Vauvan (ja miksei äidinkin) nukkuminen

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja herne
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä myös selällään ja jalat sammakkona, kädet ylhäällä vähän koukussa, niinkuin ihastelis omia muskeleitaan :grin

Sen olen huomannut, että poika nukahtaa joka kerta pää samaan suuntaan kääntyneenä (kääntää sen poispäin minusta kun on valmis nukahtamaan), mutta vaihtelee asentoa kyllä sitten unien aikana.
 
Meidän tyyppi tykkään kanssa pitää päätä ja katsettaan aina vasemmalle. Olenkin nyt yrittänyt kääntää tyyppiä esim nukkuessa niin, että pää olisi enemmän oikealle päin. Huomaan siis selvästi, että pää on hieman littanampi vasemmalta puolelta, kun en ole älynnyt tätä aikaisemmin :(
 
Me laitetaan poika aina nukkumaan kyljelleen ja yösyötöllä sitten toiselle kyljelle. Joskus pysyy tässä asennossa koko ajan, joskus taas kellahtaa jossain vaiheessa selälleen ja pää jää tulosuuntaan. Tällöin poika nukkuu prikulleen samassa asennossa kuin herne yllä kuvaili :)
 
Meillä nukkuu selällään kädet täysin levitettynä. Vie muuten yllättävän paljon tilaa sängystä!
 
Mua kauhistuttaa jo valmiiksi kun ollaan menossa huomenna miehen perheen luokse neljäksi päiväksi. Siellä nukutaan koko perhe samassa 120cm leveässä sängyssä...
 
Meillä tyttö nukkuu myös samalla lailla yöt kuin herne kuvaili. Lyhyitä päivätirsoja nukutaan miten milloinkin, kerran oli pakko ottaa kuva kun neiti nukkui niin somasti nyrkki pystyssä.. :)
 
Poika nukkui huikeat 11 tuntia vain kahdella syötöllä! Tosin hän tankkasi yhteensä 400ml siinä tunnin sisällä ennen kuin nukahti.. :grin

Ja mitä mä teen, makaan hereillä ja odotan että milloin tuo herää nälkäänsä. Hohhoijaa...
 
Meillä päikkäreille menee 12 aikaan hyvillä mielin. Nukkuu partsilla 3-3,5h ja jos sisällä yrittää biin max. 1h. Sitten n. puoli 6 taas unet ja tällöin hirveän huutokonsertin kera :/. Lopulta on vasn niin väsynyt itkemisestä, et nukahtaa. Nukahtas syliin ja sitten siirrän sitteriin. Yöunille n. klo 20 aikaan ja vielä hirveämmän huudon kera...Ikää lauantaina 5kk, korjattu ikä n. 3,5kk. Kauankohan tätä kestää...:/
 
Hoh, miten sitä onkin öisin ihan tillin tallin jatkuvien katkonaisten öiden vuoksi. Meillä on jo aika pitkään menty nyt kahdella syötöllä (n klo 00-01 ja 04-05) nuo 11-11,5 h yöunet. Joskus sitä yöllä herätessään on ihan pihalla, että onko nyt eka syöttö, toka syöttö vai kenties jo aamu (vai jotain muuta ähinää ja kitinää). Pakko joka kerta katsoa ensin kelloa, että minkähän aika nyt on :D
 
Meillä vaihtelee nuo yöt vielä aivan hirveästi. Esim. toissa yönä nukkui 11 tuntia kahdella syötöllä (syö noin 15 min ja nukahtaa heti uudestaan):p. Viime yönä oli taas ihan eri meno; 5 tai 6 syöttöä (menin laskuissa sekaisin) + ne lukemattomat kerrat kun kävin laittamassa tuttia suuhun…:confused: Onneks on välillä hyviä öitä niin jaksaa myös noita "vähemmän hyviä":wink
 
Me oltiin lyhyellä mummolareissulla, josta tultiin kotiin eilen. Paluu vaan venyi niin pitkäksi, että oltiin kotona vasta 20.30 joka on meidän nukkumaan meno aika, ja neiti oli sitä ennen nukkunut melkein koko kolmen tunnin automatkan. Sitten normaalisti melkein joka vaippaan kakkaava vauva ei kylässä tehnytkään yksiäkään kakkoja kylässä. Tästä seurasi ihana kombo, megakakka klo 5.30 ja pyllypesun jälkeen täysin virkeä vauva. Käyn parhaillaan väsytystaistelua hämärässä olohuoneessa, kohta yritetään paluuta unille... Ei reissuja pitkään aikaan, sanon minä.
 
