Vauvan (ja miksei äidinkin) nukkuminen

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja herne
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Levottomia öitä on edessä päin varmasti vielä paljon (valitettavasti...)! Meilläkin tais mennä pari yötä huonommin joku aika sitten sen takia, että poika harjoitteli unissaankin ryömimistä...? Just nuo kaikki eri kehitysvaiheet tekee vauvoista levottomampia. Eli toivotaan, että kaikki huonommat yöt on vain ohi meneviä jaksoja. Vaikka kyllähän ne syö naista (ja miestä).
 
Meillä viime yö meni kitinän, kiemurtelun, maidon ja vaippojen kanssa. Huoh... Jos tässä alkaisi laskemaan päiviä kunnes saa aloittaa kiinteät ihan kunnolla. Siitä tulikin mieleen että te jotka olette kiinteitä antaneet jo pidemmän aikaan, niin onko vaikuttanut yöuniin?
 
En tiedä kumpi meillä vaikutti yöuniin, kiinteiden aloitus vai pojan siirtäminen omaan huoneeseen, mutta nukkuu pääsääntöisesti kyllä hieman pidempiä pätkiä nykyään. Tuokin tietysti vähän vaihtelee joka yö.
 
Heh, meillä toimii tuo imurin ääni myös - en ole käyttänyt sitä erikseen, mutta olen hyödyntänyt sen tosiasian, että poika sietää nukkuessaan hyvin tuota imurin hurinaa, eli voin imuroida aika rauhassa päikkäreiden aikaan. Mitäs sitä muuta tekisikään toisen nukkuessa, kuin hyökkäisi äkkiä muihin kotihommiin :p

Tänään ei tosin mennyt sen asian kanssa niin putkeen; aloitin imuroinnin 12.30 ja pääsin lopettamaan 16.30... ihan muutama keskeytys tuli välissä :grin
 
Saria, tuo kuivausrummun piippaus, niin tuttua! Mä varaudun kyllä moneen asiaan, esim. vettä on pöydällä pullossa ja yleensä jotain ruokaa, mutta kaksi asiaa mille ei voi mitään: vessahätä ja koneiden piippaus. Miksi kaikki kodinkoneet muuten pitää nykyisin piipata? Meillä piippaa tiskikone, pyykkikone ja kuivausrumpu, tiskikone sentään lopettaa sen piippaamisen, kaksi muuta jatkaa niin kauan että ottaa pois päältä. Ja joku noista on melkein aina käynnissä.
 
Mä koitan kans aina katsoa, että sohvan lähellä on vettä, läppäri, puhelin (äänettömällä) jne., mutta yleensä onnistun jotain unohtamaan. Tänään yritin opettaa koiraa noutamaan mun rillejä, mutta eihän siitä mitään tullut kun yleensä just sellaisiin esineisiin on kielletty koskemasta, toinen vaan pällisteli laseja että "ethän sä nyt voi noita tarkoittaa" ja haki mulle sitten jonkun lelun :D Ihan ite piti nousta sohvasta, onneksi kyseessä ei ollut nukutus vaan aamuimetys. Ja ei ehkä näin jälkikäteen ajatellen muutenkaan mikään älynväläys laittaa koiraa noutamaan silmälasit...

Neuvolan perhevalmennuksessa ennen synnytystä meille näytettiin joku (imetystä koskeva) pätkä, jossa mies kertoi laittavansa vaimolleen aina valmiiksi sellaisen "imetyskorin", missä on vettä, naistenlehtiä jne. Mietin joskus, että ihan kiva idea, mutta meillä sellaisen korin saisi melkein sitoa mun jalkaan että se olisi oikeassa paikassa oikeaan aikaan :D
 
Se siitä nukkumisesta, taas. Poika söi 1-8 välisenä aikana 4*150ml. Voi luoja tätä väsymystä, väsyttää jo niin paljon ettei saa nukuttua kun tietää että max 2h päästä pitää taas olla laittamassa pojalle maitoa.
 
Meillä oli kanssa aika kamala yö, pitkästä aikaa. Poika meni kyllä kymmeneltä nukkumaan mutta heräsi syömään suunnilleen klo 01, 03, 06, 07 ja 08. Tuon jälkeen ei sitten tämä mamma enää nukkunutkaan. Ja sitten pojalla oli ja on edelleen pää täynnä räkää jota yritin "niistää" pois yöllä mutta siitähän se riemu vasta repesi. Ja parilla syöttökerralla yritin tarjota myös tissiä jotta olis saanu pahimmat paineet pois, kun piti palauttaa se pumppu neuvolaan edellispäivänä. Poika siis kyllä muisti pienen hapuilun jälkeen miten tissistä syödään ja auttoikin äitiä hädässä pariin otteeseen edeltävän vuorokauden aikana, mutta ei sitten viime yönä mitenkään päin. Joten mulla oli tissit saakelin kipeenä, pojalla räkä vaan rohis ja nälkä oli non-stop. Siinä meinas sitten itsellä käämi kärähtää en nyt muista monennellako syötöllä, kun ei mikään oikein onnistunu. Ja mies vielä kehtasi nuhdella tästä! :/ Tänään sitten lähdettiin pojan kanssa heti aamusta kaupunkiin metsästämään pätevää rintapumppua ettei jatkossa ole ainakaan kipeistä tisseistä kiinni nuo yöunet. Nyt poika on sitten nukkunutkin torkkuja pitkin päivää ja koko sen aamupäivän reissun ajan, ihmekös tuo kun yö oli sellaista hulabaloota. Toivottavasti ensi yö on parempi!
 
no huh. meillä on kanssa ollut viime yöt jotenkin tosi paljon levottomampia, vauvalla on ollut räkäinen nenä ja siksi tutti tahtoo tipahtaa vähän turhan usein suusta=herätys, herätys, herätys. huokaus. mä en uskalla öisin käyttää näsfridaa tai nenäniistäjää kun äärimmäisessä hädässä, mutta tiputtelen niitä suolaliuostippoja, ne auttavat ehkä vähän huomaamattomammin. välillä. useimmiten kyllä mihin tahansa toimenpiteeseen herätääno_O.
 
