Vauvan (ja miksei äidinkin) nukkuminen

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja herne
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meilläkään ei ole vielä nukuttu kokonaista yötä putkeen, joskus pienempänä meni parhaimmillaan 7h ilman herätyksiä, nykyään maksimissaan ehkä viisi. Normiyö on meillä 10-11 tuntia, jonka aikana 2-4 herätystä. Poika laitetaan nukkumaan 20.30 aikoihin ja herää aamulla 7-8 välillä. Jonkin verran tietysti on vaihtelua, mutta näin siis yleensä.

Nuo yöherätykset näkyvät kyllä ihan suoraan omassa jaksamisessa, esim. tänään on taas ihan ihmismäinen olo, kun poika heräsi "vain" kahdesti. Ja meitä auttaa tosi paljon se, että heräämisistä huolimatta poika nukahtaa illalla helposti ja öisin (köh, tosin vain tissille :oops: ) uudestaan pääsääntöisesti hyvin, eli suurempia nukutustaisteluja ei tarvitse käydä ja nukkuminen on melko ennustettavaa, mikä vähentää ainakin minulla siihen liittyvää stressiä. Ja iltaisin poika ei siis edes nukahda tissille, vaan vien hänet sänkyynsä iltapesujen jälkeen, sanon hyvää yötä ja lähden pois :) Toivottavasti en kerännyt nyt huonoa vauvakarmaa...

Ai niin, eilen poika söi pitkästä aikaa taas tosi hyvin ja yökin tuntui menevän paremmin, eli ehkä niilläkin olisi joku yhteys? Tai sitten hampaat alkavat olla ikenestä läpi (hah, toiveajattelua :rolleyes: ) ja olo helpottaa vihdoin niiden kanssa.
 
Meidän yöt ovat olleet viime aikoina huonoja, mutta oikeastaan tuntuu että erilaisia huonosti nukkumisen vaiheita toisensa perään on ollut 6 kk iästä lähtien. Poika menee nukkumaan 21 aikoihin ja nukahtaa joko tissille tai niin, että pyörii sängyssä vielä jonkin aikaa syötön jälkeen. On nukkunut vieressä käytännössä 4 kk iästä lähtien eli siitä kun muutimme nykyiseen asuntoon. Sitä ennen nukkui alkuyöt omassa sängyssä, aamuyöstä otin syötön jälkeen viereen.

Aamulla herätään viimeistään klo 7, yleensä 6-7 välillä, joskus jo 5 jälkeen. Yösyöttöjä on yleensä vähintään kaksi, ensimmäinen kahden-kolmen välillä. Eli 5-6 h nukkuu putkeen parhaimmillaan. Viime aikoina useimpina öinä poika on itkenyt puolesta tunnista yli tuntiin jossain vaiheessa yötä, yleensä 2-3 välillä. Tuohon itkuun ei auta mikään muu kuin se, että havahtuu kunnolla hereille, sen jälkeen yleensä syö ja hyvällä tuurilla nukahtaa uudelleen, huonolla pyörii ja kitisee sängyssä vielä hyvän tovin.

Olen kyllä alkanut miettiä, kun nukuttaminen ja yöheräämiset ovat joka tapauksessa itkuista huudattamista (illalla poika ei malttaisi millään nukahtaa, pyrkii aina sängystä pois), olisi sama nukuttaa omaan sänkyyn. On vaan älyttömän epämukavaa roikkua pinniksen vierellä ja yrittää pitää pystyyn pyrkivää huutavaa lasta makuulla.
 
Meillä neiti laitetaan nukkumaan klo 21 tienoilla. Välillä saattaa herätä kaksikin kertaa yössä syömään, useimmiten onneksi vain kerran. Syötön aika vaihtelee tosi paljon, klo 24-05. Heräämisaika vaihtelee myös 6-9 välillä. Yöllä on jostain syystä ruvettu huutamaan syötön jälkeen, ja nyt muutamana aamuna neiti on herännyt kauhean huudon kanssa ja ollaan otettu viereen jatkamaan vielä unia. Yöunien pituus vaihtelee 10-12 tuntiin.
 
Meidän viime yö:

21:00 nukahti tunnin pyörimisen jälkeen, mikä oli ok koska ei huutanut eikä itkenyt, kuhan möyri omassa rauhassa sängyssään kuhan istuin vieressä

22:30 tutti kadoksissa-kitinää loppui heti kun kävin laittamassa tutin suuhun

0:45 huhuili istualteen hetken ja kun mä vastasin sshhhhh niin poika kellahti selälleen ja jatkoi uniaan. Tsekkaa että äiti on varmasti samassa huoneessa?

