Vauvan (ja miksei äidinkin) nukkuminen

Meilläkin nukuttu nyt kuukausi rytmillä; klo 20 sänkyyn (jos menee yli aiheuttaa raivarit), klo 2-3 välillä syönti, klo 6 syönti, (klo 7 syönti-ei aina) ja klo 8 ylös sängystä. Päiväunet klo 10 0,5-1h unet n. klo 13 jos vaunuissa ulkoillaan niin jopa 3h, mutta sisällä vain n.tunti ja useita puolen tunnin tirsoja. Sit klo 18 n. 0,5-1h. Aika lailla alusta asti on tuo yöunille meno ollu klo 20. :)
Meillä ei vaihdeta yöllä koskaan vaippaa koska siitä seurasi raivarit :D eli koko yö nukutaan muuten paitsi tissillä.

Niin ja meillä on kans pinnasänky ilman toista laitaa vasten sänkyä jossa poju sit nukkuu sinne kuuteen asti. :)
 
Haha, Tsiuggu, täsmälleen sama rytmi kun meillä, SEKÄ toi hermostuminen jos kasilta ei pääsen nukkumaan:wink Välillä mieti että toisaalta olis kiva jos vauva kukkuis hereillä vähän pidempään niin ehdittäisiin seurustelemaan vauvan kanssa enemmänkin kun esikoinen on simahtanut, mutta meneehän tää näinkin, en valita!
 
Meillä alkaa sota kello 8 kun pitäisi mennä nukkumaan. Edes takas-junnaamista kestä pahimmillaan 4h, joskus poika nukahtaa 1,5 tunnissa. Välillä tuijottaa innoissaan mobiilia, sitten tulee huuto ja itku, sitten torkahtaa, sitten herää nälkään ja tätä samaa voi siis jatkua 4 tuntia. Mahtavat illat meillä :confused:
 
Me ollaan suosiolla luovuttu siitä ilta 8 nukkumisesta, 10 näkyy herralle sopivan paremmin :D tänäänki valvottiin neljästä puol 10 vaan puolen tunnin päikkäreillä ja kymppäminsan kitinä-ölinä-mölinän jälkeen nukahti :) ja kun kävin kattoon niin oli perhana itekseen kääntyny kylelleen vaikka päällä oli kahtia taitettu peitto! o_O

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app
 
Ehkä mekin voitaisiin siirtää tota nukkumaanmenoa.. mutta jotenkin tuntuu että sillä ei ole väliä miten väsynyt tai pirteä kaveri on, silti se menee huudoksi kun siirrytään makuuhuoneeseen. No, ehkä se tästä tasottuu. Tänään nukahti kahden tunnin jälkeen, melkein jo yhden mutta mies teki kohtalokkaan virheen ja otti tuttipullon pois suusta liian aikaisin. Voi elämä sitä huutoa :eek:
 
Mä en oo ottanu stressiä koskaan noista nukkumaanmenoajoista, helpommalla pääsee kun ei pakota. Ei oltu päätetty mitään soveliasta aikaa, ja ite kun ollaan iltavirkkuja, niin siinähän se vauvakin meni. Vähän välillä iski syyllisyys, että pitäiskö koittaa enemmän, mut neitokainen päätti sen meidän puolesta, koska nyt jo neljättä yötä on vaatinut päästä nukkuun ilta 9 tai vähän ennen ja herännyt 12 tuntia myöhemmin virkeänä ja iloisena. Syöttötauot välissä, mut se ei ees avaa silmiä. Tuli jotenkin semmoinen epäuskoinen fiilis, että näinkö helposti se kävi!!? En oletakaan, että joka yö olisi tulevaisuudessa sellainen, mutta nautitaan kun voidaan! :)

Ottaen huomioon, millainen rytmittömyys meillä vallitsi ja epätoivo siitä, päästäänkö me ikinä alkaa nukkumaan ennen puolta yötä, tuo tuntui melkein liian helpolta! Mut lohdutukseksi teille valvojille, että tilanne tosiaan saattaa muuttua ihan yks kaks jopa ja viimeistään jossain vaiheessa varmasti tasoittuu.

Terkut syöttötauon päätteeksi, palaan nukkuun!
 
