Vauvan (ja miksei äidinkin) nukkuminen

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja herne
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Voi mäkin toivoisin, että lakkaisi itse syömästä yöllä, mutta ei ole merkkiäkään sellaisesta. Viime yö meni jo vähän paremmin, mutta klo 3 neiti ilmeisesti näki painajaista, johon heräsi ihan täysin. :sad001 Tissillä oli sitten pidemmän aikaa ja kovasti selitti äidille mitä kävi, ja tarrasi muhun niin tiukasti, etten raaskinut ihan heti irrottaa. Lohdutteluun meni sitten tunti, mutta onneksi nukkui aamulla pitkään, ja heräsi vasta isän herätyskelloon klo 8.30.
 
Ihan varovasti hehkutan, että nyt on ehkä viikon verran heräilty vain kerran yössä, max kaksi. Ja minä olen sentään nukkunut ihan omassa sängyssä omalla paikalla! :D Eli unet täällä tällä erää n. klo 20-21 - 06.30-07, herääminen jossain puolivälissä ja mahdollisesti toinen aamulla jonka jälkeen vielä vähän aikaa nukutaan. Totisesti toivon että tämä jatkuu, eikä haittaa jos joskus nukuttaisiin ihan kokonainen yökin :)

Niin ja sitäkin piti sanomani, että nyt olen saanut pojan nukkumaan hyvän mittaisia päikkäreitä myös sisällä omassa sängyssään. Ulkona on niin kuuma, että sen vuoksi varmaan sisällä maistuu unet nyt paremmin. Olen tyytyväinen että päikkäreiden nukkuminen omassa sängyssäkin onnistuu eikä homma ole enää vain vaunujen varassa :)
 
Muokattu viimeksi:
Nukkumisista ei kai pitäisi koskaan ikinä mitään sanoa, mutta ilmaisisinko asian näin kierrellen... Hyvä, että välillä on niitä parempiakin jaksoja, niin päivä- kuin yönukkumisissakin :wink
 
Joo, ei totisesti pitäisi koskaan hehkuttaa :( Viime yönä herätykset 2 tunnin välein, parina aiempanakin yönä 2-3 herätystä. Joku ihme vaihe taas (tai sitten se lyhyt hyvän nukkumisen jakso olikin se "vaihe" ja nyt palattiin siihen normaaliin). No, tää mamma aikoo mennä ainakin seuraavaksi yöksi taas yläkertaan nukkumaan, muuten ei jaksa.
 
Meillä ei onnistunut ajatus, että olisin vieroittanut pojan yösyötöistä kun viime viikolla oli luonnostaan muutama yö peräkkäin, jolloin tissi ei kelvannut. Alkoihan se sitten kelvata, enkä omaa laiskuuttani jaksanut toista huudattaa. Mutta, huomenna lähdetään taas reissuun, joten en aio nyt stressata yöyötöistä, mennään helpoimman kautta (eli tissi suuhun, kun poika yöllä herää) ja mietitään vieroituksia sitten, kun ollaan taas kotona :)
 
Meillä on nyt ollut 4 päivää yöunikoulua (isä hoitaa yöt ja yösyötöt pois). Eka yö oli kaks herätystä ja toisella herätyksellä hiukan aikaa itkeskeli/kiukutteli, kun ei ollukkaan äiti palvelemassa tissin kanssa. :D mut sit seuraavat yöt on vaan parantunu! Viime yönä nukkus 9 h putkeen!!! Wohoo! Katotaa miten tämä yö menee ku mun pitää hoitaa ku mies keikalla... :D


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mä olen siis nukkunu vierashuoneessa nämä viimeiset 4 yötä. Ollu kyl nii huono patja, etten kunnolla oo saanu nukuttua sen takia!


