Vauvan (ja miksei äidinkin) nukkuminen

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja herne
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minä opin onneksi jo nuorena tyttönä avaamaan oven hiljaa kuin ajatus, erittäin herkkäunisen äidin herättämisen välttämiseksi. :D Meillä neiti herättää aamuisin hihkumalla sängyssään poikittain, jalat korkealla pinnoja vasten yli reunapehmusteiden. Peitto on aina potkittu pois ja luulen neidillä olleen tänä aamuna vähän vilu kun huuteli sängyssään ilman peittoa. Peittelin uudestaan ja typykkä jatkoi uniaan ja äiti myös. :)
 
Mun mielestä siinä ympäristössä ei ole mitään kiinnostavaa, mutta toisaalta mistäs minä tiedän mikä vauvan mielestä on kiinnostavaa...o_O Jätin ne reunapehmusteet laittamatta just siksi että näen sinne paremmin, ehkä täytyy kokeilla niiden kanssa. Viime yönä oltiin mielestäni aika lähellä pinnasänkyyn nukahtamista, joten ehkä tää tästä. Useamman viikon olen tähän varannut kun ajattelin että tuskinpa ihan heti onnistuu.
 
Tuskin tää ketään auttaa, mut mulla oli patja varmaan viikon verran siinä pinniksen vieressä, pahoina öinä nukuttiin kumpikin ainakin osa yöstä siinä, mut ideana oli, että vauvan herätessä oon sit sadasosasekunnin päästä siinä naama kiinni vauvassa. Mut tilanne tosiaan oli se, että pinnasänkyyn siirtyminen tarkoitti naapurihuoneeseen siirtymistä.
Nukkuuko kaikilla muilla ipanat vielä metrin säteellä omasta sängystä?:anyone

Mä kieltäydyn olemasta neuroottisesti korva kiinni vauvassa koko ajan kuuntelemassa hengitystä yms. Toki jos se on kipee, istun vaikka koko yön sängyn vieressä, mut jos alkaisin kuunnella ja hermoilla, en sais ollenkaan nukuttua. Jos jotain sattuu, niin en varmaan heräis sen helpommin, vaik se olis vieressä. Väliseinä estää normaalien tuhinoiden kuulumisen, mutta äännähdykset ja itku kuuluu selvästi. Parantaa mun unenlaatua ja kuten aiemmin totesin, myös tytön.
Siltikin, vaikka tyttö on nukkunut omillaan jo toista kuukautta, edelleen säpsähdän pari kertaa viikossa kesken unien etsiin tyttöö sängystä. Yleensä syöksyn puoliunissani miehen kimppuun tivaamaan, mihin se on laittanut vauvan. :oops: Onneks miehen huumorintaju on riittänyt.
 
Meillä poika nukkuu pinniksessä sängyn vieressä, todennäköisesti tulee nukkumaan siinä siihen asti kunnes on tarpeeksi vanha siirtymään isojen poikien sänkyyn, jolloin saa oman huoneenki... Saapa sitten loppujen lopuksi nähdä, mitään en mee vannomaan :D
 
Meillä on pojan pinnis jatkeena meidän sängylle, siinä me nukutaan kaikki kolme vierekkäin mutta pojalla selkeästi kuitenkin oma sänky ja paikka. Siitä sitten pikkuhiljaa laitetaan se pinna takaisin ja sitten voidaan jo siirtää pinnistä poispäin meidän sängystä.. Meillä poika tulee nukkumaan meidän vieressä kunnes ei tarvitse herätä enää öisin (tai ainakin näin ajattelen nyt)... Pikkuhiljaa, me ei itseasiassa olla edes mietitty koko asiaa kun nyt ollaan kaikki tyytyväisiä tähän järjestelyyn :)
 
Meillä vauva nukkuu vielä meidän kanssa samassa sängyssä. Olis tarkoitus nyt ruveta siirtämään se omaan sänkyyn, omaan huoneeseen. Meillä on myös vauvan huone meidän makkarin vieressä. Saas nyt nähdä miten siinä käy, uskon että mammalla on tässä asiassa suurempia vaikeuksia kuin vauvalla, oon jotenkin tottunu siihen että se nukkuu siinä kyljessä kiinni (vaikka todella huonosti saankin nukuttua). Eroahdistusta pukkaa :sad001 Pakko kai se on pysyttävä lujana, tiedän että ainakin minä saan nukuttua paremmin, luultavasti myös vauva..
 
