Vauvan (ja miksei äidinkin) nukkuminen

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja herne
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
"Hehe tissi", ihana pikkulatte! :grin

Tyttö toi kotiin suomentuliaisina varmaan Viikkarin leikkihuoneesta enterorokon (vissiin kai suomeksi, höstblåsor ruotsiksi), raukalla on sellaisia rakkuloita nyt haarukset, kädet ja jalat täynnä. Ovat vielä puhjenneet joten on aika hurjan näköinen. No joka tapauksessa, en tiedä onko sen takia parit viime yöt olleet ihan suolesta ja syvältä! Nukkuu max pari tuntia putkeen ja sitten ihan kamalaa kiljuntaa, ei suostu nukahtamaan omaan sänkyyn vaan pitää aina nostaa se painava jötkäle syliin. Eikä minun sylini ilman tissittelyä oikein kelpaa nukahtamiseen, huoh. Toivottavasti kohta helpottaa, pitäisi mennä itsekseen ohi mokoma rakkulatauti.

Onneksi ensi yönä minä ja koira nukutaan yläkerrassa ja mies saa rauhoitella tyttöä (tosin se aina saa helpot yöt ja se nukkuu tosi syvästi, joten ei herää jokaiseen pikku inahdukseen).
 
Eka yö kotona kolmeen kuukauteen ja laitoin tylysti pojan heti omaan sänkyyn (joka tosin on meidän huoneessa). Oli kyllä niin väsynyt ettei jaksanut pistää sen suurempaa showta pystyyn, pyöri ja kitisi varmaan tunnin kunnes sitten nukahti 22. Voi johtua myös siitä että oltiin just istuttu autossa 4,5h ja poika oli taas vieraassa paikassa. Velliä herra halusi joskus 3 aikaan ja 6:30 olikin sitten pirteänä pystyssä. Mä en taas saanut unta kun vasta joskus 2 aikoihin, mutta siltikin oli suht virkeä kun sai nukkua ilman tota tuulimyllyä :) Jos totuttaa poikaa nyt viikon nukkuu omaan sänkyyn ja sitten lopetetaan myös yövellit. Nyt on optimistinen fiilis, että kyllä tämäkin mamma saa joskus vielä nukkua kokonaisia öitä kun poika parin viikon päästä nukkuu 20-8 yhteen soittoon :)

PS. kiroan tänne varmaan 24h sisällä että helv... sentään :laughing021
 
^ Mä olen myös tehnyt aina niin, että jos ollaan jossain reissussa, kotiintultua jatketaan ihan normirutiineilla (eli suoraan omaan sänkyyn).

Täällä on nyt kovasti unikoulu mielessä. Olin ajatellut, että jos ensi viikonloppuna alkaisi, mutta nyt taas mietin, pitäisikö odottaa rauhallisempaan hetkeen: kulmahampaita tehdään nyt ihan tosissaan ja parin viikon päästä lähdemme lomillekin, eli uusi ympäristö varmaan tekisi takapakkia joka tapauksessa. Ja omakin sänky pitäisi varmaan roudata eri huoneeseen etukäteen... huoh. Toisaalta taas, onkohan tässä seuraavan vuoden sisällä edes tiedossa yhtään hyvää hetkeä? :eek:
 
Meillä viime yö meni vauvan puolesta ihan hyvin, äiti ei vaan taas saanut unta. :confused: Minä siis nukun korvatulpat korvissa, ja just kun olin nukahtamassa, mies tökki hereille että vauva itkee. Kävin imettämässä, ja sitten makasin pari tuntia hereillä miettien että itkeekö se vai ei, otin korvatulppia pois, mies kuorsasi, en saanut unta, laitoin tulpan takaisin, en saanut unta, kun mietin itkeekö se... No, joka tapauksessa unikoulu alkaa huomenna, minä menen anopin luo nukkumaan. :grin

Herne, mulla on se käsitys, ettei kannata ennen reissua unikouluttaa, menee kuulemma herkästi hukkaan. Itsekin mietin kyllä noita kulmahampaita, mutta pakko on nyt, kun se voi tehdä niitä seuraavat viisi viikkoa ja lomaa on vaan pari viikkoa.
 