Meijän poika on tälläviikolla kehittyny tuossa nukkumisessa nii että tälläkin hetkellä on vielä nukkumassa jo 9h jatkuneita unia. Söi illalla normaalisti tissiä ja nukahti 21 . Ei oo syöny sen jälkeen. Mun tissit räjähtää jos ei kohta herää :D
 
Meillä loppui muuten isin yövalvomisvuorot juurikin tuohon, että mulla meinas tissit räjähtää :D Ajattelin, että samalla vaivalla sitten syötän pojan itse jos joutuisin kuitenkin herätä pumppaamaan (tai jos en pumppais, ni vähintään vaihtamaan kuivaa rättiä yöpaidan alle ja kärvistelemään niiden räjähtävien tissieni kanssa).

Poikakin ollut sitä mieltä, että yöpala maistuu, ei ole tainnut vielä kertaakaan nukkua koko yötä putkeen (enkat ehkä jotain 7h kieppeillä). Yösyönnit menevät kyllä niin vaivattomasti, ettei mua ole haitannut - poika on yösyömisten kanssa täysin asialinjalla, syö puoliunisena hyvin keskittyneesti, ja jatkaa sitten uniaan. Mun tehtäväksi jää lähinnä siirtää poika pois pinniksestä ja sinne takaisin :) Paitsi viime yönä, silloin oli jotain ihme venkoilua tissillä ja sängyssä ollessaankin poika piti jotain omaa uutislähetystään puolen yötä, suloista kuunneltavaa mutta nyt vähän väsyttää...
 
Meillä on nyt ollut pari vähän kummallista yötä. Poika nukahtaa ihan normaalisti klo 22 kieppeillä ja herää syömään aikaisintaan kahden aikoihin. Eli alkuyö sujuu ihan hienosti, mitä nyt en itse osaa käydä ajoissa nukkumaan pojan kanssa vaan tarvitsen vähän sitä nollaamis/aikuisten aikaa ja yleensä nukahdan vasta puolenyön aikoihin. Kello on meillä soimassa yleensä ysiltä.

Anyway, tuon ensimmäisen syötön jälkeen poika onkin nyt parina yönä herännyt tiheämmin, normaalisti syö toisen kerran joskus 6-7 aikoihin jos ollenkaan, mutta nyt on halunnut yhden syötön lisää näiden kahden väliin. Ei siinä sinänsä ongelmaa (normaalisti poika on öisin vain syönyt ja jatkanut heti uniaan, koko hommassa mennyt max. 15 min), mutta nyt pikkukaveri on päättänyt olla sen lisäksi hereillä pitkiä pätkiä. Koita siinä nukkua, kun pinniksestä kuuluu vauvan uutislähetystä puolen aamuyötä ja aamua :confused: Juttelu on kovin hyväntuulista (ja suloista!) ja en ole siihen sekaantunut, ajattelin, että jos menen hyssyttelemään niin toinen vain virkistyy. Ja siis loppuu omia aikojaan ja poika sammuu uudestaan, mutta aloittaa sitten taas jonkun ajan päästä. Ja toki sitten, kun poika on just nukahtanut, mua rupeaa yskittämään, aivastuttamaan tai muuta, mikä taas havahduttaa toisen :sad001

Meillä on siis koko perheellä nyt vähän flunssaa, toivottavasti kyse on vain sen vaikutuksista pojan yöuniin. Äitikin tietty lepäisi ja parantelisi mielellään, mutta minkäs teet (rauhassa sairastaminen on asioita, joita en koskaan osannut arvostaa ennen vauvaa)...
 
No niin, sen lisäksi että poika on nyt yöt nukkunut omassa sängyssä, niin yöunille on käyty ihan itsekseen! Minä kun olin varma, että sitä ei saa ikinä nukahtamaan muualle kuin syliin tai tissille, mutta nyt tuntuu siltä että poika haluaa nimenomaan sinne omaan sänkyyn, eikä halua kiehnätä sylissä! :O Tämän on pakko olla vain joku ohi menevä vaihe! ;)

lmeisesti poika tajuaa, että pimeys ja hiljaisuus tarkoittaa sitä, että nyt simmut kiinni tappeluitta, show is over. Päivänokosille ei ihan helposti käydäkään ja niihin ei todellakaan enää uhrata 45 minuuttia kauempaa, edes liikkuvissa vaunuissa...
 
