Vauvan (ja miksei äidinkin) nukkuminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja herne
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä takana yö, että tyttö nukahti 20, minä 21 ja mies joskus ?? Kun jäi pelaan olkkariin.. Eipä mitään tyttö heräsi 1/2-2 h välein ja roikkui tisseissä n 15 min kerrallaan.
Mieheltä on korvatulpat loppu, mä unohdin eilen ostaa lisää ja nyt se aamulla valitteli zombie-olotilaansa, kun nukkui yöllä niin vähän ja pätkäunia.
Sympatiaa ja plaa plaa, mutta ihan pikkuisen olin vahingoniloinen, kun ite oon joutunut toista vuotta pomppimaan ylös ja kiirehtiin naapurihuoneeseen monta kertaa joka yö. :p

Pitkälti on nyt vakiintunut kolme yöheräämistä, klo 00, 03 ja 06. Niihin sit yöstä riippuen lisiä. Jos noilla mennään, niin oon jo ihan tyytyväinen tässä vaiheessa.
<<joka kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa>>

Meillä oli surkea viime yö. Neiti söi eilen ihan älyttömän huonosti, iltapuuro sentään meni mutta ei sen perään sitten juurikaan maitoa. Jo iltayön puolella kuulosti tosi levottomalta ja laitoin pari kertaa tutin suuhun. Puoli yhden aikaan alkoi huuto, minä koitin rauhoitella uudestaan uneen huonolla menestyksellä ja voi herranjestas että voi v*tuttaa kun kriittisellä hetkellä naksahtaa polvi!!! Lopulta nostin neidin viereeni ja sitähän oltiin pirteää kuin peipponen. Vielä kolmen aikaan katsoin kelloa eikä oltu nukuttu yhtään. Kävi jo mielessä haenko maitopullon, mutta koska se jäi helposti pois jo yli kuukausi sitten niin siihen ei nyt vaan palata. Jossain vaiheessa uni vihdoin tuli ja herättiin puoli kahdeksan aikaan. Odotan jo, että koittaa päikkäriaika ja pääsen itsekin nukkumaan.

Meillä tuntuu olevan sellainen 5+2 -rytmi, ensin noin viisi yötä peräkkäin useammilla kitinöillä per yö (poika ei välttämättä herää kuitenkaan, mutta pitää silitellä ja peitellä), sitten pari hyvää yötä. Mistä lienee tuollainenkin...

Nukkuuko joku muu vielä useampia päikkäreitä? Meillä mennään edelleen kaksilla.

Meillä on muuten myös makuuhuoneessa aika kylmä (muu talo on lämmin kuin mikä, mutta makkarissa tosi viileää) ja poika potkii peiton (ja sukat, jos yritän laittaa) aina pois, mietin, jos löytäisi jostain jotain hyvää ohutta, lämpöistä vaatetta (haalaria tms.) missä tuon voisi nukuttaa nyt talvella. Vinkkejä?

Neiti nukkuu yleensä kahdet päikkärit, välillä (kuten eilen) vain yhdet.
Meillä on käytössä unipussi. Pitkään neiti nukkui makuupussissa ja välillä koitettiin käyttää peittoakin, mutta se potkittiin aina pois. Nukkukoon siis unipussissa sen aikaa kuin mahtuu.

Meillä sujuu yöt hyvin, poika harvemmin heräilee yöllä. Uskon että supertouhukkaat päivät vaikuttaa siihen, ja ehkä myös se että poika nukkuu vain ne yhdet päikkärit. Ne ei nykyään ole mitään huippupitkiä. Viime viikolla poika oli kahtena päivänä hoidossa nukkunut vain tunnin, mutta lauantaina tehtiin kyllä enkat. Oltiin kaupungilla ja päikkäriaika soljui siinä vähän ohi. Autoon poika sitten nukahti ja nukkui puoli tuntia (!) eikä sitten sen enempää vaikka olis ollu mahdollisuus. Ja sillä selvittiin normaaliin nukkumaamenoaikaan asti, ei ollut poika edes erityisen kiukkuinen illalla. Miten tuon ikäinen VOI pärjätä puolen tunnin päikkäreillä?! :O

Meillä on kesästä lähtien nukuttu vain yhdet päikkärit. Yöllä poika on sängyssään n 12h, vaihtelevalla menestyksellä unen suhteen...