Joo, meillä on reissuun tasan kaksi viikkoa, sitten ollaan pari viikkoa ensin koko perhe lomilla ja sen jälkeen mies vielä omalla reissullaan kolmannen viikon. SITTEN ei pitäisi olla mitään esteitä unikoululle ja luulisi, että nuo kulmahampaatkin ovat siihen mennessä puhjenneet :)
 
Yö nr 2 kotona ja poika omassa sängyssä. Nukahtaminen oli taas taistelua, kun ei millään haluaisi nukahtaa yksin kun on saanut ollaäitinsä kainalossa viimeiset pari kk. Anyway, nukahti siinä 22 aikoihin ja heräsi ekan kerran 3. Pyöri ja heräili aina vähän väliin aina kello 5 saakka. Tässä vaiheessa mies oli jo kantamassa poikaa meidän sänkyyn, mutta mun ilme oli vissiin niin tuima että poika joutui takaisin omaan sänkyyn ja sai velliä. Joi se ykkösellä ja heräsi sitten 8:30. Omassa sängyssä. Voitto!
 
Äidin yö: aluksi ei meinannut uni tulla, lopuksi heräsin kerran käymään vessassa, muutoin nukuin sikeästi, ja heräsin 6.30 _pirteänä_ :o Ja me kun sovittiin, että voin nukkua kaheksaan, ja mennä sit kotiin...


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mä syön kyllä melatoniiniakin, koko ikäni olen ollut uniongelmainen, niin ilman sitä ei tule mitään...

Mutta asiaan: lattefaijalla oli mennyt yö yllättävän hyvin. Neiti oli herännyt klo 24 maissa, isä tassutteli kymmenen minuuttia, oli kuulemma todella vaikeaa, kun neiti oli raivostuneena kontannut ympäri sänkyään... :laughing021 (<-- huonoa mutsia taas naurattaa, ei voi mitään) Neiti oli rauhoittunut, mutta hetken päästä alkanut uuden itkun. Siinä vaiheessa oli kuitenkin riittänyt viisi minuuttia tassuttelua, jonka jälkeen olivat nukkuneet klo 7.45 asti! :eek: Kun minä tulin kotiin, olivat juuri syöneet aamupuuron, neiti oli aika kiinni minussa, mutta ihan ok kuitenkin.

No, ei vielä seisauteta painokoneita, olo on optimistinen, mutta ainakin ensi yön nukun vielä anopilla. :)
 
Muuten, tiedätkö tassutteliko isälatte ihan muina miehinä neidin kontatessa sängyssä, vai laittoiko tytön makuulle tms. ja koitti vasta sitten uudestaan? Arvaan nimittäin, että meillä tulee olemaan ihan sama juttu, poika konttaa tai nousee seisomaan sängyssä kesken tassutteluyritysten...
 
Tässä raportti unikoulun kakkosyöstä, olkaat hyvät!

Äiti ja mummo joivat viinipullon loppuun, mutta jättivät tällä kertaa homejuuston ja leivän väliin, tuloksena molempien totaaliväsähdys, ja helppoakin helpompi nukahtaminen. Tosin myös kevyt päänsärky aamulla, mutta sen korjasi kahvi.

Lattefaijan yö oli sen sijaan aavistuksen vaikeampi. Ensimmäinen herätys oli taas klo 24, jossa vaiheessa oli riittänyt viisi minuuttia tassuttelua. Kaikki oli näyttänyt lupaavalta, kunnes klo 5 maissa neiti oli herännyt uudestaan, ja itkenyt yli tunnin. Tosin mies oli jostain lukenut, että toinen yö on vaikein, joten itse olen aika optimistinen, joskin vielä seuraavan yön nukun anopilla, sitten arvioimme uudestaan pääsenkö jo kotiin.

Herne, täytyy kysyä, lattefaija korjailee nyt viime yön univelkaa, joten raportoin myöhemmin.
 
