Vauvan (ja miksei äidinkin) nukkuminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja herne
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä nyt on edelleen tavallaan yksi yösyöttö, kun 5-6 maissa syötän ja poika jatkaa usein vielä unia hetken syötön jälkeen. Mutta meillä oli ja on käytössä vesipullo, välillä jos poika on itkenyt pitkään saattaa hörppiä reilustikin vettä. Useimmiten ei kyllä kelpaa. Nyt meillä on pari viikkoa itketty poskihampaita, ja olen sortunut välillä syöttämään ennen kuutta, kun tarkoitus oli jättää syötöt pois 21-06 väliseltä ajalta.

^ Kiva kuulla MaRilla, että teillä on onnistuttu vieroittamaan useista yösyötöistä :)

Meillä on takana kaksi yötä tassuttelua, ja tosiaan tokana yönä pojalle iski räkätauti. Mutta päätettiin, että jatketaan siitä huolimatta eikä suhata edestakaisin vierotuspäätösten kanssa. Ja siis päiväsaikaan imetän kyllä edelleen.

Mies on hoitanut herätykset ja minä olen nukkunut sohvalla ja laittanut peltorit päähän aina, kun alkaa kuulua itkua. Yllättäen en ole ollut ollenkaan ahdistunut tai kokenut tarvetta mennä pelastamaan poikaa, lähinnä olen ollut tyytyväinen, että mun ei tarvitse nyt nousta tekemään asialle yhtään mitään :grin Tosin en ole saanut normaalia parempia yöunia, koska taistelen tilastani sohvalla koirien kanssa :grin Tai siis voihan ne ajaa lattialle, mutta sitten reppanat pörräävät ympäriinsä kynnet rapisten enkä halua sillä häiritä pojan unia.

Anyway, miehen raportin mukaan ekana yönä poika heräsi ehkä 3-4 kertaa, mutta lopetti itkemisen aina n. 10-15 minuutin tassuttelun jälkeen. Aamulla uni maistoi kasiin asti, ja sitten minä otin pojan hoteisiini ja annoin miehen nukkua vielä pari tuntia. Viime eli tokana yönä heräämisiä oli ilmeisesti kaksi tai kolme, ekalla poika oli kuulemma itkenyt pidempään mutta myöhemmin sammunut nopeasti uudestaan. Nyt vaan on vaikea sanoa, miten pojan räkäisyys on vaikuttanut asioihin.

Mä tulin silloin kanssa siihen tulokseen, että nuhia, hampaantekoa tms. on niin usein, että aina on joku. Jos jäisi odottamaan sellaista aivan täydellistä hetkeä unikoululle, niin se olisi varmaan joskus kun muksut on aikuisia.... :rolleyes:

Kolmas unikouluyö menikin jo aika hyvin, poika heräsi kerran joskus viiden kieppeillä ja sammui vähäisellä tassuttelulla uudestaan. Tosin olin nukkumaanmennessä doupannut pojan särkylääkkeellä räkätaudin takia, lieneekö sekin vähän vaikuttanut.

Aamulla poika heräsi kyllä jo 6.30, olisi ehkä nukkunut pidempään mutta meillä oli pieni kommunikaatiohärö miehen kanssa, minkä vuoksi ei jatkettu tassuttelulinjalla enää siinä kohtaa. Ensi yönä muutan takaisin makuuhuoneeseen ja otan vuorostani tassuttelut hoitaakseni :)

Meillä mies hoitaa edelleen tassuttelut, jos niitä tarvitaan ja jos vaan on kotona. Miehen tassuttelua riittää n. 5 minuuttia, minun tassuttelusta pääsääntöisesti raivostuu ja yrittää repiä mun yöpukua alas, ja rauhoittumiseen saattaa mennä puolikin tuntia... :confused: Onneksi nykyisin nukkuu pääasiassa täysiä öitä ja miehellä on liukuva työaika, eli tarvittaessa voi aamulla nukkua vähän pidempään.

