Vauvan (ja miksei äidinkin) nukkuminen

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja herne
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Miehen lomaan (ja unikouluun) on nyt kolme viikkoa. Mä olen myös saanut jostain energiaa siivota neidin tulevaa huonetta, ja nyt alkaa näyttää jo aika hyvältä. :)
 
mää tässä odottelen että saisin ton äijän muuttamaan isompaan asuntoon että saatais pojalle oma huone. alkaa ketuttaan kun ei pääse hakeen vaatteita kun poika nukkuu ja sohva touhuilupaikkana ei ole erityisen mukava, sängyssä kun ei enää onnistu ku kossi herää keskenkaiken -.-" lisäksi tää mökki alkaa käydä ahtaaksi. Olis tosi jees ku olis joku tietty huone missä vois pitää pojan tavarat, vaatteet jne niin ei tarvihtis ahtaa niitä meidän romujen kans samoihin kaappeihin...

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app
 
Semmostahan se vähän on meilläkin. 4-5h saa itse nukkua, jos käy vasta 23 nukkumaan, sitten herätys. Surkeinta on se, että kun olen nukkunut tuon verran ja imetän, olenkin virkistynyt usein niin paljon, että unta saa odotella joskus jopa tunnin... Ja sen pienen nukkumispätkän jälkeen aamulla olo on herätessä kaamea :eek:
 
Mulla käy usein niin, että kun imetän, tulee jano (joskus myös nälkä), sitten on pakko juoda, ja sitten pakko käydä vessassa....
 
Mun on nyt ihan pakko sanoa, että VALTAVA HATUNNOSTO ihan teille jokaiselle!! Luen näitä juttujanne aina aivan kauhusta kankeana, yöheräämisistä on aikaa yli 2 kk ja vieläkin puistattaa, kun muistaa mitä se oli, kun vauva heräsi KERRAN yössä.. Mä olen ehkä poikkeuksellinen, voin olla syömättä ja juomatta koko vuorokauden, mutta jos en saa yhteinäistä unta 10 tuntia tai yli, muutun aivan seinähulluksi.. :confused:

Muisteltiin juuri tuota aikaa, kun poika piti nukuttaa sylissä hytkyttäen, kuinka rankkaa sekin oli, mutta voin lämpimästi suositella unikoulua ja omaan huoneeseen siirtoa.. Meillä poika oppi nyt konttamaan ja seisomaan ja yöllä usein kuulee, kun hän lyö päätään tai jalkojaan pinnoihin näitä taitoja harjoitellessaan, mutta nukahtaa itsekseen, kun kukaan ei reagoi, joten onneksi ainakaan tähän mennessä uudet taidotkaan ei ole öitämme häirinneet..

Ihan samaa mielta! Meilla poika saattaa nousta seisomaan pinnoja vasten ja sitten lysahtaa alas, eika heraa lainkaan. Ma olen joskus seurannut vieresta sen unitouhuja, niin silla on silmat kiinni, kun se nousee seisomaan! Se on jotenkin ihan skitson oloista. Ihan kuin joku unissakavelija. Joskus tosin, kun tekee kipeeta joku, esim. paa kolahtaa reunaan kovasti, niin se saattaa itkeskella aikansa. Itsekin saatan herata siihen, mutta ennen kuin olen ehtinyt paattaa, etta menenko vai enko mene katsomaan, niin itku lakkaa. Aamuisin se loytyy ihan ihmeellisista asennoaista, poikittain tai paa vinossa, jolloin tekee oikein pahaa katsoa, etta miten joku voikin nukkua niin huonossa asennossa! :eek:
Jos itse nukkuisi samassa asennossa, niin olisi niskat jumissa koko paivan.

Meillakin poika on nukkunut omassa huoneessaan n. 5kk:n ikaisesta lahtien ja nukkuu kaikista yollisista sekoilustaan huolimatta kokonaiset yot.
 
