alkoi huuto. Sitä kyllä ajattelin ruveta harjoittamaan vaan enemmän, jospa unet vähän pitenisi.. Ja kyllähän tuo sylissäkin saa välillä (lähes jokapäivä...) nukkua, koska otan usein sen omaksi ajakseni ja selailen läppäriä samalla. On vaan hieman hankalaa, kun iskee vaikka se jano tai hyvänä esimerkkinä eilen kuivausrumpu alkoi piipata väsisäiliön täyttyneen, niin kuuntelin puoli tuntia kiltisti sitä palohälyttimeen verrattavaa piipitystä, jotten herättäisi poikaa sylistäni :D

Ja Noonis, minä tuskailin ihan samaa. Rokotusten jälkeen meni hiukan reilu viikko melkoisella kitinällä ja yöt meni aivan penkin alle. Nyt kuitenkin alkanut jo rauhoittumaan, kun rokotteesta kaksi viikkoa aikaa.

Vielä yksi kysymys, laittaisiko joku linkkiä siihen youtuben "nukkumishurinaan"? :D
 
Kiitos Herne,
Oma nukkuminen menee samassa tahdissa pojun nukkumisen kanssa ja ehkä vielä vähemmänkin kun menee hetki että itse saa unenpäästä kiinni. Olen sitten yrittänyt nukkua päivällä ne hetket kun pojukin nukkuu. Olen siis tällä hetkellä todella väsynyt. Rutiinit on joo käytössä ja iltaisin menee useita tunteja syömiseen. Ehkä tää on vaan joku vaihe koska aikaisemmin pojulla oli jo ihan mukava unirytmi. Tätä kirjoitettaessa tuli mieleen että vois liittyä siihen että poika oppi kääntymään mahalleen ja elää nyt sitä vissiin unissaan.
 
http://m.youtube.com/watch?v=En4NhOLust0 Meillä on tää käytössä, mut siellähän on pilvin pimein, hakusanoilla "baby sleep sound", "white noise", "relaxing sound" jne.

Tsemppiä! Meillä nukkui tyttö just 20 min (nukutus kesti saman ajan), heräs sit sopivasti just kun olin vatkaamassa sokeria&kananmunaa vaahdoks käsivispilällä. (Sähkövatkain rikki.) Nopeesti vauva olalle ja vispaus jatkui.. Just sain uunista 100 osassa tehdyn kääretortun, katsotaan, mitä tulee. :D
 
Takaisin
Top