3:00 kitinää ja valitusta joka loppui ainoastaan siihen että sai velliä (tai näin muistelisin, tuttipullo löytyi tyhjänä aamulla pinniksestä)

5:30 HERÄSI eikä suostunut nukahtamaan uudestaan. Äiti siirtyi sohvalle nukkumaan vielä pariksi tunniksi. Mies viihdytti poikaa joka ennen 8 oli torkkunut n kymmenisen minuuttia. Noin aikaisin poika ei ole kyllä herännyt pitkään aikaan :confused: Ja mä olin vaikka kuinka pirteä kun olin nukkunut 9h vain neljällä herätyksellä o_O

Mulla on pieni dilemma. Haluaisin lopettaa uudestaan nuo yösyötöt. MUTTA, tänäänkin 5:30 poika olisi varmaan nukahtanut uudestaan jos olisin laittanut pullon suuhun. Eli kumpi on pienempi paha kun halutaan että poika oppii nukkumaan 12h putkeen; luovunko ekaksi maidosta vai pitkistä unista? Järki sanoo että pitäisi tunkea maitoa niin kauan kun suostuu sen avulla nukkumaan, mutta hitto että jurpii noi yösyötöt ja haluan niistä eroon!
 
Minä haluan myös yösyötöistä eroon, mutta siihen ei ole mitään jakoja ennen kuin syöminen sujuu kunnolla. Ja, tällä hetkellä ei kyllä olisi hermojakaan kuunnella huutamista yötolkulla.
 
No niin, nyt kokeilin nukuttaa poikaa pinniksessä. Nukahti ihan ok vain melko vähäisellä huudolla 20 jälkeen, kun tainnutin korvikkeella imetettyäni ensin. Itse menin nukkumaan 21 maissa enkä meinannut saada unta yksikseni. Sitten kun olin päässyt uneen, heräsin kitinään ennen klo 22. Varmaan tunnin välein oli rauhoiteltava tai laitettava poika takaisin makuuasentoon, sitten klo 0:45 heräsi itkemään ja syötin ekan kerran. Laitoin kuitenkin syötön jälkeen takaisin pinnikseen, minne nukahtikin. Sitten en vaan taas itse saanut unta. Nousin ylös ja palasin sänkyyn vasta, kun poika halusi maitoa seuraavan kerran klo 2:45. Sen jälkeen nukahdettiin molemmat, poika edelleen omassa sängyssään. Sitten muistaakseni neljän maissa söi seuraavan kerran, ja sain vielä asettumaan takaisin pinnasänkyyn. Seuraava herääminen oli kuitenkin jo viiden jälkeen, jolloin jätin pojan viereen toiveissa, että sillä saisi pitemmät unet.

No, 6:20 herättiin, että normaali aamu. Paitsi että 4-5 yösyöttöä, en ole varma sekosinko laskuissa jossain vaiheessa. Mutta kuten aiemminkin, näyttäisi että nukahtaa kyllä omaan sänkyyn, mutta siellä nukkuessaan heräilee tiuhemmin kuin vieressä nukkuessa. Positiivista kuitenkin oli, että ei tullut mitään pidempää itkukohtausta missään vaiheessa yötä. Taidan jatkaa tätä pinnasänkyyn totuttamista ja pitää tuota korviketta kaapissa nukutusapuna.
 
Meilläkin silloin aluksi kun siirrettiin poika omaan sänkyynsä hän heräsi useammin tarkastamaan, että äiti ei ole kadonnut mihinkään, mutta vähitellen se loppui tai siis ainakin on vähentynyt kertaan tai pariin yössä, joskus ei sitäkään. Meillä siis siirrettiin joskus 4 kk iässä.

Samoin yösyötöistä luopuminen joskus 7-8 kk iässä on rauhoittanut öitä jonkin ajan päästä. Luulin kanssa aluksi ettei tuo suostuisi nukkumaan ilman tissiä, mutta onneksi sitten kuitenkin oppi nukkumaan. Nyt jopa tuntuu että suht helposti, mutta ei se silloin tainnut siltä tuntua. Pudottelin yösyöttöjä pois niin, että jätin yhden välistä ja sitten vaan sitkeästi nukutettiin poika huudosta huolimatta. Otin aina jonkin kellonajan, jota ennen en anna maitoa ja välillä tyytyi siihen helposti, välillä taas huonommin. Toki meillä syötiin hyvin päivisin, joten tiesin ettei varmastikaan nälkäänsä itke. Ja sitä vahvisti myös se, että testasin herääkö heti uudestaan. Poika heräsi syömään yleensä 24-1, sitten 3, sitten 6. Ja jos siis jätin puolen yön aikaan olevan syötön pois, katsoin herääkö heti uudestaan, jolloin saattaisi olla nälkä, mutta heräsi yleensä vasta sitten 3. Siitäkin päättelin, että oli vain tottunut heräämään niihin aikoihin kun annoin maitoa. Meillä tämä tapa toimi ( jos tästä nyt saa mitään selvää kun ajatuksenjuoksu on mitä on), mutta ei varmaan toimi kaikilla.