Vaikka poika nukkuukin hyvin, niin itse nukahtaminen voi osoittautua piinaavaksi. Ma en ole oikeastaan koskaan kannellut vauvaa nukuttaakseni, ei mun selka semmosta edes kestaisi. Pienempana se nukahti viereen parisankyyn. Nyt siis nukkuu omassa huoneessaan ja nukuttaminen on sita, etta laitetaan tuttia suuhun, korjataan asentoa, silitetaan tai sitten vaan pidetaan katta rinnan paalla. Ma yleensa istahdan lattialle pinniksen viereen ja tyonnan kateni pinnojen valista pojan rinnalle. Se vaan tuntuu melko piinalliselta istua pimeessa huoneessa lattialla ja miettia kaikkia kotijuttuja, jotka ovat tekematta. o_O
 
Meillä taas menee toisin päin, herätyksiä tulee mutta illalla nukuttamista ei juurikaan tarvitse tehdä; poika laitetaan sänkyyn, unisoittorasia soimaan (paitsi jos poika on ihan nukahtamispisteessä jo valmiiksi), sitten vedän verhot eteen ja otan päiväpeiton meidän vanhempien sängystä valmiiksi pois, niin ei tarvitse myöhemmin puljata sen kanssa. Sitten toivotan hyvät yöt ja poistun huoneesta. Toisinaan tämän jälkeen ei kuulu inahdustakaan, joskus jos poika on virkeämpi hän saattaa hetken puuhata itsekseen tai huudella perään muutaman kerran, muttei varsinaisesti rupea itkemään. Ennen pitkää tulee hiljaista. Eilen illalla poika leikki soittorasiallaan parikymmentä minuuttia itsekseen, välillä kuului mitälie koputtelua ja soittorasia rupesi taas soimaan :D

Mutta: meillä herätäänkin sitten öisin, ja silloin ei itsekseen nukahtaminen tunnu onnistuvan sitten millään...
 
Meillä mesottiin aamuyöllä, kun poika heräsi pian syötön jälkeen pieraisemaan. Ainakin puoli tuntia lallatteli ja kahisutteli matkasänkyä. Ei itkenyt juu, muut enpä mä siinä saanut nukuttua, kun matkasänky on siinä metrin päässä... :grin Onneksi väsähti lopulta.

Ehkä
viikonloppuna poika nukkuu yksinään, kun olisi mahdollisuus pistää sänky eri tilaan meidän nukkumispaikan kanssa... Kotona ei tuollaista mahdollisuutta ole.
 
Meilläpä tarvitaan nähtävästi jonkin asteinen aivovamma ennen kuin tuo suostuu nukahtamaan. Päätä paukutetaan seinään jatkuvalla syötöllä se viisi minuuttia, sitten noustaan seisomaan ja heilutellaan päätä kovasti ja jos hyvä tuuri käy niin vielä kaadutaan ja lyödään pää vielä kerran seinään. Sitten vielä istutaan hetki ja loksutellaan leukoja suu auki samalla kun mielipuolinen katse tuijottaa seinää. Näin.
 
Oh dear, viime yö oli taas pitkästä aikaa ihana. Taitaa olla taas hammas puhkeamassa. Parin tunnin välein poika parahti itkuun, siis täyteen itkuun heti ilman mitään alku kitinöitä. Takapuolelle on taputeltu, selkää silitelty ja sylissäkin käytiin kerran... Vähäsen nyt päätä särkee... :confused:

Niin joo, maitoa ei kyllä otettu olleskaan yöllä :)
 
En nyt muista olenko tänne jo kirjoittanut, mutta meillä on siirrytty pikkuhiljaa yksiin päiväuniin. Hyvin nukutun 11-12h yöunen jälkeen poika nukkuu pari tuntia siinä yhden aikaan ja jaksaa sitten taas touhuta ilta kahdeksaan jolloin mennään nukkumaan. Mutta jos on heräilty paljon yön aikana, tai on vaikka kolhinut itseään vähän pahemmin niin että itkua on väännetty enempi, niin sitten nukutaan kahdet päiväunet. Näin tämä vauvojen nukkuminen taas vain elää ja muuttuu jatkuvasti, on se niin ihmeellinen maailma.
 
Tytön mummo oli saanut erävoiton taistelussa päikkäreille käymisestä, ku se oli laittanut tytön sängyssä lakanan päälle ja sit nostanu lakanan reunoista ylös niin, että tyttö oli jääny semmoiseen "haikarapussiin". Siis millaisia piirretään, kun haikarat kantaa pikkuvauvoja ihmisille. :p Sit mummo oli heijannu ees taas sitä muutaman minuutin siinä 10 cm sängyn pohjan yläpuolella ja tyttö oli rauhoittunut ja lopulta nukahtanut siihen, jonka jlk mummo laski sen lakanoineen alas. Tulos:1,5 h yhtämittaiset päikkärit. :)
Onni on mummot, koska nekin ovat äitejä ja niillä on monesti takataskussa jotain extratemppuja. ;)