Meillä nukutaan yleensä yhdet kun neiti nukkuu kahdeksaan tai pitempään. Jos herää normaalia aijemmin nii sit nukutaan kahdet. Ja yleensä nukutaan yöllä suht hyvin 20-8.

Meillä on anzku ollut aika sama ajatus, jos poika nukkuu kasiin tai pidempään, niin koitetaan pärjätä yksillä unilla. Harmi vaan, että nyt on usein heräillyt niin aikaisin, että turha edes yrittää, ja sitten toisaalta taas kun ottaa vaan ne yhdet unet, ne saattavatkin olla tosi lyhyet :rolleyes: Jos joskus vielä saisi useamman myöhäisen herätyksen aamun peräkkäin, niin varmaan saisi paremman rytmin yksien päikkäreiden ottamiseen.

Jos oli alkuviikosta huono yö, niin tämä on ollut kyllä pohjanoteeraus. Ollaan valvottu käytännössä koko yö neidin kanssa ja syystä ei ole mitään käsitystä. Just kun luulee ipanan nukahtavan, alkaa kauhea huuto. Toisessa huoneessa sentään kuulutaan nukkuvan, hyvä niin. Nukutaan sitten neidin kanssa vaikka päivällä...

Viimeyöstä ei pahaa sanottavaa. Illalla imetin väsyneen oloisen tytön, kello oli vähän vajaa 22. Pistin sen sänkyyn ja sanoin nukkumaan. Se kävi heti pitkäkseen. No, seuraavat puoli tuntia se kyllä riekkui, nousi aina pelleileen muutamaks sekunniks, mut sanoin nukkuun, hyvää yötä, ja se kävi pitkäkseen ja peittelin ja taputtelin välillä.
Lopulta se väsyi lopullisesti ja nosti metelin kun ois varmaan halunnu vielä maitoo. Hetki oli vaikeeta huutoo kun en ottanut sitä enää sängystä, vaan tassuttelin ja hyssyttelin. Ei aikaakaan, kun se nukahti! Monesti se on heränny klo 00, 03 ja 06. Nyt heräs 01.30 ja sen jälkeen en oo varma, EHKÄ heräs kolmen- viiden välillä, ehkä ei. Ainakaan mulla ei oo mielikuvaa sellaisesta. Ylös nousi klo 7.55 suht hyväntuulisena.

Sormet ristiin, ettei ollut ainutkertaista!

Jo toinen (suhteellisen) hyvin nukuttu yö. Nukahti 22.30, heräsi puolilta öin, jolloin en itse ollut vielä mennyt nukkuun, seuraava herätys, jonka muistan, oli n 7, jolloin tyttö meinasi nousta, mutta 7.30 mennessä sain uudestaan uneen ja sit nukuttiinkin ysiin. Wau! :D

Meillä viime yö oli hieman parempi kuin toissa yö, nyt ei sentään kukuttu yhtä mittaa hereillä, mutta tuttia piti laittaa suuhun varmaan 15 kertaa. Ja sama ikävä juttu itsellä kuin joskus aiemminkin, en meinaa uskaltaa nukahtaa kun ajattelen että kohta neiti kuitenkin herättää. Onneksi on viikonloppu ja ensi yön nukun kyllä toisessa huoneessa.

Meilla poika on toisinaan aivan kamala nukkumaanmenon hetkella. Otan sen viereeni parisankyyn, laitan yovalot ja koitan nukuttaa. Poika kitisee, sylkee tuttia pois ja alkaa huutaa naama punaisena. Lisaksi se yrittaa koko ajan koiveta itseaan ylos ja kun koitan rauhoitella niin se aloittaa HAKKAAMISEN! Siis ihan oikeasti maiskii mua naamalle avokammenin tai "kynsiotteella" kasvoja hamuten ja kerran sai jopa raavittua mun kasvoja. :sad001
Mua niin jarkyttaa, miten meidan suloisesta pikkunyytista voi yhtakkia tulla tommonen aggressiivinen taapero, joka tietysti kayttaa kehon kielta, kun ei osaa muuten sanoa, mika on vialla. Mutta se nukuttamisen tuska! Samaan aikaan itsella on kiire hoitaa iltahommat, jotta itsekin paasisi jossain vaiheessa makuulle.

