Älä stressaa turhaan pinnasängystä, Latteäiti! Jos kerran perhepeti toimii ja saatte hyvin nukuttua, niin miksi ette jatkaisi niin? Meillä meni just noin esikoisen kanssa, tyttö ei huolinut tuttia vaan pelkkää tissiä, nukahti aina tissille ja syliin, ja kun siirsin omaan sänkyyn niin säpsähti aina hereille. AINA. Muistan kun istuin pimeässä huoneessa pinniksen vieressä, yritin nukuttaa virkeää vauvaa ja mietin että onks tässä mitään järkeä? No ei siinä ollut.
Me siis lopulta nukuttiin niin että vauva nukkui mun vieressä sängyssä ja mies pari vuotta patjalla kun 140cm sänkyyn ei kunnolla mahtunut.
Sitä kamalasti aina kaikki tutut päivittelivät, että voi että, ettekö saa samassa sängyssä nukkua, ja neuvolassa aina muistettiin huomauttaa miten perhepeti EI ollut hyvä asia, mutta me tehtiin vaan oman päämme mukaan kun kerran saatiin sillai parhaimmat unet! Ei mieskään valittanut, vaan sen mielestä oli tärkeää että saatiin nukkua.
Vuoden iässä unet paranivat, tissi vaihtui pulloon ja sit yhtäkkiä se viihtyikin paremmin pinnasängyssä - tosin meidän sängyn vieressä kun sillä ei ollut vielä omaa huonetta, kaksiossa kun asutaan.Vasta kaksivuotiaana siirrettiin vanhempien sänky olkkariin, tyttö sai oman huoneen ja oman sängyn, ja sinne se on jäänyt ihan mielellään nukkumaan itsekseen ilman mitään unikouluja. Eli meillä ei pidetty mitään kiirettä itsekseen nukkumisen opettelulla vaan se on tullut mukaan ajan kanssa, toisaalta kun asutaan näin ahtaasti, ei siihen ollut edes mitään käytännön mahdollisuutta tai järkeä.
Ja kyllä eskari vielä joskus kömpii öisin meidän väliin nukkumaan, ja se on mun mielestä vaan ihanaa.Tää vauva taas ottaa tutin joten se on ollut helpompi laittaa omaan sänkyyn jonne nukahtaa itsekseen. Tosin itse olen joutunut opettelemaan laittamaan sen sinne ja antamaan olla rauhassa - ihaninta on pidellä nukkuvaa vauvaa, ja siihen se esikoinenkin kai tyytyväisenä tottui :)
Nykyään vauvan pinnasänky on meidän sängyn vieressä kiinni, pohja alhaalla ja laita pois niin että vaikka nukkuukin itsekseen, on silti lähellä että on helppo nostaa syömään, laittaa tuttia suuhun jne nousematta itse ylös. Mä en pystyis laittamaan vielä näin pientä omaan huoneeseen, en saisi ikinä itse nukuttua! Tsemppia ja tee juuri niinkuin itsestä parhaalta tuntuu!