Vauvan (ja miksei äidinkin) nukkuminen

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja herne
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
No jos vähän liioittelin eilen, ehkä elämä nyt ei helpottunut huomattavasti vaan sitä helpotusta tässä odotellaan optimistina- miinuspuoli tässä rytminvaihdoksessa on että ruokailut ovat nyt hakusessa. Illalla poika on niin väsynyt ettei iltapuuron tai minkään muunkaan syömisestä tule mitään. Siitä johtuen (tai helteestä?) yöllä onkin sitten nälkä ja/tai jano koko ajan. Ja sitten kun juodaan velliä taas 2-3 kertaa yössä, niin ei syödä aamiaista ja taas mene koko syömisrytmi sekaisin.

Mistä lie johtuu niin poika nukkui kyllä viime yönä 19:30-7:30, mutta heräsi n 0,5-1h välein, 2:30-4:30 nukkui rauhallisesti ruhtinaaliset kaksi tuntia. Silloin annoin nestemäistä panadolia suuhun ja perään 2dl velliä. Muuten heräämiset olivat kiukunpuuskia, jolloin piti ihan kiljua ja potkia hulluna, sitten pari kertaa itkettiin, pari kertaa oltiin muka heräämässä ja kontattiin ympäri sänkyä villisti ja tätä rataa. Siis mikä ihme on ETTEI VOI NUKKUA IHMISIKSI!??!?!?!? Nälkä/jano, kuuma, ilmavaivoja, hampaat, liian pieni tila nukkumiselle?

Poikahan on nukkunut viimeisen kk koko yön mun vieressä kun ollaan kahdestaan oltu (silloin oli helpompi ottaa viereen kun toi nousi seisomaan omassa sängyssään 10 kertaa yössä ja jos poikaa ei estänyt niin herättiin kunnolla). Pinnasängyssä alkaa heti kolisemaan johon tuo herää saman tien. Pitäisikö toi laittaa nukkumaan sellaiseen valtavaan leikkikehään, niin voi vapaasti liikkua siellä unissaan? En tiedä, mummo laittaa pojan välillä nukkumaan lattialle päikkäreitä ja silloin liikkumisvaraa on n 2m x 2m, ja silloin poika saa ilmeisesti liikuttua tarpeeksi unissaan. Kysymys kuuluukin että miten hitossa ihmiset pystyy nukkumaan perhepedissä vielä tässäkin vaiheessa, vai ollaanko me ainoita? Ja miten tuon saa taas nukkumaan omassa sängyssä? Ja miten tota yöllistä meuhkaamista saa rajoitettua??? On kyllä taas niin kypsä fiilis tähän touhuun että halkean kohta :confused:
 
Tuo päivärytmin muuttuminen on vähän haasteellista joo. Uskoisin, että meillä sahataan nyt jonkin aikaa yksien ja kaksien päikkäreiden välillä. Pitää vaan osata pelata iltapäivästä iltaan homma niin, että kaikki ateriat tulee syötyä kunnolla...

Oon kans ohimennen seuraillu miten poika hyörii ja pyörii pitkin sänkyään nukkuessaan. Apua, jos tommosen hyrrän vieressä pitäis vielä nukkua!! :eek::grin
 
Niinpä, olisi varmaan kannattanut kärsiä se aika kun toi nousi sängyssä seisomaan niin osaisi nukkua vieläkin omassa sängyssä :sad001
 
Onko muuten monella käytössä ne pinniksen reunapehmusteet? Meillä ei ole niitä ollut koskaan, mutta mun tekee nykyään niin pahaa, kun pojan pää kolisee pinnoihin. Ja ehkä pehmusteet vähän vähentäisivät heräilyjä, kun kopsahtelis vähemmän?
 
Meillä on ollu ne pehmusteet alusta asti ja on edelleen, en kyllä aio ottaa niitä pois vielä pitkään aikaan.

Poika nukahtaa nykyään lähes poikkeuksetta mahalleen pylly pystyssä. Vääntää itsensä heti semmoiseen asentoon ja nukahtaa aikansa ynistyään. Saattaa nukkua melkein läpi yön tässä asennossa. Kaipa se sitten on mukava asento, en ole lähtenyt sitten kääntelemään.

En tiedä mikä lie vaihe tämä taas on, mutta nyt ollaan ehkä viikon verran nukuttu ilman yöheräämisiä tai maksimissaan yhdellä heräämisellä. Historiallista! Vaihdoimme viime viikon alussa miehen kanssa puolia sängyssä ja mies otti vastuun yöheräämisistä. Ylläri ylläri poika ei nyt sitten heräilekään öisin. No, näin jatkamme ainakin tämän pari kuukautta kun mies on pojan kanssa kotona. En kyllä valita, toiveena vaan että vielä joskus saisi nukkua tosi pitkään...

