Vauvan (ja miksei äidinkin) nukkuminen

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja herne
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä oli surkea viime yö. Neiti kyllä meni nukkumaan ihan normaalisti 20.30 aikaan. Joskus 22 jälkeen vähän älisi, 1.30 heräsi hirveän huudon kanssa, syötin, vielä hirveämpi huuto... Otin viereeni jos siinä olisi nukuttanut, mutta neitipä olikin virkeä kuin mikä ja rupesi haastelemaan. Lopulta sain rauhoittumaan ja siirsin omaan sänkyyn, mutta vielä piti vieressä seistä kun meinasi uudestaan ruveta huutamaan. Valvottiin sitten yli kolmeen. Aamulla sitten neiti herätteli 7 aikaan. Nyt on vedellyt päikkäreitä jo tovin, milloinhan minä itse oppisin niitä nukkumaan? Väsyttää niin että on melkein paha olo.
 
Tsemppia Salme! Meilla poika on monesti nukkumaanmenovaiheessa kranttunen kitisija. Seison aikani pinniksen vieressa, pidan katta rinnalla, joko nukahtaa siihen tai jos ei nukahda, niin ma lahden joka tapauksessa pois. Sen jalkeen saattaa itkuhuutaa 5-10 min. jomman kumman vanhemman peraan, mutta kun kukaan ei tule katsomaan niin poika nukahtaa siihen tolpilleen, usein ihan kummalliseen asentoon. Sitten kun pojan huone on hiljentynyt, niin kayn vain laittamassa pojan parempaan asentoon ja peittelen.
Eli vaikka poika nukkuukin yonsa hyvin, niin ei meillakaan tuo nukkumaanmeno aina ilman draamaa mene. Me vain olemme omaksuneet sen tavan, etta silloin kun poika ei vain tahdo lopettaa kitinaa ja on nukkumatin aika, niin emme jaa siihen viereen lepsutteleen, vaan valot pois ja ovi kiinni. Toki tama alussa vaati kylmahermoisuutta olla menematta takaisin pojan viereen... Onneksi kuvio ei toistu ihan joka ilta. :rolleyes:
 
Kiitos Littlered. Neiti on yöunille nukahtanut yleensä tosi hyvin ja kitisemättä, mutta noitten yöllisten heräämisten jälkeen on välillä ihme huutoa. Kunpa ensi yö olisi vähän parempi.
 
Meilla poika on nukkunut jo jotain 5kk lahtien omassa huoneessa. Arvostan suuresti sita, etta jos jommalla kummalla vanhemmalla aamulla piippaa heratys, niin poika ei heraa siihen ja saadaan rauhassa hoitaa omat aamutoimet ennen kuin poika heraa. Jos ois samassa huoneessa, niin ma en valttamatta ehtis napata heratysta pois niin nopeasti, ettei poika siihen heraisi... Ja muutenkin vapaampaa nukkua eri huoneissa, voi vaikka aivastaa ihan rauhassa.
Ja oikeastaan mun pitaisi olla jo nukkumassa, jotta jaksan huomenna hoitaa asioita...
 
Meillä on ollut aika levotonta nyt öisin, varsinkin reissussa. Hampaat, vieras paikka tai mikä lie. Poika on edelleen nukahtanut iltaisin hyvin, mutta herää ekan kerran jo tunnin-parin päästä itkeskelemään. Aiemmin tissi auttoi nukahtamaan uudestaan (terveisin laiska mutsi), mutta nyt poika on jatkanut itkeskelyä välillä aika sitkeästikin. Ja kun herätyksiä on tullut se viisikin yössä, ei tissi tietenkään jokaiseen auta. Niin ja aamulla on herätty normaalia aiemmin, onneksi mies hoiti lomalla aamut!

