Vauvan (ja miksei äidinkin) nukkuminen

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja herne
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä huudettiin ja itkettiin ja milloin mitäkin 20:30-n 2, ja sitten konsertti alkoi taas kuudelta aamulla. 20-7 välillä meni 4 velliä, eli se siitä yövellin vieroittamisesta. Taas. Mutta toisella on taas ripulia ja flunssaa, niin ei sitä raaski huudattaa sairasta pikkuista. Varsinkin mies on heti antamassa maitoa kun toisella on suru puserossa ja osoittaa sormella pöydällä olevaa tuttipulloa, kun se ei mene hänelle perille ettei nyt ehkä TAAS kannata totuttaa poikaa yötarjoiluun. Voi vi--u, mä saan varmaan nukkua kokonaisen yön kun poika muuttaa kotoa pois :sad001
 
Mun mielestä on ihan ok palvella vähän öisin, kun pieni on sairaana. Normitilanteessa ei meilläkään näin nopeesti mentäis taputtelemaan, eikä annettais maitoa tai vettä, mutta täytyyhän pikkupotilasta hoitaa ympäri vuorokauden (poju oli viime viikolla vuorokauden syömättä kiinteitä, maito ja vesi oli ainoot mitkä kelpas, eli aina kun suostu jotain suuhunsa pistämään niin kyllä annettiin, keskellä yötäkin). Tuskinpa poju tästä nyt yöpalveluun totuttautuu uudestaan... Palvelu kyllä päättyy, kun kaveri taas on kuosissa!
 
Yö numero 2. Huutoa kahdesta kolmeen, klo 5 ja klo 6. Aamulla oli unta riittänyt sentään yhdeksään asti. Isiparka on ihan väsyksissä, itse sentään nukuin hieman paremmin toisessa huoneessa enkä noihin myöhempiin huutoihin herännytkään Ensi yöstä alkaen on sitten minun vuoroni valvoa.
 
Uskaltaako sitä sanoakaan, mutta meillä ovat yöt menneet tällä viikolla suht ok flunssasta huolimatta. Mies hoiti tosiaan kolme ekaa vieroitusyötä joista kolmantena poika ei herännyt kuin kerran, sen jälkeen minä astuin remmiin jolloin yö 4 oli vähän hankalampi, mutta sen jälkeen ollaan päästy aika helpolla. Poika on herännyt kerran yössä ja nukahtanut tassuttelulla uudestaan melko nopeasti. Yleensä hän parkaisee yhden kerran siinä kohtaa, kun vanhempi siirtyy takaisin omaan sänkyyn, mutta lopettaa heti ja ryhtyy unentekoon.

Olen ollut todella helpottunut siitä, että vaikka aluksi hirvitti se ajatus siitä, jos toinen kovasti itkee (tsemppiä muuten Salmelle, olin itse samassa veneessä juuri viikko sitten), niin nopeasti sen huomasi, että itku oli tissin vaatimista, eikä mitään turvattomuuden tunteen osoitusta. Ja miksi olisikaan, kun vanhempi on siinä ihan vieressä silittelemässä :)

Päiväsaikaan tissi (ja ruoka, voi apua) on kyllä maistunut nyt paremmin, poika on jopa ensimmäistä kertaa ikinä tullut kaivelemaan mun paitaani kesken leikkien :eek: No, se on sitten seuraavan vieroituksen murhe...
 
Kiitos tsempeistä herne. Meillä olisi kyllä voinut vieroittaa yömaidosta jo aiemmin, mutta minä hölmönä ajattelin että koska neiti ei syö kunnolla päivällä, tarvii maitoa sitten yöllä. No, jos yöllä juo maitoa, ei kai se puuro välttämättä aamulla maistu. Oravanpyörä, joka saa loppua nyt. :)
 