Muistutan vielä, että meillä ei ole siis koskaan ollut mitenkään innokas nukkuja tuo poika, lähinnä vaikuttanut siltä että inhoaa nukkumista kun silloin voi menettää jotain mielenkiintoista. Mutta parempaan nukkumiseen ollaan onneksi vähitellen päästy, vauvan ja äidin kyyneleiden kautta tosin.
 
Poika menee nukkumaan klo 20-20.30 ja herää klo 06.30-07. Nukahtaa ja nukkuu omassa sängyssä mutta vaatii iltamaidon nukahtaakseen. Maidon jälkeen uniyninää enemmän tai vähemmän, nukahtaa joka tapauksessa itsekseen. Joskus ei herää yöllä kertaakaan, joskus kerran, joskus kaksi, yleensä herätys aamuyöstä. Herätyksen yhteydessä melkein aina vaatii maitoa, joskus harvoin riittää pelkkä tutti. Tällä hetkellä yöt ei tunnu raskailta, johtunee siitä että mies hoitaa herätykset ainakin niin kauan kun on lomalla. Kyllä silti väsyttää, mutta se nyt taitaa olla pysyvä olotila ainakin seuraavat 18 vuotta...
 
meillä nukutaan n. 12h, seittämästä seittämään yleensä. tosin nyt on ruvennu herään ku mies nousee töihin (kuudelta, voi jippiajeij. mää meen nukkumaan työiltoina vasta yhden jälkeen.). nukkuu yöt yleensä heräämättä, joskus käy hereillä mutta hyssyttelyllä rauhottuu. Yömaitoja meillä ei enää 8kk jälkeen oo annettu.

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app
 
Muakin arvelutti yösyötöistä luopuminen, kun tuntui, että poika ei syö hyvin ja paino nousee hitaasti ym. No nythän meillä on menty jo yli kuukausi ilman yösyöntejä. Ja huom! Poju painaa edelleen alle 9 kiloa. Mutta ei tuo niitä yösyöntejä tarvitse. (Poika on reipas, aktiivinen ja hyvin nukkuva, on vaan hoikka poika). Päivällä ruoka alkoi muuten maistua ihan eri tahtiin, kun yösyöminen loppui!

Tämän oli nyt tarkoitus toimia rohkaisuna yösyöttöjen lopettamiseen, jos arveluttaa se saako lapsi ruokaa tarpeeksi ilman yösyöntiä :)

Yöheräilyjä, niitä on. Poika saattaa hetken itkeä, jokellella, naureskella tai möyriä ympäri sänkyä, mutta pääsääntöissti jatkaa unia itsekseen.

Ja minä nukun kuin tukki työpäivien päätteeksi :grin Mies aina raportoi mitä kohinaa yöllä kuului!
 
Muokattu viimeksi:
Sama kokemus muuten meillä, päivällä syö paremmin, kun ei yöllä saa tissiä. Kyllä noi pitää huolen, etteivät nälkään kuole. ;)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Neljä yötä pinnasänkyyn nukuttamista takana. Positiivista on, että poika nukahtaa jo kohtuullisen helposti ja ilman suurempaa huudattamista omaan sänkyyn. Eilen illalla möyri pitkin sänkyä varmaan puolisen tuntia, mutta asettui sitten. Vieressä pitää kyllä olla ja välillä auttaa takaisin makuulle.

Mutta yöheräämiset ja tissittelyt eivät vähene. :sad001 Eka syöttö on yhden maissa, toinen kolmelta, mitkä olisivat vielä ok, mutta sen jälkeen poika haluaa maitoa tunnin välein! Yritin rauhoitella neljän maissa takaisin, mutta ei vaan asettunut, ennen kuin sai tissiä. Vaihtoehtona on sitten herätä kokonaan. Ja tänä aamuna herättiin viiden aikaan, kun ei enää maitokaan auttanut uneen.

Eli kun monella unikoulukokemukset ovat olleet sellaisia, että kolmen yön jälkeen helpottaa, niin meillä ei kyllä niin toimi. Taitaa olla vähän jäärä meidän pikku-ukkeli. :p Otettiin kuitenkin jo meidän sänky pois seinän vierestä, että ei ole tarkoitus enää palata vieressä nukuttamiseen. Ehkä se vielä tottuu nukkumaan pinniksessä koko yön, katsotaan.
 