^^ Tykkään siis tuosta yönukkumisesta, en päiväunien hankaluudesta :)

Olen ollut huomaavinani saman asian, poika ei enää niin haluakaan nukahtaa syliin, vaan tietää sänkyyn päästessään ja valojen sammuessa, että nyt saa rauhoittua ja levätä. Toki välilla (usein) pitää siitä huolimatta vähän huutaa nukkumaan mennessä, juuri ennen kuin nukahtaa :)
 
Sama juttu nukkumaanmenon kanssa, ennen huudettiin julmetusti kun vietiin sänkyyn, nyt alkaa kitinä jos ei viedä sinne. Sängyssä alkaa unentekeminen heti, mutta saattaa joskus mennä tuntikin ennen kuin tyttö nukahtaa. Hän on siellä aivan tyytyväisenä, joskus pitää käydä tuttia nostamassa.
Meilläkin lähtee yöllinen juttelu käyntiin joskus syömisen päälle, annan tutin, silitän vähän ja laitan uniriepua poskelle, vauva hoksaa että nyt kuuluukin jatkaa vielä unta.
 
Myös meillä on nukkumaanmeno helpottunut huomattavasti. Suurin ongelma nykyään on pitää poika hereillä tarpeeksi kauan ettei tuo ihan kuudelta menisi nukkumaan ja herää sitten kuudelta. Hyvä tapa pitää poika tyytyväisenä ja kiireisenä viimeinen tunti on kylpeminen. Siellä tuo ahmatti viihtyi toissa iltana 40 minuuttia sätkien ja polskien :grin Sen jälkeen maistui maito ja uni! Viime yönä nukkumaanmeno olikin vähän haastavampaa koska meillä kävi vieraita vähän liian myöhän (19 jolloin meillä on yleensä nuo iltarutiinit jo käynnissä). Poikahan siten vierasti ja huusi ja itki, kunnes vieraat lähti. Nukkui puolisen tuntia ja sitten räyhäsi 1,5h. Kun vihdoin sitten nukahti juotuaan 4,5dl maitoa sen kahden tunnin aikana ja nukkui 11h yhdellä pysähdyksellä.. Mutta mähän en saanut nukuttua enää viiden jälkeen kun vaan odotin että kohta se herää ja sit pitää olla maito valmiina o_O Meillä nukutaan 10-13h ja yleensä kolmella syötöllä, yhdellä pissavaipan ja yhdellä kakkavaipan vaihdolla (mikä siinäkin on että ne kakat pitää vääntää keskellä yötä!?).
 
Meillä on ollut jonkin aikaa vähän sama homma kuin Sophiella, poika on usein kuuden-seitsemän aikoihin omasta mielestään valmis nukkumaan. Joskus pienet torkut auttaa kivasti siihen, että nukkumaanmenon saa vedätettyä siihen klo 20-20.30 (ettei herätys olisi pahimmassa tapauksessa aamuyöllä...), mutta semmosta kärttyilyä se ilta yleensä on joka tapauksessa. Ei poikaa kiinnosta paljon leikit, seurustelu tai iltatoimet.

Eilen Se sitten nukahti jo 19-19.30 välillä. Olin siinä alkanut imettämään puoli 19 ja poika söi ensin hyvin, sitten nukahti hetkeksi, heräsi ja taas vähän söi. Ajattelin tyytyväisenä, että no niin, tässähän poju saakin torkut otettua, niin jaksaa hyvin sinne puoli ysiin asti... NOT. Ei herännyt enää ei, sänkyyn vaan ja onneksi yli 12 tunnin unet, kaksi syöttöä toki välissä (olin jo valmistautunut siihen, että herätys 06 seuraavana aamuna). Ihmekö tuo, että illalla oli ihan tsippi kun päivällä nukkui 2h kolmessa pätkässä...

No ei tämä mikään valitusvirsi ole, hyvä että yöunet sujuu ja maistuu :) Saa itselle aikaa ja voi huilahtaa illalla, kun päivisin poika ei juuri breikkiä anna.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä on muutama yö mennyt vähän ihmeellisesti, normaalia huonommin siis. Poika on heräillyt useammin ja myös herkemmin, itse kun on kääntänyt kylkeä, niin hirveä ähinä alkanut pinniksessä :confused:

Toivon, että heräily johtuu vain flunssasta, onhan se tukkoisella nenällä tietysti hankala nukkuakin. Viimeisen viikon aikana poika on kyllä keksinyt niin paljon uusia juttuja, että voi tuo olla tietysti joku vaihekin, mutta äiti soisi sen menevän nopeasti ohi.

Heräilyjen lisäksi poika on keksinyt, että oma peitto pitää yrittää syödä nukkumaan mennessä (mutta heti tulee poru, kun peitto menee naamalle, eli siihen ei voi nukahtaa); nukkumaanmenoista on tullut taistelua, kun minä roikun peiton toisessa päässä ja poika toisessa :smiley-angry003

Viime yö oli vähän parempi, joten toivotaan, että tämä tästä mahdollisimman pian...
 
Takaisin
Top