Meidän neiti on ruvennut todelliseksi unikeoksi. Viime viikolla typy on herännyt aikaisintaan 7.30, mutta pääsääntöisesti 8.30. Eilen 9.15 ja tänään 9.45. Joo, tiedän, moni maksaisi tästä. Tällä hetkellä tää onkin mulle aika jees, kun saan aamulla herätä omaan tahtiini, tehdä aamutoimet, syödä ja lukea lehden ihan rauhassa. Periaatteessa. Ongelma on se, että kaikki lapsiperheharrastukset alkaa klo 9 tai viimeistään 10, joten esim. torstaina jouduin herättämään lapsen perhekerhoon, joka oli paitsi vaikeaa, myös inhottavaa. Ja sitten joskus, kun tuo pitää viedä tarhaan tai koulu alkaa klo 8.00, niin taitaa olla aika sota aamuisin. Ihan selvästi typy on perinyt isänsä unirytmin, harmi vaan, että tämä yhteiskunta on rakennettu meille aamuvirkuille...
 
Meillä on kanssa poika pidentänyt aamu-uniaan viime viikkojen aikana, ilmeisesti siksi kun on aamuisin pitempään pimeää. On myös nukkunut useimmiten 8.30-9.00 asti. Aiemmin heräsi lähes aina seitsemän aikaan.
 
Yö numero kolme (toissa yö) meni ihan hyvin, neiti älähteli klo 23 aikaan jolloin en itse ollut vielä kerinnyt nukahtaa. Neljän aikaan pientä kitinää, mutta kummankin jälkeen rauhoittui itse jatkamaan unia. Seiskan jälkeen heräiltiin.
Viime yönä neiti ei herättänyt kertaakaan. Itse heräsin monta kertaa katsomaan kelloa ja puoli tuntia sitten päätin nousta kahvin keittoon, neiti vielä jatkaa unia. Ihan ei nyt uskalleta vielä juhlia, että yösyötöt olisi muka loppuneet näin helpolla, mutta sen verran voin tuulettaa, että olipa mukavaa herätä itse virkeänä. :)
 
Meillä on yölevottomuutta ollut vähän edelleen. Poju huutaa tosi pitkään ja sitkeästi, eikä rauhoittumisen jälkeen enää suostu nukkumaan, vaan huutaa aina lisää. Pakko käydä tarkistuttamassa ne korvat :sad001 Kipulääkettä ollaan annettu, kun huuto vaan jatkuu. En tiiä auttaako se, mutta loppuyö menee yleensä hyvin, kun pojun vaan saa takaisin nukkumaan.

Ja jos siellä korvissa ei ole mitään, niin ehkäpä sitten poskihampaat kiusaa tai sitten tämä on jonkin sortin "henkistä" vaivaa. Päivisin on ollut ihan normaali, mutta parempi tarkistaa asia.
 
Onkohan se tuo hoitajaan tottuminen vai mikä, mut muutama päivä sitten tyttö alkoi kieltäytyyn maidosta päikkäreillä ja halusi olla vaan sylissä ja kitisi. Sit laitoin sen yksinkertaisesti vaunuihin ja aloin hyssyttää. Sehän nukahti hetkessä ja siitä lähtien oon tehny niin, ihan sisällä vaan, mut avonaisen ikkunan vieressä. Laulan 'Päivänsäde ja menninkäinen' kahdesti ja jälkimmäisen kerran päätteeksi se on unessa. :p
 
Meillä vaihdettiin yösyötöt tassutteluun reilu pari viikkoa sitten, ja nyt homma tuntuu toimivan suht hyvin. Parhaina öinä poika on herännyt vasta sen jälkeen, kun miehen kello on aamulla soinut, mutta nyttemmin herää yleensä viiden kieppeillä, nukahtaa uudestaan ja herää sitten seitsemän jälkeen. Tosin tuo talviajan vaihtuminen sekoittelee rytmiä, olin jo ajatellut että voitaisiin hiljalleen ruveta siirtymään vain yksiin päikkäreihin, mutta ei tuo jaksa hereillä, kun on nyt parina aamuna herännyt jo kuuden jälkeen. No, kai se jetlag on väliaikaista...
 