Voi ihanuus, poika (ja äiti:wink nukkuu niiin paljon paremmin kun on omassa sängyssä ja huoneessa. Viime yönä nukuin ensimmäistä kertaa kolmeen kuukauteen niin sikeästi, että olin ihan unenpöpperössä kun poika heräsi nälkäänsä :p Aikaisemmin, kun nukuttiin vierekkäin, tuntui siltä että nukuin vaan toisella silmällä kun tissi oli aina heti pojan suussa kun pieninkin kitinä kuului :oops: Poika nukkuu nyt paljon sikeämmin, ei heräile ja ähise joka väliin kun äiti tai isi kääntää kylkeä sängyssä, viime uön nukkui 5 + 4 + 2, ja välissä vaan 15 min syötöt ja suoraan takaisin sänkyyn :)
 
Meillä ei myöskään ole mitään tiettyä nukkumaanmenoaikaa, se on kyllä vakiintunut klo 20.30-22.00 välille. Yöunille poika pistetään, kun hän on väsynyt. Jos viimeisiltä puolen tunnin päikkäreiltä herätään esim. puoli seitsemän, niin yhdeksältä poika on ihan valmista kamaa yöpuulle.

Nyt poju on nukkunut viikonlopun aikana ensimmäiset yöunensa yksin, omassa sängyssään. Syömään on herätty kuten ennenkin pari kertaa yössä, 6-3 tunnin välein, vatsavaivaa on ähisty ja nenä on ollut tukkoinen, mutta äitiä ei ole vieruskaveriksi kaivattu! :cheers

Ensin oli itsellekin outoa käydä nukkumaan miehen viereen, mutta äkkiä siihen tottui, että poika ei olekaan unikaverina :biggrin Saa nähdä tekeekö perhepeti enää paluuta.
 
Me laitamme pojan ihan suosiolla nukkumaan vasta klo 24. Jos laittaisimme ysilta, niin sitten pitaisi herata aamuyolla ruokailemaan. Nyt poika nukkuu sen 24-07(08) ja ma voin itse nukkua tayden yon ja herata aamutoimiin samalla kun poikakin heraa (ja nukahtaa ruokailun jalkeen uudelleen.)
 
Huokaus, ilmeisesti kaikilla muilla pinnasänkyyn siirtäminen on onnistunut. Minä olen nyt kokeillut melkein kaikkea: reunoja, verhoja, sängyn lämmittämistä, ja tulos on aina sama, tyttö herää sillä sekunnilla kun siirrän pinnikseen ja piristyy siellä. Eilen oltiin lähdössä ulos aamulla, ja tyttö nukahti mun syliin just kun piti mennä, eikä herännyt edes siihen kun nousin ylös kuten yleensä. Sitä vähän ihmeteltiin, niin mies sanoi ihan vitsillä että laita pinnasänkyyn, niin eiköhän tuo herää... No pakko oli kokeilla, ja viisi minuuttia se venytteli, jonka jälkeen heräsi täysin pirteänä. o_O Mobile on vielä kokeilematta, mutta en tiedä viitsinkö tuhlata rahaa siihen, kun en oikein usko että auttaa.

Eilen illalla oma usko tän projektin järkevyyden alkoi loppua toden teolla. Sain nimittäin aikaan sen, että vauva nukahti pari kertaa, mutta piristyi pinnasängyssä niin paljon, ettei lopulta enää meinannut nukahtaa viereenkään. Meillä päästiin lopulta nukkumaan tuntia normaalia myöhemmin, mikä oli pitkä aika sekä vauvalle että minulle. Mietin jotenkin, että onko järkeä tehdä nukkumisesta vaikeaa, kun se tähän mennessä ei ole sitä ollut? Ja onko perhepeti niin huono asia/omassa sängyssä nukkuminen niin hyvä asia, vai onko kyse omasta pakkomielteestäni? Olen nyt 3 kk miettinyt, että tein sairaalassa virheen kun suostuin ottamaan vauvan viereeni kuten kätilö käski, mutta illalla kävi mielessä, että jos oisin pitänyt oman pääni niin ehkä meillä ois valvottu viimeiset kuukaudet. Jos tuo vauva nyt vaan kaipaa yöllä sitä läheisyyttä? Itse alan taipua siihen, että tyyppi on 3 kk niin halutessaan saa sitä kaivata, otetaan unikoulu sitten puolivuotiaana. Mutta juttelen vielä illalla miehen kanssa että kokeillaanko vielä tää viikko tai ostetaanko se mobile vai luovutetaanko toistaiseksi.
 