Olen vain koittanut ottaa topakasti kasista kiinni ja sanoa EI ja ottaa tiukkaan syliotteeseen, mika tuntuu vain lisaavan pojan tuskaa. Miten voi olla joskus niin vaikea laittaa nukkumaan ja joskus nukahtaa heti samantien, kun sankyyn kantaa?

Toisaalta pelottaa sekin, etta tama on vain sita 1v:n alkusoittoa ja se pahin uhmaika on viela edessapain...
Ja sitten se kun mitkaan selittelyt tai perustelut eivat auta, kun poika ei viela ymmarra jarkipuhetta. Tosi kiva menna itsekin nukkumaan kauhean maiskinnan ja tahtojen taistelun jalkeen, voi luoja. :mad:

Mä laittaisin tollaisen kiukkupussin omaan sänkyyn ja antaisin huutaa, ei ne siihen kuole. Jossain vaiheessa ne nukahtaa, tai sossutäti koputtaa oveen. Helpommin sanottu kun tehty, paljon jaksamista ja pitkiä hermoja sinne etelään :Heartred

Täälläkin odotetaan kauhulla seuraavia vaiheita, uhmaikää, murrosikää.. sen verran kovaa tahtoa ja jääräpäisyyttä tuosta löytyy... voi luoja, mihin mä oon itteni sotkenut!?

Ma olen aikaisemmin naureskellut Supernanny-sarjan saamattomille vanhemmille, joita lapset kayttavat nyrkkeilysakkeinaan ja hajoittavat kodin irtaimistoa. Nyt omani alkaa jo muistuttaa etaisesti samanlaista kauhukakaraa. Karma is a bitch. :grin

Mun sydän meinasi särkyä tänä aamuna. Laittelin itselleni aamupalaa, kun neidin huoneesta alkoi lohduton itku. Kello oli 7.25 ja neiti herää yleensä n. 8.00. No, menin katsomaan ja neiti istui sängyssään tosi surullisen näköisenä ja sanoi mulle "pupu". Se rakas unipupu oli tyynyn alla eikä tyttö löytänyt sitä. :Heartred

Voi pikkulattea! Toivottavasti jälleennäkemisen riemu oli suuri, kun pupu ei ollutkaan häviksissä :)

Joo, kyllä neiti oli tosi onnellinen, kun pupu löytyi. Yritti vielä mennä takaisin nukkumaankin, mutta tajusi sitten ettei enää saa unta, ja kun sanoin että on aamu niin tuli syliin jossa sitten vähän unisena nyhjäsi. Ja pupu tiukassa puristuksessa.

Piti muuten sanomani, että meillä nukkumaanmeno on helpottanut viikon sisällä huomattavasti. Aikaisemminhan siihen saattoi mennä puolesta tunnista puoleentoista, ja se piti sisällään riehumista ja itkua. Nyt on mennyt pisimmillään pari kymmentä minuuttia ja esim. tänään vain 10 minsaa. Syyksi arvelen iltaimetysten lopettamista, aikaisemmin taisi aina vähän kokeilla että pääsiskö vielä tissille jos oikein itkis ja huutais. Nyt kun se on poissa pelistä niin menee ihan kiltisti unille. Nukkumaanmeno on myös aikaistunut vähän ja seurauksena päiväunet lyhentyneet, mutta silti nukkuu yleensä vähän yli tunnin päikkärit. Jos asiat säilyisi tällä tolalla niin oisin aika onnellinen. :)

Voi miten kehittynyt taapero teilla on Latteaiti. Meilla poika ei puhu sanaakaan, eika edes ymmarra asioiden nimia. Just pojan unilelua toistellaan nimelta joka ilta, mutta sitten jos kysyy pojalta missa se on, niin se ei herata minkaanlaista reaktiota. o_O

Takaisin