Meillä poika nukkuu samassa makkarissa mutta omassa sängyssä, Ei ole oikein vaihtoehtojakaan kun kaksiossa asutaan (ja mun hoitovapaahaaveet pitävät varmaan huolen siitä, että ihan heti ei päästä omaa kämppää ostamaan) :)

Ja nuo kitisevät ovenkahvat, mitkä aiemmin mainitsitte, argh! Meidän makkarin ovi on lisäksi turvonnut niin, ettei sitä saa mitenkään kiinni ilman mekkalaa :mad:
 
Miten, ootteko hiljaa kun lapsi nukkuu? Meillä on makkarin ovi aina auki, ja vaikka ois kuinka yöunilla niin puhutaan ääneen ja telkkari yleensä päällä. Tosin hiljemmalla kuin päivällä mutta kuitenki. Ja päikkäreitä ku nukkuu (lähes poikkeuksetta sitterissä) niin vieressä imuroidaan jne :p

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app
 
^riippuu oikeastaan vauvan unen vaiheesta. Jos koittaa saada unta tai on juuri nukahtanut niin sitten viskutellaan, mutta sitten jos on ihan syvasti unten mailla niin sitten voi puhuakin ihan reilusti.
Ja siina unensaantivaiheessa ei valttamatta haittaa jos vaikka ollaan olohuoneessa ja telkkari pauhaa taustalla, koska se on suht tasaista aanta. Pikemminkin poikaa haittaa siina tilanteessa just se aivastus tai muut akkinaiset aanet, kuten joku kolahdus tai naurunpyrahdys, tai jos poika on sylissa ja sanon jotain yhtakkia isoon aaneen.
 
Meillä yritetään kans olla vähän hiljempaa kun vauva on nukahtamassa, mutta pidetään kyllä ihan normaalisti meteliä sit kun on nukahtanu kunnolla. Ollaan vasta viikko sitten ruvettu laittamaan vauvan huoneen oven kiinni kun se on päikkäreillä, alunperin sen takia ettei sinne pääsisi valoa, mutta ehkä hiljaisuuskin on vaikuttanut positiivisesti siihen nukkumiseen, hän jaksaa nykyään nukkua paljon kauemmin yhteen menoon.

Viime yönä laitettiin ensimmäistä kertaa vauva yöksi omaan sänkyyn nukkumaan. Olin valmistautunut johonkin paljon pahempaan, hyvinhän se meni :) Heräsi vähän useammin, mutta herättyään vaan söi ja jatkoi unia :p Nukkui 2,5h + 2,5h + 2h + 1h + 1h, eli mun mielestä aika hyvin :)
 
Meillä jos tyttö on yöunilla, on makuuhuoneen ovi kiinni (ja isi nukkunut toisessa huoneessa jo tovin..) ja koitan itsekin nukkua. Tai viikonloppuisin kun nukutaan kaikki makkarissa, puhutaan kuiskaamalla. Ei varmaan normaali puheääni häiritsisi, mutta riskiä ei uskalla ottaa. :) Päiväunia ei häiritse yhtään mikään, hyvin voi imuroida, käyttää sähkövatkainta tms.. Meillä tuo neiti nukahtaa yöunille aina niin myöhään, että koitan minimoida nukahtamisen aikaan kaikki mahdolliset äänet mihin voi kuvitella havahtuvan.. No, toissa iltana liikautin kättäni ja ranteesta kuului naksahdus, ja neidiltä rävähti silmät auki. Että miten pienestä äänestä voi pieni havahtua..! :)
 
Meillä pidetään kyllä ääntä, mutta tuntuu, että vain tietynlaiset äänet, kuten terävä astioiden kolahdus tai verrattain läheltä tuleva makkarin ovenkahvan kitinä häiritsevät. Yöunia varten yritän rauhoittaa äänimaailmaa (tyyliin telkkari hiljemmalle ja aikuiset eivät ihan täyteen ääneen juttele), päivällä vältän vaan niitä ihan kovimpia ääniä.