Meillä meni muutama yö kokonaan heräämättä, mutta sitten oli kaikenlaista menoa ja meininkiä ja nyt on taas muutamana yönä saanut heräillä ihan urakalla. Toivon kovasti, että yöt rauhoittuisivat taas kun sitä unta tarvisi itsekin. :sleep011
 
Ooh, hienoa Salme! Kun muistelee omaa raskausaikaa ja sitä alkuraskauden väsymystä, mä muuttuisin varmaan unissakävelijäksi nykyisellä unimäärällä (sanoo hän, jolle toinen lapsi olisi ihan tervetullut) :grin

Meillä varmaan tuo kellojen siirto teki sen, että poika käy nyt normiaikaan nukkumaan, mutta herää aiemmin ja kompensoi sitten päiväunilla. Eilen ja toissapäivänä vedettiin päiväunia oikein pitkän kaavan mukaan, ja tänään vaikuttaisi olevan sama juttu, laitoin pojan aamutirsoille kohta puolitoista tuntia sitten (normaalisti on nukkunut sen max puoli tuntia ja olinkin jo ajatellut, että siirryttäisiin yksiin päikkäreihin). Mä olin ajatellut, että ehdittäisiin leikkipuiston avoimeen leikkihetkeen nyt aamupäivästä, mutta saapi nähdä...
 
Kyllä vaan teki hyvää kunnon yöunet. Vielä kun oppisi ihan yleisesti menemään nukkumaan vähän sen jälkeen kun neiti on nukahtanut..
 
Jotenkin ei tunnu onnistuvan yksiin päikkäreihin siirtyminen. Eilen ja toissapäivänä mentiin yksillä, mutta tänä aamuna oli taas aikainen herätys ja pari tuntia myöhemmin todella väsynyt mukula, joten pakko tuo oli laittaa päiväunille. Nyt nukutaankin jo toista tuntia, eli voi olla, että tänään on taas sellainen päivä, kun päikkärit maistuvat erityisen hyvin.

Positiivisella puolella, onhan siinä mulle vähän omaa aikaa, se on viime päivinä jäänyt tosi vähiin. Ja vielä positiivisempaa, poika nukkui puoli yhdeksästä illalla yhteen soittoon klo 6.15 saakka! :) Sen jälkeen alkoi kitinä, poika yritti vielä tehdä untaan puolisen tuntia mutta sitten luovutti, niin luovutin minäkin ja nousimme aamuvaippaa vaihtamaan.
 
Isä ja äiti suunnittelevat mukavaa koti-iltaa yhdessä, ja ostavat pussin sipsejä sekä äidille ihan oikean aikuisten siiderin (viimeksi olen juonut sellaisen vuoden 2012 joulukuussa). Suunnitelmissa Netflix. Nukkuuko taapero? Ei nuku. Laulaako taapero isälleen "iiisiiiiaijaaaijaaaiiiiisiiii"? Kyllä laulaa. :mad:
 
Anteeks, ei sais nauraa... (jos yhtään lohduttaa, meillä on välillä herätty aamyöstä siihen laulamisen tarpeeseen, pinniksestä kuuluu kovaan ääneen ka-kaa-kaa (eli kvaak kvaak kvaak viidestä pienestä ankasta), koita siinä sitten nukkua ja/tai pitää pokkaa :grin
 
No sipsit ja siideri odottavat tätä iltaa ja toivottavasti parempaa tuuria... Eilen neiti nukahti klo 22.45 joten se siitä Netflixistä.
 
Mä en edes jaksa selostaa miten meidän yöt ovat menneet viime aikoina kun ollut räkätautia, kuumetta, ripulia, poskihampaita ja nyt keuhkoputkentulehdus... huoh.. ja tietenkin tehdään miehen kanssa täysiä työpäiviä vaikka unta ollaan saatu max tunnin pätkissä viime viikot :confused: Ja maitoa menee taas se pari kertaa yössä koska osa lääkkeistä annetaan 8h välein, ja ne on niin paljon helpompi ja varmempi antaa maidon seassa. Ja jos poika joku päivä meinaa olla terve niin joudutaan taas vieroittaa yömaidosta. Olisiko sitten kolmas tai neljäs kerta?

Jos sitä vielä joskus saisi nukkua...:sad001
 
Takaisin
Top