Kotonakin pari ekaa yötä ovat olleet aika katkonaisia. Viime yönä herätyksiä tuli pari ihan heti alkuyöstä, mutta sitten annoin pojalle särkylääkettä (jäyti niin paljon unileluaan, että epäilin taas hampaita), ja hän nukkuikin noin yhdestä yöllä aamuun puoli kahdeksaan saakka. Toiveita siis on, että ne hampaat nyt sitten vihdoin ihan oikeasti puhkeaisivat pian, mutta kun ei voi olla varma, en haluaisi doupata lasta jatkuvasti jos kyse onkin jostain muusta. Sitä unikoulua odottelen nyt kovasti, mies lähtee tänään viikoksi hirvireissulle ja sen jälkeen sitten katsotaan, miten käy :)
 
Puuuuh, täällä on taas nukuttu erittäin katkonaisia öitä. Johan meni kivasti useampi viikko, ellei kuukausikin, joko yhdellä yöherätyksellä tai kokonaan ilman, mutta nyt viikon verran, niistä synttärijuhlista lähtien, on herätty ainakin neljä kertaa yössä. Poika herää itkemään, mitä ei ole oikeastaan koskaan aiemmin tehnyt. Olen miettinyt alkaisiko tuon ikäinen esim nähdä unia ja sitten herää siihen. On vähän niinkuin "paniikissa" kun havahtuu hereille. En tiedä, mutta oli syy mikä tahansa niin vähän väsyttää vanhempia. Ja poika nukkuu pitkiä päikkäreitä. En todellakaan tiedä mitä tapahtuu nukkumisille kun poika menee ensi viikon puolivälissä hoitoon ja siellä pitäisi kaiketi pärjätä yksillä päikkäreillä. Jos yöt on sitten yhtä levottomia, ellei levottomampiakin kun on taas uusi käänne elämässä ja edelleen herätään kuuden aikaan aamulla kuten nyt on ollut tapana, niin eihän tuo mitenkään jaksa puoleen päivään asti kukkua ja ennen unia pitäisi vielä syödäkin :O Noh, sitten varmaan nukkuukin siihen asti kun neljän jälkeen tullaan hakemaan kotiin :D Saa nähdä, voihan se toisaalta olla että pääsee helpostikin kiinni siihen uuteen päikkärirytmiin kun seuraa isompien lasten esimerkkiä. Ja menee sitten ne hoidon aloittamisesta johtuvat levottomat yöt tähän samaan putkeen joka nyt on hyvässä vauhdissa. Ehkä joskus taas helpottaa.
 
Mä olen huomannut, että jos on jotain tekemistä, perhekerho, muskari tms. aamupäivällä, niin neiti jaksaa hereillä kauemmin, jonnekin 12-13. Mutta kotona äidin kanssa alkaa viimeistään 11 olla väsynyt. Eli ehkä voi toivoa, että kun hoidossa on muita lapsia ja ohjelmaa, niin ei huomaa väsymystä samalla lailla kun kotona, ja sitten jaksaa paremmin?

Mun on pakko kertoa totaalisen absurdi uni, jota näin viime yönä. Tajusin siinä, että olimme miehen kanssa ostaneet vasikan ennen vauvan syntymää. Minä olin sitten keskittynyt vauvaan niin tiukasti, että olin unohtanut koko vasikan ööö... vuodeksi. Ja sitten tajusin sen ja sain sätkyn ja sanoin miehelle että muistatko sen vasikan, se on varmaan kuollut ja saadaan eläinsuojelusyyte. No mies sanoi, että hän on kyllä hoitanut vasikkaa, on aina ennen töihin lähtöä syöttänyt sen jne. No, menin katsomaan, ja siellä se oli, vuoden vanha ja edelleen vasikan kokoinen. Jostain syystä kutsuin kuitenkin eläinlääkärin, joka kertoi, että meidän vasikka on masentunut. No, sitten tulin tänne selittämään että mitä mä teen kun muistin että meillä on se vasikka ja nyt se on masentunut. Jolloin Kyumin neuvoi, että lehmät tykkää katsoa telkkaria. Että telkkari navettaan ja Netflix pyörimään! Ja erityisesti voisi suositella aikuiselle lehmälle Breaking Badia, mutta kun on vasikka niin ehkä Muumit olis parempi.... Että tämmöistä. Kiitos aivot!
 
Mikä uni! :D

Ja Henun kuvaukseen, kuulostaa ihan samanlaiselta kuin meillä. Tosin mä edelleen syytän tulevia hampaita, mutta mistäs sitä tietää. Poika on nyt nukkunut sellaisen puolitoista tuntia ja ekat kitinät kuuluivat jo. Arvaan, että nukkuu enää korkeintaan tunnin ennen kuin pitää mennä manageeraamaan.
 
Ai niin, itkemisen lisäksi poika on ruvennut pitämään sellaista ihmeellistä narinaa ja kitinää öisin ja päikkäreiltäkin herätessään. Välillä yöllä hän herää aikansa naristuaan, välillä jatkaa unia. Mutta sekin ääni on sellainen, että ihan kuin joku häntä vähän kiusaisi (ne hampaat, toivon).
 