Ai niin, lattefaija kertoi jatkaneensa tassutelua muina miehinä, mikä näin tarkemmin ajatellen tuntuu järkevältä, meidän neitihän vihaa sitä, jos pidetään paikoillaan, ja olisi varmaan saanut vielä pahemman raivarin.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
No niin, unikoulun kolmas yö oli jo menestys: neiti oli käytännössä nukkunut täyden yön ilman heräämisiä! :smiley-bounce016

Tosin oli yrittänyt herätä jo klo kuusi aamulla (mitä se on tehnyt pari viikkoa muutenkin), mutta lattefaija oli tassutellut sen takaisin unille! :eek: Minähän en ole kertaakaan saanut sitä siinä vaiheessa enää jatkamaan unia, vaikka neiti on ollut ihan rättiväsynyt.

Itse nukuin makeasti, ja heräsin mielestäni liian myöhään, klo 8, söin aamupalan hätäisesti ja lähdin kotiin, ja kun tuli tänne niin nuo olivat vasta vaihtamassa päivävaatteita. :) Ainoa, joka ei nukkunut hyvin oli lattefaija, joka oli maannut sängyssä odottamassa milloin neiti herää... :rolleyes: Mutta me päästettiin se nyt nukkumaan, ja mä paistan lettuja kun se herää. :p

Ja vielä viimeinen hehkutus, neiti on ihan huippuhauska, kun on nukkunut hyvin, reipas, iloinen, leikkii eikä vingu. Ehkä tää vielä kostautuu, mutta nyt näyttää hyvältä. :)
 
Pakko vielä jatkaa tästä unikoulusta. Nyt neiti on molempina öinä herännyt kerran, ensimmäisenä joskus klo 5 ja viime yönä klo 01 maissa, mutta rauhoittuu aika nopeasti tassuttelulla. Jos ja kun yöheräilyjä vielä tulee, niin mies hoitaa ne lomansa ajan. Toisin sanoen minä olen nyt saanut melkein viikon nukkua täysiä öitä, ja voi pojat, miten erilaiselta maailma näyttää! :eek: Tänään heräsin klo 8 siihen, ettei enää väsyttänyt, kerkesin käydä vessassa ja pestä hampaat ihan rauhassa, neiti heräsi sitten. Eilen sain syödä aamiaisenkin ihan itsekseni. Ja päivät tuntuvat ihan erilaiselta, kun ei ole sellaista pientä koomaa koko ajan, vaan on ihan oikeasti hereillä ja läsnä. Jotenkin tuntuu myös, että olen saanut osan itseäni takaisin, kun alan olla omassa normaalissa päivärytmissäni. :)
 
Noita öitä edelleen odotellaan.. Meillä ei vissiin ole kertaakaan vielä nukuttu kokonaista yötä. Joku 7-8h taitaa olla ihan maksimi mitä on tapahtunut satunnaisesti. Nyt viimeistään kun oon taas töissä niin on pakko saada joku järki tohon touhuun :(
 
Galluppi, miten teidän yöt menevät normaalisti?

Omassa sängyssä 12-13h, 2-3 herätyksellä ja 1-2 velliä (toivoen ettei nämä viime öiden kauhut ole meidän normaalitilanne tällä hetkellä!)
 
Meillä vaihtelee tosi paljon yöt. Omaan sänkyynsä poika laitetaan 20-22 yleensä mieluummin lähempänä 20, menee yleensä helpommin. Joko menee suht helposti nukkumaan (jos on jo valmiiksi puoliunessa) tai sitten vaikeasti (1-2h hääräilyä ja seisomaannousuja ja huutoa ja vänkäystä). Saattaa satunnaisesti nukkua aamuun (n.klo 7-8)asti heräämättä, useimmiten kuitenkin herää kerran tai pari yössä. Onneksi nykyään yleensä riittää kun hänet laittaa takaisin makuulle ja pitää kättä vähän aikaa päällä. Joskus kuukausi pari sitten yöllä rauhoittaminenkin oli työn ja tuskan takana. Mutta ilmeisesti määrätietoinen ja jatkuva "koulutus" on tuonut edes jotain hyötyä.
 
Takaisin
Top