Koirat pitävät myös väkisin jonkun verran ääntä, kynnet rapisevat laminaatilla jne., mutta poika onneksi aika harvoin niihin herää.
 
Niin se jäi pois, että kun poika on yöunilla ollaan kyllä hiljaa. Alkuyöstä katsotaan ehkä telkkaria, mutta äänet pois. Aika pian mennään nukkumaan kun vauvakin on nukahtanu :)
 
We hit the jackpot!
Eilen tytöllä oli täydellinen kotipäivä, oman rytmin mukaan aamusta iltaan. Siihen sisältyi pikkupäikkärit 11 ( kun oli 10 herännyt), kunnon päikkärit evästauolla 13.30-16.15, illalla pari kertaa nukahdus syliin ja sinä muutaman minuutin nokoset ja yöunille pikkulady pyysi JO 21 , nukahti n 21.30. Heräsi syömään 22.15 ja 23, kutakuinkin heti nukahti takaisin. Sitten oli pitkä unijakso 3:n saakka ja seuraava maitotauko vähän ennen 8. Ysiltä heräsin taas hyväntuuliseen ääntelyyn ja sieltähän pikku päivänsäde löytyikin virkeänä ja iloisena. Kakatkin väänsi siihen aamun alkajaisiksi. Nyt jatketaan vielä vähän unta.
Wau, mikä rytmi!!!!!! :gen014
 
Muokattu viimeksi:
Mun piti imettää tuo ja lähteä suihkuun, mutta se nukahti syliin enkä raaski herättää... Toinen näyttää niin onnelliselta, kädet levällään tuhisee tossa. :angel4 Eipä tässä muuta, kun että suunniteltu päiväohjelma menee nyt vähän uusiksi.:confused:
 
Nyt poika on keksinyt sen, etta aloittaa heti itkuparkun kun tullaan vaunulenkilta ja avataan ulko-ovi. Koko matkan se nukkuu ja valissa tuijottelee hyvantuulisesti. Sitten se huomaa, etta jee nyt ollaan kotona ja nyt saa huutaa! Ja mamilla kauhea tuska ja kiire valmistaa tuttipullollinen ja riisua pojan ulkohaalari. :mad: Vauvan mielesta olen varmaankin onneton hituri.
 
Meillä on ihmeellisesti pysynyt sama yörytmi jo tosi kauan. Viimeistään kahdeksalta vauva on nukkumassa, saattaa joskus herätä tuijottelemaan kattoon tai mölisemään omiaan, mutta nukahtaa sitten taas. Yöllä syödään kahdesti ja aamulla herätään 7-8. Toivon todella että tämä rytmi pysyy. Päiväunet on vaihdelleet viime aikoina, useita pieniä unia päivän aikana ja yhdet pitkät yleensä.
 
Lady Murmeliini et ole ainoa jonka vauva nukkuu omassa huoneessaan. Meillä tyttö siirtyi omaan huoneeseensa nukkumaan n.1,5kk ikäisenä, kun en itse saanut nukuttua ollenkaan. Tyttö pitää unissaan niin kovaa ähkimistä ja ähellystä että sitä oli kokoajan hälytysvalmiudessa millon on ruoka-aika :)
 
Viime yönä katsoin kerrankin kelloa! Vauva nukahti 20, heräsi 3:lta, söi tissistä maidonrippeitä&nukahti, heräsi 6:lta ja sai korviketta, nukkuu edelleen. Jee. Paisti itse en saa tietenkään enää nukuttua vaikka väsyttääkin. Eli 7+3+katotaan nyt kauanko se vielä nukkuu!
 
Jo kolmas hyvin nukuttu yö putkeen! Tai kyllähän maitotaukoja tuli normaalisti, mutta se, että tyttö pyysi nukkuun jo puol ysiltä ja ei enää herännyt muuta kuin siks aikaa, että sai kuvun täyteen, on jo suurenmoista. Ja taas 12 tuntia nukkumaanmenon jlk kuuluu sängystä juttelua ja naurua. :wav
 
Takaisin
Top