Meillä vauvan nukahtaminen kestää kauemmin, jos päivään on kuulunut uusia asioita. Kääntymistreenit ja soseiden maistelu ovat jännittäviä juttuja ja sekoittavat tuttua ja turvallista. Televisio kiinnostaa ja nukahtaminen vaikeutuu heti jos hän sitä ehtii tuijotella. Uuden oppiminen ja kokeminen väsyttää mahdottomasti, mutta on niin paljon vaikeampi rauhoittua yöunille. Onneksi hän muuten tosi hyvä nukkuja.
 
^^ Meillä sama juttu kuin Alisalla, uudet jutut ja/tai muuten vaan normaalia aktiivisempi päivä (esim. kyläily) tekee nukahtamisesta vaikeampaa, mutta sitten kun uni tulee, poika saattaa nukkua jopa normaalia pidempään, sen verran rankkaa on asioiden sulattelu :)
 
Ihanaa, nyt on ollut taas pari normaalia yötä! Poika on kyllä jonkinmoisessa nuhassa ja korotettiin sen karsean yön jälkeen vähän sen sängyn pääpuolta niin että sillä on semmoinen peitoista tehty "tyyny" ja ollaan yritetty katsoa että nukkuu kyljellään niin on helpompi hengittää. Kaipa näistä keinoista oli jotain apua kun ei ole ainakaan tarvinnut herätä tuon nuhan takia näinä parina yönä vaikka poika kuulostaakin nukkuessaan aika räkäiseltä.
 
Hipphej taas näitä 2h välein ruokkimista koko yön. Eka pätkä on 4-5h, mutta se ei paljoa lohduta kun poika nukahtaa 20 aikaan ja minä 23. Eilen yöllä laitoin ekaan yömaitoon lusikallisen riisi-maissivelliä, ja kahden tunnin uni muuttui neljäksi. Sattumaa tai ei, olin ihan innoissani. Poika kyllä pulautteli mun mielestä enemmän kun normaalisti päivän aikana, ja nyt yöllä kiemurteli. Ehkä oon vainoharhainen koska mies sanoi että ihan normaalilta tuo näyttää ja kuulostaa. No annoin yöllä saman lusikallisen maidon sekaan, ja kahden tunnin päästä piti saada lisää. Joten se siitä. Toki tuo lusikallinen on tosi vähän, mutta en uskalla antaa vielä enempää kunnes oon ihan satavarma että tuo pulauttelua ja kiemurtelu ei johtunut siitä vellistä.
 
Meidän poitsun nukahtaminen on kyllä taas vaihteeksi työn takana, varsinkin nyt kun kädet vispaa edes takaisin ja pitää pientä hereillä. Välillä kädet hamuaa tutuin pois tai vetää itseään nyrkillä nenään. Usein myös säikähtää omien käsien liikettä. Jos pidän pojan käsistä kiinni tai painan hellästi rintakehää vasten niin nukahtaa helpommin. Katalonian ei suostu enää menemään. Tänään nukahtaminen kesti yli tunnin. Poika oli aivan yliväsynyt ja vispaavat kädet vaan vaikeutti tuota nukahtamista
 
Oletteko huomanneet muuten sellaista ilmiötä, että päivän ekoille päikkäreille lapsi nukahtaisi helpoiten, ja mitä pidemmälle päivä etenee, sitä enemmän menee aikaa nukuttamiseen? Tajusin eilen, että meillä homma toimii melkein poikkeuksetta näin; ekoille päikkäreille aamupäivästä poika nukahtaa melkein itsestään, iltaa kohden saa jo istua hetken nukuttamassa. Ja yöunille nukutetaan aina pidempään kuin päikkäreille.
 
Mä oon miettinyt ihan samaa, miten nuo päikkärit ovat niin helppoja mutta kun nukkumaan pitäisi mennä niin :angry4:angry5:smiley-angry002:smiley-angry016:smiley-angry019:devil07:devil10

Onneksi meidän nukkumaanmenot ovat helpottuneet huomattavasti niistä 4h itkuraivareista. Nykyään poika pyytää itse nukkumaan (ainoa paikka jossa ei kiukuttele on oma sänky pyjama päällä), sätkii ja juttelee hetken, syö ja zzzzzzzz :gen014
 
Sama täällä Sophie, onneksi tuo iltanukutuskin on jo/tällä hetkellä aika hyvällä mallilla :)

Täytyy nauttia niin kauan kuin voi, kohtahan tuo rupeaa jo kääntämään kylkeä ja ensi viikolla on 3kk neuvolakin rokotuksineen. Voipi olla, että hyvät nukahtamiset ovat sitten muisto vain, ainakin vähäksi aikaa.
 
Kattelin tossa poikaani joka nukkuu niin makeasti, ja tuli mieleen kysyä teiltä että millaisessa asennossa teidän pikkuiset tykkää nukkua? Kun tuo röhnöttää selällään, jalat sammakkoasennossa ja kädet "ylhäällä" suorana :laughing002 On tuo niin hauska ja hellyyttävä tapaus :love017
 
Takaisin
Top