Uusi vauva voi pysyä sillä symbolisella asteella, muuten haastan lääkefirman oikeuteen (siinä olisikin varmaan hyvät saumat voittaa, hehhe). :wink Totta puhuen keksisin helposti parikin asiaa, mitä olen unohtanut vuodeksi, ja mistä mies on huolehtinut. Ehkä tämä elämä alkaa kuitenkin tästä normalisoitua. :)
 
Meillä oli pitkästä aikaa vähän parempi yö, vain kaksi herätystä! Poika nukahti normaaliin aikaan 20.30, heräsi ekan kerran 0.30, söi, nukahti mutta heräsi itkemään noin kymmenen minuuttia myöhemmin (missä kohtaa päästin jo muutaman kirosanan mielessäni). Otin sängyssä seisovan pojan syliin ja käänsin hänet takaisin makuulleen sänkyyn, mistä poika suuttui ja rääkäisi ihan kunnolla, mutta sanoin hyvää yötä ja poistuin, ja jostain kumman syystä tämä tepsikin tällä kertaa! Yhden kerran poika parkui perääni, sitten tuli hiljaista, ja seuraava herätys olikin vasta 4.30. Syötin pojan taas ja unet jatkuivat 7.45 saakka, pitkästä aikaa! :)

Viime ajat poika on siis itkeskellyt noin tunnin välein nukkuessaan, usein kitinä loppuu ennen kuin menen edes paikalle, mutta joka kerta herään itkuun joka tapauksessa. Nyt kun on yksi yö nukuttu vähän paremmin, odotan mielenkiinnolla jaksaako poika taas valvoa seuraavan viikon yöt... :eek:

Virkeystilassa unet näkyvät lähinnä siinä, ettei poikaa nukuttanut päikkäreille heti aamusta, jos meillä ei tänään olisi ollut menoa olisin kokeillut mennä vain yksillä päikkäreillä. Ja minä olen normaalia virkeämpi :) Muutoinhan tuo on ollut ihan hyvällä tuulella, vaikka yöt ovatkin olleet ihme rumbaa.
 
Muuten unikouluttaneet / yösyötöistä vieroittaneet, oletteko antaneet vettä lapsille yöllä? :anyone Meidän olisi siis tarkoitus aloittaa unikoulu (tassuttelu) tänään, jännittää ihan hirveästi ja tuntuu haikealtakin! Olin ajatellut buukata hotellihuoneen viikonlopuksi itselleni, mutta en mä raaskinut käyttää siihen rahaa (uus pesukone ja kaikkee ostoslistalla), joten olen nyt sitten olohuoneen sohvalla korvatulpat päässä.
 
Meillä ei annettu vettä, vaan tassuteltiin. Siskoni kyllä sanoi, että heillä vieroitettiin niin, että isä meni viemään tuttipullolla vettä, ja nykyisinkin lapsilla on nokkamukit yöpöydillä. Meillä ei tehty niin, koska ei olle käytetty tuttipulloa missään vaiheessa, ja nokkamukilla tuo olisi varmaan kastellut koko sängyn.
 
Kiitos Latteäiti! Mä mietin ihan samoja juttuja. Ehkä mies voi ottaa nokkamukin korkeintaan hätävaraksi, jos poika rääkyy suunsa aivan kuivaksi, mutta koitetaan selvitä ilman.
 
Meillä oli nokkamuki varuilla, kun yösyötöt lopetettiin, että voi vettä antaa, jos huutaa vaan. Ei tarvittu missään vaiheessa.
 
Meillä tyttö nukkuu etupäässä tosi hyvin (on aina nukkunut). Joskus on kausia, kun itkeskelee jatkuvasti. Nyt viime aikoina on heränny keskellä yötä ja itkeny aivan kurkkusuorana. Huutoo jatkuu vartti eikä meinaa rauhottua sitten millään. On vaan niin sydäntä särkevää, kun toinen itkee eikä rauhotu. Ja joo en oo tottunu hysteeriseen itkuun, kun ei yleensä ilman hyvää syytä sitä harrasta. Enkä tosiaan oo keksiny mitään syytä noille "kohtauksille". Jotkenkin luulis, että jos olis vaan pahaa unta niin rauhottuis nopeempaa.
 
Takaisin
Top