Jaan teille tän, selitinkö mahdollisimman epäselvästi(?) jos muilla auttaisi "haikarapussi" väsyraivareihin tms. ;)
 
Update!
Mä jatkojalostin tuota haikarapussijuttua.. Kokeilin sitä itsekin eilen illalla ja hyvin tyttö rauhottui. Mulla kuitenkin oli selkä aika kipee, niin en ois jaksanu roikottaa ilmassa pitkään. Kokeilin siis semmoista, että kun tyttö hiljentyi heijatessa, laskin sen sängylle pitäen edelleen lakanan (tai mulla oli tukevampi peitto) kulmista kii ja sit nostelin vuorotellen pää-päätä ja jalkopäätä ylöspäin muutaman sentin ja koko ajan "suhisin" rauhottavasti. Selkään ei sattunu ku tuon kroppa oli koko ajan sänkyä vasten, mut ku se oli siä sisässä ja pientä liikettä, niin riitti, se nukahti. :)
Eihän kaikki välttämättä kaikilla, mutta tää toimi meillä ainakin eilen!
 
Täytyy kokeilla, jos on iltatorkuille tarvetta, nyt ei vielä paista parvekkeelle, niin nukahti sinne. Meillä on muuten vaunuissa auttanut äitini vinkki, eli kun ainakin meidän vaunuissa on sellaiset taskut siinä kuomussa (talvella pidin siellä itkuhälytintä, nyt ei tarvitse kun on ovi auki), niin sinne kylmäkalle. Viilentää sitä vaunujen ilmaa mukavasti. :)
 
Täällä on nyt menty 3 yötä jo syömättä tosi helposti!?! :confused: :eek: Poika on herännyt (tottumuksesta?) mutta rauhoittunut itsekseen. Kovempaa itkua on myös ollut (painajainen, eroahdistus?), mutta siitäkin selvittiin parin minuutin sylittelyllä. Tissin perään ei ole ollut, joten enpä taida sitä sitten enää yöllä antaakaan, jos muutenkin kerta rauhottuu :)

Heräilty siis on, mutta ei ole tarvinnut ruveta syöttöhommiin, eikä vettäkään ole tarvinnut tarjoilla.
 
On tässä helteessä ollut yksi hyvä puoli: kun iltaisin on ollut liian kuuma torkuille, ne on jääneet välistä ja illalla nukuttaminen onkin ollut todella helppoa. No tänään mies halusi kuitenkin nukuttaa vauvan pinnasänkyyn torkuille, mistä ei tietenkään tullut mitään (olin toiveikas Murmeliinin haikarapussin suhteen, mutta meidän neidin mielestä se oli maailman hauskin leikki, ja aiheutti iloisen räkätyksen). Lopulta otin meidän sänkyyn, jossa neiti torkkui ja roikkui mun tississä puolisen tuntia. Äidin laatuaikaa... :angry5 Ja lopputulemana illalla huomattavasti vaikeampi nukutus "en luovu tissistä ikinä" -protestihuuteluiden kera. Nukahti klo 21.20, kun muina iltoina jo klo 20.

Mä totesin, että tästä lähin ei iltatorkkuja, nyt on mennyt monta päivää yksillä unilla ja saa mennä jatkossakin. Välillä on aika väsähtänyt, mutta ei tarpeeksi väsynyt nukahtaakseen, ja sitten kun nukkuu vaan yhdet päikkärit niin nukutus on sekä päivällä että illalla helpompaa, ja päikkärit pidemmät niin äitikin kerkeää muuta kuin käymään vessassa ja siivoamaan.
 
Meidän elämä on helpottunut huomattavasti sen jälkeen kun poika alkoi nukkumaan vain kerran päivällä! Voihan elämä miten ihanaa kun tuo nukahtaa iltaisin alle vartissa ja nukkuu sen 12-13h. Toki siinä välissä herätään kun pää kolahtaa seinään, on kuuma tai jano tai nälkä, tai muuten vaan pitää päästä istumaan. MUTTA olen aika optimistinen että jossakin vaiheessa poika todella nukkuu tuon 12-13h ja äippäkin saa vihdoin nukkua kokonaisia öitä ja saadaan ukon kanssa iltaisin vähän omaa aikaa :dance011
 
Takaisin
Top