Latteäiti, mielestäni omassa sängyssä nukkuminen ei oo millään tavalla parempi asia kun perhepeti, jos se kerran toimii! Meillä vaan ei kukaan enää oikein saanu nukuttua kun kävi niin ahtaaksi, yritin olla liikumatta ettei vauva herää, ja nukahtaessani liikuin kuitenkin --> vauva heräsi ja sen myötä myös vanhemmat, sama rumba uudestaan monta kertaa joka yö :mad: Sen takia me laitettiin poika pinnasänkyyn, muuten nukuttaisiin varmaan kaaauan vielä vierekkäin, onhan se ihanaa kun toinen tuhisee kainalossa :p

Oletko koittanut laittaa vauvaa pinnasänkyyn kun hän on vielä hereillä? Ei sillai pirteänä, mut väsyneenä ja silmät kuitenkin auki, niin että tajuaa että hänet laitetaan omaan sänkyyn? Meidän neuvolatäti neuvoi että kannattaa laittaa hereillä oleva vauva sänkyyn ja tutti suuhun (jos tuttia syö), ehkä pieni taputus pyllylle ja mennä pois. Ja aika pimeätä huoneeseen ettei vauva jää ihastelemaan kaikkea kiinnostavaa :) Jos rupeaa itkeen, niin meet ja laitat tutin takaisin ja meet taas pois. Kyllä joutuu tietysti nostamaan pois pinniksestä välillä ja rauhoittaa sylissä jos ei rauhoitu sänkyyn, mut tuo on meillä toiminu..

Voi olla että tuo nyt on kaikille itsestäänselvyys, mut mua ainakin auttoi hyvin nuo neuvot, kun yritin aikaisemmin laittaa nukkuvaa vauvaa sänkyyn jolloin säpsähti hereille..
 
No höh, harmin paikka :sad001 Toivottavasti ongelma selviää jotenkin..ehkä teidän vauva tosiaan tarvii sitä läheisyyttä öisin, eiköhän toiset tarvi enemmän kuin toiset!? Ja kuten kirjoititkin, eiköhän se 3 kuukautisena vielä saakin sitä läheisyyttä kaivata :love2
 
Jos pinnasänkyharjoittelu vie yöunet koko perheeltä, niin mun mielestä sitä kannattaa lykätä. Varsinkin, jos vauvan kanssa nukkuminen ei haittaa.
 
Eihän siinä perhepedissä mitään pahaa oo todellakaan! :)
Meillä ehdottomasti auttoi se paljon mainostamani hurina, se rauhottaa ja kun laitan sen ennenku tyttö nukahtaa syliin ja sit kun siirrän sänkyyn, niin vaikka havahtuukin, se tuttu hurina tyynnyttää.
En tiedä auttaako ketään, mutta meillä se on pelastanut monet yöunet ja päiväunet. Tuttia kun ei 99,9% kerroista huoli ees hetkeksikään.
 
Älä stressaa turhaan pinnasängystä, Latteäiti! Jos kerran perhepeti toimii ja saatte hyvin nukuttua, niin miksi ette jatkaisi niin? Meillä meni just noin esikoisen kanssa, tyttö ei huolinut tuttia vaan pelkkää tissiä, nukahti aina tissille ja syliin, ja kun siirsin omaan sänkyyn niin säpsähti aina hereille. AINA. Muistan kun istuin pimeässä huoneessa pinniksen vieressä, yritin nukuttaa virkeää vauvaa ja mietin että onks tässä mitään järkeä? No ei siinä ollut.
Me siis lopulta nukuttiin niin että vauva nukkui mun vieressä sängyssä ja mies pari vuotta patjalla kun 140cm sänkyyn ei kunnolla mahtunut.
Sitä kamalasti aina kaikki tutut päivittelivät, että voi että, ettekö saa samassa sängyssä nukkua, ja neuvolassa aina muistettiin huomauttaa miten perhepeti EI ollut hyvä asia, mutta me tehtiin vaan oman päämme mukaan kun kerran saatiin sillai parhaimmat unet! Ei mieskään valittanut, vaan sen mielestä oli tärkeää että saatiin nukkua.
Vuoden iässä unet paranivat, tissi vaihtui pulloon ja sit yhtäkkiä se viihtyikin paremmin pinnasängyssä - tosin meidän sängyn vieressä kun sillä ei ollut vielä omaa huonetta, kaksiossa kun asutaan.Vasta kaksivuotiaana siirrettiin vanhempien sänky olkkariin, tyttö sai oman huoneen ja oman sängyn, ja sinne se on jäänyt ihan mielellään nukkumaan itsekseen ilman mitään unikouluja. Eli meillä ei pidetty mitään kiirettä itsekseen nukkumisen opettelulla vaan se on tullut mukaan ajan kanssa, toisaalta kun asutaan näin ahtaasti, ei siihen ollut edes mitään käytännön mahdollisuutta tai järkeä.
Ja kyllä eskari vielä joskus kömpii öisin meidän väliin nukkumaan, ja se on mun mielestä vaan ihanaa.Tää vauva taas ottaa tutin joten se on ollut helpompi laittaa omaan sänkyyn jonne nukahtaa itsekseen. Tosin itse olen joutunut opettelemaan laittamaan sen sinne ja antamaan olla rauhassa - ihaninta on pidellä nukkuvaa vauvaa, ja siihen se esikoinenkin kai tyytyväisenä tottui :)
Nykyään vauvan pinnasänky on meidän sängyn vieressä kiinni, pohja alhaalla ja laita pois niin että vaikka nukkuukin itsekseen, on silti lähellä että on helppo nostaa syömään, laittaa tuttia suuhun jne nousematta itse ylös. Mä en pystyis laittamaan vielä näin pientä omaan huoneeseen, en saisi ikinä itse nukuttua! Tsemppia ja tee juuri niinkuin itsestä parhaalta tuntuu!
 