Tsemppiä MaRilla! Meillä myös yöt olleet melkoisia viime aikoina. Unikoulua en vaan uskalla aloittaa nyt lomien alla, vaan odotellaan vielä kuukausi, kunnes ollaan koko perhe omassa kodissa yhtä aikaa. Jos rahat vaan riittävät, niin kustannan itseni hotelliin pariksi ekaksi yöksi :grin
 
Minä kyllä suosittelen sitä, että isä hoitaa unikoulun ja äiti nukkuu muualla, isälle ne eivät esitä niin kovia vaatimuksia kuin äidille... :rolleyes:
 
Meillä isi ehdotti, että toteuttaa unikoulun ens viikonloppuna. :) No sillä on sinänsä oma lehmä ojassa, että se saa uutta elektroniikkaa ja pelin, jota se on kuolannut pitkään. Mä oon kieltäny sitä kattomasta tai pelaamasta mitään lapsen silmille sopimatonta, joten se ilmoitti pelaavansa yöllä (+enemmän aikaa) ja lupasi sitten sen unikoulun tehä "siinä sivussa". Mä oon vähän skeptinen sen onnistumisesta, kun neiti on lievästi sanoen itsepäinen ja tissitakiainen. Kaikki peukut pystyyn!
 
Viides yö: tällä kertaa syötöt yhdeltä, kolmelta ja viideltä, jonka jälkeen poika ei enää rauhoittunut pinnasänkyyn. Otin sitten viereen nukkumaan ja nukuttiin kahdeksaan, mitä ei tapahdu ikinä! Olipa kyllä pirteä poika aamulla, kun oli nukkunut melkein kellon ympäri (puoli yhdeksältä oli sammunut pinnasänkyyn puolen tunnin taistelun jälkeen).

Täälläkin on mietitty tuota isin unikoulua, mutta tuntuu nyt aika kaukaiselta ajatukselta, kun ei tuo yksin nukkuminen tunnu oikein luonnistuvan vielä. Oon jo aatellu että meidän poika on vaan vähäuninen mutta viime yön perusteella siis kellon ympäri yötkin olisi mahdollisia.
 
Meillä ollaan pikkuhiljaa menossa parempaan suuntaan nukkumisen kanssa. Eilen poika nukahti puolen tunnin taistelun jälkeen n 21. Muutamia kertoja kitisi yöllä ja mies kävi laittaa tuttia suuhun. Seitsemältä alkoi uhkaavasti kuulostaa siltä että meinaa herätä pirteänä joten nappasin pojan nopeasti meidän väliin ja annoin "yön" ekan vellin. Nukkui sitten vielä tunnin. Tai sitten edistys johtuu siitä että oon alkanut ottamaan melatoniinia joka ilta niin nukun paljon sikeämmin ja kuvittelen että muutkin nukkuvat :grin Mutta velliä meillä annetaan ihan vain sen takia jos meinaa herätä "liian aikaisin", ei siis enää itkuun tai kitinään jotka hiljennetään aika hyvin tutilla.
 
Meillä taisi iskeä joku lievä nuhanpoikanen, minulla se oli viime viikon ja nyt poika aivastelee ja yskii, vaikkei noin muuten ole erityisen räkäinen tai kipeän oloinen. Sen verran kuitenkin, että vaikuttaa vähän taas osaltaan yöuniin hampaiden lisäksi. Tuntuu, että aina on jotain, jos ei taidot niin hampaat ja jos ei hampaat niin jotain muuta...

Kun muuten yöunista oli gallupia aiemmin, niin miten päiväunet? Menevätkö monet jo yksillä unilla? Meillä ei sellaisesta vielä tietoakaan, vaan yleensä yhdet päikkärit 9.30-10.30 kieppeillä ja toiset iltapäivästä n. 13.30-14.30. Pituudet vaihtelevat, mutta nuo ovat aika keskimääräiset ajat, parisen tuntia kertyy päiväunta yhteensä.
 
Meillä nukutaan kahdet tai jopa kolmet päikkärit. Aamulla, jos herääminen on 6-7 välillä, on ekat päikkärit 8-10 välillä tunnista kahteen. Sitten iltapäivällä päikkäreiden ajankohta vaihtelee, mutta jos nukkuu sellaiset parin tunnin unet vielä, niin ei tarvi kolmansia, jos jää tuntiin tai alle, saattaa nukkua 16 maissa vielä yhdet unet. Jos nukahtaa ennen klo 17, annetaan ottaa vielä päikkärit, muuten yritetään selvitä iltaan asti. Iltapuuro on 18-19 välillä. Yhteensä tuntuu sellaiset 3-4 h päivässä tarvitsevan unta ja vaunuihin ulos nukutetaan.
 
Takaisin
Top