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Nyt herättiin vain 2 kertaa yössä, ja poika ei enää itkee ja huuda herätessään vain möyrii hetken ja nyt on alkanut "juttelemaan" kunnes itsestään sitten nukahtaa. Voi luoja mä toivon että ne huutoraivarit öisin viimein loppuisi mitä on kestänyt nyt jotain 2kk (kai siellä on ollut pari hyvääkin yötä välissä?)? Helvetti alkoi siis silloin kun poika oppi menemään konttausasentoon ja seisomaan pinnasängyssä, sen jälkeen on hän herännyt varmaan keskimäärin 5 kertaa yössä itkemään ja huutamaan eikä ole malttanut pysyä maaten. Jospa tuo liikkuminen alkaisi pian olla vanhaa taitoa ja ottaisi tilalle tuon jokeltamisen, niin olisin niiiiiiin onnellinen :Heartred

Pitänee tarkistaa tästä ketjusta kun mulla ei ole koko kesän öistä mitään muistikuvia, sen verran kiukkuinen tuo on ollut öisin :confused:
 
Muokattu viimeksi:
Viime yö oli sellainen perusyö meille tänä kesänä. Poika nukahti aika tasan tarkkaan 20:00. Siirrettiin omaan sänkyyn. Merkkasin puhelimella jokaisen kerran kun poika heräsi, eli 23:02, 23:58 (viereen nukkumaan ja maitoa), 2:12, 4:13, 5:39, 5:55 (maitoa), 6:50 ja 7:28 poika heräsi. Että tällaisia öitä täällä vietetään :sad001 Ideoita miten tuon saa nukkumaan ilman että herää joka tunti :anyone

Alkukesän itkut ja huudot, seisominen, konttaaminen ym ovat onneksi loppumaan päin, mutta siltikin tuo herää koko ajan. Päikkäreitä nukkuu kahdet, ruokaa menee valtavat määrät, iltapuuroakin suuri annos. Velliä tuo ei halua kun nukahtaa, joten saa sitten yöllä kun täällä on niin kuuma. Nukkuu pienessä yöpaidassa ettei saa revittyä vaippaa pois, huoneessa on ikkuna auki koko yön ja tuuletin puhaltaa, joten ei ole liian kuuma. Vatsa ei vaivaa, eikä varmaan hampaatkaan tällä hetkellä koska päivisin ei mitään oireita. Niin mitä tässä nyt tapahtuu?
 
Sophie, meillä ei herätä ihan yhtä usein, mutta olen samaan tapaan koittanut miettiä, mistä heräämiset johtuvat, ja tullut siihen tulokseen, että poika on meillä vaan oppinut tuon nykyisen heräämisrytmin, kun yöt ovat toistuneet samanlaisina jo pidemmän aikaa. Eli ehkä se alkoi hampaista, mutta nyt herää vain tottumuksesta.

En ole valitettavasti saanut itsekään asiaa korjattua, mutta ajattelin unikoulua testata uudemman kerran kun vaan keksittäisiin miehen kanssa sopiva ajankohta, nämä kesäreissaamiset ja muut tietysti tekevät aina sen, että koko ajan on jotain pientä muutosta ja huono hetki aloittaa mitään.
 
Meillä on nyt saatu kerran yössä maitoa ja olen miettinyt pitäisikö kokeilla pärjäisikö poika ilmankin. Parin viikon päästä kun mulla alkaisi työt. En kuitenkaan ole kokenut mitenkään liian raskaaksi imettämistä kerran yössä. Nyt kun on ollut helteitäkin niin olisi senkin puolesta ihan ok juoda kerran yössä... Ja kun pojan painon nousu oli sen verran maltillista niin olen sitäkin miettinyt, että jos tuo maito tulee ihan oikeesti tarpeeseen ( onko 9 kg vielä lähellä edes) ...