Mistä tulikin mieleeni, että tänä aamuna koin suurta vääryyttä. Nousin puoli seitsemältä ja valmistauduin hiljakseen töihinlähtöön. Olin aivan varma että poika herää taas seitsemän aikaan, mutta mitä vielä! Herrat nukkua posottivat vielä kun lähdin töihin puoli kahdeksan aikaan, ja olivat kuulemma heräilleet vasta kahdeksan kieppeillä. Murrrrrr!
 
Meilla on ne pehmusteet, mutta ei niista ole enaa mitaan hyotya. Poika nousee konttaalleen ja puskee paataan pinnoihin, tai keikahtaa istueltaan/seisoeltaan pain reunoja. Poika ylettyy siis korkeemmalle kuin pehmuksen reuna. Sen Ikeasta ostetun laitapehmusteen korkeus on siis vain jotain 20-30cm.
 
Meillä on myös Ikean matala pehmuste ja olen harkinnut vähän korkeamman hommaamista. Neiti on milloin kummallakin kyljellä jalka pinnojen välissä pehmusteen yläpuolella ja huutohan siitä tulee..
 
Meiän likka tuli pehmusteitten yli jo kun oppi kääntymään kyljelleen ja ku ne oli aina lintallaan ja tyttö pinnoja vasten, otin pois.ikävä tietty ku nyt on koko ajan kolisemassa, mut en aio laittaa takasin. Ei istunu ees sänkyyn ihan täydellisesti. :(

Tuo tarviis myös semmoisen parisängyn kokoisen pinnasängyn, että pakkoliikkuminen ei aiheuttais mustelmia. Ennen se nukkui päikkärit meiän sängyssä, mut nyt pelkään, et se kääntyilee ja tippuu unissaan lattialle. :/ Ehkäpä tääkin on vaihe!
Isällänsä se vaihe taitaa olla vieläkin. Se osaa levittäytyä koko parisängyn leveydeltä, vaikka siellä sattuisikin tuhisemaan pieni vaimo laidalla...
 
Mä tein viime yönä empiirisen kokeen ja katsoin, jos poika nukkuisi paremmin kun äiti nukkuu eri huoneessa. Majoitin siis itseni sohvalle tyynyn ja peiton kanssa, ja kävin makkarissa vain, jos poika rupesi huutelemaan.

Kokeen tulos yhden yön perusteella oli, että saman verran se heräilee joka tapauksessa :confused: Enkä ihan ekasta pihahduksesta lähtenyt edes hyssyttelemään. Hyvää taas oli, että kun nukuin vähän kauempana, sain ehkä itse vähän paremmin nukuttua kun en kuunnellut kaikkia tuhinoita ja kyljenkääntämisiä (ja uskalsin itsekin kääntää kylkeä ihan rauhassa miettimättä, herääkö poika) :)
 
Oon ite askarrellu-paskarrellu semmoset isot suojat pinnikseet tarpeettomista vilteistä. Ylttyy ylhäältä alas asti. Muksu ei nää sieltä sängystään niin voi hiippailla tarvittaessa sängyn ohi ja yrittäkööt mokoma pinnoja pitkin nousta seisomaan. Ei onnistu! Tai no varmaan onnistuu, mutta joku hidaste edes siinä... :p
 
Haha, Murmeliinin teksti olisi voinut olla mun kirjoittamani. :grin Ja voi juku Brummelisa, mikä idea! Osaisinkohan minäkin, en vaan esim. osaa ommella yhtään.... :rolleyes:
 
Eilen oli 7 yö ilman yösyöntiä ja se oli eka yö kun poika taisi nukkua heräämättä. Tai ei ainakaan itkenyt. Tai minä en ainakaan kuullut... :grin Apua, nukuin pitkästä aikaa 8 h!

(Tuon pinnasängyn suojien tekeminen nyt on helppoa, tai siis riippuu toki siitä miten korkean riman itselleen asettaa... :rolleyes: Mulla se rima on matala. Muutamalla ompeleella jonkin sortin nauhat, millä sitoa pehmikkeet kiinni, niin sehän on siinä yksinkertaisimmillaan.)
 
Iso tykkäys kokonaiselle yölle!