Miksi on aina niin, että jos aamulla ollaan menossa jonnekin, lapsi nukkuisi pitkään, niin että lopulta tulee kiire. Ja jos oltaisiin vain kotona, ja äitikin saisi nukkua pitkään, lapsi herää klo 7.00?? o_O

Latteäiti: älä muuta sano! Ja sama koskee päikkäreitä, uni maistuisi parhaiten silloin, kun pitäisi lähteä jonnekin o_O

Meillä oli neljäs tassutteluyö vähän hankalampi, poika heräsi ekan kerran noin 2.30 (nukahti ehkä klo 20.30), mutta virkistyikin minun tassuttelustani sitten ihan kunnolla ja olisi halunnut jutella ja leikkiä :confused: Reilu tunti myöhemmin päätin, että eihän poikaa iltaisinkaan nukuteta tassuttelulla, ja kömmin takaisin omaan sänkyyn. No, poika parkaisi ihan kunnolla yhdet keuhkolliset, mutta rauhoittui heti sen jälkeen, kun jätin vain reagoimatta. Yritin vielä peitellä häntä, mutta aina kun lähestyin, poika ponkaisi istumaan, joten annoin sitten vaan olla ja sinne poika lopulta nukahti. Aamulla piti vähän vielä tassutella, mutta lopulta poika nukkui melkein kasiin asti.

No niin, yö numero viisi menikin sitten - uskallanko edes sanoa koska tästä tulee varmasti huonoa karmaa - tosi hienosti! :) Poika nukahti noin klo 21, parkaisi 1.30 kieppeillä, odotin hetken, jos rupeaa enemmän itkemään, mutta vähän aikaa kuului äherrystä ja sitten tuli taas ihan hiljaista. Kuuden jälkeen mies ryhtyi aamukahvin keittoon; poika sattui samoihin aikoihin vähän levottomasti pyörimään ja itkaisi, kun kahvipuuhista kuului vähän kolinaa, mutta rauhoittui sitten taas ennen kuin mun tarvitsi mennä hätiin. Sen jälkeen uni maistui 7.30 asti, olisi kenties pidempäänkin mutta mies vei koirat aamupissalle ja siitä vaan lähtee väkisin ääntä, kun kolme koiraa hyörii innoissaan eteisessä, joka on makkarin vieressä. Mutta ei haitannut, koska oli jo ihan hyvä aika herätä.

Minun ei siis tarvinnut nousta kertaakaan tassuttelemaan, vaan poika rauhoittui itse :) Toki vielä ei kamalasti uskalla juhlia, voihan se olla, että seuraavan kerran näin hyvä yö nähdään vuonna 2016 :p

Aikasemmin kirjoitin niistä yöllisistä itkukohtauksista. Tuli sitten niillekkin selvyys, kun neuvolan täti sano, että kuulostavat kauhukohtauksilta..

Mulla kävi mielessä toi kauhukohtaus silloin, mutten sitten sanonut mitään kun googlen mukaan kestävät vain pari minuuttia. Meidän pojallakin oli muutama kuukausi sitten yksi sellainen. Huusi ihan hysteerisenä sylissäni pari minuuttia, vaikka yritin rauhoitella ja silitellä. Sitten yhtäkkiä lopetti ja laskin takaisin sänkyyn nukkumaan. Toista kertaa ei onneksi ole vielä tullut, mutta pahoin pelkään, että niitä tulee myöhemmin olemaan kun isällään on kuulemma ollut niitä usein lapsena.

Mä luulin vaan ettei ne voi olla kauhukohtauksia kun on silmät ollu auki. Neuvolan täti sitten valas, että silmät voi olla auki mutta aivot vielä unessa.

Meillä tyttö, 2 kuukautta, herää vain kerran aamuyöstä syömään ja menee illalla nukkumaan yhdeksän aikaan. Tuntuu menevän todella helposti kaikki yöt ja saa itsekkin nukkua hyvin. Yösyötön jälkeen heräilee aamulla yhdeksän aikaan ja köllöttelee sohvalla vielä tyytyväisenä ainakin tunnin ennen kuin tarvitsee ruokaa alkaa antamaan. Päivällä nukkuu tunnin tai kahden unia ja on hereillä pari tuntia kerrallaan. Juttelee todella paljon ja potkii kovasti. Innostuu kaikesta uudesta ympärillä ja hymyilee leveästi. Muutenkin typy on ollut alusta saakka tyytyväinen eikä ole itkenyt paljoa yhtään. Kaikki pelottelivat raskausaikana, että vauva-arki on vaikeaa, mutta sattuipa sotivasti rauhallinen typy ensimmäiseksi lapseksi, joten voi suunnitella parin vuoden päästä toista :wink