Viime yönä poika alkoi itkeskellä ja piti sitten ottaa hetkeksi syliin ja laskea uudelleen pinnikseen, niin poika kyllä rauhoittui takaisin nukkumaan. Oletin että tunnin parin päästä herätään syömään aamuyön maidot tavalliseen tapaan, mutta kas, ei herättykään. Puoli 7 aloitettiin päivä, ilman yösyöttöä piiiiiiiiiiiiiiitkästä aikaa ( jes). Eli ehkäpä meilläkin herätään siis tavan vuoksi. Pitäisi kai pari yötä kokeilla ilman yösyöttöä, ehkä nyt olisi oivallinen hetki! :confused004

Noin yleisesti ottaen meillä on helpottunut aivan älyttömästi tuo nukkumaan meno varsinkin päiväuniaikaan. Pojan voi laittaa sänkyyn ja rauhoitella silittelemällä ja taputtelemalla, mitään kanniskeluita ei ole tarvittu pitkään aikaan. Samoin yöllä poika on ollut helppo rauhoittaa nukkumaan, jos hän on herännyt itkeskelemään muuten kuin syömään. Ehkäpä tuo imetyksen vähentäminen on ollut se ratkaiseva juttu meillä. Pojan on ollut pakko opetella rauhoittumaan ilman tissiä. Tai jos imemisen tarve on nyt tässä vaiheessa muutenkin vähenemään päin. Tai sitten poika on touhuamisesta aina niin väsynyt, että nukahtaa helposti ja nukkuu melko hyvin... :)

Mutta tuo vauvojen nukkuminen on mulle ihan salatiedettä edelleen. En osaa yhtään sanoa mikä vaikuttaa mihinkin! Pitää vaan olla hiljaa mielessään tyytyväinen jokaisen rauhallisen nukkumaanmenon jälkeen ja jokaisen rauhallisen yön jälkeen. :smiley-angelic001
 
Meillä päiväunille meno on ehkä vähän helpottunut, kun ollaan vähennetty unien määrää kolmesta kahteen. Aikaisemmin tuntui, että vietän hyvän osaa päivästäni parvekkeella lykkimässä itkevää vauvaa uneen, nyt yleensä nukahtaa aika nopeasti ilman itkuja, mikä on kyllä henkisesti tehnyt päivät helpommaksi. :)

Yöunet ovat nyt vähän vaihdelleet, tuntuu, että ehkä se pahin noiden taitojen, hampaiden ja eroahdistuksen kanssa on mennyt ohi, mutta nyt on ollut muita juttuja kuten helle, mikä saattaa vaikuttaa myös. Mä olen aika varma, että yötissi on enemmän tottumuskysymys, ja osittain oma vikani: kun vauva alkaa yöllä änistä, niin nopeiten se hiljenee tissillä. Olenkin nyt noudattanut neuvolan ohjetta, eli kun ähinää alkaa kuulua, lasken kaksi kertaa kymmeneen ennenkuin reagoin mitenkään. Sen jälkeen olen nyt vielä huomannut, että usein ähinä johtuu siitä, että vauva etsii pupua, ja kun sen antaa käteen niin rauhoittuu. Näin olen saanut yötissittelyä vähän vähenemään, mutta en kokonaan loppumaan. Lasken kyllä päiviä miehen lomaan ja siihen, että vauva siirtyy omaan huoneeseensa nukkumaan ja pidetään unikoulu ja vierotetaan yötissistä.
 
Täällä taas on ihan toiste päin, eilen illalla se pomppi vielä puol yhentoista aikaan pinnasängyssään ja naureskeli.. Järjestäin se nukkumaanmeno, mukaanlukien päikkärit, kestää 1/2-2 h. Mamma kiittää. No nyt on ollu palautuminen normaaliin päiväjärjestykseen kaiken hulinan ja reissaamisen jälkeen. Mutta se, mikä omasta mielestä on ollut 'hetki', on yhdeksäsosa lapseni elämästä ja sen kannalta tää on iso elämänmuutos. Yritetään siis ymmärtää levottomuus ja läheisyysriippuvaisuus.
Ehkä mäkin joskus saan nukkua!
 
Meillä on myös (vihdoin) siirrytty aika lailla kolmista päikkäreistä kaksiin, ja vaikkei se ole tehnyt mielestäni öille mitään, tuntuvat päivät nyt rytmittyvän vähän paremmin. Lisäksi päikkärit nukutaan paremmin ja vähän aiempaa pidempään, ainakin tällä hetkellä.