(ompelutaidottomana mä varmaan kiinnittäisin sellaiset DIY-pinnissuojat ilmastointiteipillä :D )
 
jeesusteippi ja nippusiteet-mikä ei niillä korjaudu, on lopullisesti särki.. :D

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app
 
En tiedä taas mistä kiikastaa, mutta parina yönä on heräilty aika monta kertaa. Viime yönä 5 - 6 herätystä. :mad: Tähän voidaan lisätä se, että yksistä päiväunista huolimatta tällä viikolla tuo on nukkunut vain tunnin päiväunia. Voisi siis luulla, että oisi edes nukkunut pitkään, mutta herätys olikin jo 6.30. Ja sitten kun nukutin sitä vaunuihin aamutorkuille, niin tyyppi vaan nousee istumaan. Mulla meni ensimmäistä kertaa sen kanssa hermot ja olin sille vihainen, tähän asti olen ajatellut että se ei ymmärrä, mikä on auttanut hermojen hillinnässä, mutta nyt olin liian väsynyt. Sitten komensin sitä koko nimellä ja sanoin tiukasti että pää alas välittömästi, niin neiti katsoi mua ihan ihmeissään, säikähti ja alkoi itkemään. :sad001 No, yritän onnitella itseäni siitä, että hermot kestivät paria päivää vaille 10 kk.
 
Mulla on kanssa viime aikoina hermoja kiristänyt just nukkumaanmeno. Meidän poika ei ole koskaan tykännyt nukkumisesta. Voi jäädä katsokaas jotain mielenkiintoista näkemättä tai kokematta sillä aikaa kun nukkuu. Onneksi yöt on sentään menneet suht mukavasti jo monta kuukautta. Päiväunia suostui nukkumaan jo ensimmäisten kuukausien aikana vain yksittäisiä, yleensä 40-45 minuutin pätkiä parit. Ja nukkumaanmeno on ollut varmaan n. 3 kk iästä alkaen vaikeaa, sitä ennen saattoi sentään nukahtaa syliin vahingossa. Pikkuhiljaa vaan alkaa kypsyttää toi venkoilu nukkumaanmenon kanssa kun toinen on selkeästi väsynyt, näyttää jo siltä että rauhoittuu ja laittaa silmät kiinni, mutta sitten yhtäkkiä alkaakin kääntyillä ja itkeä ja nousta seisomaan. Ja seisomaannousu ei kuitenkaan ole enää uusi taito, oppi sen 7,5 kk iässä. Välillä myös selkeästi yrittää pitää itseään hereillä vaikka väsyttää, näprää tyynyliinaa, raaputtelee pinnoja, nipistelee käsivarttaano_O. Pari kertaa olen myös ärähtänyt pojalle "nyt lopetat" tai "rauhotu" kun se vaan huutaa ja kiemurtelee sängyssä kaikista rauhoitusyrityksistä huolimatta, vaikka eihän siitä ärähdyksestä ole mitään hyötyä ja itselle tulee vaan paha mieli kun pienelle huutaa.
 
Mun ärähtämiset "nyt riittää ja alat nukkumaan" pojan venkoilulle aiheuttaa pojassa riemunkiljahduksia ja saa entistä enemmän virtaa alleen kun riehuu sängyssä (vaikka on just kitissyt väsymystä pitkään) :confused: Heti kun pojan saa hetkeksi aloilleen ja tutin tai tuttipullon suuhun niin hän nukahtaa parissa minuutissa. Siis kun saa pysymään paikoillaan, mikä ei todellakaan ole mikään helppo nakki.
 
Pitkästä aikaan oli viileä yö ja poika nukkui 20-6:30. Mä heräsin joskus 4:30 kun oli niin viileä ja kokeilin samalla pojan jalkoja, jotka olivat tosi kylmät. Varovasti laitoin jalkojen päälle vähän peittoa ja siitähän se riemu repesi. Poika rauhoittui vasta kun sai sylissä maitoa, mutta onneksi nukkui sitten sikeästi vielä pari tuntia. Mutta HURRAA, vain yksi herätys, en edes muista milloin viimeksi olisi tällaista luksusta :dance011
 
Sophie, meillä sama juttu, pitkään aikaan ei ole poika nukkunut niin hyvin kuin viime yönä! Yhteensä 20.30 - 8.15 (meinasin pudottaa silmät päästäni, kun katsoin aamulla herätessä kelloa, en muista, milloin viimeksi oltais nukuttu yli kasin), luultavasti kahdella herätyksellä joista en kyllä varmasti muista kuin yhden, niin tokkurassa olen itsekin ollut kun edellisenä yönä nukuin yhteensä vain kolmisen tuntia.

Ja onneksi mies on kotona, koirilla vielä vatsat sekaisin, mutta eipähän tarvinnut itse nousta niitä ulkoiluttamaan :grin
 
Takaisin
Top