Joo, perhepedissä mennään nyt ainakin sinne 6 kk asti. Oisin halunnut sen omaan sänkyyn lähinnä koska 1) pelkään hysteerisesti että se putoaa ja 2) vauva vie yllättävän paljon tilaa. Mutta kyllä tässä on toistaiseksi saatu ihan hyvin nukuttua, ja täytyy pinnistä kokeilla uudestaan kun oppii pyörähtämään. Ja sängyn toinen laita kiinni seinään ja patja toisen kohdalle lattialle.... :rolleyes:
 
Voi Latteäiti, kuulostaa ihan liian tutulta :) meilläkään ei tutti kelpaa, eikä meillä päikkäreitä nukuta kuin sylissä ja vaunuissa ulkona tai autossa. Sisällä siirto mihinkään aiheuttaa täyden virkoamisen. Ainoa keino saada tuo ähiskö omaan pinniksensä nukkumaan oli se että se sänky on tosiaan meidän sänkyä vasten ilman laitaa pohja laskettuna samaan tasoon meidän sängyn kanssa...toisen tissin syötyä siirrin pojan pinnikseen ja menin itse yläkroppani kanssa myös ja se tissi suuhun. Sen se söi ja nukahti siihen. Kun tissi irtosi, niin sitten siirryin oman sängyn puolelle vaisusti ja pysyttelin siinä lähettyvillä. Nyt hän jo nukkuu niin hienosti omalla puolellaan että voin tuosta nostaltaa yösyötöltäkin takaisin omalle petilleen. Ja iltasyötössä ei kans enää väliä jos joutuu nostamaan mutta silloin odotan että on jo sikeässä unessa josta havahtuu kyllä siirtoon mutta jatkaa kuitenkin jo uniaan.
Minä kuulun myös niihin että en saisi ikinä nukuttua jos vauva olisi eri huoneessa :D
Ja esikoinen nukkui perhepedissä toosi kauan :) ja kai tätäkin voi melkein perhepediksi kutsua :) ja näin nukutaan meillä varmaan aikas kauan :wink

Hattua nostan kaikille ketkä ovat onnistuneet siirtämään vauvelit kokonaan omiin sänkyihinsä :)
 
Meillä on poika nukkunut alusta asti omassa korisängyssä. Me tosin "vääräoppisesti" nukutamme pojan sylissä ja siirämme sitten sänkyyn, toiminut ainakin toistaiseksi. Poika käy nukkumaan yöunille nykyisin 21-23 välillä ja unijaksot yösyömisien kanssa 2-6 h kerrallaan vaihtelevasti niin että herätyksiä äidille yön aikana 1-4.
 
Noonis, mekin tehdään ihan väärin ja laitetaan tyttö nukkuvana omaan sänkyynsä ja näin on menty alusta asti. Yöunille neiti käy edelleen n. klo 00, toissa iltana nukahti JO klo 23. Aikaisemmin nukkui mahtavia 6-7 tunnin pätkiä, nyt on sit heräilty 2-4 tunnin välein. Tänä yönä nukahdettiin vähän ennen 00, herättiin 2.30 ja klo 3 jatkettiin unia, vaille 6 heräsi ja vaihdoin vaipan kun luulin haistavani kakat. No eihän siellä niitä tietenkään ollut, neiti sen sijaan piristyi, syötiin pullosta, koitettiin röyhtäistä (kauheesti olisi ollut asiaa) ja sit ei pullo enää kelvannutkaan. Nyt koitan imettämällä saada jatkamaan unia, että pääsis itsekin vielä nukkumaan... Hohhoijaa...
 
Takaisin
Top