Meillä on vakiintunut tosi selkeä rytmi sen jälkeen kun poika aloitti hoidossa. Poika nukkuu nykyisin yhdet päikkärit jotka alkaa ennen puoltapäivää ja kestää n. 2 tuntia, joskus likemmäs kolme. Iltaisin on valmis yöunille puoli kahdeksalta ja heräilee aamulla kuuden ja seitsemän välillä, jos herää liian aikaisin niin pötköttelee ja torkkuu meidän välissä kellonsoittoon asti. Unimaidoista on nyt myös luovuttu kokonaan. Poika osaa nyt nukahtaa sekä päikkäreille että yöunille ilman mitään juomisia ja nukahtaa yleensä tosi nopeasti. Viitisen minuuttia saattaa ynistä ja sitten on unessa. Yöllä meillä on tuttipullossa vettä siltä varalta että jotain juomista on pakko saada, mitä ei kyllä tapahdu enää usein. Muutoin tuttipulloa ei siis enää käytetä, ruokajuoma kun menee nokkamukista. Olen iloinen että tuttipullosta on päästy näin kivuttomasti eroon. Öisin poika herää yleensä kerran, usein ei kertaakaan. Jos herää niin monesti tutti ja peittely riittää. Välillä on toki tosi levottomia öitä, mutta pääasiassa poika nukkuu nyt sikeästi yöt.

Meillähän ei ole koskaan nukuttu hyvin, ja heräillään useampia kertoja yössä, vieläkin. Tai ainakin herätetään vanhemmat. Nyt tähän päälle vielä kunnon räkätauti niin voidaan miehen kanssa unohtaa nukkuminen. Viime yönä päästiin nukkumaan 6 ja herätys oli 8. Koko päivä töissä ja sitten kotiin kitisevän vauvan luokse (joka oli ihan ok päiväkodissa). Nyt nukahti 19:30 ja herännyt itkemään ja huutamaan n 20min välein. Ja kun tuolla on vielä aivan mahdotonta antaa särkylääkettä. Supon laitto aiheuttaa niin kauheat raivarit ja riuhtoilut että se tulee saman tien ulos. Suuhun annettava liuos samoin, raivarit ja sitä limasta tahnaa on joka puolella. Että sillai.

Lisätään vielä ennen kuin joku luulee että me ollaan laitettu sairas lapsi tarkoituksella päiväkotiin. Luultiin viime yönä, että poika itki hampaita (mun teoria) tai nälkäänsä (miehen mielipide), mutta nyt illalla selkeästi poikana iskenyt kunnon flunssa :sad001

Meillä alkoi operaatio eroon yömaidosta ja eka yö takana. Kyllä on surkeaa kuunneltavaa kun pieni ihminen huutaa, mutta nyt ei muu auta kuin kestää.. Puolisen tuntia huusi yhtä päätä puolen yön aikaan, silittelystä huolimatta. Aamulla oli unta riittänyt puoli kahdeksaan. Itse nukuin eri huoneessa ja taidan nukkua ensi yönkin.

Meillä on tuo korvatulehdus ja flunssa tehneet nyt viime öistä levottomia. Tauti on nyt siinä vaiheessa, että poju menee helposti tukkoon maatessaan, lima on tosi paksua nyt.

Ei kai pitäisi valittaa, kun meillä yöt on muuten suht rauhallisia, ja varmaan pian taas rauhoittuvat, mutta kyllä sitä on ihan puhki sen monta kertaa yössä tapahtuvan huutamisen, kitinän ja rauhottelun, paijailun, nenän niiston, veden anto, lääkkeen anto ym ym ruljanssin vuoksi, että oksat pois :confused: Hyviä öitä, huonoja öitä, sitä tää on. Joku muukin on aina samassa veneessä valvomassa jossain :rolleyes:

Takaisin