Kun ollaan jossain liikkeellä, saattaa unia tulla edelleen kolmet, koska autoon tai rattaisiin poika saattaa nukahtaa ennen aiottua päikkäriaikaa. Kotona yleensä keksii viihdykettä, kunnes minä kiikutan nukkumaan :grin Mutta en ole erityisemmin stressannut, vaikka päikkäreitä kolmet tulisikin, mieluummin niin, kuin että väkisin valvottaisin poikaa.
 
Viime yönä pieni nuhanenä häiritsi nukkumista, ja heräiltiin aika ahkeraan. Lopulta aamulla otin neidin viereeni, ja vahingossa sen pää jäi tyynylle ja kas, sitten nukuttiinkin pari tuntia putkeen. Kaivoin siis sen odottamassa olleen tyynyn, siinä luki että +12kk, mutta ei ole eka "varaslähtö" meillä. Enkä enää näe vaaraa, nyt tuo osaa ihan varmasti kääntää päänsä. Mutta on se jo iso, tyyny ja kaikkea... :grin
 
Hih, meillä pitäis olla sänky tyynyjä täynnä, jos meinais, että joskus pääkin osuis sille :) Semmonen väkkärä tuo on nukkumaan, että ei tiedä mistä päin sänkyä milloinkin löytyy. Sängyn päätyäkin on turha enää pitää korotettuna :grin
 
Joo, no tuon huomasin minäkin. Meillä yöitkuistakin iso osa on sitä, että on jäänyt jumiin. Neiti myös saattaa itkeskellä hetken ihan vaan asentoa vaihtaessaan, ja vissiin sille pitäisi olla joku parisängyn levyinen pinnasänky, kun pyöriessä osuu pinnoihin, ja sitten menee hermot ja itku tulee. Huokaus.
 
Mä olin joskus vähän hysteerinen tuosta tyynyasiasta, kunnes tajusin, että puolet ajasta poika nukkuu niin, että hänen päänsä nojaa syrjään potkittuun ja myttyrässä olevaan peittoon. Eli varmaan selviäisi hengissä ihan normityynynkin kanssa :)
 
Mun on nyt ihan pakko sanoa, että VALTAVA HATUNNOSTO ihan teille jokaiselle!! Luen näitä juttujanne aina aivan kauhusta kankeana, yöheräämisistä on aikaa yli 2 kk ja vieläkin puistattaa, kun muistaa mitä se oli, kun vauva heräsi KERRAN yössä.. Mä olen ehkä poikkeuksellinen, voin olla syömättä ja juomatta koko vuorokauden, mutta jos en saa yhteinäistä unta 10 tuntia tai yli, muutun aivan seinähulluksi.. :confused:

Muisteltiin juuri tuota aikaa, kun poika piti nukuttaa sylissä hytkyttäen, kuinka rankkaa sekin oli, mutta voin lämpimästi suositella unikoulua ja omaan huoneeseen siirtoa.. Meillä poika oppi nyt konttamaan ja seisomaan ja yöllä usein kuulee, kun hän lyö päätään tai jalkojaan pinnoihin näitä taitoja harjoitellessaan, mutta nukahtaa itsekseen, kun kukaan ei reagoi, joten onneksi ainakaan tähän mennessä uudet taidotkaan ei ole öitämme häirinneet..
 
Voih, kokonaisia öitä odotellessa...

Meillä meni pitkään, että poika jaksoi helteitä tosi hyvin, mutta nyt on ilmeisesti alkanut vaikuttaa enemmän nukkumiseen, kahtena viime yönä on herätty 4-5 kertaa :confused: Lisäksi päikkärit jäivät eilen kolmeen noin puolen tunnin pätkään, joten oma lepo jäi aika vähäiseksi. Toisaalta, uusin hammaskin on nyt juuri puhjennut, voihan se olla, että sekin vaikuttaa. En mä ota tuosta selvää! :grin
 
Takaisin
Top